Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Nykyään tulee joitain helvetin kyselyitä varsinkin eri keskustelupalstojen etusivulla. Aukeaa siis automaattisesti uuteen ikkunaan, kun siirryn palstalle. Myös tekstiin on upotettu linkkejä noihin. Eikä Adblock noita pysäytä. Millähän nuo saisi pois?

Latasin Tapatalkin iPadille ja se on ranskan kielinen. wtf. Mistä saa kielen vaihdettua? En löytäny mistään.

Mitä maksaa työnantajana tehdä sopimus työntekijälle työterveyshuollosta vaikka ihan perus kunnalliseen TK:hn?

Viimeksi kun olin asian kanssa tekemisissä, se maksoi muutaman kympin vuodessa, työ oli matalan riskin toimistotyötä. Riskislttiimmasta työstä tulee varmasti enemmän kuluja, koska ennaltaehkäisyyn on pakko satsata. Tuolla sai vain lakisääteisen minimin, ei sitä mitä työntekijä odottaa saavansa. Jos haluaa maksaa sairaanhoidostakin, taksa on normaali yksityisen taksa, josta osan saa hakea Kelalta takaisin.

onko alivuokra ja normaalilla sopimuksella mitään eroa muutaku se että alivuokra sopimuksella oon alivuokralaisen vuokranantaja ja vastuu mulla tms. Oon nyt jonku aikaa ollut vuokralla että ollut vaan mun nimissä ja ajateltiin tyttöystävän kaa et sekin muuttais siihe sit vuokranantaja ilmotti et alivuokralle vois ottaa tms. sit on taas tullu kuultua että ei kannata alivuokralaiseks ottaa et siinä on kaikkee enemmän säätämistä ja huomioon ostamista kun siinä et laittais normaalisti vuokrasopimukseen tyttöystävän tiedot muiden talossa asuvien kohdalle eli molempien nimii? Kumpi on siis parempi? kannattaako alivuokrasopimus? onko noissa molemissa vuokra jutuissa jotai huonoja ja hyviä puolia?

Missä määrin auto on julkinen paikka. Autohan kuuluu periaatteessa yksityisyydensuojan piiriin, poliisi voi tarkistaa auton vain jos epäilee rikosta, mutta voiko autossa esimerkiksi harrastaa seksiä pelkäämättä että se on julkisiveellisyyden rikkomista. Entä alkoholin nauttiminen lain mukaan? Päihdyttävien aineiden käyttö julkisella paikalla on kiellettyä, mutta entäs autossa joka on julkisella paikalla? Noin niiku lain mukaan?

Oletetaanpa, että haluaisin hakea avustusta arvokisoihin. Yrityksiltä sponsori-/yhteistyötuen penääminen on näinä aikoina ihan yhtä tyhjän kanssa. Opetus- ja kulttuuriministeriö jakaa seuroille monenlaisia tukia, mutta onko yksityishenkilö(i)llä mahdollisuutta hakea avustusta? Onko joku hakenut, onko joku kaveri hakenut? Miten, mistä, mikä järkevintä? Voiko rahoja jotenkin kierrättää seuran kautta, vai voidaanko ne ohjata suoraan tietyille ihmisille henkilökohtaisesti? Varsinainen isäntäliitto ei maksane juuri mitään, joten se ei nyt ole laskuissa mukana.

Missä määrin auto on julkinen paikka. Autohan kuuluu periaatteessa yksityisyydensuojan piiriin, poliisi voi tarkistaa auton vain jos epäilee rikosta, mutta voiko autossa esimerkiksi harrastaa seksiä pelkäämättä että se on julkisiveellisyyden rikkomista. Entä alkoholin nauttiminen lain mukaan? Päihdyttävien aineiden käyttö julkisella paikalla on kiellettyä, mutta entäs autossa joka on julkisella paikalla? Noin niiku lain mukaan?

Jaa-a, ainakin järjestyslain perusteella päihdyttävien aineiden nauttimiskielto ei koske "yksityisessä käytössä olevan kulkuneuvon sisätilaa" eli dokaaminen autossa pitäisi olla sallittua. Toisaalta, tuosta huolimatta en vältsiin itse ajaisi toriparkkiin ja alkaisi kuskin paikalla tyhjentää kossupupulloa, koska se voi aiheuttaa muita vähän vakavampia epäilyksiä joiden vääräksi todistaminen saattaisi olla hankalaa.

Ekaan kohtaan, ainakaan järjestyslaista en löytänyt kohtaa "Paneminen" tai muuta siihen liittyvää mainintaa. Kyseisen toiminnan aiheuttama "häiriö yleiselle järjestykselle" riippunee näin arkijärjen perusteella paikasta johon auto on pysäköity ja toisaalta myös ajankohdasta. Esim. jos ajaa auton keskellä päivää toriparkkiin ja siinä raju takaapäinpano niin että auto ryskyy ja touhut näkyy vapaasti ulkopuolisille, luulisin että se voidaan tulkita "häiriötä aiheuttavaksi toiminnaksi" vaikka tarkkaan ottaen julkisesta paikasta ei olekaan kysymys. Ei se kovin yksityinenkään tosin kyllä ole näin arkijärjellä ajatellen jos auton vierestä jätski kädessä kulkeva 9-v nappula näkee rynkytyksen vapaasti ikkunasta. Mutta tarkalleen ottaen en kyllä tiedä minkä lainkohdan perusteella autossa panemisesta voitaisiin syyttää.

Asian sivusta, huomasin nyt että järjestyslaissa on katsottu tarpeelliseksi mainita erikseen heittotähdet kohdassa "Vaaralliset esineet". :D

Mutta tarkalleen ottaen en kyllä tiedä minkä lainkohdan perusteella autossa panemisesta voitaisiin syyttää.

Rikoslaki 17 luku 21 pykälä. Soveltuu myös kotona panemiseen joka näkyy ikkunan läpi kaikelle kansalle.

Mitkä on oddsit tuleeko tuomio jos syyttäjä on päättänyt siirtää pahoinpitely syytteen käräjille? Löytyykö jostain näitä tietoja mistä näkisi %..

Mikä on rangaistus jos yrittää mennä jalkapallo-otteluun pummilla? Esim. Hjk:n otteluun?

Pahimmillaan joutuu kattoon sen matsin.

Vaan vakavissaan, en tiedä mikä on virallinen rangaistus, mutta joskus joku tuttu on tota yrittänyt ja se on sit järkkäreitten toimesta vaan poistettu alueelta.

Mitkä on oddsit tuleeko tuomio jos syyttäjä on päättänyt siirtää pahoinpitely syytteen käräjille? Löytyykö jostain näitä tietoja mistä näkisi %..

En pysty lievittämään tuskaasi vaatimalla tavalla, mutta eikö me viimeksi jo todettu, ettei sun tapauksessa syytettä pitäis järjen mukaan tulla?

Itse odotan omia käräjiäni edelleen, vaikka silloin kun kyselit oli homma muistakseni jo siirtynyt tutkijalta syyttäjälle :/

En pysty lievittämään tuskaasi vaatimalla tavalla, mutta eikö me viimeksi jo todettu, ettei sun tapauksessa syytettä pitäis järjen mukaan tulla?

Itse odotan omia käräjiäni edelleen, vaikka silloin kun kyselit oli homma muistakseni jo siirtynyt tutkijalta syyttäjälle :/

Oli melkonen shokki kun tuli haaste eilen yli vuosi tutkittu ja hutkittu, varsinkin esitutkinnan poliisin sanojen jälkeen.. Tässä ei kyllä täyty pahoinpitelyn tunnusmerkit..

Oli melkonen shokki kun tuli haaste eilen yli vuosi tutkittu ja hutkittu, varsinkin esitutkinnan poliisin sanojen jälkeen.. Tässä ei kyllä täyty pahoinpitelyn tunnusmerkit..

Muistan hämärästi lukeneeni tuosta sinun tapauksestasi mutta en enää muista siitä mitään yksityiskohtia enkä jaksa ruveta etsimään, joten kirjoitan vain näiden viestien perusteella:

Syyttämispäätös tarkoittaa, että syyttäjä pitää syytteen toteenmukaisuutta todennäköisenä. Tuomio tulee (erittäin harvinaisia poikkeustapauksia lukuunottamatta) joka tapauksessa, mutta se voi toki olla myös vapauttava. Laskeskelin nyt Tilastokeskuksen tietojen perusteella, että n. 90 % syytteistä johtaa langettavaan tuomioon.

Muistan hämärästi lukeneeni tuosta sinun tapauksestasi mutta en enää muista siitä mitään yksityiskohtia enkä jaksa ruveta etsimään, joten kirjoitan vain näiden viestien perusteella:

Syyttämispäätös tarkoittaa, että syyttäjä pitää syytteen toteenmukaisuutta todennäköisenä. Tuomio tulee (erittäin harvinaisia poikkeustapauksia lukuunottamatta) joka tapauksessa, mutta se voi toki olla myös vapauttava. Laskeskelin nyt Tilastokeskuksen tietojen perusteella, että n. 90 % syytteistä johtaa langettavaan tuomioon.

Jep, jotain tän suuntaista löysin itsekkin on tää vittu ihmeellinen maa.. Toiselle voi hommata pahoinpitelytuomion sillain ettei käy lääkärissä, keksii vammoja ja kaikenhuipuksi vielä muuttaa kuulusteluissa kertomuksiaan jatkuvasti.

Se mua ihmetyttää miten asiasta voidaan syyttää pahoinpitelynä kun viimeisin kommentti asianomistajalta kuulusteluissa on että hän ei tiedä yritinkö edes vahingoittaa häntä? EIkös pahoinpitely vaadi tahallisuuden, jos mä vaikka kaadun jonkun mummon päälle niin ei kai se ole pahoinpitely?

Jep, jotain tän suuntaista löysin itsekkin on tää vittu ihmeellinen maa.. Toiselle voi hommata pahoinpitelytuomion sillain ettei käy lääkärissä, keksii vammoja ja kaikenhuipuksi vielä muuttaa kuulusteluissa kertomuksiaan jatkuvasti.

Se mua ihmetyttää miten asiasta voidaan syyttää pahoinpitelynä kun viimeisin kommentti asianomistajalta kuulusteluissa on että hän ei tiedä yritinkö edes vahingoittaa häntä? EIkös pahoinpitely vaadi tahallisuuden, jos mä vaikka kaadun jonkun mummon päälle niin ei kai se ole pahoinpitely?

Otahan rauhassa niin kauan kun tuomiopäivä tulee :) näin maallikkona, syyte tuntuisi oudolta. Tokikaan en ole tuomari, enkä asianajajasi ;)

Back
Ylös Bottom