Voimanostossa kilpaileminen

Klassisen (raw) voimanoston yleistyttyä tuntuu että kynnys kilpailla on alentunut monella, itseni mukaan lukien. Ongelma vaan on se ettei minulla ole hajuakaan miten toimia. On IPFää ja WPOta ja FPOta ja jossain saa roinata ja jossain ei ja varusteita on niin helvetisti jossain ja jossain taas kilpaillaan ilman varusteita.

Itseäni kiinnostaisi siis rawina kilpaileminen. Ihan vain itseäni vastaan ainakin ensin. Natu olen joten mulle on aivan sama missä liitossa kilpailen sen puolesta. Toisaalta ei mua haittaa vaikka muut nostaisi mälli päällä, ei pitäisi vaikuttaa omiin tuloksiini millään tapaa. Haluaisin lähinnä tietoa miten toimia että pääsisi skabaamaan jossain vaiheessa? Millaisia kisoja suosittelette alkuun jne?

Pahoittelut jos tällainen keskustelu jo löytyy, mä en sitä löytänyt.

Jos haluut välttää kaikenlaisen turhan sääntönysväämisen, älä mene Suomen Voimanostoliiton seuroihin. Kaikista pienimmällä vaivalla pääset, jos kilpailet vaan "pro-kisoissa". Alkuun pääset vaikka sillä, että etit siltä omalta tai lähimmältä paikkakunnalta salin, jossa kilpailevia tyyppejä käy. Siitä se sitten pyörähtää käyntiin. Käyt niiden kanssa reenaamassa ja vähän ajan päästä ekaan kisaan niiden kanssa.

Yleensä kai pitää kuulua seuraan. Eli ei kun yhteys paikalliseen seuraan. Yleensä ottavat innoissaan uudet jäsenet vastaan. Sitten ei muuta kuin reeneihin mukaan. Jos ensimmäiset merkkipenkit menee ok ja vielä innostaa, niin kisalisenssi ja nimi listaan.

Yleensä kai pitää kuulua seuraan. Eli ei kun yhteys paikalliseen seuraan. Yleensä ottavat innoissaan uudet jäsenet vastaan. Sitten ei muuta kuin reeneihin mukaan. Jos ensimmäiset merkkipenkit menee ok ja vielä innostaa, niin kisalisenssi ja nimi listaan.

Voimanostoliiton alaisissa kisoissa taitaa olla juurikin näin. Jos haluaa nostaa niin ei pitäisi olla kovin vaikeaa.

Nuissa muissa liitoissa taitaa suurinpiirtein (voi olla erojakin) riittää että ilmoittautuu kisaan ja maksaa punnitusmaksun. Tämä taitaa olla se helpoin vaihtoehto.

Kisaajamääriltään ainakin vielä toistaiseksi voimanostoliiton alaiset kisat pesee näiden muiden liittojen kisat järjestään. Veikkaisin että voimanostoliitossa kisaavat varmasti arvostaa tuota doping-kontrollia ja ehkä osa jopa tuota ravaajan mainitsevaa "turhaa sääntönysväystä".

Helpoimmalla pääset tietenkin pro-liitossa. Mun mielestäni helpoin liitto on GPA, koska silloin ei tarvitse liittyä mihinkään, ei seuraan eikä liittoon. Kisoja ei kovinkaan hirveästi järjestetä, ja nekin mitkä järjestetään ovat pääasiassa Lounais-Suomessa. GPAFinlandin nettisivuilta löytyy lisää tietoa kisoista.

FPO:ssa jokainen nostaja on suoraan FPO:n jäsen, eikä tarvitse kuulua mihinkään seuraan. Kisoja on vuosittain jonkin verran. Lisätietoja löytyy FPO-liiton kotisivuilta.

Vuodessa eniten kisoja järjestää IPF eli Suomen Voimanostoliitto (SVNL). Jotta voisit kilpailla SVNL:ssä, sinun pitää liittyä SVNL:n alaiseen jäsenseuraan. Jäsenseuralle maksat vuosittain jäsenmaksun, jonka suuruus riippuu seurasta. Sen lisäksi maksat kilpailulisenssin, jonka hinta tänä vuonna on 70 e (tai 35 euroa ajalle 07-12/2014, jos sinulla ei ole ollut viime vuonna SVNL:n kilpailulisenssiä). Ja jokainen kisa maksaa tietenkin erikseen. Jos haluat kilpailla SVNL:n alaisuudessa, pitää sinulla olla myös voimassaoleva ADT-sopimus. Jäsenseurat neuvovat kyllä tässä asiassa. Jos päätät kisata SVNL:n alaisissa kisoissa, kehotan lukemaan myös Antidopingtoimikunnan nettisivut kokonaisuudessaan läpi ainakin kahdesti, ennen ADT-sopimuksen allekirjoittamista. Lisätietoja löytyy Suomen Voimanostoliiton kotisivulta.

Jos päätät kilpailla pro-liitossa, saattaa IPF:ssä kilpaileminen sen jälkeen olla hieman haastavaa. Ainakin, jos internettiä on uskominen. Mutta jos kilpailee vain omaksi ilokseen, niin samahan se on missä liitossa kilpailee.

Itse kyselin ihan samasta asiasta viime vuoden lopulla ja tällaisen vastauksen sain silloin T-101:ltä.

En oikein muutakaan ketjua keksinyt minne olisin postannut, joten laitetaas kysymys tänne.
Olen 16v miehenalku, n.88kg, marraskuun lopussa tulee 17v täyteen. Jonkin aikaa on kiinnostanut bodauksen ohella voimanosto, mutta en tiedä minkälaisia tuloksia omanikäiset paukuttelee...omat tulokset on kyykky:180kg(pelkkä vyö), penkki 140kg ja mave 220kg(pelkkä vyö). Osaako joku kertoa millaisia tuloksia nuo on junnujen tasolla?

En oikein muutakaan ketjua keksinyt minne olisin postannut, joten laitetaas kysymys tänne.
Olen 16v miehenalku, n.88kg, marraskuun lopussa tulee 17v täyteen. Jonkin aikaa on kiinnostanut bodauksen ohella voimanosto, mutta en tiedä minkälaisia tuloksia omanikäiset paukuttelee...omat tulokset on kyykky:180kg(pelkkä vyö), penkki 140kg ja mave 220kg(pelkkä vyö). Osaako joku kertoa millaisia tuloksia nuo on junnujen tasolla?

Livescoresheet rankings osaa kertoa. Ole hyvä.

Ei muutako kisaamaan :) Hyviä tuloksia ovat!

Voimanosto on siitä hassu laji, että siinä kisaamiseen koetaan minimivaatukusten olevan SM rajat ja vähän yli. Mutta sitten taas jalkapalloa ym. voidaan hyvin pelata puulaakissa ja höntsyillä firman omissa turnauksissa. Ehkä haaste lajille olisi saada kisakynnys huomattavasti alemmaksi, jotta 30v konttorirottakin voisi käydä huvikseen tekemässä 80kg penkin ja sitten koittaa parantaa sitä seuraaviin kisoihin. Kisoissa on kyllä vähän jäykkyyttää ja virallisuutta, mikä ehkä karsii ei-niin-innokkaat pois.

Joku voimaturnaus voisi olla jännä. Otetaan 100-200 kisaajaa vapaamuotoisesti halliin. Punnitus saman päivän aikana, tiedot paperille ja sitten saisi vapaasti juoda kahvia, jauhaa paskaa, katsoa vaikka jotain esityksiä ja käydä välillä suorituspaikoilla tekemässä nostoja. Tuomari tai pari hyväksyy noston ja se kirjataan ylös. Joku viivakoodi osallistujien paperiin, niin dokumentointiinkin menee muutama sekunti per kokeilija. Koko perheen hommaa. Saisi mukaan todistuksen millä sitten elvistellään suvulle ja työkavereille. Vanhanliiton Työväen Urheilu ry miehiä tällaine tietenkin vähintää yskittää ja asiata tehdään heti välikysymys ;)

Vaikka fitness-messuille joku "kokeile penkkisi" boothi.

Itse kisasin voimanostossa ensimmäisen kerran toukokuun lopussa. SVNL:n kisat Porissa. Homma meni varsin mutkattomasti. Liityin seuraan, raapustin nimen ADT-soppariin ja maksoin osallistumismaksun kisaan.

Kisaamista olin kyllä jo miettinyt pidemmän aikaa, nyt vain sattui olemaan sopiva kisa lähellä ja oli pari kaveriakin lähdössä. Sääntöjä kannattaa lukea ja opetella käytännössä aikalailla, ja pyytää vaikka kokeneempaa katsomaan. Eikä rautaa tarvi todellakaan nostaa SM-rajan verran. Itse lähdin haastamaan itseni, en muut. Jos kisaaminen yhtään kiinnostaa, niin ei muutakun anna palaa vaan.

Ehkä haaste lajille olisi saada kisakynnys huomattavasti alemmaksi, jotta 30v konttorirottakin voisi käydä huvikseen tekemässä 80kg penkin ja sitten koittaa parantaa sitä seuraaviin kisoihin. Kisoissa on kyllä vähän jäykkyyttää ja virallisuutta, mikä ehkä karsii ei-niin-innokkaat pois.

Mites ns. salikisat :)

Ihan samalla tavalla ne lisenssit pitää maksaa ja ADT soppari tehä painonnostossaki ja muissa urheilulajeissa.

Kynnys kilpailemaan tuntuu olevan monella melkoisen kova. Ei vaan uskalleta kun pelätään arvostelua. Rajoittaa muutenkin ihmiselämää aika helvetisti ajatella asiat sen kautta mitä muut minusta ajattelee. Yks suurimpia esteitä onnistumiselle melkein missä tahansa on että pelätään nolaavansa itsensä ja ei sen takia edes yritetä.

Kilpailemaan oppii kilpailemalla ja minun mielipide on että heti vaan kun osaa nostaa sääntöjen puitteissa. Tulokset tehdään ajan kanssa.

SVNL: tuota "sääntönyhjäystä" mistä netissä vouhkataan melko paljon. En omien kokemuksien perusteella täysin allekirjoita. Säännöt on samat kaikille ja kun nostaa niiden mukaan ei tule ongelmia.

Mutta kuitenkin homman pointti oli että kannattaa ainakin käydä kokeilemassa kilpailemista jos yhtään siltä tuntuu. Ja ekan kisan perusteella ei kannata tehdä vielä kaikkia johtopäätöksiä omista kyvyistä, koska se eka kisa menee helposti vähän ihmetellessä koko tapahtumaa. Nimim. +40kg yt:seen kahdessa kuukaudessa ekan ja toisen kisan välillä.

Eikun tsemppiä kaikille kisaamista pohtiville.

Kynnys kilpailemaan tuntuu olevan monella melkoisen kova. Ei vaan uskalleta kun pelätään arvostelua. Rajoittaa muutenkin ihmiselämää aika helvetisti ajatella asiat sen kautta mitä muut minusta ajattelee. Yks suurimpia esteitä onnistumiselle melkein missä tahansa on että pelätään nolaavansa itsensä ja ei sen takia edes yritetä.

Kilpailemaan oppii kilpailemalla ja minun mielipide on että heti vaan kun osaa nostaa sääntöjen puitteissa. Tulokset tehdään ajan kanssa.

Oon samaa mieltä panikkan kanssa. Jos kisaaminen kiinnostaa, on aivan sama mikä se oma tulostaso on. Mä ainakin lähden kisoihin rikkomaan omia ennätyksiäni. Olin yksissä kisoissa, joissa eräs kanssakilpailija nosti oman ennätyksensä 27,5 kg ja tolla nostolla myös voitti oman luokkansa. Ei siis tosiaankaan tarvitse olla tekemässä SE:tä, jotta voisi lähteä kilpailemaan. Eli mukaan vaan kaikki kynnelle kykenevät.

Itse suosittelen SVNL:ää. Kisoja ja kilpailua löytyy paljon kaiken tasoisille. Homma on oikeasti aika yksinkertaista, vaikka täällä on peloiteltu byrokratialla. Haet haluamasi voimanostoseuran jäsennyyttä, sen saatuasi ostat lisenssin ja allekirjoitat antidoping sopimuksen jota noudatat. Näihin juttuihin saat apua seuralta. Sopimus ja lisenssi tulee olla liitossa kolme viikkoa ennen ensimmäistä kisaa. Kansallisissa kisoissa ei ole tulosrajoja, joten sinne mahtuu kaiken tasoisia nostajia. :) SM- Kisojen tulosrajat tehdään kansallisisssa kisoissa, ja maajoukkuevalinnat SM:ien perusteella. Laji on sinänsä simppeli, eikä vaadi suuria taloudellisia satsauksia. Tervetuloa vaan kisa-areenoille.

Tuolta voi tiedustella mm. seurojen yhteystietoja ja löytyy kisakalenteri yms. Seuroilta varmaan saat myös apua sääntöjen ja kilpailun kulun suhteen. Kokenut huoltaja on hyvä olla mukana kun kisalavalle lähtee. Vähentää stressiä ja jännitystä.

Suomen Voimanostoliitto ry |

Ps. Ja jos laji sinänsä kiinnostaa, niin kannattaa käydä katsomassa kisoja ja vähän haistella tunnelmaa / kisan kulkua myös sitä kautta

Mä taidan kokeilla tota GPAta ihan vain sen helppouden takia ja siksi että itseäni vastaan tässä vaan on tarkoitus kisata. Sellasta tiedustelisin vielä että tietääkö kukaan millon GPA liiton penkki ja/tai voimanosto SM-kisat on 2015 vuonna? en tuolta sivuilta löytänyt kisakalenteria mutta olisi kiva tietää millon noi on niin olisi joku tavoite mihin tähdätä.

Mä taidan kokeilla tota GPAta ihan vain sen helppouden takia ja siksi että itseäni vastaan tässä vaan on tarkoitus kisata. Sellasta tiedustelisin vielä että tietääkö kukaan millon GPA liiton penkki ja/tai voimanosto SM-kisat on 2015 vuonna? en tuolta sivuilta löytänyt kisakalenteria mutta olisi kiva tietää millon noi on niin olisi joku tavoite mihin tähdätä.
Tänä vuonna olivat heinäkuussa (ainakin penkki/veto), ja 2015 todennäköisesti melko samoihin aikoihin. Ei tosiaan ole vielä tarkalleen tiedossa varmaan kenelläkään.

edit: jaa, 3 lajin SM-kisat olivat ilmeisesti huhtikuussa.

okei :) tiedätkö onko tapana ollut järjestää jotain kisoja tuossa helmi-maaliskuun paikkeilla? laskeskelin tossa päässäni että sellanen 4kk tarvitaan että oon elämänäni kunnossa!

Back
Ylös Bottom