Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

En itse ole mikään laimeiden makujen kannattaja, mutta jotenkin ne mehutiivisteet maistuu järkyttävän pahalta jos ne laimentaa ohjeen mukaan.
En tiedä puhutaanko nyt samasta asiasta, mutta usein ne on omaan makuuni tuolla tavalla vaan liian vahvoja. Menee paljon paremmin janojuomana, kun vetäisee enemmän vettä sekaan, ja sama pätee suureen osaan tuoremehuja.

Onko eu:n alueella mitään Iherbin kaltaista nettikauppaa? Ja onko Iherbin tuotteissa mitään sellaista mitä ei kannata ostaa ettei jää tulliin? Melatoniini on varmaan tällänen jos 3 mg tilaa, mutta vitamiineissa tuskin on mitään tälläsiä?

^Valtaosassa tapauksia jos sieltä jää jotain tulliin niin kyse on alv-rajan vastaantulosta ja saat tuotteet kun maksat sen alvin. Jos nyt tavallisista vitamiineista puhutaan. Monesti hinta on edullisempi vaikka alv tulisikin maksettavaksi, ja aina voi katsoa että tilaa pienemmän määrän niin ei jää.

iHerbis (ei mainos) niin pienet lähetyskulut (4 taalaa), et tilailee useita paketteja niin et jää alle alvi-rajan.. nimim. just 3 pakettia tilannut.
Silti tulee paljon halvemmaks ku hakee esim. apteekista jotain d-vitamiinii..

Monivitamiineja etsiskelen/harkitsen ostavani jotain erikseen miehille suunnattua tai joku muu missä ois just kaikkea sinkkiä, kuparia + paljon eri vitamiineja. Perus suomalaisten markettien vitamiinit jostain syystä epäilyttää kun ovat niin halpoja verrattuna apteekkien monivitamiineihin jotka on taas himo kalliita.

Paypal tilikin pitäis luoda varmaan ennenku ostaa Iherbistä? Kuinka kauan vie aikaa ja mitä se vaatii kun luo paypal tilin? Ollu vähän epävarma tommosten uusien juttujen kanssa niin ei oo saanu aikaseks, kiitos aivojeni jotka ajattelee asiat vaikeimman kautta :D

^Jos en ihan väärin muista, niin iHerbissä ei voi maksaa PayPallilla. Pitää olla kansainvälinen maksukortti.

^^iHerbin postimaksut on noussu, ei oo enää se perus 4 taalaa. Maksuun vaikuttaa nykyään paketin painon lisäksi sen arvo. Se on niin sekava nykyään, että sitä ei oikein voi lyhyesti selittää.

Kyselin eräästä huonekaluliikkeestä sohvan takuusta, ja sain tällaisen viestin asiaa koskien:

"Vastaamme tuotteista kuluttajasuojalain mukaisella tavlla. Tuotteille ei ole määritelty erillistä takuuaikaa"

Mitähän tämä nyt sitten ihan käytännössä tarkoittaa?

Kyselin eräästä huonekaluliikkeestä sohvan takuusta, ja sain tällaisen viestin asiaa koskien:

"Vastaamme tuotteista kuluttajasuojalain mukaisella tavlla. Tuotteille ei ole määritelty erillistä takuuaikaa"

Mitähän tämä nyt sitten ihan käytännössä tarkoittaa?

Huonekalujen takuu - Kilpailu- ja kuluttajavirasto

"Huonekaluille myönnetään harvoin takuita. Yleensä kyse on ns. runkotakuusta, joka koskee sohvien ja sänkyjen runkoja ja niiden jousituksia. Takuuaikana myyjällä on näyttötaakka siitä, että ilmennyt vika on todennäköisesti kuluttajan itse aiheuttama.
Takuuajan jälkeen näyttötaakka kääntyy ja kuluttajan on osoitettava, että tuotteessa on virhe. Takuun päättyminen ei poista myyjätahon virhevastuuta, vaikka siihen usein vedotaankin. Myyjän virhevastuuaika kestää koko tavaran oletettavissa olevan kestoiän ajan. Kuluttajariitalautakunnassa näyttönä huonekalujen vioista esitetään yleensä valokuvia tai irrotettavia sohvatyynyjä tms. kalusteiden osia."

tästä löytyy muun muassa mitä takuu ei koske.
https://www.isku.fi/kotikalusteet/takuu-kuluttaja

^^iHerbin postimaksut on noussu, ei oo enää se perus 4 taalaa. Maksuun vaikuttaa nykyään paketin painon lisäksi sen arvo. Se on niin sekava nykyään, että sitä ei oikein voi lyhyesti selittää.

Ok, tämä lienee muuttunut parin viikon sisällä.. koska viimeeksi silloin tein kolme tilausta (tuohon 4taalaa/tilaus hintaan).. painoahan ei paketeille paljon kerry, jos tilaa alle alv rajan.. pitää seuraavalla kerralla katsoa plajonko toimituskulut noussut.

78f8b0041d91990b38b4be33ef601866.jpg

Tuossa kuukausi sitten tilattu. Iherb on "luontoa säästääkseen" lopettanut tilauslistojen laittamisen paketteihin eli tullissa ei enää helposti näe hintaa. Tosin itselläni ei iherbin paketit ole ikinä jäänyt tulliin, outoa kyllä. Tuossakin oli toistakymmentä purnukkaa ja painoa pari kiloa.

Tosin Irlannin tulli on vähän outo, Aasian paketit ovat erityistarkkailussa. Sitten minulle tulee 2 pakettia aasiasta, $80 ja $110 arvoilla varustettuina näkyvästi paketin kyljessä. Kummastakaan ei mennyt tullia.

78f8b0041d91990b38b4be33ef601866.jpg

Tuossa kuukausi sitten tilattu. Iherb on "luontoa säästääkseen" lopettanut tilauslistojen laittamisen paketteihin eli tullissa ei enää helposti näe hintaa. Tosin itselläni ei iherbin paketit ole ikinä jäänyt tulliin, outoa kyllä. Tuossakin oli toistakymmentä purnukkaa ja painoa pari kiloa.

Tosin Irlannin tulli on vähän outo, Aasian paketit ovat erityistarkkailussa. Sitten minulle tulee 2 pakettia aasiasta, $80 ja $110 arvoilla varustettuina näkyvästi paketin kyljessä. Kummastakaan ei mennyt tullia.

Siis tuli tuo paketti ilman tullia?

Aasian paketit olen aina saanut ilman alvia ja tulleja, kohtuu jännä.

En tiedä puhutaanko nyt samasta asiasta, mutta usein ne on omaan makuuni tuolla tavalla vaan liian vahvoja. Menee paljon paremmin janojuomana, kun vetäisee enemmän vettä sekaan, ja sama pätee suureen osaan tuoremehuja.

Joo, samasta asiasta puhutaan. Nuo missä on sekoitussuhteeksi laitettu 1+3 on järjestään liian vahvoja jos sillä sekoittaa. Ne missä on 1+5 on yleensä enemmän sinnepäin (muttei silti ihan kohdallaan.

Joo, samasta asiasta puhutaan. Nuo missä on sekoitussuhteeksi laitettu 1+3 on järjestään liian vahvoja jos sillä sekoittaa. Ne missä on 1+5 on yleensä enemmän sinnepäin (muttei silti ihan kohdallaan.

Sekoitatko sä niitä oikein? 1+3 ei tarkoita 33 % vaan 25 % mehua, loput vettä.

Sekoitatko sä niitä oikein? 1+3 ei tarkoita 33 % vaan 25 % mehua, loput vettä.

Joo joo. 1 osa mehua ja 3 osaa vettä. Ei siis 1/3.
Nyt kun muistelen niin oliskohan ollu Ekströms tai vastaava jossa se oli just kohdallaan. Mut näissä x-tran mehutiivisteissä, ja mehukateissa kans ni ei oo mun mielestä ihan kohdallaan.

Taustatietoja: Asun tällä hetkellä porukoiden luona. En ole koskaan saanut mitään tukia (tai edes hakenut niitä, olen olettanut että vanhempien tulojen takia en saa mitään). Opiskelen tällä hetkellä lukiossa ja tällä hetkellä en ole töissä (työt alkavat tosin kuukauden lopussa). Ja sitten itse kysymykseen: Kuinka käytännössä voin muuttaa omilleni? Miten haen opintotukea/asumistukea? Kuinka kauan tässä prosessissa kestää? Mitä tahansa tietoa tähän liittyen otan vastaan, oon ihan pihalla tästä asiasta.

Eikö teillä ole himassa puhuttu yhtään noista asioista? Sais kirjoittaa melkoisen sepustuksen, jos pitäs alusta loppuun asti avata noita asioita, mutta tuista löytyy kyllä kattavasti tietoa esimerkiksi Kelan sivuilta. Jos sieltä ei löydy, niin aina voi lompsia käymään Kelan konttorilla tai soittaa niiden puhelinpalveluun.

Muuttaminen tapahtuu niin, että hommataan kämppä, kirjoitetaan vuokrasopimus, haetaan avaimet ja kannetaan kamat sisään. Sitten kannattaa varmaan tehdä muuttoilmoitusta, sähkösopimusta jne., mutta tästä nyt kannattaa varmaan jutella siellä himassa ihan ensimmäisenä.

Törmäsin tänään omasta mielestäni omituiseen juttuun. Tapasin pitkästä aikaa kaverin, joka oli löytänyt kumppanin rinnalleen jo pari vuotta sitten.
Mentiin tupakalle (itse vapottelin), sitten tämä rouva sanoi kaverille että heitä tupakka, mulla on loppu. Sitten kaveri sanoi että sä oot mulle jo kaks pystyssä, mut okei.

Oli siinä vaiheessa vähän :wtf: fiilis. Eksän kanssa homma meni niin, että itse poltin 0-6 röökiä päivässä ja eksä n. askin. Kävin hakemassa aina kartongin röökiä kaappiin ja se loppui sitten kun loppui. Olis tuntunut helvetin naurettavalta pitää jotain kirjaa siitä mitkä on kenenkin tupakat. Onko tuo jotenkin yleistä? Mulle tuo parisuhteessa kuka osti mitäkin - laskeminen oli ainakin ihan uutta.

Taustatietoja: Asun tällä hetkellä porukoiden luona. En ole koskaan saanut mitään tukia (tai edes hakenut niitä, olen olettanut että vanhempien tulojen takia en saa mitään). Opiskelen tällä hetkellä lukiossa ja tällä hetkellä en ole töissä (työt alkavat tosin kuukauden lopussa). Ja sitten itse kysymykseen: Kuinka käytännössä voin muuttaa omilleni? Miten haen opintotukea/asumistukea? Kuinka kauan tässä prosessissa kestää? Mitä tahansa tietoa tähän liittyen otan vastaan, oon ihan pihalla tästä asiasta.
Riippuen kaupungista, jossa opiskelet, niin luultavasti sieltä löytyy opiskelija-asuntoja tai opiskelija-asuntosäätiö. Google löytää, voit tehdä hakemuksen varmaankin netissä. Opiskelija-asunnosta saa usein halvemman kämpän, mitä yksityiseltä tai muilta vuokranantajilta. Ainakin kun itse asuin toasilla (Tampereen seudun opiskelija-asuntosäätiö), niin siellä kuului vuokraan vesi, sähkö ja netti eikä niitä erikseen tarvinnut hankkia omalla sopimuksella. Ota huomioon, että esim. hyvällä paikalla oleviin yksiöihin voi olla todella pitkät jonotusajat (jopa vuoden, vuosia...). Soluun pääsee yleensä nopeiten ja edullisimmalla. Jos päätät hankkia kämpän muualta, niin mene vaikka vuokraovi.comiin ja nakutat haluamasi asunnon speksit ja eikun ottamaan yhteyttä vuokranantajiin. Kun sinulle on kämppä tarjottu ja teet vuokrasopimuksen, menet Kelan sivuille tai käyt itse paikan päällä, ja täytät opintotukihakemuksen ja asumislisähakemuksen. Lähetät tarvittavat liitteet Kelaan, ne haluavat ainakin sen vuokrasopimuksen ja ties mitä muuta, en edes muista enää, mutta se tieto tulee kyllä sieltä. Kelan päätösprosessi kestää tavallisesti jokusen viikon.

Back
Ylös Bottom