Hiilarit ennen vai jälkeen treenin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arlala
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä vähän Layne Nortonin pohdintaa aiheesta onko illalla nautitut hiilarit pahasta: http://www.bodybuilding.com/fun/carbs-at-night-fat-loss-killer-or-imaginary-boogeyman.html

Lainaamasi viesti ei esitä, että iltahiilarit olisivat "pahasta" ja on todellakin olemassa erinomaisia perusteita syödä hiilihydraattia illan viimeisellä aterialla. Sitten on taas erinomaisia perusteita vähentää tai olla kokonaan syömättä hiilihydraattia iltapalalla. Kaikkien ratkaisujen taakse löytyy myös näyttöä, sekä kokeellista että kokemusperäistä. Voi siis vapaasti valita puolensa, tai vaihtoehtoisesti pyrkiä ymmärtämään kokonaiskuvaa ja sen soveltamista yksilö- ja tilannekohtaisesti.

Lainaamasi viesti ei esitä, että iltahiilarit olisivat "pahasta" ja on todellakin olemassa erinomaisia perusteita syödä hiilihydraattia illan viimeisellä aterialla. Sitten on taas erinomaisia perusteita vähentää tai olla kokonaan syömättä hiilihydraattia iltapalalla. Kaikkien ratkaisujen taakse löytyy myös näyttöä, sekä kokeellista että kokemusperäistä. Voi siis vapaasti valita puolensa, tai vaihtoehtoisesti pyrkiä ymmärtämään kokonaiskuvaa ja sen soveltamista yksilö- ja tilannekohtaisesti.
No ei juuri tuo lainaamani, mutta sitähän sinä vissiin tässä ketjussa olet aiemmin esittänyt, esim tässä vastauksessasi viestiini jossa sanoin ettei hiilarien välttelemiseksi iltaisin ole mitään perusteita...
Vanha uskomus joka ei taida perustua yhtään mihinkään.
Pikemminkin vanhaa kokemusperäistä tietoa, joka on vasta aivan viime vuosina alkanut muuntumaan myös empiiriseksi tiedoksi, kun on alettu paremmin ymmärtämään elimistön vuorokausikellojen ja aineenvaihdunnan linkittymistä...
Ei nyt ole tarkoitus eikä ainakaan mitään intressejä alkaa tästä sen enempiä vänkäämään, ja voi olla ettei näkemyksemme ole edes kovin etäällä toisistaan kunhan vaan puhutaan asiasta vähän eri tavoin. Laitoin tuon linkin lähinnä siksi että jos vaikka ketjun aloittaja pohtii vielä iltahiilarimörön olemassa oloa.

Itse vetäisin vähät hiilarit (ja vedänkin) treenin jälkeen ja ennen nukkumista. Palautumisen ja unensaannin kannalta. Pari tuntia ennen treeniä niitä on turha kuitenkaan tankata treenin kannalta, kun eivät varastoidu ja imeydy treeniä varten lihaksiin siinä ajassa. Toisaalta kun on hiilarit hyvin niukassa ja kalorit joka tapauksessa miinuksella, on melkeinpä saman tekevää missä välissä ne vetää pitkässä juoksussa..

Itse vetäisin vähät hiilarit (ja vedänkin) treenin jälkeen ja ennen nukkumista. Palautumisen ja unensaannin kannalta. Pari tuntia ennen treeniä niitä on turha kuitenkaan tankata treenin kannalta, kun eivät varastoidu ja imeydy treeniä varten lihaksiin siinä ajassa. Toisaalta kun on hiilarit hyvin niukassa ja kalorit joka tapauksessa miinuksella, on melkeinpä saman tekevää missä välissä ne vetää pitkässä juoksussa..

Sinänsä ennen treeniä nautittu hiilari ei ole turhaa, koska verensokerilla on osittain merkitystä treenitehojen kannalta. Jos on syönyt 2-4h sisällä niin ei väliä syökö mitään, mutta jos syömisestä on 4+ tuntia, niin jokin pieni hh annos voi olla paikallaan varsinkin siis korkean intensiteetin treeneissä. Toki hiilaripitoinen treenijuoma ajaa saman asian.

Sinänsä ennen treeniä nautittu hiilari ei ole turhaa, koska verensokerilla on osittain merkitystä treenitehojen kannalta. Jos on syönyt 2-4h sisällä niin ei väliä syökö mitään, mutta jos syömisestä on 4+ tuntia, niin jokin pieni hh annos voi olla paikallaan varsinkin siis korkean intensiteetin treeneissä. Toki hiilaripitoinen treenijuoma ajaa saman asian.

Joo, itse esim. vedän aamulla mustikoita ja heraa naamariin, ja siitä sitten parin kolmen tunnin päästä salille. Toimii erittäin hyvin. Eli ei tarvitse olla kovinkaan hiilaripitoista tyhjään mahaan verensokerin kannalta.

Naisilla saattaa kyllä toimia erilailla nämä verensokeriasiat, olen ymmärtänyt..

No ei juuri tuo lainaamani, mutta sitähän sinä vissiin tässä ketjussa olet aiemmin esittänyt, esim tässä vastauksessasi viestiini jossa sanoin ettei hiilarien välttelemiseksi iltaisin ole mitään perusteita...

Niin, iltahiilareiden ja yleensä iltasyömisen välttelyn tueksi on kokemusperäistä ja nyt myös kokeellista näyttöä. Mutta sama pätee ilman muuta toiseenkin suuntaan. Kumpaakaan ei voi asetuksena olettaa oikeaksi huomioimatta henkilö- ja tilannekohtaista kontekstia. Oma dieetti sisältää toisinaan reilustikin hiilaria illalla ja toisinaan siellä on sitä hyvinkin vähän, täysin tilannekohtaisen tarpeen mukaan.

Sain nettivalmennuksessa semmosen ohjeen et ennen treeniä oleva ateria (lounas) ilman hiilareita ja n 1-1,5 h treenin jälkeen toinen ateria sitten jossa syödään riisiä. Perusteena on, että kroppa käyttää paremmin hyväksi hiilarit kun ne syödään treenin jälkeen. (Syön myös aamulla puuroa, joten ihan täysin hiilaritta ei päivä mee ennen treeniäkään). Tätä oon noudattanut nyt kuus viikkoa, tosin kahdella vikalla viikolla puuroa ja riisiä ei syöty yhtään.

Aikaisemmin olen saanut henkilökohtaisen treeniohjelman, jossa mulle laitettiin kaikki hiilarit aamupäivään (aamupäivalla kaurapuuro ja lounaalla bataattia tai riisiä) ja sit loppupäivä käytännössä ilman hiilareita.

Kummin päin te teette? Olen nainen ja nyt alkuun ensimmäisenä tavoitteena on polttaa rasvaa, mutta ois kiva kun puhti riittäis salillakin vähän paremmin. Pitemmän päälle haluisin kyllä kasvattaa lihastakin.
Mulla oli tässä taannoin myös kyssäreitä ruokavalioon liittyen mm. juurikin hiilarien ajoituksesta, makroista yms. ja mut ohjattiin todella hyvään artikkelikokoelmaan joten pistän hyvän kiertämään! Kehotan lukemaan ajatuksella läpi vaikka nuo kaikki, todella tiukkaa tekstiä :rock:http://www.fast.fi/category/uutiset/artikkelisarja-2/

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom