POWERLIFTING Voimanostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Voimanostovideoita – kyykky, penkki ja veto

Meta description: Voimanostovideoita-ketju: kyykky-, penkki- ja vetoklipit, treenipätkät, kisavideot, PR-yritykset ja tekniikka-analyysit.

Jesse on pound for pound yksi maaiman vahvimpia nostajia, ja vasta 22v. Ihan turha verrata 2x painavampaan kaveriin.

Mielestäni todella typerää puhua edes samassa lauseessa Eddie Hallista ja Jesse Norriksesta. Jos nyt vertaat sitä vaivaa mitä kumpikin joutuu tekemään kuntonsa eteen. Kuinka paljon siihen saavutettuun tulokseen on käytetty aikaa ja vaivaa, niin Jesse Norriksella on todella pitkä matka Hallin kompetenssiin.

Arild Haugen mave 400kg

Jos ei maasta nouse, niin kannattaa kokeilla pukilta nostossa 300+kg, että miltä se tuntuu kun painot roikkuu ranteiden varassa. Jos ei koskaan ole kokeillut niin ei kannata kommentoida.
]

En mä oo sanonu, että se olis ranteiden varassa. Mulla on muistikuva, että joku noista maailman vahvimmista ukoista selitti jollain videolla, et nuo lyhentää vähän nostomatkaa, ku siinä on enemmän joustovaraa kuin perinteisissä remmeissä. En nyt vaan löydä millään sitä pätkää, ni tää juttu jää vähän perusteettomaks.

Tässä keskustelussa ei nyt muutenkaan oo kyse mistään auktoriteeteista. Alkaa haisee vahva elämän koulu noissa sun jutuissas :D

Aina samaa paskaa mun isä on vahvempi kuin sun isä väittelyä.

Yksi nostaa absoluuttisesti enemmän kaikilla avuilla, toinen enemmän suhteessa omaan painoon ja testattu. Molemmat nostaa eikä kinastele kumpi on vahvempi.

En mä oo sanonu, että se olis ranteiden varassa. Mulla on muistikuva, että joku noista maailman vahvimmista ukoista selitti jollain videolla, et nuo lyhentää vähän nostomatkaa, ku siinä on enemmän joustovaraa kuin perinteisissä remmeissä. En nyt vaan löydä millään sitä pätkää, ni tää juttu jää vähän perusteettomaks.

Tässä keskustelussa ei nyt muutenkaan oo kyse mistään auktoriteeteista. Alkaa haisee vahva elämän koulu noissa sun jutuissas :D

Ikävästi alkaa kuitu remmit porautua ranteeseen, kuin veitsi voihin kun riittävästi painoa laitat ja alat painoja roikottelemaan. Myös heikomman nahka vetoremmit katkeaa myös aika helposti. Kokeilemisen arvoinen asia, niin voit muodostaa mielipiteen siitä. Kato kun sitä on jo niin vanha että on ihan sitä oikeeta elämänkoulua taustalla ja sitten on vielä 2 korkeakoulu tutkintoakin jo ehtinyt tekemään, niin mikäs tässä valittessa. ;)

Heh, atlaskivet ei vaadi tekniikkaa :rolleyes:

Tietysti jo olet istunut sisällä koko ikäsi ja pelannut pleikkaria, niin ymmärrän kyllä ettei minkään nostaminen onnistu ilman vuosien tekniikka harjoittelua. :)

Hafthor Julius Bjornsson mave 400kg

Hiukan mennyt luotto Orangin juttuihin Eddien kritisoinnin myötä ;)
Tottahan se on, että tuon 500 vedon loppuojennuksen kanssa on ongelmia johtaen reisikannatteluun, mutta muutoinhan miehen tekniikka on IMO yksi parhaista.
Yläselän pyöristäminen tehdään tarkoituksella. Jos anatomia ja fysiikka hallussa niin kyllä se on aivan loogista. Ei Eddie mikään olympianostaja kuitenkaan ole.
Tässä hyvä artikkeli:
http://www.bodyrecomposition.com/training/round-backed-deadlifts-another-look.html/

Ja tässä vielä Eddien 5x400 (tiedän, viimeisessä toistossa reisikannattelussa).
Kyllä miehellä sen verran on keskikropassa voimaa ettei tarvitse kissanselkävetoja harrastaa ja teloa itseään.

View: https://youtu.be/vFwwinOxeVc

En puhunut yläselästä mitään ja esim. KK tekee todella hyvin tuon, että yläselkä erittäin pyöreänä, mutta alaselkä suorassa. Mitään kissanselkää ei Eddiellä ole nostaessa, mutta mun silmään sillä pyöristyy ihan alhaalta L4-L5-S1. Toki isoilla ukoilla hankalampi sanoa 100% tarkasti. Sekin pitää mainita, että ei se selkä kaikilla pauku vaikka koko ikänsä vetäisi pyöreällä selällä ja moni kova nostaja ottaa hallitun riskin tuossa, koska noin saadaan kuitenkin lantio lähemmäs tangon linjaa. Eli lähtö paranee huomattavasti, mutta loppuojennus hankaloituu mikä näkyy juuri reisikannatuksina.

En puhunut yläselästä mitään ja esim. KK tekee todella hyvin tuon, että yläselkä erittäin pyöreänä, mutta alaselkä suorassa. Mitään kissanselkää ei Eddiellä ole nostaessa, mutta mun silmään sillä pyöristyy ihan alhaalta L4-L5-S1. Toki isoilla ukoilla hankalampi sanoa 100% tarkasti. Sekin pitää mainita, että ei se selkä kaikilla pauku vaikka koko ikänsä vetäisi pyöreällä selällä ja moni kova nostaja ottaa hallitun riskin tuossa, koska noin saadaan kuitenkin lantio lähemmäs tangon linjaa. Eli lähtö paranee huomattavasti, mutta loppuojennus hankaloituu mikä näkyy juuri reisikannatuksina.

Ei sen Hallina ristiselkä tai lantioranka ole pyöreänä, katso tarkemmin.

George Leeman Mave RAW 412,5kg

George Leeman Mave 4x411,4kg

Viimeksi muokattu:
Aika ehdoton kommentti ja noista sun termeistä herää epäilys ettet edes tiedä mitä katsot. Mutta joo. Mun mielestä pyöristyy, sun mielestä ei. Jätetään se siihen.

Lannerankaa meinasin, mutta väärä termi. Ainahan sitä kannatta näpäyttää kun pystyy.

Yuriy Fedorenko Mave 405kg

@lieska KK puhuu tossa haastattelussa 0:40 eteenpäin maastavedosta, gripistä ja kämmenien kovettumien repeämisistä. "You wrapped it with the arm, the barbell is loaded with 400 kilos. In this case you will never hold it, because it will roll through your palms. When I hold the grip I hold it this way (näyttää videolla miten ne kädet on) and move it a little bit closer to my fingers. It doesn't make any movements. With the help of this grip I never tear my calluse and never have problems holding it".

Toi on ihan perussettiä ja varmaan tuttu tekniikka sullekin, mut tota mä ajoin takaa, et ne remmit mahdollistaa sen tangon rullaamisen vielä lähemmäs sormen päitä. Toki KK tekee tota ristiotteella, jolloin se tanko ei pyöri niin paljon käsissä, mut tuo tekniikka + remmit oli se pointti.

En oo missään vaiheessa vähätellyt sitä suoritusta, ku se on kyseisten kisojen sääntöjen mukaan tehty.

edit: No, löytyhän se pätkä, mistä puhuin.

17:29 eteenpäin juttua niistä figure 8 -remmeistä. Puhuivat just Eddie Hallista ja Bennistä tossa.

"Their benefit is that they are longer than regular straps, so the bar can roll to the end of your fingertips and rest on the hanging straps. So this substracts the height of the pull by 5cm, sometimes up to 7cm."

Hyviä haastatteluja muutenkin. Noiden remmien jälkeen on juttua IPF-tankojen käytöstä kisoissa ja sen vaikutuksista voimassa oleviin ennätyksiin.

Viimeksi muokattu:
Mä nyt tipuin vähän kärryiltä mikä missio Lieskalla tässä oli menossa. Olla kaikkien kanssa eri mieltä kaikesta, häh? Luin kolme sivua taaksepäin ja sieltä poimintoja vapaasti referoiden:

- Kukaan alle 400 vetäjä ei ole huippuvetäjä. Painoluokalla ei ole merkitystä.
- IPF homot on heikkoja rimpuloita ja 400 mave on paljon kovempi vaikka se on tehty kaikilla mahdollisilla varusteilla versus 375 IPF mave.
- Oranki on ääliö.
- Figure 8 remmeillä ei voi lyhentää nostomatkaa
- Eddie Hall on 2x vahvempi kuin Jesse Norris jos mitataan yleisvoimaa. (No shit...)
- Eddie Hall on tehnyt enemmän töitä kuntonsa eteen kuin Jesse Norris. (Luultavasti, mutta ken tietää)
- Vittuilua Jerkulle...
- Hall ei vedä lanneranka pyöreänä. (Tästäkin on hyvä jatkaa kohta taistelua seuraavat kolme sivua varsinkin kun kyseessä on hyvin subjektiivinen asia. Ihmiset näkee asiat erilailla. Mun mielestä on kohtuu suorana.)

Jos nyt mitataan absoluuttista oikeaa voimaan niin Eddie Hall on varmasti 2x vahvempi kuin Jesse Norris kun painoakin lähes kaksikertainen määrä kiloissa(Eddie Hall 178kg ja Jesse Norris 89kg). Hyvänä esimerkkinä voisivat vaikka kilpailla Atlas kivissä, kyseinen laji ei vaadi kun raakaa voimaa koko kroppaan. Nostona se on hyvin luontainen liike mitä ihminen on tehnyt lapsesta lähtien, joten tekniikkaa siinä ei varsinaisesti tarvitse harjoitella vaan vaaditaan vaan voimaa.Tässä video kun Eddie Hall nostaa Britten vahvinmies kisoissa Atlas kivet. Jesseltä jäisi kivet nostamatta.

Brad Gillingham Mave 400kg

Atlas-kivet on huono vertailulaji, koska se vaatii tietyn verran raameja eli ulkoisia mittoja tekijältä. Pelkkä voima ja tekniikka eivät riitä, koska jos käsien pituus ei riitä kivien taakse niin maahan jää. Moni pitkä voimamies nostaa noita kiviä esim. alle 350 kg:n vetotuloksilla, mutta kivet saattaisivat jäädä nostamatta esim. Ed Coanilta ihan pelkästään fyysisten mittojen takia.

Ikävästi alkaa kuitu remmit porautua ranteeseen, kuin veitsi voihin kun riittävästi painoa laitat ja alat painoja roikottelemaan. Myös heikomman nahka vetoremmit katkeaa myös aika helposti. Kokeilemisen arvoinen asia, niin voit muodostaa mielipiteen siitä. Kato kun sitä on jo niin vanha että on ihan sitä oikeeta elämänkoulua taustalla ja sitten on vielä 2 korkeakoulu tutkintoakin jo ehtinyt tekemään, niin mikäs tässä valittessa. ;)

Meinasitko, että vuosien tekniikkaharjoittelua tarvitaan noin yleisesti, mutta varusteet loksahtavat kohdalleen aina jo ekalla kerralla eikä niihin tarvitse totutella tai ajaa sisään. Vai menikö se niin, ettei niistä ole apua ja ne vain sattuvat, joka luonnollisesti selittää miksi niitä käytetään.

Mä nyt tipuin vähän kärryiltä mikä missio Lieskalla tässä oli menossa. Olla kaikkien kanssa eri mieltä kaikesta, häh? Luin kolme sivua taaksepäin ja sieltä poimintoja vapaasti referoiden:

- Kukaan alle 400 vetäjä ei ole huippuvetäjä. Painoluokalla ei ole merkitystä.
- IPF homot on heikkoja rimpuloita ja 400 mave on paljon kovempi vaikka se on tehty kaikilla mahdollisilla varusteilla versus 375 IPF mave.
- Oranki on ääliö.
- Eddie Hall on 2x vahvempi kuin Jesse Norris jos mitataan yleisvoimaa. (No shit...)
- Eddie Hall on tehnyt enemmän töitä kuntonsa eteen kuin Jesse Norris. (Luultavasti, mutta ken tietää)
- Vittuilua Jerkulle...
- Hall ei vedä lanneranka pyöreänä. (Tästäkin on hyvä jatkaa kohta taistelua seuraavat kolme sivua varsinkin kun kyseessä on hyvin subjektiivinen asia. Ihmiset näkee asiat erilailla. Mun mielestä on kohtuu suorana.)

Ei tässä nyt mitään kummempaa missiota ole. Metsä vaan vastaa kun sinne huutaa, ei sen kummempaa. ;)

Atlas-kivet on huono vertailulaji, koska se vaatii tietyn verran raameja eli ulkoisia mittoja tekijältä. Pelkkä voima ja tekniikka eivät riitä, koska jos käsien pituus ei riitä kivien taakse niin maahan jää. Moni pitkä voimamies nostaa noita kiviä esim. alle 350 kg:n vetotuloksilla, mutta kivet saattaisivat jäädä nostamatta esim. Ed Coanilta ihan pelkästään fyysisten mittojen takia.

Meinasitko, että vuosien tekniikkaharjoittelua tarvitaan noin yleisesti, mutta varusteet loksahtavat kohdalleen aina jo ekalla kerralla eikä niihin tarvitse totutella tai ajaa sisään. Vai menikö se niin, ettei niistä ole apua ja ne vain sattuvat, joka luonnollisesti selittää miksi niitä käytetään.

Atlas kivet on aika semmoinen luontainen liike mitä ihminen on tehnyt ennen kuin koko atlas kiviä on keksitty. Kaiken maailman kiviä ja esineitä on nosteltu korokkeilla ja laskettu niiltä kautta aikojen. Joten aika luontainen liike. Esim. 2v mukula osaa nostaa paino palloa samalla tekniikalla kuin voimamiehet vaikka ei sitä ole koskaan harjoitellut. Pitkäraajaisille vahva selkäisille atlas kivet on helpompi liike kuin lyhyt raajaisille, mutta siksi osa on hyviä penkkipunnertajia tai kyykkääjiä ja osa maastavetäjiä.

Tekniikka harjoittelusta meinasin sitä, että toisille tekniikka mene helpommin perille kuin toisille. Jotkut ovat luontaisia atleetteja ja oppivat tekniikat nopeasti. Toisilla menee pidempää. Ainahan tekniikka voi hioa paremmaksi, on kyseessä kuka hyvänsä ja ne viimeiset yksityiskohdat ja nyanssit vaativat aika ja voiman kehittämistä oikeisiin lihaksii tai noston osa-alueisiin.

"Their benefit is that they are longer than regular straps, so the bar can roll to the end of your fingertips and rest on the hanging straps. So this substracts the height of the pull by 5cm, sometimes up to 7cm."

Hyviä haastatteluja muutenkin. Noiden remmien jälkeen on juttua IPF-tankojen käytöstä kisoissa ja sen vaikutuksista voimassa oleviin ennätyksiin.

Voihan tuossakin olla perää, ehkä varusteet ovat kehittyneet siitä millä tuli aikoinaan kiskottua. Vaatii vaan melkosta kipukynnystä, todella kestäviä ja oikealla tavalla pehmustettuja remmejä jos meinaa jotain 400-500kg ranteiden varassa roikotella. Pakko se on vaan uskoa jos KK näin sanoo.

Terry Hollands Mave 410kg

No joo, mutta peace and love kaikille nyt kuitenkin, jos joku loukkaantui mun kommenteista.:love:

Viimeksi muokattu:
Vaatii vaan melkosta kipukynnystä, todella kestäviä ja oikealla tavalla pehmustettuja remmejä jos meinaa jotain 400-500kg ranteiden varassa roikotella.
Kai siihenkin tottuu. Jotkut vetää +400 sormilukolla ja mä oon kokeillut joskus 150 kilolla ja tuntu että lähtee peukaloista kynnet irti. Mutta kyllä siihen tottuis jos sitä tekis.

Pakko heittää tohon eddie hall soppaan viel vähän omaa lusikkaa.

Samassa kisassa kuitenkin oli kaks jätkää jotka veti 465kg ( mm magnusson) ja jäi eddielle, he vetivät myös remmeillä. Jos eddiellä oli superremmit millä 5markkaa nousee, niin miksei muutkin sitten vedä niillä jos kerta saa?
Itse saan remmeillä vähemmän kun perus ristiotteella, en saa happea läheskään niin hyvin ja nosto katkee keskeltä .

Ja sitten taas bennihän veti sen ennätyksensä ihan ristiotteella ilman remmejä, jotenka se myös siitä että ainakaan benni kiskois mitään hirveitä hyötyjä noista. Aina keksitään selityksiä.. Eiku remmit käteen ja kk:kin vetään sitte vaan :puntti:.
Missään muussa lajissa kun voimailussa jengi omaa niin marttyyria asennetta, varsinkin eriliittojen nostajat toisiaan kohtaan. "No jätkät nostaa kakskankaisella paidalla, sit se seuraava jätkä on että no jätkät nostaa ylipäätään penkkipaidalla, siitä seuraava jätkä valittaa että kun jätkät käyttää rannareita penkissä ja vyötä.. siitä seuraava valittaa että jätkät vetelee remmeillä maasta törkeet hyödyt ja itse ei tietysti suostu edes koittamaan ;), siitä seuraava valittaa että pitäis nostaa sukka kikissä että se on aitoa voimanostoa se jo esi-isien ajoilta".

Kai siihenkin tottuu. Jotkut vetää +400 sormilukolla ja mä oon kokeillut joskus 150 kilolla ja tuntu että lähtee peukaloista kynnet irti. Mutta kyllä siihen tottuis jos sitä tekis.

Peukalolukkoon olen ainakin tottunut, kun en remmejä tai muitakaan varusteita nykyisin enää käytä ja treenit painotkin huomattavasti maltillisemmat. Noihin vetoremmeihin en koskaan tottunut pukeilta vedossa, aina kädet ja ranteet verillä.

Aria Attia RAW mave 408kg, ei vyötä, ei remmejä

Back
Ylös Bottom