Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En voinut olla huomaamatta että Vaginaattori postasit eilen kyykky/mave-ketjussa tehneesi ekan jalkatreenin koskaan, eli olet treenannut pelkkää yläkroppaa muutaman vuoden? Tämä ketju on mennyt vähän ajojahdiksi, mutta olisiko kuitenkin toisenlaisen priorisoinnin paikka - varsinkin kun pystyit kyykkäämään suht mallikkaasti?

Revi tästä huumoria:
Ma: rinta
Ti:selkä
Ke:Ojentajat
To:vatsat
Pe: jalat
La:lepo
Su:olkapäät

.......

Joo siit on tietyl tapaa samaa mieltä, ettei todennäkösesti sovellu henkilölle joka astuu punttikselle ensimmäistä kertaa elämässään, pelkästään jo treenin rankkuuden vuoksi.

:)

Ja ihan oikeasti voin kertoa että tasapainoisen, lihaksikkaan ja voimakkaan fysiikan rakentamiseen toi jako on yksinkertaisesti huono. Tee toki jos haluat, mutta älä odota tuloksien valossa liikoja.

Ootinkin millon joku vetoaa tuohon. Juu tosiaan, ensimmäinen ''kokonainen'' treeni jaloille oli kyseinen(tietty olen perustekniikkoja joskus testaillut), johtuen siitä, että nuo muutama vuosi palauduin lievästä polvivammasta sun muista(tylsä tarina).
Oisin toki voinut jtn kevyttä paskaa tehdä koko tämän ajan, mutta päätin antaa parantua täysin niin ei kaduta tulevaisuudessa. Mut en kai mä oo mitään muuta väittänytkään? En nyt ihan analysoinut viestisi sisältöä täysin, mutta sanotaanko näin että kokonaiskuvaa voi olla vaikea hahmottaa. perus psykologian merkit tuntevana Oletan että näet tämän: olen täysin tietämätön, saamaton sohvaperuna jolla ei pienintäkään tietoa mistään, mitä aiemmin on julistanut. Jalatki jääny treenaamatta koska olen laiska ja omassa mielessäni pyöräilen niin paljon, että reidet tikis valmiiks.Eli mitään sanomaani ei voi ottaa tosissaan. Jos tähän olettamiseen syyllistyit, niin ei kyllä löydy enempää motivaatiota yrittää todistella. Lisättäköön vain tämä, että en puhu asioista joista olen täysin kujalla, ellei kyseessä ole mielipide. Believe it or not.

Viestin pääasiallinen sisältö oli tämä: jos sinulla ei ole enää fyysisiä esteitä jalkojen täysipainoiseen treenaamiseen, etkä ole niitä käytännössä treenannut vuosiin, niin miksi ohjelmasi on yläkropan priorisointiin tarkoitettu 5/6-jakoinen? Epätasapaino vaan kasvaa tuolla tyylillä. Viittasit itse Hulkin ohjelmiin, niin katsopa tuosta:
Treenijaot: 2-jakoiset perusohjelmat | Fast Sports Nutrition

Tietoa sulla on jonkun verran, etkä ole saamaton koska käyt salilla melkein joka päivä. Oletan että sulla on sama "vika" kuin hyvin monella muulla (ml. itseni): usko omaan erityislaatuisuuteen ja siihen että itse tietää parhaiten mikä toimii omalle kropalle - muutaman vuoden kokemuksella. Ainoa tieto ja viisaus mitä itselläni on tämä: omaan tietoon kannattaa aina suhtautua kriittisesti, se kun voi olla väärää. Halusit tai et, samat perussäännöt pätee kaikkiin (mikä ei kuitenkaan tarkoita että kaikkien pitäisi treenata samalla tavalla). Sun pyöräilystä, tai vielä pahempaa: säbäilystä, en tiedä, mutta luulen että olet hieman mukavuudenhaluinen ja siksi sulla on ohjelmassa vatsa- tai ojentajapäiviä yms., koska niissä saa hyvän poltteen ja pumpin. Kyykkääminen 2-4 kertaa viikkoon kuukausien ajan on helvetin paljon epämiellyttävämpää ja puuduttavampaa.

Ei mulla muuta, peace out :piis:

No onko sulla sama perustelu ku aiemmalla henkilöllä, eli liikaa yläkroppaa ja palautumisen puute? Ps. sekotetaan lisää pakkaa: en treenaa kehonrakennus mielessä, enkä voimanosto, Vaan suht erilaiset tavotteetkin kuin suurimmalla osalla. Enkä kyl sulata tota huonoksi yleistämistä.

Mitkäs sun tavoitteet on saliharrastuksen suhteen? Ohjelmanhan toki tulee palvella aina tavoitteita.

Mua nyt sinänsä hyvittaa jo se että treenataan vain yhtä lihasryhmää kerrallaan miljoonilla sarjoilla ja tuhansista kulmista "tuhoten". Mutta se taas nyt ei näillä brospliteillä ole mitenkään uutta palstalla.

Myönnän olevani itsepäinen, ja opin yleensä kantapään kautta. siinä olet hyvin oikeassa. Ja miksi jalkoja on yhtenä päivänä johtuu vain ja ainoastaan siitä, että tosiaan viikko sitten pääsin vasta alottelemaan sillä osa-alueella. 2 kertaa viikkoon aion jakaa sen.
Mitä treenaamiseen tulee, niin olen kaikkea muuta kuin mukavuuden haluinen kausitreenaajaa. Muissa asioissa olen kyllä hieman mukavuudenhaluinen. Kyllä mä oon valmis vastaanottamaan rakentavaa kritiikkiä ja oppimaan uutta, mutta valitettavasti suurin osa näistä mitä tässä käytiin läpi olivat yksilöllisiä näkökulmia. rauhaa sinne kans, hyvä että jtn palautetta saa.

Kyllä tässä suuri osa kritiikistä on suuntautunut juuri tuohon jalkojen vähäiseen treeniin, joka varsinkin pitkän tauon jälkeen pitäisi olla treenissä tärkeimpänä lihasryhmänä. Ennemmin tuossa tilanteessa tekisin jalat vähintään kaksi kertaa viikkoon ja jakaisin loput päivät tasaisesti muulle kropalle. Kuitenkin tämänkin jotenkin järkevästi, eikä mitenkään yksittäisen pienen lihaksen, kuten ojentajan treenaamiseen.

Tuo sinun jalkojen jakaminen kahteen kertaan viikossa tarkottaa taas ilmeisesti vain sitä, että jaat jalkojen lihakset kahteen päivään. Tämähän ei kovin paljoa vielä lisää rasitetta jaloille, jos nyt pientä epäsuoraa rasitusta saattaa tulla. Toki jos tuolla tarkoitat kahta kovaa alakropan treeniä viikkoon, niin aletaan olemaan jo oikeilla vesillä.

Itse suosittelisin tuossa tilanteessa 3-jakoista, jolloin pääsisit vetämään halutessasi kierron kaksi kertaa viikossa läpi.

Sä et nyt oikein tainnut keskittyä. Juurihan sanoin, että tein viime perjantaina ne perkeleen jalat ekaa kertaa, eli ei oo pahemmin kerinnyt vielä tehä mitään asian suhteen :D. ja ajattelin nyt jonkun kuukauden ihan ekaksi totutella tekemään kerran viikkoon ne,hakea tekniikkaa ja sitten jakaa katsomallani tavalla. Oli se sitten etu & takareidet erikseen tai 2 samaa treeniä viikossa esim. kahdella eri liikkeellä(etu/taka kyykky,prässi). Mutta esim. mitään pohkeita en todellakaan ala vetämään erikseen.

Ojentajille oma päivä, mutta pohkeita et suostu tekemään. :rolleyes:

Aika paljon sarjoja per lihasryhmä, ottaen kuitenkin huomioon, että viikossa vaan yks lepopäivä. En tietenkään tiedä miten kovaa teet treenisi, mut sanoisin et lämmittelysarja + 2 kovaa työsarjaa riittäis oikeen mainiosti.

Näiden 5/6on 1off jakojen tarkotus on mun mielest se, että harvemmissa jaoissa käytetty volyymi jaetaan useammalle päivälle, eikä niin, että tehdään saman verran sarjoja ku mitä tekisit 2on1 off jaolla esim. Ja muutenkin olis imo fiksumpi tehä tuo 6 x viikossa reeni niin, että yks lihasryhma tulis reenattuu kahesti viikossa esim. ->

MA & TO: Rinta, olkapaat, ojentajat
TI & PE: jalat, keskivartalo
KE & LA: Selkä, hauis

Ite teen juurikin 6 on 1 off tyylisesti, jokanen lihasryhmä läpi kahdesti viikossa. En näe mitään järkeä omistaa omaa päiväänsä vain yhdelle lihasryhmälle. Esim joku haba. Mitään järkeä hinkkaa habaa tuntia jossain salilla tai missään muualla 25 sarjaa tyyliin.

No rinta tulee mulla dipissä myös. ojentajat penkissä ja dipissä. hauis tulee vetoliikkeissä. olkapäät dipissä ja punnerrusliikkeissä. vatsoja pyrin tekeen yhen kokonaisen treenin viikossa ja sit joinain päivinä lisäks sivussa. jalat jaan aika varmasti jatkossa silleen, että ekalla kerralla painotan kyykkyä, ja apuliikkeenä prässi+eristävät. ja sitten aina välillä toisinpäin. Mutta pääasiassa raskaita liikkeitä painotan, ja eristävät sitte treenin loppuun. Aion tehä näin, koska sopii mun tyyliin.esim. Joku hauis/selkä kusis niin täysin jos vetäisin, kuten sulla näkyy.

Avaatko hieman tätä? :D

Tuo jako, jonka laitoin ei ole mun käyttämä jako. En edes reenaa painoilla. Mut tuo nyt näyttää olevan se jako mitä punttipenat yleisimmin käyttää, joten se lienee testattu toimivaks. Esim ite en tee hauiksia erikseen, ne saa tarpeeks rasitusta leuanvetoprogressioissa. Ja hyvin ne ottaa reeniä vastaan, jos lihaskasvullisesta näkökulmasta katsoo, voimasta puhumattakaan.

No rinta tulee mulla dipissä myös. ojentajat penkissä ja dipissä. hauis tulee vetoliikkeissä. olkapäät dipissä ja punnerrusliikkeissä. vatsoja pyrin tekeen yhen kokonaisen treenin viikossa ja sit joinain päivinä lisäks sivussa. jalat jaan aika varmasti jatkossa silleen, että ekalla kerralla painotan kyykkyä, ja apuliikkeenä prässi+eristävät. ja sitten aina välillä toisinpäin. Mutta pääasiassa raskaita liikkeitä painotan, ja eristävät sitte treenin loppuun. Aion tehä näin, koska sopii mun tyyliin.esim. Joku hauis/selkä kusis niin täysin jos vetäisin, kuten sulla näkyy.

Syystä että?

En ollut treenannut pitkään aikaan ojentajia suoraan, tänään koitin ja yllätyin kuinka vähän painoa riitti väsyttämään ne. Luulin että penkki riittää ojentajille, kun joskus 1-jakosta laatiessa kuulin että ei tarvi ojentajia treenata erikseen. Ei ehkä ihme että penkkini ei kovinkaan kehity. Alanko nyt lisäämään 1-2 krt viikossa 3 sarjan setit ojentajille 1-jakoisessani? (treenaan 3-4x viikossa) Pystäri on ihan ok mulla.

Mitä sanoo pakkis-raati?

Haluaisin tietää mistä te ihmiset saatte motivaatiota kaikkeen treenaamiseen??? Kiitos valmiiksi :rock:

Täytyy tehdä jotain semmosta mistä tykkää. Mikä järki on treenata koko ajan, jos siitä ei pidä ollenkaan? Silti joskus tietty on sellasia päiviä, ettei jaksais lähteä salille. Siitä on vaan tehtävä sellanen tapa ja rutiini, ettei sitä edes tarvitse miettiä. Ei tartte kysellä itseltään, että "meenkö nyt tänään salille vai en". Salille mennään, jos on treenipäivä ja sillä selvä. Yleensä treenikin alkaa maistua, kun vaan pääsee sinne salille asti.

Mikä se penkin hankalin osuus on? Rinnalta lähtö vai loppuojennus -- kummassa tökkii?

Loppuojennus taitaa olla, en ole muuten paljoa ottanut aiemmin huomiota tuohon. Eli varmaankin ojentajia pitäs alkaa treenaamaan enemmän. Olisko pari kertaa viikossa hyvä, 3x8? Oon tähän asti treenannut haukkaa kyllä 3x viikossa, mutta ojentajia vain epäsuorasti penkillä.

Ei vittu.... siis.... ei vittu....

:face:

On ehkä ihmeellisin treeniohjelma ikinä. Jalkoja treenataan vasta ekoja kertoja treeniuralla "kerran viikossa, totuttelen". WTF? Eikö ne totu tuplasti nopeammin jos teet ne kahdesti viikkoon? 1+1=2 käsittääkseni. Ojentajapäivästä varmaan ei tarvitse edes sanoa. Ja mitä helvettiä keskivartalopäivä tekee ENNEN JALKAPÄIVÄÄ?!?!? Miksi edes ON keskivartalopäivä? Hinkkaat jotain 30 sarjaa vatsoja ja seuraavana päivänä helvetin vahvalla domsisella keskikropalla kyykkäämään? :face: Ootko selannu tätä palstaa yhtään tai sisäistänyt tänne kerättyä tietoa?

Joo haukuin lyttyyn ihan vitun sama. Kyllä tossa ois heräämisen paikka jos tolla ohjelmalla vääntää.

Siis mitä? ai miksi aion tehdä näin. no eikö tullut jo selväks, että mielestäni toimii mulla. Oon kokeillu vetää haboja leuanvedon jälkeen, ja siit ei tule hevonvittua. Ja leuanveto on mulle yks tärkeimpiä liikkeitä, joten en ala mitää kevyitä pumppisarjoja harrastaan, paitsi välillä vaihtelun vuoksi.

Kyllähän se on ihan selvää, että leukojen jälkeen hauikset eivät enää ole aivan täysissä voimissa. En vaan käsitä tätä "kusee täysin", eihän niistä leuoista ole muuta haittaa kuin se, että et jaksa aivan yhtä isoilla painoilla hauiksia tehdä. Sehän on vain hyvä, kun saavat hieman rasitusta jo etukäteen. Vai onko tässä ongelma se, että joutuu käyttämään pienempiä painoja?

EDIT: Loppupeleissä mulle ihan sama vaikka tekisit pelkkiä ojentajia 10 kertaa viikkoon, mutta kuten huomata saattaa, ei tuo taida ihan parhaimpia ohjelmia aloittelijoille olla tästä paskamyrskystä päätellen. Pääasia ettei kukaan mene tuosta ottamaan mallia ja ihmettele, kun ei aivan optimaalisesti kehitystä tule.

Varmaan sitä tekee siellä etten ole ehtinyt tässä muutamassa päivässä pahemmin jaotella uusiksi. En muista miten olin vatsat merkannut, mutta kyllä ne oli muistaakseni muutaman päivän päässä jaloista. ja vaikkei olis ni ei ole pahemmin menoa haitannut.
'' Miksi edes ON keskivartalopäivä?'' No tän nyt täytyy olla ainakin joku vitsi? Ain nytkö keskivartalo treenikin on typerää ja vain kaltaisilleni noviiseille? Mitä vittua täällä tapahtuu? enkö myöskään lähellekkään 30 sarjaa, eli taas jtn ihme spekulointia havaittavissa. Ja vatsat oon tehnyt vähä millon siltä tuntuu, kuhan tulee tehtyä. Toi saatanan treenijako oli esimerkki. siel miljoonan viestin päässä oli mm. luonnos siitä mitä tällä viikolla aion tehdä/olen tehnyt jo.
Lyttyyn haukkuminen vaatii sen, että loukkaannun ja lannistun. epäonnistuit siinä, ja lisäsit vaan turhautuneisuutta, joka tästä paskamyrskystä syntyi. Keinoja on monia, tää on mun nii kauan ku koen, että jokin muu toimii paremmin. Lyön kivekseni vetoo, että ku alettas tarkemmin tarkasteleen teidän muiden metodeja, niin sieltä löytys paranneltavaa ja/tai juttuja jotka joillein ei sopisi.

Keskivartalotreenissä ei ole mitään vikaa, mutta aloittelijan on täysin typerää pyhittää yksi kokonainen päivä pelkkien vatsojen tekoon. Isoilla moninivelliikkeillä voimatasot ylös ja hieman lihasta, sen jälkeen voi alkaa miettimään noita monijakoisia. Mutta tee miten tykkäät, oletpahan ainakin saanut monelta osittain jopa asiallista ja rakentavaa palautetta.

Suosittelen että vagina ottaisit jonkun valmiin toimivaksi todetun ohjelman ja hinkkaat sitä. Ei tossa niinku monkey jo perusteli ole yhtää mitään järkeä. Mutta nämä on näitä (nimim. Itse) aloittelijoiden virheitä että väännetää ohjelma ite ja tiedetää mitä tehdään. Viiisastu siis pakkiksen ihmeellisessä maailmassa vielä tovi ennen kun väsäät ohjelmia.

Back
Ylös Bottom