Crossfit

Meta title: 💥 CrossFit – Kovaa, kovempaa, kokonaisvaltainen 💥

Meta description: Räjähtävää voimaa, sykettä kohottavia metconeja ja toiminnallista treeniä, joka haastaa koko kropan joka kerta.

No siinä vasta jumalauta on järjen jättiläinen asialla. Pitäisi aivosolujen syttyä jo siinä vaiheessa kun katsoo crosshitin maailmanmestaria ja kehonrakennuksen maailmanmestaria. Siihen bodariin mahtuu 4 siimaa crosfittaajaa, reiteen.

Phil Heath on itseasiassa 110 kiloisena vain 20 kiloa painavampi kuin crossfitin edellinen "sankari" Rich Froning Jr.
Molemmat 5'9'' eli samanpituisia.

Phil Heath on itseasiassa 110 kiloisena vain 20 kiloa painavampi kuin crossfitin edellinen "sankari" Rich Froning Jr.
Molemmat 5'9'' eli samanpituisia.
"Vain" 20kg. :D :D :D

Rich-Froning-Jr-33.jpg

maxresdefault.jpg

Kannattais Heathinkin alkaa tekeen dippejä ilman ojentajia ja leukoja ilman selkää.

Classicin SM-kisaajat on lihaksikkaampia.

Crossfit toimii paremmin kuin bodaus - kaikkeen

(ei tietenkään pidä paikkaansa, mutta noin se kuuluisi kirjoittaa)

Tämä on vähän sama kun kirjottais. Judo toimii paremmin kuin bodaus - kaikkeen.

Samaa sarjaa minusta kun kysyy kehonrakentajalta että paljonko on penkki ykkönen.

Crossfit on siitä oikein mukava laji että saa tehdä kaikkea sitä mitä oikeastaan tähänkin asti salilla (kyykyt, mavet, leuat, dipit, punnerrukset tangolla eri suuntiin) + lisäksi painonnostoa ja voimistelua renkailla. Kehonpainojutut on tohon sitten mukava lisä jolla se kehonhallinta paranee. Tohon kun yhdistän oman surkean peruskunnon kohottamisen niin mähän oon jo aito crossfittaaja.
Digauttelen myös mahdollisuudesta kilpailla näinkin fyysisessä lajissa joka jossain määrin kohtaa oman aiemman harrastuneisuuden normaalilla kuntosalilla.

Mistä en diggaa on kyseisen urheilumuodon kaupallisuus ja suhteellisen korkea hinta, kun pienemmillä saleilla ei sitten tosiaan ole kuin se ~15h treeniaikaa viikossa josta valita(arkisin 1h aamulla ja iltapäivällä, viikonloppuisin 1-2h aamupäivällä).

"Vain" 20kg. :D :D :D

Kannattais Heathinkin alkaa tekeen dippejä ilman ojentajia ja leukoja ilman selkää.

Classicin SM-kisaajat on lihaksikkaampia.

Kyse on suorituksesta.Missikisat on erikseen

E: enenpää provoamatta,mulle on ihan sama miten kukin treenaa tai on treenaamatta.Omalla kohdalla, kun on huomannu että tässä ei ollakkaan ikuisesti nuoria, kropan suorituskyvyn parantaminen on ruvennut kiinnostamaan huomattavasti enemmän kuin pelkkä lihaksen kasvattaminen

Ketjun nimi on kyllä persiistä revitty. Kaksi täysin eri lajia, miten Crossfit voisi toimia paremmin bodaukseen kuin bodaus? Huonoa provoa.

Mulle on ainakin ihan sama harrastaako joku crossfittiä, bodausta vai postimerkkien keräilyä. Jokainen tekee sitä mistä tykkää...

E: Itsekin harrastan siis crossfittiä ja saliajoista on lihakset pienentynyt, tilalle tullut hieman hapenottokykyä ja aerobista kuntoa.

Kaksi täysin eri lajia, miten Crossfit voisi toimia paremmin bodaukseen kuin bodaus?

Ainakin suht kokemattomalla harrastajalla varmasti crossfitissa tulee volyymia paljon helpommin, ns. huomaamatta, verraten jokseenkin tylsään perussalilla jauhamiseen. Lisäksi suurempi tekninen aspekti ja siinä kehittyminen palkitsee vähän eri tavalla kuin satunnainen sarjaenkka bodyliikkeessä. Näin spekuloiden arveltuna.

Eikö teillä siis ollut alkeiskurssia? Yleensä näillä suomen crossfit-saleilla on sellainen, ennen kuin saa osallistua varsinaisille ohjatuille tunneille. Käytkö siis Crossfit-salilla, vai "ryhmäliikuntasalilla" joka tarjoaa crosstrainingiä?

Jos jälkimmäisellä ja Crossfit kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti mennä rekisteröidylle salille, jossa siis todennäköisesti osaavampaa valmennusta ja osataan skaalata liikkeitä.
..
Se crossfit salin nimessä ei takaa mitään muuta kuin korkeat hinnat. Jos haluaa hyvää valmennusta, vaikka crossfittiinkin, kannattaa varmaan ennemmin tutustua valmentajien osaamiseen. Esimerkiksi Tampereella saa takuuvarmasti Polte-salilta parempaa valmennusta kuin kummaltakaan crossfit-salilta. Etenkin, kun crossfitissä on olympianostot niin suuressa osassa, niin on aika iso ero, onko siellä sitä valmentamassa joku viikonloppukurssin käynyt mattimöttönen vai Jarkko Welling/Jenni Puputti/Teemu Roininen. Tiedä sitten kuinka paljon Suomen mittakaavassa noilla saleilla on oikeasti osaavia painonnostovalmentajia, meriittinä se "meillä on ainakin ihan huippu koutsi!" & CF Level 1 ei oikein riitä.

Se crossfit salin nimessä ei takaa mitään muuta kuin korkeat hinnat. Jos haluaa hyvää valmennusta, vaikka crossfittiinkin, kannattaa varmaan ennemmin tutustua valmentajien osaamiseen. Esimerkiksi Tampereella saa takuuvarmasti Polte-salilta parempaa valmennusta kuin kummaltakaan crossfit-salilta. Etenkin, kun crossfitissä on olympianostot niin suuressa osassa, niin on aika iso ero, onko siellä sitä valmentamassa joku viikonloppukurssin käynyt mattimöttönen vai Jarkko Welling/Jenni Puputti/Teemu Roininen. Tiedä sitten kuinka paljon Suomen mittakaavassa noilla saleilla on oikeasti osaavia painonnostovalmentajia, meriittinä se "meillä on ainakin ihan huippu koutsi!" & CF Level 1 ei oikein riitä.

Oot kyllä ihan oikeessa tossa ja itsellä vaan yhden kaupungin salista kokemusta, jossa siis valmentajilta löytyy jos jonkinmoista valmentajaosaamista. Ihan painonnostovalmentajaa löytyy erikseen ja muilla valmentajilla myös painonnosto/voimanosto/voimamies taustaa, Mike Burgenerin seminaareja käytynä.

Hiukan siis virheellisesti lähdin yleistämään, mutta käsittääkseni kuitenkin Suomen CF-saleilla on hyvää valmennusta ja tämä "puoskarien" valmennus on isossa osassa rapakon takana, joissa saleja on kuin sieniä sateella.

Eli siis taustatyötä vaan ennen kun valitsee salinsa :)

Sain kuitenkin tuosta postista sen käsityksen, ettei valmentaja ollut paras mahdollinen, oli cf-sali tai ei.

Yhdyn tähän täysyin. Vaikka itse olen periaatteessa ns. crossfit myönteinen niin wanhaa miestä syö se että lajissa valmentaja/valmennus termejä käytetään aika vapaasti. Itse olen sen verran oldschool että minulle valmentaja on henkilö jolla on vuosien/kymmenien vuosien kokemuksen ja koulutuksen kautta hankittu todella syvälline tietämys lajistaan. Myöskin olisin todella varovainen puhumaan valmennuksesta ylipäätään kun puhutaan crossfit kursseista ja harjoittelusta. Tuohan on ihan perus ryhmäliikuntaa, tosin vietynä uudelle tasolle.

Crossfitilla on "vähän" huono kaiku oikeiden voimailijoiden ja bodareiden keskuudessa.
Lajina nuori ja ehkä liiankin trendikäs. Kisasuoritukset ovat välillä kamalan näköistä repimistä ja lajit vähintään erikoisia peruspunttiin tottuneelle.
Ja sit vielä nää aikaisemmin mainitut hopLopin ja Snadi stadin kävijät hehkuttavat harrastustaan. Ovat varmaan vielä jollain ärsyttävällä paleo-ruokavaliolla. Vähempikin vituttaa.

Vajaan 20-vuoden saliharrastuksen aikana olen painanut enimmillään naurettavat 93kg, kyykännyt 230, penkistä 180 jne.
Ei varmaan ihmeellisiä tuloksia sustapöhössä, mutta näin natikan mielestä siedettäviä.
Yllättävän pitkään jaksoin tahkota vaikka viimeiset viisi vuotta homma maistui puulta.

Pari vuotta sitten aloin oma-aloiteisesti tekemän erilaisia kehonpainoharjoitteita ja lisäsin aerobista.
Vajaa puoli vuotta sitten liityin sirkuskouluun (Crossfit-keskukseen)

Painan enää 80kg (alle kympin rasvoilla), mutta juoksen puolimaratonin 1.40
kyykkään 200 ja penkkituloskaan ei taida olla kuin 160.
Stricti leuka jossa rinta koskettaa tankoa lisäpainoilla max Rep. 45kg
Pelleleukoja kippaamalla (joita ei tietenkään lasketa kun ovat lapsellisen helppoja) 40
Kävelen käsilläni 40 metriä ja pystyn tekemään käsilläseisontapunnerruksia ilman tukea.
En näytä paatuneen bodarin silmään mitenkään ihmeellisen lihaksikkaalta, mutta eihän se toisaalta ole edes tarkoitus.

Kovin juttu on se, että saan tällä hetkellä asiallista valmennusta, jaksan treenata ja liikkua.
Nukun ilman kipuja, sekä pystyn sitomaan kengännauhat ilman hengästymistä.
Ite koen saavani enemmän irti treenistä joka painottuu oman kunnon ja liikkuvuuden maksimointiin.

jaksan treenata ja liikkua.
Nukun ilman kipuja, sekä pystyn sitomaan kengännauhat ilman hengästymistä.
Ite koen saavani enemmän irti treenistä joka painottuu oman kunnon ja liikkuvuuden maksimointiin.

Nämä asiat pitäsi olla kunnossa myös perus kehonrakennus ja voimaharjoittelussa. Aika päin persettä pitää treenata jos on tuollasia onglemia ollut.

Myös hapenottokykyä ja kuntoa voi helposti harjoitella kehonrakennus/voimatreenin lisäksi. Itse teen nuo cardiot mielummin ulkona kesäisin. Joko kovia pyörälenkkejä tai mäkivetoja pari kertaa viikkoon.

Nämä asiat pitäsi olla kunnossa myös perus kehonrakennus ja voimaharjoittelussa. Aika päin persettä pitää treenata jos on tuollasia onglemia ollut.

Myös hapenottokykyä ja kuntoa voi helposti harjoitella kehonrakennus/voimatreenin lisäksi. Itse teen nuo cardiot mielummin ulkona kesäisin. Joko kovia pyörälenkkejä tai mäkivetoja pari kertaa viikkoon.

Tämä. Ei oo normaalia varsinkaan 93-kiloiselle hengästyä kengännauhoja solmiessa.

Ovat varmaan vielä jollain ärsyttävällä paleo-ruokavaliolla. Vähempikin vituttaa.
Tämä on itseasiassa se mikä mua eniten ärsyttää joidenkin crossfit-ihmisten puheissa, että pitäis olla heti jollain ihmedieetillä (yleensä siis tosiaa just paleolla) jos tahtoo lajia harrastaa. Mä kiitos käyn ihan vaan jumpassa ja syön mitä mua huvitta.
Toinen on nää "treenaa niin kovaa että oksettaa" -jutut; ei kyllä todellakaan oo kaikki kohdallaan joko treenissä tai tankkauksessa tai omassa terveydentilassa jos laatta lentää treeneissä.
Onneksi meidän salilla ei harrasteta kumpaakaan (dieettihölmöilyjä eikä puklailua, jäis kyllä muuten menemättä).

Hyvin ohjattu crossfit on varmasti parempi kuin huonosti toteutettu body/voimannosto tms. treeni, ja toki myös päin vastoin. Hyvän ohjatun liikunnan etu on se, että joku muu miettii mitä tänään tehdään ja miten treeneissä menee syklitys jne., jos ei itse jaksa ottaa kovin tarkaan selvää. Siksi crossfit sopii mielestäni erinomaisesti laiskoille ihmisille.

Toinen on nää "treenaa niin kovaa että oksettaa" -jutut; ei kyllä todellakaan oo kaikki kohdallaan joko treenissä tai tankkauksessa tai omassa terveydentilassa jos laatta lentää treeneissä.
Onneksi meidän salilla ei harrasteta kumpaakaan (dieettihölmöilyjä eikä puklailua, jäis kyllä muuten menemättä).

Millä perusteella on jotain pielessä jos treenin jälkeen oksettaa? Omasta mielestä se oksetus treenin jälkeen kertoo vaan siitä, että on menty ihan limitillä.

Ymmärrän, ettei kaikki verenmaku suussa treenaa, mutta jos joku treenaa niin ei kai siinä oo mitään pielessä? :)

Ps. Ei meenkään salilla ketään lattialle puklaile :D

ei omien rajojen lähellä koko ajan treenaaminen ole edellytys kehitykselle. Jos oikeasti oksettaa joka treenissä niin treenit on joko liian kovia kuntoon nähden tai sitten oma keho ei vain oikein kestä happoa, sille ei voi mitään.

Back
Ylös Bottom