Ai seitkytluvun jälkeen?
- Aviovaimon raiskaus kriminalisoitiin 1994. Mun mielestä ihan hyvä lakiuudistus.
- Kuluttajansuoja ja tuotevastuu ovat käytännössä syntyneet tuon jälkeen. Hyviä ja kannatettavia uudistuksia.
- Työsuojelu on kehittynyt seitkytluvun jälkeen merkittävästi myös lainsäädännön tasolla, kimmokkeena Nokian paperitehtaan difenyylikuolemat 70-luvun alussa.
- Yksityisyyden suoja on parantunut ratkaisevasti sekä työelämässä, potilastietojen suojassa, asiakastietojen suojassa, ja esimerkiksi sähköisen viestinnän osalta sitä oli seitkytluvulla aika hintsusti.
- YK:n Lasten oikeuksien sopimus tuli Suomessa voimaan 1991. Vielä 90-luvulla lapsia surmattiin Suomessa kaksi kertaa enemmän kun tällä vuosituhannella, seitkytluvun lastensuojelutoiminnasta ei oikein voi puhua nykyisen rinnalla.
- Tuoreista laeista tän vuoden alusta voimaan tullut ns. koulurauhalaki antaa opettajalle paremmat mahdollisuudet puuttua häiritsevään käyttäytymiseen ja koulukiusaamiseen. Askel järkevään suuntaan minusta.
Siinä nyt äkkiseltään. Luettelo ei ole tyhjentävä.
Olen suurimmasta osasta samaa mieltä. Ilmeisen väärinymmärryksen takia korjaan vielä, että haasteviestini tarkoitus ei siis ollut, että: "ei ole tullut mitään järkevää ikinä", vaan ihan mielenkiinnosta mietin, että minkä verran ja mitä järkevää on tullut. Tosin viimeinen kohta haiskahtaa enempi nimenomaan siltä, että poistetaan asetuksia/rajoituksia. Ainakin itselleni on jäänyt sellainen kuva, että opettajan mahdollisuudet puuttua häiritsevään käyttäytymiseen yms. on nimenomaan sellainen asia, jota on voimakkaasti rajoitettu viime vuosikymmenien ajan. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että parempia valtuuksia tarvitaan, mutta pointti vain siinä, että tuo taitaa mennä kategoriaan "poistetaan turhia säädöksiä". Nähtävästi NHB ehti todeta tuon aiemmin, kuten myös sen, että noista suurin osa sijoittuu muutaman vuosikymmenen päähän.
Trafi taisi tehdä lyhyen historiansa ensimmäisen järkevän asetustulkinnan koskien uusien autojen rengaspaineantureita. Jopa paremman kuin ruotsi. Tietenkään tämä ei koske minua niin kauan, kuin 90-luvun lopun Dieselautoilla ajaminen on laillista. Sen uudempaa en osta, koska niitä voi edelleen korjata itse. Hipit itkeköön itsensä kuoliaaksi.
Onko kyseessä nyt se, että rengaspaineanturi ei tulekaan pakolliseksi niin laajassa mielessä kuin aiemmin oli tarkoitus? Mikäli näin on, niin kyseessähän ei ole uusi ja hyvä säädös, vaan huonon säädöksen tekeminen vähemmän huonoksi. Lisäksi tuo osuu mielestäni enemmän turhan lainsäädännön poistamiseen kuin uuden, hyödyllisen lainsäädännön, tekemiseen. Silti hyvä veto Trafilta.