Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Ei ole oikotietä onneen.... eikä varsinkaan roinalla tai testokuurittamalla. Mitään tieteellisesti perusteltua hoitoa lääkkeeillä ei fysiologiseen "ylikuntotilanteeseen" ole olemassa.
Joskus se voi viedä hyvinkin pitkään .... jopa parikin vuotta .... tuo "ylikunto-oireiston" fysiologinen palautuminen.....
Liian moni leikkii lääkäriä ja tulee katumaan pitkän päälle noita kuurikokeilujaan sotkien hormonitoimintansa lopullisesti ja varsin nuorella iällä...
Testosteroniarvoja labrataan ja kytätätään kuin jotain "ihmettä" ja jokaiseen pieneen väsymykseen ja vitutukseen yritetään keksiä jokin nappi tai ruiske. Osa hakemalla hakee ns. "oikeutusta" kuuritukseen.
Fiksuimmat ja TRT-hoidossa olevat tietävät tämän kurimuksen joka on ..... elinikäinen. Valitettavasti.

Netistä luin että doupilla pääsis ylikunnosta pois, alla jo vuoden tauko treeneistä ja oireta yhä edelleen paljon, tietääkö kukaan miten esim testo kuuri vaikuttais tilaan?

Jotakin sun juttuja muistan lukeneeni.. Tää on vähä huonohko neuvo, mutta sun pitäis tyylii vaihtaa vähä maisemaa ja keskittyä johonkin muuhun aiheeseen.Työt, koulut yms, sillee että mieli unohtaa ton homman.. Muuten toi on loputon suo.. tsemppiä, kyllä se jossain vaiheessa loppuu ja elämä vähän paistaa risukasaankin. :)

Jotakin sun juttuja muistan lukeneeni.. Tää on vähä huonohko neuvo, mutta sun pitäis tyylii vaihtaa vähä maisemaa ja keskittyä johonkin muuhun aiheeseen.Työt, koulut yms, sillee että mieli unohtaa ton homman.. Muuten toi on loputon suo.. tsemppiä, kyllä se jossain vaiheessa loppuu ja elämä vähän paistaa risukasaankin. :)

Vaikea vaihtaa täältä kurkkusalaateista mihinkään, lappuja koittanu toimittaa lääkärille saa nyt nähä mitä käy

Vaikea vaihtaa täältä kurkkusalaateista mihinkään, lappuja koittanu toimittaa lääkärille saa nyt nähä mitä käy

Tiedä vaikka intissä unohtaisit hetkeksi olon ja pääsisit sen ylite tavallaan.. Se että kokoajan juokset pelkästään olon takia jokaisella, ei varmasti auta. Nyt vaa lippu korkeelle!

Tuntuu vähän hölmöltä kun ite oon ylikunnon kokenu aikoinaan salitreenien kanssa, niin ajatuskin et oon saattanu ajaa itseni ylikuntoon tai ainakin ylirasitustilaan pelkällä aerobisella :O en siis tiedä onko tässä siitä kyse mutta on viime aikoina tullu käveltyä aivan hitsin paljon, jopa kolme tunnin lenkkiä päivässä, nyt ei meinaa syke kohota enää millään ja vaikka aluksi lenkki on tahmea, niin lopussa ihanan köykänen olo. Unen määrä on vähentynyt mutta toisinaan aamusin nukuttaa ihan tosi paljon, ruokahalu on hyvä kun alkuun pääsee. Voiko siis pelkkä kävely ajaa ylikuntoon?

^Ihminen joka on joskus ollut pahasti rasittunut / ylikunnossa on alttiimpi rasittua uudestaan. Ehkä kannattaisi taas vähän pysähtyä ja järkeistää tuota tekemistä?

^Ihminen joka on joskus ollut pahasti rasittunut / ylikunnossa on alttiimpi rasittua uudestaan. Ehkä kannattaisi taas vähän pysähtyä ja järkeistää tuota tekemistä?

joo näin on tehtävä ja ollu niin voimaton olokin ettei mitään kummosta jaksa edes tehdä :/ tyhmä minä, taas kerran.

Jouduin ylikuntoon toukokuussa, tai silloin hoksasin mikä mulla on, olihan se kolkutellut ovella jo pari kuukautta.
Treenasin erään nimeltä mainitsemattoman firman nettivalmennuksella ensisijaisena tavoitteena tiputtaa painoa vähintään 10 kg. Treeni alkoi hyvin kun sai syödäkin paljon, mutta sitten kun ruvettiin tiputtamaan kaloreita 1700 kcal ja alle, niin rupesi tulemaan ylikunnon oireita.
Vaikka valmentajalle kerroin että nyt ei ole kaikki kunnossa, niin meininki oli että suu kiinni ja tee mitä sanotaan. Ja minähän tein.

Toukokuussa havahduin, kun jouduin 1400 kcal vhh-dieetille, että nyt ei ole kaikki todellakaan kunnossa. Miehellekin sanoin että olenkohan mä masentunut. Mieliala oli maassa, itkin koko ajan, kaikki asiat pyöri mielessä, jopa joku muutama vuosi sitten myyty auto ja sen ongelmat, olin ihan kuoleman väsynyt ja jouduin pakottamaan itseni salille, lihakset oli tuskin palatunut vielä viikon päästä.. Se melkein puoli vuotta jatkunut nälkä katosi, mutta jano oli koko ajan. Ihan koko ajan. En saanut unta. Nukuin 2 tuntia yössä. Olin todella väsynyt. Kävin työterveydessä, sain nukahtamislääkkeet, mutta ne maistui bensalle suussa enkä tykännyt niitä ottaa - enkä saanut juurikaan paremmin nukahdettua niilläkään. Sirdalud ei auttanut sekään.

Lopetin treenaamisen kokonaan viikoksi, en tehnyt mitään muuta kuin makasin sohvalla ja nypin rikkaruohoja puutarhassa. Toisella viikolla rupesin tekemään puolen tunnin kävelylenkkejä. Ja söin, paljon.
Kahden viikon treenitauon jälkeen aloittelin pikku hiljaa punttia taas ja siitä se lähti. Kunnes elokuussa jouduin töissä kovan stressin eteen ja jouduin nyt ottamaan kaksi viikkoa treenitaukoa stressin takia. Yritän tällä viikolla sitä taas aloitella.

Koen että sain hyvän avun inositolista, joka on b-ryhmän vitamiini. Vaikuttaa mielialaan ja aivan kuin olisin ruvennut nukkumaan syvemmin. Makaan myös paljon piikkimatolla juuri ennen nukkumista koska se rentouttaa.

Poppis: Ehkä kannattaisi vielä viikko odotella? Se on VAIN viikko sun elämästä, kun taas jos lähdet liian aikaisin treenaamaan, voit joutua monen kuukauden tauolle. Tsemppiä!

^ kiitos tsempistä. Mä tosiaan otin kaksi viikkoa nyt vapaata treenistä ja eilen kokeilin taas. Sujui hyvin ja mieli on hyvä. Mä teen nyt kaksi viikkoa vähän kevennettynä ja pidän taukoa jos rupeaa tulemaan oireita.

Tuo tila oli niin hurja kokemus henkisesti etten ihan heti halua enää samanlaista. Opin ainakin kuuntelemaan kroppaani.

Poppikselle voin tsemppinä sanoa että voit olla tyytyväinen että kuuntelit kehoasi jo noinkin nopeasti ja jos palautuminen tapahtui parin viikon levolla niin ongelma ei ollut kehittynyt vielä krooniseksi. Nimimerkillä 6kk tällä hetkellä jäähyllä olleena.

Terve!

Itselläni ylikunto alkoi noin 4 kuukautta sitten ja loppua ei näy. Ajauduin ylikuntoon liian kovan punttitreenin, lenkkeilyn, koulu- ja raha-asioista johtuvan stressin ja vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla kiristelyn seurauksena. Välillä oireet ovat helpottuneet ja lähes kadonneet, mutta vähitellen ne ovat tulleet aina takas. Olo on jo kuitenkin pajon parempi kuin ylikunnon alkamisvaiheessa, joten eiköhän tämä painajainen mene kuitenkin hiljalleen ohi. Oireinani ovat kipeät nivelet, levottomuus, kykenemättömyys rentotuta, uniongelmat, jatkuva väsymys, keskittymiskyvyn puute, korkea leposyke ja sykkeen nouseminen rasituksessa, jopa rappusten kipuaminen kolmanteen kerroksiin aiheuttaa hengästymistä sekä huimausta. Hirveetä.

Asiat, jotka ovat helpottaneet oloani:

-Stressitekijöiden eliminoiminen
-Kasvisten, hedelmien, marjojen ja hiilihydraattien lisääminen ruokavalioon
-Salitreenin ja lenkkeilyn vaihtaminen kevyeen joogailuun ja venyttelyyn
-Kaljoittelu kohtuudella
-Matkustelu*

Olen tämän kesän aikana käynyt kaksi kertaa ulkomailla. Ulkomailla ollessani olen unohtanut koko ylikunnon olemassaolon ja en ole kärsinyt näistä oireista. Toisin, en ole ulkomailla mitään treenannutkaan. Kuitenkin ulkomailta palatessani ylikunnon oireet ovat tulleet molemmilla kerroilla takaisin, kun olen palannut takaisin Suomeen, mikä on hyvin erikoista. Ehkä pitäisi vaan muuttaa pysyvästi ulkomaille, no ei vaan.

Eniten tässä vituttaa toimettomuus ja se, että kukaan muu ei pidä tätä oikeena sairautena, vaan kaikki kaverit luulevat, että feikkaan ja omaa laiskuuttani skippaan treenit. En vain pysty treenaamaan enää, enkä jaksa tehdä samanlailla asioita kuten ennen. Mietin joka päivä, että voisiko tänään mennä treenaamaan, mutta olen päättänyt olemaan treenaamatta ainakin siihen asti, kunnes en koe enää yhtäkään ylikunnon oiretta ja pystyn nukkumaan yöni kunnolla. Tsemppiä kaikille ylikunnosta kanssakärsiville, kyllä se vielä siitä! :)

Mä koin niin suuren avun toipumisssa inositolista, että suosittelen sitä kokeilemaan.
Se on ihan b-ryhmän vitamiini jota meillä on kropassa muutenkin. Se auttaa nimenomaan saamaan tuon pääkopan kuntoon, laskee niitä varveja, pystyy paremmin keskittymään ja varvit laskee. Vieläkin välillä iltaisin saattaa tuntua että olen stressaantunut (työasiat) ja sitten makoilen vähintään 10 min piikkimatolla ennen nukkumaanmenoa. Ja yritän jaksaa joka päivä puolen tunnin rentouttavan kävelylenkin.

En tee mitään sellaista mikä stressaa mua, jos en jaksa siivota, en siivoa, jos en jaksa tiettyjä ihmisiä, en ota heihin kontaktia. Teen vain asioita joista tykkään. Ja se on auttanut.

Suosittelen hakemaan sitä inositolia, syödä sitä aamuin illoin. Sitä saa luontaistuotekaupoista.

mitä mieltä porukka näistä arvoista.
s-tsh : 1.07 ( 0.5-3.6)
s-t4-v : 13 pmol ( 9-19 )
testo 13 (10-38)

voisko noista olla jotai haittaa ? vai onko hyviä arvoja

Itselläni on salitaustaa monen vuoden takaa, mutta muuton seurauksena tuli salinvaihto ja jäätävä motivaatio. Näkyvää kehitystä tuli enemmän kuin koskaan ja sen hurmoksessa tuli vedettyä 100 lasissa lähes 3 kk putkeen. Viime viikolla alkoi ojentaja kipuilemaan ja viimein tajusin keventää hetkeksi. Käytännössä tämän jälkeen alkoi kamala väsymys. Kevyet treenit tuli vedettyä todella aneemisesti eikä lihaksissa tuntunut olevan edes potkua. Koulumatka 1 km pyörällä -> junaan -> 1 km kävellen on muuttunut raskaaksi ja saa hien pintaan. Viime sunnuntaina heräsin jostain syystä 5.20, ei todellakaan minun tapaistani nousta ennen aamu yhdeksää viikonloppuna. Öisin on kamala jano (tätä on jatkunut jo kuukausia eikä lääkäri ole löytänyt selitystä vielä). Olo on välillä kuumeinen, mutta mitään nuhaa tai yskää ei ole. Rakastan salilla käymistä, mutta tällä hetkellä ei tulisi mieleenkään lähteä yrittämään. Olen hieman jännittävää sorttia, mutta nyt koen olevani koko ajan hermostunut ja motivaatio kaikkeen on kadonnut. Tärisen jatkuvasti enkä osaa keskittyä.

Se on selvä, että keho nyt tarvitsee lepoa oli syy tähän joku outo flunssa tai ylikunto. Onko tuo mahdollista, että vasta treenin keventäminen laukaisi noita ylikunnon oireita? Vasta tuon ojentajakivun aiheuttaman puolipakollisen kevennyksen jälkeen on näitä oireita ilmennyt, pois lukien tuo yöllinen jano. Fyysinen taakka näin muuten on koulun alettua pienentynyt muutenkin, eikä kamalaa stressiäkään ole ollut. Lääkärille on tuon janon takia jo aika loppukuusta, mutta olisi mukava suunnilleen tietää mistä on kysymys.

mitä mieltä porukka näistä arvoista.
s-tsh : 1.07 ( 0.5-3.6)
s-t4-v : 13 pmol ( 9-19 )
testo 13 (10-38)

voisko noista olla jotai haittaa ? vai onko hyviä arvoja
Kilpparit ok, ja myös testoarvo mahdollistaa normaalin elämän. Jos jotain arvoja haluaa vielä välttämättä penkoa, niin kortisolin voisi käydä aamulla mittauttamassa.

Testoon liittyy monta muuttujaa. En ehkä siihen vielä paneutuisi sen tarkemmin. Meinaan kun testorumbaan lähtee, niin sille tielle helposti jää. Vähän "Pandoras Box"- tyyppinen tilanne jos ymmärrät :)

Kilpparit ok, ja myös testoarvo mahdollistaa normaalin elämän. Jos jotain arvoja haluaa vielä välttämättä penkoa, niin kortisolin voisi käydä aamulla mittauttamassa.

Testoon liittyy monta muuttujaa. En ehkä siihen vielä paneutuisi sen tarkemmin. Meinaan kun testorumbaan lähtee, niin sille tielle helposti jää. Vähän "Pandoras Box"- tyyppinen tilanne jos ymmärrät :)

testo siis pomppinu 13-16 luokilla ja vapaa jotain 250-270 luokkaa, kortisolit keväällä mitattu 394, seksihalut vähentyneet ja nyt alkanut rasva kerääntymään reisiin lähinnä ja vähän vatsaan mutta ei paljoa. Toi reisien rasva määrä ihmetyttää kun kaveritkin kyselee että mikäs mikäs möhkäfantti sieltä kävelee :D takana siis noin 8kk ylikunnon takia taukoa sillon tällön käyty tennist yms säbää. Alkaa kyllä turhauttaa tää touhu. :( niin ja prolaktiini koholla joku aivolisäke hormoni

testo siis pomppinu 13-16 luokilla ja vapaa jotain 250-270 luokkaa, kortisolit keväällä mitattu 394, seksihalut vähentyneet ja nyt alkanut rasva kerääntymään reisiin lähinnä ja vähän vatsaan mutta ei paljoa. Toi reisien rasva määrä ihmetyttää kun kaveritkin kyselee että mikäs mikäs möhkäfantti sieltä kävelee :D takana siis noin 8kk ylikunnon takia taukoa sillon tällön käyty tennist yms säbää. Alkaa kyllä turhauttaa tää touhu. :( niin ja prolaktiini koholla joku aivolisäke hormoni
Mulla on vapaa testo pyörinyt 180-220 haarukassa ja kortisoli oli 270 tuossa taannoin. Läskiä ei mitenkään erityisesti ole kertynyt, mutta mulla pn ollut prolaktiini 130 luokkaa ja estrot 0,05, eli ehkä ne vaikuttaa enemmän tuohon läskiin kuin testo. Seksihaluihin enemmän mulla vaikuttaa yöunen määrä kuin testotaso.

Jos prolaktiini on korkea, niin luultavasti se aiheuttaa ainakin jotain noista oireista. Kannattaa ehkä keskittyä siihen miksi se on koholla, ja mahdollisesti hommata lääke laskemaan sitä.

Laitan tämän tänne, jos sopii?

Olen aloittanut tässä syksyllä Strongliftsin 5x5 -ohjelman. Nyt on menossa viikko 4 ja ongelma on se, että en saa nukuttua enkä pysty palautumaan. Huomenna tulee kuluneeksi viikko siitä kun viimeksi näin unta tai pääsin unten maille. Sen lisäksi, että teen tätä 5x5 ohjelmaa käyn juoksemassa 4 kertaa viikossa. Sunnuntai on ollut lepopäivä, jolloin en tee mitään.

Mutta tämä hemmetin unettomuus alkaa rassata, tämän tekstin kirjoittaminenkin saa jo aivot savuamaan. Tälläkin hetkellä hiki virtaa vaikka huone on viileä, jokin on nyt pahasti pielessä. Tämä sama ongelma nousee aina kun alan säännöllsesti treenata ja progressio nousee. Haluaisin olla paremmassa kunnossa, mutta aina jokin sen estää. Mistä tämä johtuu? Tein viime viikolla penkissä oman vaatimattoman ennätykseni (100kg x 5 x 5 hyvällä tekniikalla), mutta olen onnistunut kehittymään.. nyt sitten on iskenyt viikon unettomuusputki päälle ja olo on aivan outo. Kun käyn nukkumaan tuntuu, että olen täysin uupunut, mutta jollain oudolla lailla olen kuitenkin täysin virkeä ja unta ei ole edes näköpiirissä. Pyörin kyljeltä toiselle ja viime yönäkin pyörin kahdeksan tuntia sängyssä, enkä nukkunut sekunttiakaan! Tuntuu, että tämä ajaa mut hulluksi ja kohta pitäisi taas lähteä treenaamaan. Tänään kuitenkin jätän väliin ja jätän koko viikonlopun väliin.

Kofeiinin olen jättänyt pois, en ole juonut maanantaista lähtien. Kävin ostamassa melatoniiniakin ja kokeilin sitä jo tiistaista lähtien, ei mitään vaikutusta. Otin eilen tupla-annoksen melatoniinia, ei mitään vaikutusta. Otin eilen lenkin jälkeen jääkylmän suihkun ja olin sen alla monta minuuttia, ei siitäkään mitään vaikusta. Tuntuu kuin kroppa jotenkin ei vain "sammu", en saa sitä pois päältä. Onko hermostoni ylikuormittunut, jotenkin tuntuu, etttä penkkipunneruksella on tässä näppinsä pelissä? Ajatustoimintakin on tämän veemäisen väsymyksen takia hidasta ja tämän tekstin kirjoittaminen on työn ja tuskan takana. Toivottavasti tästä joku saa selvää, haluan välttää lääkärille menoa kuin viimeiseen asti, koska en halua mennä nolaamaan itseäni terveyskeskukseen.

Olisiko jollain antaa jotain vinkkiä? Kiitos.

Viimeksi muokattu:
^Kuulostaa ihan samalta kun itselläni oli kun hormoonit oli perseellään. Ja ylikuntohan esimerkiksi vaikuttaa hormoonitasapainoon negatiivisesti. Eli just tuo olo et elimistö on ihan kuin jotenkin ylivireenä, virkeenä ja ns. "päällä", eikä sammu. SItä ei tosiaan saa pois päältä. Nyt kunnon lepo, ihan taukoa salilta. Korkeintaa kävelyä ja ulkoilua, semmosta lepposta hyvänmielen liikkumista. Seuraa miten alkaa vaikuttamaan. Jos ei ala, niin sitten lääkäriin mittauttamaan arvot.

Back
Ylös Bottom