Opetusvideot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AndyS
  • Aloitettu Aloitettu

AndyS

Mode
Ketju opetusvideoille kaikista kamppailulajeista. Mieluiten hyville, koska opetusvideoita on netti täynnä eikä niitä kaikkia kuitenkaan ehdi katsomaan, joten olisi kiva koota tänne sellaisia, joissa on jotain oikeaa opittavaakin. Olisi tietysti kiva jos vähän avaisi myös mitä videolla on.

Tässä mielestäni hyvä idea on tuo säkin lyöminen ohi ja jatko siihen. Matsissahan kuitenkin iso osa lyönneistä - erityisesti sarjan aloittavista lyönneistä - menee ohi ja niistä pitäisi pystyä jatkamaan sujuvasti.

Puolen vaihto on myös sellainen asia, jota olen viime aikoina ruvennut arvostamaan. Kansainvälisessä amatööripotkunyrkkeilyssä sitä tehdään paljon ja erityisesti valkovenäläiset ovat erikoistuneet siihen. Olenpa törmännyt sellaiseenkin kaveriin joka on vasuri mutta vaihtelee silti puolta. On hallitseva maailmanmestari, joten kai se sitten toimii.

Kontribuoimpa tähän loistavan catch-drillin myötä. Kesa Gatamen kautta hyökkäämisen osaaminen on sellainen taito joka kannattaisi jokaisen arsenaalissa olla vaikkei sitä länsimaisessa bjj skenessä juuri enää näe. Täälläpäin maailmaa nämä catch vaikutteet vielä näkyy ja tässäkin sellaisia kikkoja joilla päässyt yllättämään monta kertaa itseä huomattavasti taitavampia mattovelhoja koska eivät osaa odottaa.

Hyvä topic idea Andyltä :rock:

Hyvä video kuinka lyödä takakäsi järkevästi yhdistettynä jalkatyöhön ja pään liikkeeseen.Suosittelen muutenkin kovasti kaikille, jotka on kiinnostunut vapaaottelusta ja bjj:stä tutustumaan Firas Zahabin opetusvideoihin, jotka löytyy tuolta Tristar Gym kanavalta. Erittäin hyviä juttuja niin mattopuolelle kuin pystyotteluunkin.

Warriorcollectiven kanava on varmasti yksi parhaista ainakin pystyjuttujen suhteen. Tässä hieman ideaa hippasparrauksesta.

Tässä sitten ideaa vapaaseen padityöskentelyyn. Tämä on tosi vaikea ja jos on aloittelija niin ei välttämättä kannata edes yrittää, kun se menee sähläykseksi. Lisäksi tällainen vaatii minusta hyvin onnistuakseen sen että pitäjä ja lyöjä ovat tottuneet toistensa tyyleihin.

Fight Tipsin kanavalta löytyi ilmeisesti Warrior Collectivelle alunperin tehty video etupotkun kiinniotosta ja vastaiskuista. Vähän erikoisempia jatkoja mukana. Ainakin osa varman toimisi hyvin myös vapaaottelussa, ottelijat vain ovat yleensä sen verran perustyylisiä että kaikkia lajin mahdollistamia pystyottelun hienouksia ei häkissä nähdä.

Henkilökohtaisesti sanoisin, että kannattaa sparrata kaikkien kanssa. Itse en ole vielä otellut, mutta pitää sitäkin varmasti kokeilla. Jos on sparrannut ja otellut useampaan kertaan, niin sitten noista videoista on apua.

Henkilökohtaisesti sanoisin, että kannattaa sparrata kaikkien kanssa. Itse en ole vielä otellut, mutta pitää sitäkin varmasti kokeilla. Jos on sparrannut ja otellut useampaan kertaan, niin sitten noista videoista on apua.
Kukaan ei varmaan täällä ole siinä uskossa että näillä opetusvideoilla yhtään kenestäkään pelkästään ottelijaa tehdään... Jos ei ihan peruskurssilta juuri tulleesta puhuta näistä saa kuitenkin hyviä vinkkejä ja tärppejä niihin treeneihin.

Onpas huonosti kuvattuja. Hooft selittää ihan järkijuttuja (vaikka joistain olen eri mieltä) mutta kuvaus on ihan pielessä. Mm. opetetaan asentoja niin että henkilön jalat eivät näy kuvassa...
Nuo videot vaan vahvistaa aiempaa käsitystä siitä, ettei Hooftin tekninen osaaminen saati opetus ole oikein mistään kotoisin, varsinkin kun ottaa huomioon tason (menestyviä UFC-ottelijoita) millä mies operoi. Kankeaa ja mielikuvituksetonta menoa, rentoudesta ja suoristushelppoudesta ei ole tietoakaan. Toisaalta isot äijät harvemmin ovat järin näppäriä, mutta esim. Sam Greco osaa homman paljon Hooftia paremmin.

Onpas huonosti kuvattuja. Hooft selittää ihan järkijuttuja (vaikka joistain olen eri mieltä) mutta kuvaus on ihan pielessä. Mm. opetetaan asentoja niin että henkilön jalat eivät näy kuvassa...

Hooftilla on ihan jänniä ajatuksia. Esim. tuo erilainen otteluasento. Muistaakseni Hooft ei "usko" pään liikuttamiseen, vaan hänestä tärkeintä on hyvä tasapaino. Jos joku Titan Fistin kaveri selittäisi noita juttuja, niin nauraisin sille päin naamaa, mutta Hooftilla on meriittejä. Anthony Johnsonista on tullut yksi pelottavimmista pystyottelijoista Hooftin opissa ja Michael Johnson on kehittynyt myös valtavasti hänen valmennuksessa.

Nuo videot vaan vahvistaa aiempaa käsitystä siitä, ettei Hooftin tekninen osaaminen saati opetus ole oikein mistään kotoisin, varsinkin kun ottaa huomioon tason (menestyviä UFC-ottelijoita) millä mies operoi.

Äläs nyt heitä veiviä kaivoon parin paskan videon perusteella. Tuo on kyllä ihan totta että videoilla hän vaikuttaa siltä kuin olisi kesken krapula-aamun pakotettu selittämään itsestäänselvyyksiä huonoja videoita kuvaavalle mainostoimistohipsterille. Mutta jos katselee yleisemmin noita leiri- ja reeninvetovideoita, niin niistä saa sen käsityksen että Henkka on huumorintajuinen, vetää hyvin suunniteltuja reenejä, opettaa tekniikat selkeästi, pitää padeja hyvin ja sparraa opettavalla tyylillä. Esim. tuo video on ihan eri henkinen
View: https://www.youtube.com/watch?v=Rjggi3zN948

Joo, noissahan on se ero että Hooft opettaa yksittäisiä perustekniikoita paikaltaan. Tuollainen opetus on paikallaan kun kohdeyleisönä on esim. peruskurssi. Tuo Grecon tekniikka taas on tosi vaikea yhdistelmä enkä lähtisi sitä edes opettamaan kuin kilpailijoille ja tosi edistyneille harrastajille, kun ei siitä muuten oikein mitään tule. Hooftkin varmaan näyttäis erilaiselta jos opettaisi tuota Grecon esittämää juttua. Ottelijanahan Hooft ei ollut mikään erityisen suuri mestari. Ja koirrahin video on tosiaan aika erilainen.

Itse en pidä Hooftin hommassa siitä että ollaan lättäjaloin enkä siitä että kyynärpäät on levällään hartiat jännitettyinä. Tuosta pään liikuttamisesta mistä oli puhe niin siihen en taas ole itse innostunut ollenkaan. Tai siis että se pitää minusta tehdä pienellä liikkeellä ja lähinnä vastustajan etukäden selän puolelle. Huipputason potkunyrkkelijöistä esim. Petrosyan ottelee tosi suorana ja on pärjännyt silti ihan mukavasti. Tämä liittyy potkunyrkkeilyn otteluetäisyyteen joka on sellainen ettei siitä voi suoraan vain lyödä vaan pitää nimenomaan tulla lyömään. Tämä muuttaa sitä reagointiä lyönteihin aika paljon, samoin mahdollisuus jatkaa potkulla tai polvella.

Vai on tuo grecon tekniikka tosi vaikea jota andy ei opettais kun kilpailijoille :)
Toihan oli ihan perusjuttuja.

Mitä tulee valmentajiin niin jonkun kanssa menee ajatukset yksiin ja toisen kanssa ei. Jossain määrin kyse ruumiinrakenteesta ja omista vahvuuksista.
Tarkotan tällä tuota hooftia ja muita. En ole hänen videoita katsellut kun ei kiinnosta mut luulis osaavan asiansa jos anthony johnsonia valmentaa.

Pistäpä video missä teet sparrissa tuon suunnilleen samantasoiselle. Luulen että jää tuo kulmaaminen alapotkussa yritykseksi... Tuommoinen sivuliikettä kahteen suuntaan sisältävä tekniikka on tosi vaikea saada onnistumaan. Eihän suurin osa kilpailijoistakaan osaa liikkua kuin eteen ja taakse.

Muay Thai Pros on alkanut vastikään julkaista opetusvideoita. Tässä mutama hyvä hämäys potkulla aloittamiseen. Yksttäisellä potkulla aloittaminen on minusta melkein aina virhe, koska se tavataan tehdä ilman mitään pohjustusta. Potku on sen verran iso ja hidas liike että siihen ehtii yleensä reagoimaan ja kuittaamaan. Mutta tällaislla hämäyksillä ykköspotkun voi saada onnistumaan niin että se horjuttaa vastustajaa.

Kannattaa miettiä asia silleen että jaat osiin ton kombon ja muut. Ei tarvi kokonaan tehdä sparrissa.
Esim tossa väistö eteen ja uppari+takakäsi. Potku perään jos jää tilaan.
Samaten voi ajatella että jos paino etujalalla niin potku+takakäsi.
Tekniikkana ei ole mun suosikkeja mut kyl mä ton voin sparrissakin tehdä. Toi eteen väistö esim hiukan riski juttu.

Ei mun mielestä kovin vaikea juttu painonsiirto. Samajuttu kun oikea suora ja etujalan alapotku. Tarvii tietysti tekniikoiden hallintaa. Mutta ylipäätään miksi pitäis miettiä jotain perusharrastajaa tai alkeiskurssilaista, parempi miettiä onko itselle hyvä.

Back
Ylös Bottom