CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Tomi on kyllä ihan oikeassa, että miksi niitä lisäravinteita pitää syödä tolkuttomia määriä. Neljä heradrinksua päivässä on vain typerää tai sitten täällä on raskaansarjan kilpabodareita enemmänkin.

Hulkki sanoi tuon neljä vetävänsä ja on kyllä painoltaan lähellä raskaansarjan kilpabodaria ja taitavat kaloritkin huidella about samoissa. Hulkki vaan on pitkä ja raskaansarjan bodarit pätkiä, mut kulutus on varmaan lähellä samaa. Ja utistahan tässä taidettiin lähteä liikkeelle, kun hänen syömisiään kyseenalaistettiin.

Mä en kyllä alkuunkaan ymmärrä, mitä typerää on ottaa neljä tai niin monta heradrinkkiä kuin ikinä tarvitseekaan saadakseen päivän proteiinit täyteen... Itse laiskana ihmisenä ihan hyvin mielin saatan jonkun 2/3 päivän proteiineista ottaa herasta/maitorahkasta. Enkä näe tässä mitään ongelmaa. Oishan se tietenkin varmaan ihanaa, kun joka aterialla olisi joku filee palanen lihaa/kalaa, mutta ei sitä aina vain pysty.

Eikös herakin kuitenkin sisällä kaikki tarvittavat aminohapot lihaksenrakennukseen, ja vielä niin vähäkalorisessa muodossa, että varmasti jää varaa syödä kilotolkulla siltikin sitä "oikeaa ruokaa"? Jos käyttää kyseistä tuotetta siis nimenomaan proteiini-tarpeen täyttämiseen, saahan ne mikroravinteet muualtakin.

Kyllä ite jos kaikilla aterioilla mätän lihaa naamaa nii ois pakki tukossa. Miks muuttaa sitä mikä toimii? Jos normiruuan LISÄKSI ottaa edim yhdellä välipalalla heraa proteiinin lähteenä helpottaakseen sitä että saa kaloreita päivässä helpommin alas nii juuri siihen tarkotukseen lisäravinteet tulee hyvänä lisänä?

Eikös Utti ole joskus sanonut, että safka määrät on niin isoja jo että tuottaa ongelmaa saada kaikki alas, niin kai siinä on jo pakko osa juoda jos ei vaan saa uppoamaan kaikkea kiinteänä.
Kaikesta pitää tehdä niin ihmeellistä ja mullistavaa täällä pakkiksella...

Mitä ihmettä, kinastellaan siis siitä jos jokin lasketaan luokkaan lisäravinteet niin silloin se ei ole ruokaa? Eikös lisäravinteet tehdä ruuasta? Maitoproteiinijauheiden lisäksi löytyy mm. lihaproteiinijauhoa ja munaproteiinijauhoa... jopa kasviproteiinijauhoja (jos joku jostain kummasta syystä haluaa niillä lisätä proteiininsaantiaan). Jos ei halua juoda lisäproteiiniaan ihan sellaisenaan niin voi vaikka sekoittaa sen hedelmä-marjasmoothien sekaan. Tai käyttää sekaan purkista kuivattuja ruokatuotteita. Onkos se silloin ruoka+lisäravinnesekoitus vaiko ruokaa? Proteiinia, rasvaa ja hiilihydraatteja, mikro- ja makroravinteita, antioksidantteja ym.ym. Mulle kuulostaa ihan ruualta. Entäs kuinka kauan pitää olla proteiinijuomasta eroa varsinaiseen ruokaan, että se lakkaa olemasta sekoitus ja muuttuu pelkäksi lisäravinteeksi?
Eli kunhan muuten saat kuitua ja ns. suojaravinneaineita monipuolisista lähteistä niin empä itse ainakaan osaa jauhelisäravinteita laskea muuksi kuin ruuaksi. Mulle ainakin proteiini, rasva ja hiilihydraatit ja näistä muodostuvat kalorit ovat yhteensä ruokaa. Ja jos päivän kokonaiskalorimäärä on korkealla niin säästää ruuansulatuselimistöä ottaa osa (halutessa jopa melko suuri osa) ruuasta helposti sulavista lisäravinteista. Ja ennenkaikkea kukin tyylillään oman halunsa mukaisesti, ei tässä ole tarkempaa oikeaa ja väärää käytäntöä.
Joskus on vaan paljon helpompi kun ei yritä ajatella liikaa, ainakaan jos on altis vaikutteille. Asiat loppujen lopuksi hyvin yksinkertaisia ja loogisesti johdettavissa.

Mitä nyt olin ymmärtävinäni esim. herra Takamaan puheista, niin pointti oli, että ruokavalion tulisi ENSISIJAISESTI perustua puhtaaseen ruokaan. Monella aloittelevalla saattaa olla sellainen mielikuva, että nämä jauhot ovat jollain tapaa välttämättömiä kehityksen kannalta, mikä ei pidä paikkaansa. Kuten mies itse sanoi, niin lisäravinteet ovat LISÄravinteita. Niillä on tarkoitus tukea ja täydentää sitä ruokavaliota, jonka tulisi olla kaiken kivajalka. Ilman jauhojakin kehittyy ja ruoan korvaaminen jauhoilla ILMAN MITÄÄN ERITYISTÄ SYYTÄ on vain typerää.
Onko jauho joskus parempi/käytännöllisempi vaihtoehto? No totta kai on. Harvemmin niitä kavereita näkee, jotka esim. treenin päätteeksi kaivavat jonkun kokolihapihvin repustaan ja alkavat sitä jäystämään.

Mitä nyt olin ymmärtävinäni esim. herra Takamaan puheista, niin pointti oli, että ruokavalion tulisi ENSISIJAISESTI perustua puhtaaseen ruokaan. Monella aloittelevalla saattaa olla sellainen mielikuva, että nämä jauhot ovat jollain tapaa välttämättömiä kehityksen kannalta, mikä ei pidä paikkaansa. Kuten mies itse sanoi, niin lisäravinteet ovat LISÄravinteita. Niillä on tarkoitus tukea ja täydentää sitä ruokavaliota, jonka tulisi olla kaiken kivajalka. Ilman jauhojakin kehittyy ja ruoan korvaaminen jauhoilla ILMAN MITÄÄN ERITYISTÄ SYYTÄ on vain typerää.
Onko jauho joskus parempi/käytännöllisempi vaihtoehto? No totta kai on. Harvemmin niitä kavereita näkee, jotka esim. treenin päätteeksi kaivavat jonkun kokolihapihvin repustaan ja alkavat sitä jäystämään.
No mutta tämä. Syöminen, ruuanlaitto ja ateroiden suunnittelu on yksinkertaisesti yksi olennainen osa tuloksellista kehonrakennusta. Kun päivän ruokailu nojaa selvästi enemmän ruokaan kuin jauhoihin, ollaan oikeilla jäljillä. Samalla tavalla ne viikon 4–5 painoharjoittelutreeniä tehdään salilla, vaikkakin olisi ehkä helpompaa skipata joka toinen jalkapäivä ja täristä Salkkareiden ääressä Sauna Beltit reisien ympärillä.

No mutta tämä. Syöminen, ruuanlaitto ja ateroiden suunnittelu on yksinkertaisesti yksi olennainen osa tuloksellista kehonrakennusta. Kun päivän ruokailu nojaa selvästi enemmän ruokaan kuin jauhoihin, ollaan oikeilla jäljillä. Samalla tavalla ne viikon 4–5 painoharjoittelutreeniä tehdään salilla, vaikkakin olisi ehkä helpompaa skipata joka toinen jalkapäivä ja täristä Salkkareiden ääressä Sauna Beltit reisien ympärillä.
No eipä treenien skippaaminen ole minusta oikein hyvä vertaus sille että ruokavaliossaan käyttää helpommin alas menevää, yhtä hyvälaatuista proteiinia jonkun muun proteiinin sijasta. En vain voi ymmärtää mitä merkitystä sillä on, ottaako nyt sitten herasta vähän isomman osan päivän proteiineista.. Se, että on olemassa heran kaltaisia elintarvikkeita, on enemminkin kehitystä, kuin keltään pois.

En vain voi ymmärtää mitä merkitystä sillä on, ottaako nyt sitten herasta vähän isomman osan päivän proteiineista.. Se, että on olemassa heran kaltaisia elintarvikkeita, on enemminkin kehitystä, kuin keltään pois.

Mutkumutku noi herat imeytyy melkosen nopeaan läpi niin jos sulla on suurin osa päivän syömisten protskuista pelkästään heran varassa niin eihän tuo ihan "optimi" tilanne ole. Toki öljyllä ja samaan aikaan muulla syömisellä voidaan hidastaa tuota imeytymistä, mutta paljon parempi tilannehan se on, että siellä on liha/kana/kala hitaasti vapauttamassa aminohappoja kuin se, että hera käy vatsalaukussa pyörähtämässä. Nopealle imeytymiselle ei kuitenkaan periaatteessa ole tarvetta kuin treenin jälkeen, treeniä ennen ja osittain aamulla riippuen tilanteesta.

Mun mielestä proteiinilisiä tulisi käyttää vain lisä proteiinina. Lihasta ja vaikkapa kananmunista saa aika läjän myös tärkeitä hivenaineita, joita ei ainakaan kaikista protskulisistä saa. Jos vetää 4000 kcal normisafkasta niin silloin ruokavalioon voi musta huoletta ottaa vaikka sen neljä heradrinkkiä lisää, jos oikeesti on semmosissa massoissa, et jäätävästä määrästä proteiinia on jotain hyötyä. Mut musta heralla ei kyllä kannata lähteä korvaamaan mitään kalaa ja kanaa. Ellet sitten ole alle 25-vuotias, silloin on aivan sama mitä syö ja homma toimii kuitenkin, kunhan vain syö tarpeeksi :D

Mutkumutku noi herat imeytyy melkosen nopeaan läpi niin jos sulla on suurin osa päivän syömisten protskuista pelkästään heran varassa niin eihän tuo ihan "optimi" tilanne ole. Toki öljyllä ja samaan aikaan muulla syömisellä voidaan hidastaa tuota imeytymistä, mutta paljon parempi tilannehan se on, että siellä on liha/kana/kala hitaasti vapauttamassa aminohappoja kuin se, että hera käy vatsalaukussa pyörähtämässä. Nopealle imeytymiselle ei kuitenkaan periaatteessa ole tarvetta kuin treenin jälkeen, treeniä ennen ja osittain aamulla riippuen tilanteesta.

No itse en oikein välitä noista tyhjään mahaan testatuista imeytymisnopeuksista henkilökohtaisesti.

Minkä takia jengi vetää heraa että saa kalorit helpommin täyteen? Ymmärrän jos on yhtä huono syömään lihaa kun kasvissyöjä, niin sillon pakko vetää että saa tarvittavat prodet, mutta jos nyt yritetään kaloreita nostaa niin kannattaisko se kuitenkin tehä jollain muulla tavalla ku juoda heraproteiinia... Välipalana olkoon ihan ok jos ei kerkiä syömään.

Minkä takia jengi vetää heraa että saa kalorit helpommin täyteen? Ymmärrän jos on yhtä huono syömään lihaa kun kasvissyöjä, niin sillon pakko vetää että saa tarvittavat prodet, mutta jos nyt yritetään kaloreita nostaa niin kannattaisko se kuitenkin tehä jollain muulla tavalla ku juoda heraproteiinia... Välipalana olkoon ihan ok jos ei kerkiä syömään.

Tuskinpa kukaan järkevä ihminen ihan tosissaan nimenomaan kaloreita herasta havittelee. Sen sijaan hera on mielestäni erinomainen LISÄproteiinin lähde, ennenkaikkea treenin ympärillä, tai ylipäätään aina kun proteiini on saatava mahd. pian käyttöön.

Tuskinpa kukaan järkevä ihminen ihan tosissaan nimenomaan kaloreita herasta havittelee. Sen sijaan hera on mielestäni erinomainen LISÄproteiinin lähde, ennenkaikkea treenin ympärillä, tai ylipäätään aina kun proteiini on saatava mahd. pian käyttöön.

Tuntuis kuitenki, että sillee joku järkevä ihminen tekee.

Sittenpä tuntuu, siinä vaiheessa itse kyseenalaistaisin nimenomaan sen järkevyyden.
Tietenkin jos tähän joku oikea syy löytyy, niin varaan oikeuden pyörtää puheeni. :D

Plussa kalorit "puhtaasti". Kaikilta se ei syöminen ei suju ihan "Heinosena". Henk koht esim mielummin syön hiilarit kuin juon, jos hiilarin ja proteiinin väliltä joudutaan valitsemaan, niin otan siihen kanan/lihan lisäksi sitten heraa.

Taisin esittää asiani hieman tökerösti, joten muotoiltakoon se uusiksi näin: Kaikki kalorit toki lasketaan, tuli ne sitten mistä hyvänsä, mutta mielestäni ensisijaisesti on järkevää ottaa ne "plussakalorit" ennemmin hiilarista, kuin proteiinista, tai rasvasta.
Proteiinin tarve tottakai vaihtelee huomattavasti aktiviteeteista riippuen, mutta IMO yli 3g/kg päiväannoksessa on yksiselitteisesti turhaa.
Näissäkään määrissä proteiini tuskin näyttelee kovinkaan merkittävää osaa päivän kaloreista.

Taisin esittää asiani hieman tökerösti, joten muotoiltakoon se uusiksi näin: Kaikki kalorit toki lasketaan, tuli ne sitten mistä hyvänsä, mutta mielestäni ensisijaisesti on järkevää ottaa ne "plussakalorit" ennemmin hiilarista, kuin proteiinista, tai rasvasta.
Proteiinin tarve tottakai vaihtelee huomattavasti aktiviteeteista riippuen, mutta IMO yli 3g/kg päiväannoksessa on yksiselitteisesti turhaa.
Näissäkään määrissä proteiini tuskin näyttelee kovinkaan merkittävää osaa päivän kaloreista.

Mun tapauksessa kun painan sen 118kg toi 3g/painokilo roheiinia tekee sen 354g/pv. Kanan rintafileessä oli se n.23g proteiinia/100g. Mun tapauksessa "saisin" syödä n.1,5kg kansaa päivässä tohon tarpeeseen :) Siitä sitten tekemään vaan. Niin ja kyllä, on muitakin proteiininlähteitä kuin tuo kana. Otin sen vaan esimerkiksi tähän.

proteiinit lasketaan per rasvaton painokilo. epäilen ettet ole ammattilaismassoissa oleva bodari, toisekseen proteiinin saantiin lasketaan myös viljoista yms tulevat prodet.

proteiinit lasketaan per rasvaton painokilo. epäilen ettet ole ammattilaismassoissa oleva bodari, toisekseen proteiinin saantiin lasketaan myös viljoista yms tulevat prodet.

En ole joo :D Ja niin olen kuullut, että ne lasketaan. Munkin exel laskee ne riisin ravintoarvot eli sen 2,4g prot/100g mukaan tohon kokonaisuuteen. Ilmeisesti muilla on sitten vaan paljon parempi ruokahalu, kuin mulla.

Päästään helpommalla, kun sovitaan, että teen väärin kun otan lisäproteiinia juomana.

Back
Ylös Bottom