Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Kuusamossa järjestetään huomenna vaellusreitti Karhunkierros 60v. juhlat. Yhtenä juhlallisuuksien jutuista on reippailu luontopoluilla, matkat 7km ja 12km. Siellä on aika pitkiä nousuja ja laskuja rappusilla, jotka saavat ainakin meikäläisen hikoilemaan. Järjestäjät ovat nyt vähän huolissaan, kun juhlallisuuksiin on osallistunut vähän vanhempaakin väkeä joiden kävelykunnosta ei suoraan sanoen ole takeita.

Milläs laillisilla perusteilla sitä saa estää vanhusta lähtemästä vaaralliselle ja rasittavalle luontopolulle - erityisesti kipuamaan rappusia? Itse olen sitä mieltä, että jos huonokuntoisen vanhuksen päästää vaarallisiin rappusiin, niin velvollisuus on estää tai syyllistyy heitteillepanoon.

Terv. vastaus olisi kiva ennen huomista :D

http://www.luontoon.fi/rakkauttakarhunkierroksella
http://www.ruka.fi/karhunkierros60v

Kuusamossa järjestetään huomenna vaellusreitti Karhunkierros 60v. juhlat. Yhtenä juhlallisuuksien jutuista on reippailu luontopoluilla, matkat 7km ja 12km. Siellä on aika pitkiä nousuja ja laskuja rappusilla, jotka saavat ainakin meikäläisen hikoilemaan. Järjestäjät ovat nyt vähän huolissaan, kun juhlallisuuksiin on osallistunut vähän vanhempaakin väkeä joiden kävelykunnosta ei suoraan sanoen ole takeita.

Milläs laillisilla perusteilla sitä saa estää vanhusta lähtemästä vaaralliselle ja rasittavalle luontopolulle - erityisesti kipuamaan rappusia? Itse olen sitä mieltä, että jos huonokuntoisen vanhuksen päästää vaarallisiin rappusiin, niin velvollisuus on estää tai syyllistyy heitteillepanoon.

Terv. vastaus olisi kiva ennen huomista :D

http://www.luontoon.fi/rakkauttakarhunkierroksella
http://www.ruka.fi/karhunkierros60v
Eikö ensisijaisesti kannattaisi selittää että on parempi jättää osallistumatta, jos mahdollisesti avustavia henkilöitä ei ole tarpeeksi? Moni huonokuntoisen oloinen vanhus voi kuitenkin olla paremmassa kunnossa kuin näyttää. Mikäli kuitenkin on aivan selvää että joku ei suostu kierrosta jättämään missään nimessä välistä ja avustavia henkilöitä ei ole ja onnettomuudelle on selkeästi suurempi todennäköisyys kuin sen välttämiselle, jotain pakottavaa mieliterveyslakia voi ehkä soveltaa, vaikka yksikään kohde tuskin siitä pitää.

Tottakai kannattaa selittää ja näin on tehtykin. Järjestäjät ovat useaan otteeseen maininneet maaston vaikeakulkuisuuden. Mä kysyn just siksi, että jos siellä joku jääräpää nyt väen vängällä on menossa keppien kanssa horjuen ja melkein kaatuen väkisin maastoon.

Pitäisi saada internetyhteys digiboksiin. Ongelmana on, että nettiyhteys tulee puhelinpistokkeen kautta ja sijaitsee eri huoneessa kuin telkkari ja digiboksi, johon nettiyhteyttä ei saa langattomasti, vaan se pitää vetää kaapelilla. Onko tähän olemassa muita vaihtoehtoja kuin datasähkö? Ja riittääkö siihen pelkät adapterit (esim. http://www.jimms.fi/fi/Product/Show...00mbps-mini-sahkoverkon-ethernet-adapteri-kit) vai tarvitaanko jotain muuta? Ja onko tuollainen systeemi kuinka toimiva?

Kai tommosella kaikkein helpoiten saa. Itellä on ollu vuoskaudet soneraviihteen boksi vastaavan kautta verkossa. Ainoa ongelma mitä on ollut tuli kun yksi olohuoneen kattovalaisimen led polttimoista oli viallinen ja teki jotain korkeataajuista häiriötä sähköverkkoon ja netti alkoi pätkimään. Ei iso vika ollut korjata, mutta aika hemmetin homma oli löytää mistä johtuu.

Eli jollekin viallisen elektronisen laitteen aiheuttamalla häiriölle on herkkä mutta muuten kyllä toimii.

Onko mahdollista, että eläimen X kantasoluja voisi siirtää toisen eläimen Y kudokseen ja saada ne kasvamaan? Vaikka edes teoriassa hyvin läheistä sukua oleville eläinlajeille.

Jos haluaisin jälkiasentaa autooni xenon ajovalot, niin minkä hintaista lystiä tämä olisi? Jos ajattelee että ostaa perus muutossarjan + asennukset.Tarviiko tehdä jotain muita virallisia muutoksia jos vaihtaa xenonit?

Jos sulta löytyy ajovalojen pesurit, niin riittää kun vaihdat umpiot + polttimot xenon mallisiksi. Jos ei ole ajovalonpesureita ja meinasit katsastaakin auton xenoneilla niin sit on vähän enemmän hommaa.

Tilasin 50 tuumasen 3D smart telkkarin. Mulla on modeemi jossa wifi. Yhdistänkö telkkarin modeemiin ethernet kaapelilla vai wifi yhteydellä?

Oma wifi-boksi tarjoaa sen verran heikkoa signaalia, että Netflix ja Areena pätkivät ajoittain. Jos ilmenee vastaavaa ongelmaa (ja jos laitteiden etäisyys on järkevän mittainen), niin vedä kaapeli, mutta wifillä kannattaa lähteä liikkeelle.

Syyllistynkö jonkin sortin tekijänoikeusrikokseen jos kopioin randomilta web-sivustolta tekijänoikeus-kirjoitukset ja käytän niitä omilla sivustoillani?

Syyllistynkö jonkin sortin tekijänoikeusrikokseen jos kopioin randomilta web-sivustolta tekijänoikeus-kirjoitukset ja käytän niitä omilla sivustoillani?
Tää ei ole mikään juridisesti tarkka kommentti, mutta tekijänoikeushan kohdistuu johonkin ns. teoskynnyksen ylittäneeseen teokseen. Kun kyseessä on tommonen vakiomuotoinen omien oikeuksien julistaminen, niin tokkopa kukaan tulee peräämään tekijänoikeuksiaan tuohon kohdistuen.

Yleisesti tommonen suora toisten kopiointi ilman lähdeviitteitä ei ole sallittua (ks. siteerausoikeus).

Tilasin 50 tuumasen 3D smart telkkarin. Mulla on modeemi jossa wifi. Yhdistänkö telkkarin modeemiin ethernet kaapelilla vai wifi yhteydellä?

Omien kokemuksien pohjalta telkkari+wifi on turhan epävarma yhdistelmä. Vaihdoin ethernet kaapeliin ja ei ole ollut ongelmia sen jälkeen. Toki jos kaapelin joutuu vetämään huonosta paikasta telkulle niin ei ehkä ole vaivan arvoista.

Omien kokemuksien pohjalta telkkari+wifi on turhan epävarma yhdistelmä. Vaihdoin ethernet kaapeliin ja ei ole ollut ongelmia sen jälkeen. Toki jos kaapelin joutuu vetämään huonosta paikasta telkulle niin ei ehkä ole vaivan arvoista.

Mulla on tää tietokonepöytä alle metrin päässä tv-tasosta, joten sen suhteen ei ongelmia. Toisaalta wifinkin luulisi pelittävän sitten hyvin, kun etäisyys on olematon? Ainakin puhelimella wifi pelittää kämpillä tosi hyvin, ei pätki.

Mites sitten kun mulla on sonera viihde ja se digiboksi. En sitä juuri tartte eikä olisi menetys olla käyttämättä sitä ollenkaan kun norminetin hintaan sain sen, niin kytkenkö sen digiboksin sitten telkkariin vai tarviinko sitä ollenkaan? Lähinnä, että näyttääkö toi uus tv hd laatusia kanavia ilman sitä boksia jolla ne hd kanavat on näkyny tähän asti normaaleiden lisäksi? Nykyne telkkari on siis 10v vanha LCD. En oo näihin perehtynyt juuri yhtään.

Mistä kannattais ostaa hyvälaatuinen taittoveitsi? En oo ketään tappamassa vaan lähinnä arjen askareisiin ja kun tulee luonnossa käytyä niin kulkis siellä mukana

Mulla olis 4kpl ok kuntoisia Hakkapeliitta 7 nastarenkaita 15" aluvanteilla, kyllä noilla ainakin tämän talven ajelee. Ainut vaan että edellinen omistaja on yhdestä renkaasta nyppinyt varmaan puolet nastoista pois, keskeltä melkein kaikki ja sivuilta sieltä täältä. Näkee sitten liukkailla uskaltaako tuolla vetää talven läpi.
Kysymys kuuluu, saako tuo yksi rengas olla eri paria muiden kanssa, jos sen vaan vaihdan? Vai kannattaako suosiolla hankkia heti pari?

Musta noita hyvä laatuisia kääntöveitsiä saa ihan prismastakin, jos ostaa jonkun vähän kalliimman martiinin tai halvemmalla sitten semmoisen yleisveitsen.
Mun pitäs hankkia jostain halvalla laadukkaat ja pienessä tilassa kulkevat kuulokkeet. Suosituksia?

Back
Ylös Bottom