Hiilarit ennen vai jälkeen treenin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arlala
  • Aloitettu Aloitettu
Sain nettivalmennuksessa semmosen ohjeen et ennen treeniä oleva ateria (lounas) ilman hiilareita ja n 1-1,5 h treenin jälkeen toinen ateria sitten jossa syödään riisiä. Perusteena on, että kroppa käyttää paremmin hyväksi hiilarit kun ne syödään treenin jälkeen. (Syön myös aamulla puuroa, joten ihan täysin hiilaritta ei päivä mee ennen treeniäkään). Tätä oon noudattanut nyt kuus viikkoa, tosin kahdella vikalla viikolla puuroa ja riisiä ei syöty yhtään.

Aikaisemmin olen saanut henkilökohtaisen treeniohjelman, jossa mulle laitettiin kaikki hiilarit aamupäivään (aamupäivalla kaurapuuro ja lounaalla bataattia tai riisiä) ja sit loppupäivä käytännössä ilman hiilareita.

Kummin päin te teette? Olen nainen ja nyt alkuun ensimmäisenä tavoitteena on polttaa rasvaa, mutta ois kiva kun puhti riittäis salillakin vähän paremmin. Pitemmän päälle haluisin kyllä kasvattaa lihastakin.

Kyllä mun mielestä ois tärkee saaha eniten hiilaria reenin ympärillä. Eli joku 1,5-2h ennen reeniä lämmin ateria, ja reenin jälkeen palkkari jossa ois hiilaria ja proteiinia. Sit joku 1-2h palkkarin juonnin jälkeen taas lämmin ateria, joka sisältäisi myös hiilaria.

Tärkein on kuitenki saada niitä hiilareita treenin jälkeen, jolloin ne pääasiassa menevät täydentämään lihasten glykogeenivarastoja. Jos pääpaino on rasvamassan pudottamisessa ja hiilareita on rajallisesti käytössä niin järkevin tapa on sijoittaa ne vaikkapa kokonaisuudessaan treenin jälkeen. Pysyy myös alkupäivän verensokeri tasaisena kun ei vedetä niitä hiilareita ennen treeniä. Jos ennen treeniä hiilaria haluaa syödä niin järkevämpää ne olisi sijoittaa ennen treeniä olevaan ruokaan kuin aamupalalle. Nälkäkin pysyy paremmin poissa kun aamulla syö proteiini/rasva painotteisesti :)

Treenin ymärille. Mielummin muutenkin iltaan kohdin. Parempi uni ja aamusta voi olla joko hiilariton taikka kevyt hiilarinen aamupala. Riippuen ihmisestä. Itse tarviin jonkun verran marjoja/banaani smoothiin aamuisin. Tämä on tosiaan ihmisestä kiinni. Mutta ei heilahda krässiä aamusta, jos on enemmän rasva/protskupohjainen aamupala. Kannattaa itse testailla. Sillä se paras tulos tulee.

Yksilöllisiä asioita mitkä pitää vain kokeilemalla hakea. Jos haluaa treenin puhtia niin mä otan hiilarit edellisen päivän iltapalalla, itsellä tuo vaikuttaa paljon enemmän kuin se mitä treenipäivänä syö. Treenin ympärillä olevat hiilarit menee enemmän sinne palautumiseen.

Hiilihydraatit pitää ansaita. Harjoituksen jälkeen suurin osa palautumisjuomassa ja jälkeisessä ateriassa. Tämän jälkeen pitää lähteä miettimään kokonaiskulutusta ja hiilihydraattien tarvetta sekä osuutta kokonaisuudesta.

Tärkeintä niitä on saada treenin jälkeen palautumista varten, ennen treeniä syödyt hiilarit taas tulee lähinnä energiavarastoiksi kovatehoiseen treeniin. Jos hiiliä on iukasti käytössä, niin yleinen suositus on sijoittaa ne treenin ympärille. Mutta jos ei ole rasvojen tiputtaminen ensisijaisena tavoitteena, niin sitten niitä kannattaa syödä reippaasti ja pitkin päivää. mites se Tikka tässä joku aika sitten totesi "tämän päivän treenin hiilarit syödään jo edellisenä päivänä" :D

No siis toistaseks vielä poltetaan rasvaa eli ne hiilarit tosiaan mahd minimissään. Palautusjuomassa ei oo hiilaria ollenkaan joten otan sen seuraksi banaanin ohjeiden mukaan.

Toi aamupuurottomuus kyllä arvelluttaa.. Sitä kun kaks viikkoa harrastin niin tuntu aika voimattomalta ja sit alko painokin junnaamaan ja sitä mulle sitten suositeltiinkin takaisin aineenvaihduntaa käynnistämään ettei kroppa ala säästellä..

Mut joo hmm. Näistä nyt tuntuu olevan niin monta mielipidettä kuin on tekijää et kai se pitäis ehkä kokeilla eri tavoilla

Yksilöllisiä asioita mitkä pitää vain kokeilemalla hakea. Jos haluaa treenin puhtia niin mä otan hiilarit edellisen päivän iltapalalla, itsellä tuo vaikuttaa paljon enemmän kuin se mitä treenipäivänä syö. Treenin ympärillä olevat hiilarit menee enemmän sinne palautumiseen.
Sama. Ja kun nykyisin menen salille jo arkena jo aamukuudelta, niin suurin merkitys on edellisen illan syömisillä.

Mut joo hmm. Näistä nyt tuntuu olevan niin monta mielipidettä kuin on tekijää et kai se pitäis ehkä kokeilla eri tavoilla
Näin se on. :) Ja jos olet mukana jossain massanettivalmennuksessa, niin sitä ei ole tehty kenenkään yksilöllisiä tarpeita huomioiden vaan sen mukaan mikä todennäköisesti toimii suurimmalle osalle.
Tosin pitää jokin järki olla siinä kyseenalaistamisessakin; Olen nähnyt muutamia nettivalmennuksiin osallistuneita jotka kritisoivat "massoille tehtyä" ohjelmaa ja ruokavaliota ja ottavat siitä tekosyyn vaan lusmuta ja syödä pskaa. Ja sitten "se treeniohjelma ei vaan toiminut mulle" ja mikään ei muuttunut, kappas vaan. :rolleyes:

Jos meet aamukuudelta salille syötkö mitään sitä ennen aamulla?
En, ehkä vähän mehua ja ennen salia laturi. Palkkaria alan ottaa jo viimeisten liikkeiden aikana.

Tämänkin aamun ohjelma; herätys viideltä, vaatteet päälle, koiralle aamupala, koira ulos, sisälle, autoon. Ajo salille 30 min, salilla kuudelta. :)

Ja onko siinä sitten mitään perää kun joissain dieeteissä suositaan sitä ettei iltaa kohden hiilareita koska kroppa ei yöllä kuluta sillä lailla ja sit ne kerääntyy kroppaan. Tällä perusteella ilmeisesti tossa mun ekassa ruokaohjeessa neuvottiin syömään ne kaikki aamupäivästä

Näin se on. :) Ja jos olet mukana jossain massanettivalmennuksessa, niin sitä ei ole tehty kenenkään yksilöllisiä tarpeita huomioiden vaan sen mukaan mikä todennäköisesti toimii suurimmalle osalle.
Tosin pitää jokin järki olla siinä kyseenalaistamisessakin; Olen nähnyt muutamia nettivalmennuksiin osallistuneita jotka kritisoivat "massoille tehtyä" ohjelmaa ja ruokavaliota ja ottavat siitä tekosyyn vaan lusmuta ja syödä pskaa. Ja sitten "se treeniohjelma ei vaan toiminut mulle" ja mikään ei muuttunut, kappas vaan. :rolleyes:

Heh joo siis vedin nyt seittemän viikkoa tota nettivalmennusta ihan orjallisesti mut nyt alkanu kyseenalaistamaan mut pelottaa tehä mitään muutoksia kun oma tietotaito on ihan olematon

Ja onko siinä sitten mitään perää kun joissain dieeteissä suositaan sitä ettei iltaa kohden hiilareita koska kroppa ei yöllä kuluta sillä lailla ja sit ne kerääntyy kroppaan. Tällä perusteella ilmeisesti tossa mun ekassa ruokaohjeessa neuvottiin syömään ne kaikki aamupäivästä

Minä en osaa tuohon ottaa kantaa, joku muu ehkä. Tosin en dieettaakaan, joten syön joka ilta hiilareita kaurahiutaleiden tai leivän muodossa, parantavat untakin kuten @sokka tuolla ylempänä kirjoitti. Ehkä vähentäisin hiilareita illalla, jos dieettaisin. Ehkä, mutta pitäisi kokeilla vaikuttaako liikaa uneen.

Lähtisin enemmänkin miettimään, että onko ylipäätään syytä dieetata? Jos on ns. normivartaloinen ja tavoitteena on muokata kroppaa niin en oikein usko.

Heh joo siis vedin nyt seittemän viikkoa tota nettivalmennusta ihan orjallisesti mut nyt alkanu kyseenalaistamaan mut pelottaa tehä mitään muutoksia kun oma tietotaito on ihan olematon
Opiskelun voi aloittaa esim. näistä blogeista, voi olla jopa asiallisempaa kuin pakkislaisten mutuilu. Mut vaan ehkä. Toinen noista on kuitenkin oikeasti liikuntatieteiden tohtori. :D
https://lihastohtori.wordpress.com/
http://th-valmennus.blogspot.fi/

Minä en osaa tuohon ottaa kantaa, joku muu ehkä. Tosin en dieettaakaan, joten syön joka ilta hiilareita kaurahiutaleiden tai leivän muodossa, parantavat untakin kuten @sokka tuolla ylempänä kirjoitti. Ehkä vähentäisin hiilareita illalla, jos dieettaisin. Ehkä, mutta pitäisi kokeilla vaikuttaako liikaa uneen.

Lähtisin enemmänkin miettimään, että onko ylipäätään syytä dieetata? Jos on ns. normivartaloinen ja tavoitteena on muokata kroppaa niin en oikein usko.

Opiskelun voi aloittaa esim. näistä blogeista, voi olla jopa asiallisempaa kuin pakkislaisten mutuilu. Mut vaan ehkä. Toinen noista on kuitenkin oikeasti liikuntatieteiden tohtori. :D
https://lihastohtori.wordpress.com/
http://th-valmennus.blogspot.fi/

Jes kiitos noista linkeistä! Mä rupeen opiskelemaan

Jep. Eli tähtää ne hiilarit treenin ympärille. Aamusalille esim laturilla, jos ne maistuu, mutta syö ihan normaalisti kunnon aamupala sen salin jälkeen. Jos sali on esim 16-18 välissä, mikä on tutkimuksien mukaan melko optimaalinen aika käydä, niin ennen salia vaikka laturia ja salin jälkeen sitten normi ateria. Sitten tuo ihan ilta. Joillakin on hyvä joku munakas. Toiset tekee riisipuuron. Testaa itse, mikä sulle sopii. Itse vetelen munia joko keitettynä taikka paistettuna ja siihen kylkeen riisikakkuja muutama, että tulee yöhön pikkasen hiilareita kanssa. Vanhaa tietoa, että kaikki hiilarit menee yöllä jenkkaan.

Jos aamupuuro tuntuu hyvältä, niin ei siitä missään nimessä kannata luopua. Aamupalan hiilarit (tai siis lähinnä kuidut) tosiaan käynnistää aineenvaihduntaa. Jos treeni kulkee hyvin ilman sitä edeltäviä hiilareita, niin ei niitä sinne edeltävälle aerialle yöskään välttämätöntä ole tuupata. Iltahiilareista ollaan montaa mieltä, ja kyllä niitä palautumista ajatellen saa siellä iltapalassakin olla. Tosin edelleen, jos tuo rasvanpoltto on se ykköstavoite, niin ehkä jättäisin pois tai ainakin ottaisin tooooosi hitaista ja kuitupitoisista hiilareista. Nopeat hiilarit ainakin nostaa illalla/yöllä verensokeria nopeammin kuin päivällä. Palkkarin lisänä banaani + ekaan treenin jälkeiseen ruokaan reilut hiilarit on ihan hyvä lähtökohta muulle.

Niin joo ja jos aamusalia harrastaa, niin sitä ennen kyllä kannattaa vähän jotain syödä/juoda, koska paastotilassa raskas treeni syö kyllä turhan paljon lihaksia, jos ei glykogeenia ole saatavilla.

En tiedä minkälaista treeniä vedät. Mutta en voisi kuvitellakaan vetäväni voimannosto painotteista treeniä mitä itse teen ilman, että vedän paria tuntia ennen kunnon hiilari pitoisen aterian. Suoritustaso kärsii muuten aivan hemmetisti. Kolme kertaa itse treenaan viikossa noin kolme tuntia kerralla joten en tiedä sitten miten jos treenaa 45min-1h niin tarvitseeko silloin hiilaria niin paljoa, että jaksaa. Mutta suoritusta se buustaa aivan varmasti huikeasti kuin lähteä vetämään treeniä ilman hillaria. Kyllä sekin on tullut huomattua aikoinaan kun joskus päälle tunnin treenejä tullut tehtyä, että suoritusta syö pahasti ilman hiilareita tehdä ja se syö sitten myös kehitystä.

Jep. Eli tähtää ne hiilarit treenin ympärille. Testaa itse, mikä sulle sopii.

Tämä.

Naispuoleisen ihmisen kropan toimivuudesta en osaa sanoa, mutta itse diettaan tällä hetkellä tyylillä, jossa päivän hiilihydraatit tulevat kolmessa osassa: aterialla ennen treeniä, treenin aikana ja treenin jälkeen.

Jos olen aamuvuorossa ja treenaan klo. 17-19, menen aamun ja aamupäivän käytännössä proteiinilla ja rasvalla. Sitten ennen treeniä hiilaria sisältävä ateria (kaurahiutalepohjainen) ja treenin jälkeen riisi+kana/jauheliha -päivällinen. Sijoitan hiilarit sinne milloin niistä on eniten hyötyä ja milloin niitä eniten tarvitsen: saamaan energiaa treeniin ja palautumaan siitä.

Tämä kuulostaa oudolta. En tiedä mikä firma on ollut kyseessä, mutta olettaen, että treenit olet vetänyt virkatyöajan jälkeen, on tyhmää ladata hiilarit aamuun, jos treenit ovat illalla. Mitä hyötyä niistä siellä on?

Back
Ylös Bottom