Voi estrogeeni, minkä teit...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Skyte
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Taustani lyhyesti: jonkin aikaa sitten sairastettu, varsin ankara epätyypillinen syömishäiriö valtavalla liikuntamäärällä. Tätä kesti napakasti kolmisen vuotta. Nyt olen täysin toipunut sekä henkisesti että fyysisesti ja elämä hymyilee. :) Ikää tässä vaiheessa 32 vuotta.

Noh, menkkojen perään menin lääkäriin ja testit näytti, että kaikki muut hormonit ok, mutta estrogeeni huippualhaalla, alle 0,04. Lähete gynelle ja oletettavasti tyrkylle estrogeenikorvaushoitoa :(

Onko muita, keillä on samasta tai eri syystä estrot matalat? Olisi todella suuri apu, jos vähän kertoisitte, mistä ehkä johtuu, miten huomasitte tai miten hoidettu kuntoon? Vai annatteko olla?

Nyt jo ollut hurjaa lueskella, mikä vaikutus estrolla on vaikka sydämen hyvinvointiin tai vaikka aivohalvausriskiin. Kun taas korvaushoidolla pelotellaan taas muista syistä. Eli kohtalosisaret, astukaa esiin!
Luontaisesti olen kuin vahingossa tukenut estroja syömällä runsaasti pähkinöitä, kasviksia, kanelia, monipuolisesti rasvoja yms. Eli huolto taustalle ollut jo pitkään kunnossa. E-vitamiinin rooli tässä kiinnostaisi myös?

(täällä oli kyllä pari threadia aiheesta, mutta teen uutta nostoa, ja jos olisi päivittyneempää tietoa).

Teen näin, vaikka voin jo sanoa, että arvauskeskuslekuri jo oli korvaushoitoa tyrpyttämässä.... Kun yritin aiheesta pommittaa logeja ja webinaareja Nortonilta, McDonaldilta, Poliquinilta ja poppoolta, niin sain enemmän juuri sitä, kuinka saada estrot alas ja testot ylös (ylläri genressämme). Mutta yhtä lailla pitäisi miesten kohdalla puuttua siihen, että testot alhaalla kuin että naisella estrot. Yhtä keskeisiä hormooneja molempien kannalta sekä hyvinvoinnnin että meidän silmin myös lihaskasvun merkitykseltä.

Eli nyt neidot (ja arvon herratkin minun puolesta ;) ) kerrontaa ja kahvikuppeja!

Mä olen selvitellyt hormonihäiriötä maaliskuusta lähtien. 22.4. otetut labrat, mm. S-LH 0,1, S-SHBG 3, S-PRL 166, S-FSH (follikulaarisessa vaiheessa) 1,7, S-T4-V 10, S-T3-V 3,5... Multa mitattiin myös testotasot. S-Testovl 8 ja S-Testo 0,5. Mulla on 1,5 viikon kuluttua aika naistentautien polille ja tällä viikolla otettiin THS ja S-T4-V uusiksi. Kuukautisia ei ole tullut lokakuun jälkeen, kun luovuin hormonaalisesta ehkäisystä, eikä huhtikuussa saatu niitä alkamaan keltarauhashormonikuurilla. Eli kropan hormonitoiminta ihan retuperällä.

olen miettinyt näin lihaksenkasvatusnäkökulmasta noita alhaisia testotasoja. Onko mun nyt käytännössä todella hankalaa saada lisää lihaa kroppaan vaikka miten söisin? Sori tungen nytten samaan keskusteluun :oops:

Mä olen selvitellyt hormonihäiriötä maaliskuusta lähtien. 22.4. otetut labrat, mm. S-LH 0,1, S-SHBG 3, S-PRL 166, S-FSH (follikulaarisessa vaiheessa) 1,7, S-T4-V 10, S-T3-V 3,5... Multa mitattiin myös testotasot. S-Testovl 8 ja S-Testo 0,5. Mulla on 1,5 viikon kuluttua aika naistentautien polille ja tällä viikolla otettiin THS ja S-T4-V uusiksi. Kuukautisia ei ole tullut lokakuun jälkeen, kun luovuin hormonaalisesta ehkäisystä, eikä huhtikuussa saatu niitä alkamaan keltarauhashormonikuurilla. Eli kropan hormonitoiminta ihan retuperällä.

olen miettinyt näin lihaksenkasvatusnäkökulmasta noita alhaisia testotasoja. Onko mun nyt käytännössä todella hankalaa saada lisää lihaa kroppaan vaikka miten söisin? Sori tungen nytten samaan keskusteluun :oops:

Tervetuloa samaan ketjuun! Mietin jo liki kateellisena, että onpa kaikilla mimmeillä hyvä tilanne hormoniensa kanssa ;)

Sinulta on ilmeisesti jo otettu estrojen kolmen muodon arvot? Oma "yleisarvo" oli alle S-E2:lla alle 0,04. Eli ihan olematon :(
Odotan lähetettä polille, mutta jos ei huomenna kuulu, niin alan kyllä soitella perään.

Onko nuo sinun testosi alhaiset naiselle?

no ompas alhainen! Joo multa otettiin noi kaikki mitä luettelin. Kävi tuuri kun menin palvelusetelillä kunnallisen kautta terveystaloon ja sain käydä nuo kaikki ottamassa terveyskeskuksen labrassa. Tuota S-estdio:ta multa ei ole taidettu ottaa, mutta saa nähdä mitä nuo sanoo nytten siellä polilla ensi kuussa. Myös maksa-arvot oli mulla koholla keväisissä mittauksissa P-ALAT oli 166. Alkoholia en käytä nimeksikään enkä ole lääkkeiden väärinkäyttäjä enkä ylipainoinen, joten ihme juttu toikin. Tosin BCAA, proteiinin syöminen tms on sitä saattanut nostaa. Tuo taidettiin myös ottaa tällä viikolla uusiksi. Soitan huomenna noista uusimmista labroista, niin olen taas vähän fiksumpi :)

Sain printattuna labratulokset, jossa näkyy että onko arvot viitearvojen sisällä (siinä erikseen onko viitearvojen alakantti, keskellä vai yläkantissa) vai niiden yli tai ali. Ja nuo molemmat testot oli matalalla. S-Testovl oli viitearvojen ulkopuolella ja alakantissa, S-Testo taas vielä juuri ja juuri viitearvoissa, mutta alakantissa sekin.

Kiva, kun replasit. Itselle ei tullut vielä tänäänkään kutsua, eli pitää maanantaina alkaa soitella. Eli sinulla on sekä testot että estrot alhaalla. Maksa-arvot on minulla kans otettu, mutta kunnossa oli, vaikka vedän tosi reippaasti lisäravinteita... ;)
Miksiköhän sinulla otettiin nuo maksa-arvotkin? Entä uskotko, että pillereillä ois vaikutusta siihen, että nuo kaikki hormoonisi ovat vähän kallellaan?

On se melkoista metsästystä, saati en edes "malta" odottaa, millä reseptillä lopulta lähdetään liikkeelle....

Kiva, kun replasit. Itselle ei tullut vielä tänäänkään kutsua, eli pitää maanantaina alkaa soitella. Eli sinulla on sekä testot että estrot alhaalla. Maksa-arvot on minulla kans otettu, mutta kunnossa oli, vaikka vedän tosi reippaasti lisäravinteita... ;)
Miksiköhän sinulla otettiin nuo maksa-arvotkin? Entä uskotko, että pillereillä ois vaikutusta siihen, että nuo kaikki hormoonisi ovat vähän kallellaan?
C
On se melkoista metsästystä, saati en edes "malta" odottaa, millä reseptillä lopulta lähdetään liikkeelle....

Multa otettiin samoissa labroissa oikeastaan ihan kaikki. Keliakiasta laajaan verenkuvaan. Jopa Hiv poissuljettiin, koska olin ollut afrikassa juuri pari kk ennen noita :-D Juu eli koko hotmonitoiminta todella matalalla. TSH oli nyt vähän laskenut, 1,4, mutta ihan ok kuitenkin. S-T-4V oli noussut ja oli 13 eli parempi. P-ALAT oli 33 eli laskenut aivan roimasti ja nyt viitearvojen sisällä, eli hyvä juttu. Edellinen terveyskeskuslääkärihän piti mua masentuneena alkoholistina, koska rupesin itkemään kun hän vain intti alkoholin käytöstä ja takertui mun maksa-arvoihin. Takana huonot yöunet+muutenkin turhautuminen ja stressi tästä, kun tuntuu ettei meinaa selvitä mitään=purkautui lääkärin vastaanotolla. Olen humalassa noin kerran-kaksi vuodessa ja kuohuviiniä, puoli lasia viiniä ruuan kanssa tms tulee lähinnä nautittua spessupäivinä eli juhlissa, jouluna jne ja vuoteen kertyvät määrät laskettavissa sormilla. Lääkäri oli tästä syystä tehnyt kivan yllärin ja tietämättäni määrännyt myös CDT:n mitattavaksi, joka on alkoholin suurkulutuksen merkkiaine. :mad: Mulla arvo oli hieman koholla, eli 1,4 joka menee harmaaseen alueeseen. Saa nähdä pitääkö se sitten mitata uusiksi. Nyt sitten ootellaan taas sitä poliklinikkaa.

Vaikeaa avun saamisesta edes amorreaan on ollut, koska olen bmi:lta normaalipainoinen (vaajaa 21) ja lääkärit ovat vain takertuneet siihen. Mulla on viime vuodelta rankka ja nopea painonpudotus takana, hormonaalisen ehkäisyn lopettaminen jne mutta ei ole näitä edellisiä lääkäreitä ne kiinnostaneet. Toivotaan, että sairaalan polilla olisi fiksumpaa porukkaa! Eli metsästystä ja taistelua tämä todellakin on :/

Ei voi uskoa, etteivät todellakaan ota huomioon taustaasi? Kun kerran taustalla on suuri kehonmuutos, niin hyvänen aika tottakai se vaikuttaa hormonitasapainoon. Saati vielä hormonaalisen ehkäisyn lopettaminen.
Jestas...:mad:
Onneksi sinullakin on lähete polille mennyt ja teet ilmeisesti samaa kuin minäkin, eli ramppaat postilaatikolla odottamassa, että milloin viimein pääsisi selvittelemään asioita enemmän. Toivottavasti sinulla on kunnon poli, joka ottaa sinut KOKONAISUUTENA huomioon!

Palaan tänne kertoilemaan heti, kun jotain kuuluu... Jaksetaan, eiköstä:)?

Hei mä vaan ilmoittelen täällä, että seuraan tosi mielenkiinnolla miten teitä hoidetaan ja miten tilanne etenee. Itselläni ei ole muita hormooniongelmia ollut kuin kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta ennenkuin se saatiin kuntoon niin kaikenlaista oiretta ja vaivaa oli. Taustalla mulla sotki varastoraudan puutos (vaikka siis hemoglobiini oli hyvä!) sekä stressi. Silloin tuli tutkittua ja perehdyttyä tähän hormooni-aiheeseen perinpohjaisesti.

Oletteko te nyt / olleet stressaantuneita? Onko ylirasituksen oireita ollut? Onko liikunta tasapainossa? Mites syöminen, onko hormoonitasapainoa tukevaa? Optimal Performancen Kaisa Jaakolan jutut on tässä aihepiirissä erittäin mielenkiintoisia. Myös sisätautien ylilääkäri Dr Body, Jan Sundell on kirjoitellut omassa face-profiilissaan näistä asioista jonkin verran, koska itse kärsinyt ylikunnosta / hormooniongelmista. Jotenkin hirvittää se, miten pihalla lääkärit on tässä aihepiirissä ollut. Toivottavasti saatte kunnon hoitoa.

Tsemppiä selvittelyihin ja jaksamista!

Viimeksi muokattu:

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Ensi viikolla tulee aika tutkimuksiin. Siinä voip mennä kuukaudesta kolmeen.
Taustallahan on minulla mitä on, eli periaatteessa olen erittäi potentiaalinen vaivani edustaja ;)

Sen verran voin sanoa, että kaikki minussa on tällä hetkellä täysin optimoitu - sananmukaisesti. Olen OP:n valmennuksessa ja käyn säännöllisesti biosiqussa. Kaikki muu on PVK:n ja perustestien puolesta sekä omassa olossa saatu kohdilleen, paitsi tuo estro on täysin kuollutta kamaa.

Valtava kiitos kommentista ja mukana olosta, Tiuskis! Se merkitsi todella paljon :) <3
Ja palaan tänne kertomaan heti, kun jotain uutta ilmaantuu!

Itselläni ihan sama ongelma, reilu 2 vuotta kuukautiset poissa ja syy varmasti aiempi liiallinen liikunta+kitu ruokavalio. Käytyäni kaikissa testeissä, söin Divina-kuurin ilman tehoa, aloitettiin hormonikorvaushoito kun ei keho tuota estroa. Sitä söin sen 3kk, 2/3:sta tyhjennysvuodoista tuli, nyt katsellaan tuleeko kuukautiset sitten itsestään ja reilun viikon päästä ois taas lääkärikontrolli :) kyllähän se turhauttaa kun nykysi elää kuitenkin täysin terveemmin, mitat 177/~60. Tuon hormonikorvaushoidon aikana muuten tuntui että keho alkoi jotenkin herätä :D alkoi siis jotenkin kiinnostaa "naiselliset" asiat, parin vuoden tauon jälkeen huomasi seksuaalisia halujakin..:D

Mutta tuon estron puutteen yhteyttä lihaskuntoharjoitteluun olen itsekin miettinyt, kun kehitys tuntuu täysin mitättömältä, erityisesti ylävartalo ei tunnu saavan millään lihaa, testotasojani en tiedä. Eli tekeekö työtä ihan turhaan ja olisiko parempi jättää punttailu hetkeksi että parantuu?:( Jos tuo harjoittelu on sitten kuitenkin niin suuri stressi keholle, vaikka nykyisin täysin järjen rajoissa eikä aerobistakaan ollenkaan. Toisaalta salilla käynti ei ole itselle mikään pakko vaan stressin purkua, joten lisääkö vain stressiä jos sen jättää..:confused:

Sen verra korjausta edelliseen että söin siis Terolut-kuurin, joka ei tehonnut ja Divina oli tuo hormonikorvaushoitolääke :)
Iso kiitos, MirellaF, kommentistasi!!

Juuri tuota odotan, että saisin "sen jonkin sisälläni uinuvan" taas heräämään. Plus, että estrogeeni varmasti tekisi muutenkin hyvää keholle, iholle, hiuksille, sydämelle, voi huh hah hei...

Ja glupsista tuo lihasmassan saamisen hankaluus. Koitko sinä siis niin, että estrojen ollessa alhaalla myös lihaskasvusi olisi ollut hankalampaa? Itse kun yritin lohdutella itseäni, että nyt olisi päin vastoin tilanne, että erstojen puuttuessa liha tarttuisi paremmin (vrt. punttiäijät tekevät kaikkensa häätääkseen (xeno)estrogeenit pois kehostaan ;)

Hirmuisesti tekisi mieli marssia apteekkiin ja ottaa siellä reseptittä myytäviä estrolääkkeitä (esim. vagifem), mutta yritän silti odottaa poliaikaa, vaikka siinä tuntuu menevän....

Terot ei muinoin tehonnut muuten minullakaan.

Jaksaisitko vielä kommentoida, onko tuo Divina ollut ok ja turvallinen? Valtavasti onnea siihen, että kehosi toimisi nyt ilman lääkettä - vielä me ollaan siinä tilanteessa molemmat!!

Niin muuten, sanoisin, että tuo sinun nolla-aerobinen ja kunnon pääntyhjennys puntti olisivat minun resepti hyvinvointiin ja hormonien tasapainottumiseen. Otetaan kortisolipiikit treenissä ja keskitytään muina aikoina laskemaan sitä pois kiusaamasta :)

Mielestäni olen lukenut että alhaiset estrogeenit vaikuttaisi negatiivisesti lihaskasvuun, etenkin jos testotasot on ilmeisesti myös alhaiset.. Kun alotin tuon hormonihoidon ni yks kaveriki sano että nythän sulle alkaa lihaa tarttua ku saat estroo :D mut en tiiä noista sen tarkemmin..
Nyt kun tuo divinakuuri loppui, niin tuntuu kun oisi palannut tuohon "sumuun"(henkisesti tuntuu siis tuommoselta:D), joten ei taida keho itse tuottaa vieläkään estrogeenia:(
Aluksi pelotti aloittaa tuo Divina, etenkin kun veritulppariskin takia piti aiemmin käyttää minipillereitä (aurallinen migreeni) ja tuossahan sen riski on vielä suurempi, mutta ei tullut itselle mitään, en huomannu mitään sivuvaikutuksiakaan.

Toivotaan nyt, että sumu väistyy ja kroppasi hyrähtäisi toimimaan!

Minulle tuli polille aika vasta aivan lokakuun loppuun :( Tuskastuttaa, kun olisi tehnyt jo mieli saada tehdä asialle jotain, eikä vain roikottaa.

Yritänkin selvittää, olisiko jo avuksi mitään luontaisia keinoja nostaa estroja omin keinoin. Ruokavalio ainakin jo tukee ihan täydellisesti, eli siihen en saa muutoksilla mitään lisäbuustia....

En tiedä oliko vain sattumaa vai onko vaikutusta, mutta alotin itse syömään macaa. Joskus ekan tyhjennysvuodon jälkeen loppui maca ja tuli taukoa sen syömiseen ja toinen tyhjennysvuoto jäi välistä, alotin sit taas macan ja se kolmas tyhjennysvuoto sit tuli :p En tiijä oliko sit vaikutusta macalla, mut syön sitä nyt varmuuden vuoks :)

En tiedä oliko vain sattumaa vai onko vaikutusta, mutta alotin itse syömään macaa. Joskus ekan tyhjennysvuodon jälkeen loppui maca ja tuli taukoa sen syömiseen ja toinen tyhjennysvuoto jäi välistä, alotin sit taas macan ja se kolmas tyhjennysvuoto sit tuli :p En tiijä oliko sit vaikutusta macalla, mut syön sitä nyt varmuuden vuoks :)

Maca on itsellä käytössä aika hentoisella annoksella, mutta tästä intoutuneena taidan vaihtaa kauhan kokoa ;)

Kiitos vinkista :)

Eilen tosiaan kävin sairaalalla naistentautien polilla ja tosi hyvä fiilis jäi. Lääkäri kuunteli ja osasi hyvin ottaa huomioon tuon mun nopean painon putoamisen. Ultrattiin kohtu sekä munasarjat ja niiltä osin kaikki kunnossa. Eli ei mitään PCOS:ää tms. Syy alhaiseen hormonitasoon on se, että keholla menee aikansa uudelleen "herätä" ja tästä syystä myös testotasot matalalla, koska aivolisäke ei anna käskyä tuottaa estroa niin ei testotasotkaan ole korkealla. Mutta testojen osalta luvut on vielä ihan ok, vaikka onkin matalalla. Sovittiin, että vuoden päästä katsotaan mikä on tilanne ja nyt käsky saada mahdollisesti vähän painoa lisää, tarkkailla treenimääriä (tällä hetkellä jo pitkään treenannut punttia 4-5x vk, vuoteen ei nimeksikään aerobista eli mikään pakonomainen liikkuja en ole) ja olla "epätarkempi" ruokavalion suhteen.

Kysyin myös tuosta hormonihoidosta kuukautisten käynnistämiseksi. Sain tosi hyvän vastauksen, että tässä tilanteessa ja nykytutkimusten mukaan ei ole fiksua keinotekoisesti käynnistää kuukautisia koska ei ole esimerkiksi aliravitsemuksesta kyse eikä tarvitse pelätä esim sitä osteporoosia, koska liikunta vahvistaa luustoa. Olin myöskin todella helpottunut tuosta, koska en todellakaan haluaisi mitään vaihdevuosilääkkeitä alkaa vetelemään :D

Summa summarum nyt annetaan kropalle vuosi aikaa palautua, otan rennosti ja aloitan massakauden.

Suositut

Back
Ylös Bottom