Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Jos asiaa katsotaan puhtaasti käytännön näkökulmasta, niin mekaanisissa kelloissa ei ole nykypäivänä juuri järkeä. Kvartsikello on halvempi, tarkempi eikä vaadi huoltoa (paitsi pariston vaihdon muutaman vuoden välein). Mekaaninen kello on kallis, pitää aikaa parhaimmillaan +-2-3 sekuntia/päivä ja pitää huoltaa osaavalla kellosepällä 5-10 vuoden välein. Ehkä ainoa plussa mekaanisissa kelloissa on se, että ne kestävät oikealla huollolla "isältä pojalle". Kvartsikellossa koneisto hirttää kiinni n. 20-25 vuoden sisällä, ellei ole jo sitä ennen hajonnut esim. pariston vuotamisen takia, tms.

Tästä tullaankin siihen oikeaan pointtiin. Eli mekaaniset kellot ovat ihan puhdasta hifistelyä. Samaa kuin antiikkiautot, taiteen keräily, kalliit viinit, jne. Jos olisimme puhtaan rationaalisia olentoja niin meillä kaikilla olisi muutaman kympin digitaalikellot.

Siitä voidaan olla eri mieltä, onko mekaaninen kello automaattisesti statussymboli ja munanjatke. Normi-Tag Heuerin saa tonnilla (vertaa: BMW). Joku hillitty, yksinkertainen Patek Philippe saattaa olla kymmenien tuhansien arvoinen (vertaa: Bentley). Mutta hyvin harva perusjamppa edes tunnistaa Patek Philippeä saatikka on kuullut koko merkistä. Onka tämä sitten statussymboli? Ehkä, mutta lähinnä "alan miesten" keskuudessa.

Sitten on tietenkin antiikki- ja perintökellot, joilla voi olla huomattavaa tunnearvoa. Rahallinen arvo voi olla aika olematon, ja tarkkuus mitä sattuu, mutta jos se on selvinnyt ehjänä viidestä sodasta ja Titanicin uppoamisesta, niin ei kai sitä raaski poiskaan heittää.

Tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus.

Edit: Pelimiehellä on mekaaninen kello arkikäyttöön ja kvartsikoneistolla toimiva rymyämiskello "erikoistehtäviä" varten.

Sanokaas tyhmälle miksei mun auto käynnisty. Jurnutti hetken mutta ei lähelläkään että käynnistyisi. Radio lävähtää kuitenkin päälle ja kaikki taulun valot, että auttaako tohon ees lähteä laittamaan piuhoilla virtaa vai onko se joku muu vika kun akku tyhjä?

Loppuks akusta puhti kun oli vähän jurnuttanu vai lopetitko ite starttaamisen?
Jos loppu puhti, ni lisävirta voi jeesaa..
Saakohan polttoainetta, siltä vois kuulostaa jos jaksaa pyörittää, mut ei lähde käyntiin

Loppuks akusta puhti kun oli vähän jurnuttanu vai lopetitko ite starttaamisen?
Jos loppu puhti, ni lisävirta voi jeesaa..
Saakohan polttoainetta, siltä vois kuulostaa jos jaksaa pyörittää, mut ei lähde käyntiin
Kuuluu sellanen pieni sirisevä ääni. Ei kyllä oikein edes kunnolla hakenut käyntiin. Tai joskus joutuu talvisin kaks kertaa vääntämään käyntiin ennenkun lähtee, mutta nyt ei ollut sellasta hakemista vaan aika nopea simahtaminen mutta radio, ilmastoinnit ja sähkölaitteet lähtee kaikki pyörimään välittömästi. Aamulla ajelin töistä kotiin ilman mitään ongelmia. No koitan nyt kohta antaa virtaa kaapeleilla oisko vaikutusta.
Vähän toi itseasiassa aina hakee itteään käyntiin jos bensa on vähissä. Nyt on kuitenkin tankki puolillaan.

Miksi monet ihmiset eivät sano kuskille mitään, jos bussi ei pysähdy tai avaa ovia pysäkillä stop-napin painamisesta huolimatta? Joko seisotaan hiljaa tai ruvetaan hakkaamaan sitä stop-nappia lisää. o_O

Miksi monet ihmiset eivät sano kuskille mitään, jos bussi ei pysähdy tai avaa ovia pysäkillä stop-napin painamisesta huolimatta? Joko seisotaan hiljaa tai ruvetaan hakkaamaan sitä stop-nappia lisää. o_O

En oo kyllä tuollaista käyttäytymistä itse havainnnut. Kyllä ihmisistä ainakin täällä päin lähtee ääntä jos kuski toimii väärin :)

No kuski usein sen oven avaa, jos stop-nappia painaa bussin ollessa pysähdyksissä ja jos ovet eivät ole auki. Lisäksi olen välillä kuullut kuskin vastaavan huutoihin ykskantaan, että painakaa stop-nappia - tämähän tosin saattaa tarkoittaa joko sitä, että kuski tahtoo matkustajan pyytävän oven avausta nappia painamalla tai sitten että kuski moittii matkustajia siitä, että nappia ei ole painettu ajoissa eikä kuski voi tietää, että joku tahtoo jäädä pois. :D

E. nytkun muistelen, niin ainakin kerran muistan kuskin huutaneen takaisin vuosia sitten, että hän ei pysty avaamaan ovea jos nappia ei paineta ensin. Muistan myös, että joissain busseissa on ollut kyltit ovien päällä, että ovet avautuvat ja sulkeutuvat automaattisesti. En tiedä sitten, mitä tämä käytännössä tarkoittaa oikeastaan. Viimeksi kun bussissa etupenkillä istuin, niin näin siellä kyllä kuskilla neljä ovenavausnappia, oletan niiden olleen jokaiselle ovelle erikseen ja kaikille yhdessä.

E2. Jaa niin vain tilanteessa, jossa nappia on painettu jo matkan aikana? Siitäpä en voikaan varmaksi sanoa, onko näin aina ollut. Myös mulle kyllä on kerran huudettu takaisin, että paina stop-nappia, ja mä en varmaankaan olisi kehdannut huutaa mitään jos olisin unohtanut painaa nappia joten varmaankin olen sitä painanut jo ajon aikana. Näin sen täytyy olla. Tämän täytyy olla järkevin postaukseni pakkikselle.

Viimeksi muokattu:
Oon itsekkin ollut tilanteessa missä nappia on painettu ja ihmiset menee oville, mutta kuski ei epähuomiossa pysähdy. Ite olin silloin takaovella ja oletin että joku sanoisi lähempää jotain mutta kiltisti ne seisoo siellä ja miettii varmaan että no jäädään sitten seuraavalla ei voi mitään, jonka seurauksena huudan sitten takaovelta että hei pysäytäppä tähän. Mukavaa talvella kun sitten jäädään todennäköisesti pysäkistä ohi jonkun lumikinoksen varteen.

Niin ja mun auto-ongelma ratkes ihan akun vaihdolla.

Joo, oon itse monta kertaa karjaissut kuskille joka meinaa ajaa pysäkin ohi napinpainalluksesta huolimatta.

En nyt muka löytänyt Pakkikselta juttua aiheesta vakuutusyhtiön korvaukset vuosia aiemmin tapahtuneiden tapaturmien osalta. En muka netistäkään juuri mitään löytänyt. Tilanne on kuitenkin se, että nyt vuosien jälkeen on alkanut yksi vahingoittuneista kohdista oireilla ja käytännössä vaikuttaa ihan mielettömästi työkykyyn sekä muuhun elämään. Erikoislääkäri epäilee, että kyseistä tapauksesta on jäänyt vamma ja nyt sitten kuvataan yms. Mulla on laaja sairaskuluvakuutus. Onkohan se niin, ettei vakuutus kuitenkaan mitään korvaa "laajemmin", jos vanhan tapaturman aiheuttama haitta on tosi suuri jokapäiväisessä elämässä? Onko kokemuksia?

^Riippuu sekä vakuutusyhtiöstäsi että vakuutuksesi tarkoista ehdoista (vaihtelevat jopa saman yhtiön sisällä, joskus myös asiakaskohtaisesti). Mahdoton kommentoida näin yleisellä tiedolla.

^Riippuu sekä vakuutusyhtiöstäsi että vakuutuksesi tarkoista ehdoista (vaihtelevat jopa saman yhtiön sisällä, joskus myös asiakaskohtaisesti). Mahdoton kommentoida näin yleisellä tiedolla.

Näin vähän arvelin, mutta lähinnä sitä mietin, onko ylipäätään mahdollista. Laittelen sinne viestiä.

Kun kyse on henkilövakuutuksesta eikä tapaturmavakuutuksesta, on hyvinkin mahdollista. Riiippuu siitä, onko se rajattu ehdoissa pois vai ei.

Kuinka nopea perusnetti vois olla jos kyseessä tele finlandin liittymä? Onko se yleensä 2G? Itellä käytössä samsung galaxy alpha mutta jos muutaman euron kuussa säästäis ja ottais halvemman liittymän? Vai onko liian hidas netti puhelimen vaativuuksiin nähden?

Kuinka nopea perusnetti vois olla jos kyseessä tele finlandin liittymä? Onko se yleensä 2G? Itellä käytössä samsung galaxy alpha mutta jos muutaman euron kuussa säästäis ja ottais halvemman liittymän? Vai onko liian hidas netti puhelimen vaativuuksiin nähden?

E: sori tripla postaus

Kun kyse on henkilövakuutuksesta eikä tapaturmavakuutuksesta, on hyvinkin mahdollista. Riiippuu siitä, onko se rajattu ehdoissa pois vai ei.

Sain vakuutusyhtiöltä vastauksen. Noh, kolme vuotta tapaturmasta pitää haitta todeta. Onhan mulla todettu ja yksi sairauskin, joka usein tapaturmasta lähtee liikkeelle. En vain tiedä, mitä sanamuotoa on käytetty: onko onnettomuuteen liitetty. Nyt mulla on tosi hyvä fysiatri, joka periaatteessa voisi noista nivoa yhteen kunnon lausunnon. Kysymys kuuluukin taas, riittääkö toteaminen vai olisiko se silloin pitänyt suoraan perustella onnettomuuden aiheuttamaksi. Kannattaahan sitä kokeilla.

Back
Ylös Bottom