3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
ärvee, äkkiseltåän sanoisin että selkälihasliikkeitä voisi olla enemmän. Itse teen per liike 3-4 sarjaa 6-12 toistoa. Alkuu koko kropan treeni on ihan hyvä, mutta myöhemmin jos haluat kuntoilla useammin voit siirtyä esi, yläkroppa- alakroppa-jakoon. Itse pyrin lisäämään painoa pykälän verran (esim käsipainoissa 1kg) aina kun edellisessä sarjassa jaksan tehdä täyden toistomäärän.

Ps. Jos tehdään "hauis ja onjentaja erikseen" usein kyseessä on 2-jakoinen ohjelma vetävät ja työntävät -jaolla tai vielä useampaan osaan jaetu ohjelma.

On ne pystysoudut aika myrkkyä olkapäille varsinkin jos on ennenkin ollut olkapää/kiertäjäongelmia, eli älä tee ainakaan jos tuntuu vähääkään ilkeeltä. Kannattaa tosin muistaa, että vaikkei liike mitenkään pahalta tuntuisikaan, se ei välttämättä silti tarkoita ettei se pidemmän päälle (vuosien kuluessa) voisi aiheuttaa ongelmia.

Jokainen sitten punnitkoot riskit itse että onko sen arvoista, mutta kun pystysoutu ei mikään korvaamaton liike oo niin itse en ole tehnyt. Tosin mulla on olkapäät ja kiertäjät muutenkin ihan sekundakamaa niin oon varmasti keskivertoa varovaisempi mahdollisesti olkavaivoja aiheuttavien liikkeiden kanssa.

Mroh!

Mulla on jo yli vuoden ollut ongelmana kyynärpäiden voimakas kipuilu eristävissä ojentajaliikkeissä. Kipu tuntuu vain silloin kun kyynärnivel on lähes täysin koukistunut ja ojentaja on venytyksessä. En siis pysty tekemään treenin lopuksi mitään eristävää liikettä kuten ranskikset, taljapunnerrukset ja punnerrukset niskantakaa millä saisin ne viimeisetkin mehut puristettua ojentajista.

Ojentajani ovat kasvaneet ja voimaa on tullut (kapea penkki 1RM=80kg, oma paino 68kg), mutta ojentajissa ei ole koskaan ollut viivästynyttä lihaskipua! Onkohan bodailumielessä suuri menetys jos eristävät ojentajaliikkeet jäävät kokonaan pois ja voikohan tosta kipuilusta päästä eroon??? Jotenkin aina treenin jälkeen tuntuu, että ojentajissa ois vielä paukkuja jäljellä kun ei nuita pääliikkeitäkään viitsi ihan hirveellä volyymilla tehdä...

ärvee, äkkiseltåän sanoisin että selkälihasliikkeitä voisi olla enemmän. Itse teen per liike 3-4 sarjaa 6-12 toistoa. Alkuu koko kropan treeni on ihan hyvä, mutta myöhemmin jos haluat kuntoilla useammin voit siirtyä esi, yläkroppa- alakroppa-jakoon. Itse pyrin lisäämään painoa pykälän verran (esim käsipainoissa 1kg) aina kun edellisessä sarjassa jaksan tehdä täyden toistomäärän.
.

Olisko ehdottaa jotain selkäliikkeitä kotiin? Itselle tulee mieleen vaan perus mahalleen ja käsiä ja jalkoja nostelemaan ja tuntuu etten siinä saa mitenkään päin tuntumaa.

Olisko ehdottaa jotain selkäliikkeitä kotiin? Itselle tulee mieleen vaan perus mahalleen ja käsiä ja jalkoja nostelemaan ja tuntuu etten siinä saa mitenkään päin tuntumaa.

Leuanveto leveällä myötäotteella, siihen tarvii tietysti vähän treeniä alle, että niitä pystyy tekemään.
Jos sulla on käsipainoja kotona, niin perus kulmasoutu käsipainolla on myös hyvä liike.

Mroh!

Mulla on jo yli vuoden ollut ongelmana kyynärpäiden voimakas kipuilu eristävissä ojentajaliikkeissä. Kipu tuntuu vain silloin kun kyynärnivel on lähes täysin koukistunut ja ojentaja on venytyksessä. En siis pysty tekemään treenin lopuksi mitään eristävää liikettä kuten ranskikset, taljapunnerrukset ja punnerrukset niskantakaa millä saisin ne viimeisetkin mehut puristettua ojentajista.

Ojentajani ovat kasvaneet ja voimaa on tullut (kapea penkki 1RM=80kg, oma paino 68kg), mutta ojentajissa ei ole koskaan ollut viivästynyttä lihaskipua! Onkohan bodailumielessä suuri menetys jos eristävät ojentajaliikkeet jäävät kokonaan pois ja voikohan tosta kipuilusta päästä eroon??? Jotenkin aina treenin jälkeen tuntuu, että ojentajissa ois vielä paukkuja jäljellä kun ei nuita pääliikkeitäkään viitsi ihan hirveellä volyymilla tehdä...

Oletkos kokeillut kickback:ia käsipainoilla, pidetään naisten liikkeenä, mutta todella hyvä liike viimeistelyyn eikä kyynärpää ole kuormitettuna koukussa. Oletko varma että kyynärpäässä ei ole mitään vikaa mikä voi aiheuttaa kipua? Itselläni oli myös kipuja aloittaessa mutta vähenivät treeni vuosien kertyessä.

Olen 17-vuotias 185cm 89kg poika, joka on käynyt tämän vuoden salilla. Tammikuussa paino oli 80kg, lihasta on suurin osa saadusta painosta. Jalat lähti aikalailla nollasta fyssarissa tammikuussa, koska polvi leikattiin syksyllä. Jalkapäiväni noudattaa järjestystä takakyykky, yhden jalan prässi, mave, askelkyykyt kierrolla levypainon kanssa ja pohjenousut korokkeen kanssa. Törmäsin tänään ongelmaan, kun tein niin paljon kyykkyjä heti alkuun, ettei mehuja ollut maveen enää lainkaan. Painot kyykyissä olivat 60x10 70x10 80x10 85x10 90x8 95x6 100x4 105x4 110x2 115x2 120x1. Kaveri videoi tuon 115x2 ja molemmat nousut lähti kääntymään reilusti oikeelle, oikee on se jalka kumpi multa leikattiin. Minkälaiset sarjat pitäis olla käytössä, että olis vielä mehuja muihinkin liikkeisiin, mutta hyöty säilyis mahdollisimman hyvin? Myös muunlaista ohjelmaa saa ehdottaa, jos kokee paremmaksi kuin omani. Salina on erittäin alkeellinen paikka, missä ei ole muuta kuin tankoja, telineitä, painoja ja prässi. Ja mitä vinkkejä tuon kääntymisen estämiseksi olisi? Mavesta noussut 145kg ja kyykystä en ole enempää koittanut kuin tuon 120kg.

Olen 17-vuotias 185cm 89kg poika, joka on käynyt tämän vuoden salilla. Tammikuussa paino oli 80kg, lihasta on suurin osa saadusta painosta. Jalat lähti aikalailla nollasta fyssarissa tammikuussa, koska polvi leikattiin syksyllä. Jalkapäiväni noudattaa järjestystä takakyykky, yhden jalan prässi, mave, askelkyykyt kierrolla levypainon kanssa ja pohjenousut korokkeen kanssa. Törmäsin tänään ongelmaan, kun tein niin paljon kyykkyjä heti alkuun, ettei mehuja ollut maveen enää lainkaan. Painot kyykyissä olivat 60x10 70x10 80x10 85x10 90x8 95x6 100x4 105x4 110x2 115x2 120x1. Kaveri videoi tuon 115x2 ja molemmat nousut lähti kääntymään reilusti oikeelle, oikee on se jalka kumpi multa leikattiin. Minkälaiset sarjat pitäis olla käytössä, että olis vielä mehuja muihinkin liikkeisiin, mutta hyöty säilyis mahdollisimman hyvin? Myös muunlaista ohjelmaa saa ehdottaa, jos kokee paremmaksi kuin omani. Salina on erittäin alkeellinen paikka, missä ei ole muuta kuin tankoja, telineitä, painoja ja prässi. Ja mitä vinkkejä tuon kääntymisen estämiseksi olisi? Mavesta noussut 145kg ja kyykystä en ole enempää koittanut kuin tuon 120kg.

Minkälaisella treenijaolla teet ohjelmaas?
Sanoisin, että liikaa sarjoja teet kyykkyä ainakin, jos mavetat samana päivänä.
Jos mahdollista, niin vaihda mave ja kyykky eri päiville.
Tuohon on vähän vaikea neuvoa tiettyä sarja/toisto määrää, että "olis mehuja vielä muihinkin liikkeisiin".
Ei siinä auta muutakun kuunnella omaa kroppaa ja kokeilemalla.

Mitä jalastas leikattiin?
Jos polvivamma on, niin kokeile syviäkyykkyjä maltisilla painoilla, itsellä on auttanut ainakin.

Ihan kerran viikossa yläkropan ja kerran viikossa tuon jalkaohjelman, jalkapalloa kun harrastan niin olen nyt päässyt pikkuhiljaa takaisin sen pariin, joten ei ole hirveästi aikaa sen lisäksi puntilla käydä. Polvesta leikattiin eturistiside, joka oli poikki ja tilalle tehtiin uusi, sekä kierukka ommeltiin kokoon repeämisen jälkeen. Kyykyssä maksimi on aikalailla tuo 120kg, niin mikä olisi sen suhteen hyvät sarjat? Ja ihan syväkyykkyjä teen ja tammikuussa tosiaan alotin pelkällä tangolla tekemään ja nyt mene noilla painoilla.

Ihan kerran viikossa yläkropan ja kerran viikossa tuon jalkaohjelman, jalkapalloa kun harrastan niin olen nyt päässyt pikkuhiljaa takaisin sen pariin, joten ei ole hirveästi aikaa sen lisäksi puntilla käydä. Polvesta leikattiin eturistiside, joka oli poikki ja tilalle tehtiin uusi, sekä kierukka ommeltiin kokoon repeämisen jälkeen. Kyykyssä maksimi on aikalailla tuo 120kg, niin mikä olisi sen suhteen hyvät sarjat? Ja ihan syväkyykkyjä teen ja tammikuussa tosiaan alotin pelkällä tangolla tekemään ja nyt mene noilla painoilla.
Tee se mave vaikka yläkroppapäivänä. Sarjapainoista sen verran että tutustupa voimapuolelta tuohon 3x4->6x6 systeemiin

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Smith-kyykky

Miksi se Smith-kyykky on saatanasta? Vaikka mista kun siita lukee niin aina lukee etta ero normikyykkyyn on jotain ihan astronomista.
Tarkoitan nyt nimenomaan pystyssa olevaa smith laitetta enka sita inclined tyyppista. Ymmarran toki etta tasapaionottelua ei tarvitse niin paljon kuin vapaalla tangolla, mutta liikeratahan on mahdollista tehda taysin samalla lailla vapaalla tai smithissa.
Toinen seikka on etta vaitetaan etta siina vinossa (inclined) smith-laitteessa olisi luonnollisempi liikerata. Se se vasta mun mielesta on ihan jarjeton ajatus koska pakkohan sen tangon on olla siin jalkoterien keskilinja kieppeilla. Tai jos joku haluaa vapaalla tangolla todistaa muuta niin video olis hauska nahda. Ylipaataan optimiliikerata tangollehan on aina vertikaalinen jota se painavilla painoilla on ihan automaattisestikin, halusit tai et.
Kyselen tassa siksi koska omalla taloyhtion salilla harmillisesti ei ole kuin pysty smith-laite eika mahdollisuutta tehda kyykkya vapailla. Sarjapainot on mulla siina 150kg+ ja ei se nyt mitenkaan vaaralliselta ole tuntunut, mutta vahan huolettaa kun netista sais sellasen kasityksen etta siina jotain loukkaantumisvaaroja olisi enemman.

Ei se tangon luontainen liikerata ihan täysin pystysuora ole. Tietysti painopisteen on pysyttävä suurinpiirtein keskellä jalan "sisäpuolella" koko liikkeen ajan, mutta kyllä siinäkin jää varaa tangolla liikkua. Lisäksi täytyy huomioida myös nostajan asento. Esimerkiksi ala-asennossa nostajan kehon painopiste on hieman kokonaispainopisteen (nostaja+tanko) takana, kun taas tanko on hieman sen eellä. Eli tangon sijainti ei suoraan määritä koko systeemin painopistettä. Sitten kannattaa myös huomioida että ihmisiä kun ollaan, niin ei ne liikeradat muutenkaan oo mitään ihan luotisuoria. Vaikka tarkoitus ois vaan heilauttaa kättä pystysuunnassa niin siinäkin liikerataan tulee helposti muutamien senttien heittoja, puhumattakaan kun pistetään raskaat raudat niskaan ja kyykkäämään, niin ei se tanko nyt ihan "kiskoilla" kulje. Kun puhutaan (vuosien mittaan) tuhansista toistoista satojen kilojen kuormalla, niin niillä muutamillakin senteillä liikeradassa on merkitystä.

Kunhan tekniikka pysyy perusfiksuna niin ei sun loukkaantumisista tarvii sen kummemmin huolehtia teit sitten kummalla tahansa, mutta itse kyllä vaihtaisin salia jos ei ole mahdollisuutta tehdä kyykkyä, mavea ja penkkiä vapailla painoilla. Ennemmin kuin "onkse smith nyt ihan kauhee?" pitäis mun mielestä kysyä, onko siitä mitään hyötyä. Sun tapauksessa hyötynä ois ilmeisesti se, että voisit käydä taloyhtiön salilla ois vaivatonta/ilmaista käydä?

Hellurei!

En tiedä kuuluuko tää varsinaisesti tänne.
Mutta oon 19v, ja 180/70 ja ois tossa inttiin meno nyt tammikuussa ja mietin että jos alkasi nyt käymään salilla ja hankkimaan lihasta ja näin.
Mutta eihän tässä oo kauheen montaa kuukautta, että oisko järkevämpi alottaa vasta vaik intin jälkeen sali?
Ja pystyiskö tos salin ja lihasten keruun ohella lenkkeileen vai paree jättää pois? Esim 1 tai 2x vk..
Salilla ajattelin 3-jakosella mennä.
Oon joskus käyny salilla mutta sit se vähän jäi.
Nyt mietin paluuta :DD !
Sitten tohon ruokapuoleen. Syön siis aamulla
0500 puuron ja ruisleipä viipaleen + tuore mehu
Töissä eväänä 11.15 banaani + vesi
16.00 makaroonia ja jauhelihaa + raejuusto + vihersalaatti + mehu
18.00 makarooni setti uusiks.
20.00 kananmuna x2 ruisleipää + mehu
22.00 rahkaa ja ananasta + maito
(makarooni vaihtelee riisin ja kanan kanssa!!)

jos joku viitsii vastaa noihin kaikkiin ja auttaa niin kiva!!

Mutta eihän tässä oo kauheen montaa kuukautta, että oisko järkevämpi alottaa vasta vaik intin jälkeen sali?

Turha sitä intin jälkeen on aloittaa, silloin on opiskelut ja työt. Sitten kun jäät eläkkeelle, niin silloin on aikaa alkaa kasvamaan, säästä toki sinne asti ja lepää nyt. :face:

Ja pystyiskö tos salin ja lihasten keruun ohella lenkkeileen vai paree jättää pois? Esim 1 tai 2x vk..

Ensinnäkin aloitat jollain 1-jakoisella ihan rauhassa ja unohdat ne monijakoiset. Aerobista voi ottaa ohessa, koska sitä tarvitset kuitenkin. Lisäksi kiinnittäisin huomiota myös intissä "testattaviin lajeihin" kuten leuanveto. Koska aikaa on vähän, on parempi painua sinne lenkille vaikka heti tänään ja miettiä huomiseksi jotain sopivaa salille tämän jälkeen.

Sitten tohon ruokapuoleen. Syön siis aamulla

Ei nyt ihan vakuuttanut tuollaisenaan eli pidä ruokapäiväkirjaa ainakin viikon verran ja laske vähän makrojakaumaa. Hyvänä apuna vaikka kalorilaskuri.fi

Miksi se Smith-kyykky on saatanasta? Vaikka mista kun siita lukee niin aina lukee etta ero normikyykkyyn on jotain ihan astronomista.
Tarkoitan nyt nimenomaan pystyssa olevaa smith laitetta enka sita inclined tyyppista.
Jokainen liike on ihan oma maailmansa. Vähän sama kuin penkki käsipainoilla ja tangolla. Jotain samaa ja jotain erilaista. On hyviä ja huonoja puolia. Se on vain yksi työkalu kaikkien muiden joukossa. Tyhmää tehdä vertauksia kahden välillä kun voi tehdä kummatkin. Jos se sulla toimii mitä ikinä sillä haetkin, niin jatka tekemistä. Et tarvi oikeutusta sille muilta. Se miksi smithi on saatanasta on vain mielipide ja jokaisella on semmonen. :D Jos näin sanoo, niin todennäköisesti se ei sovi juuri hänelle tai ei osaa käyttää sitä oikeaan tarkoitukseen.

Suhteellinen näkökulma. Riippuu ihan määrätietoisuuden ja neuvokkuuden tasosta. Esim. Mun salikortti kulut tulee oleen pyöreät 0 euroa, niin kauan kun hyvinkään pihkalan ilmais sali jatkaa toimintaansa. Eikä ne ruokakulutkaan mitkään ylivoimaset ole, jos tietää ravintopuolen asioista, eikä ole lisäravinteiden orja.

Oho. Voiko sinne siis tulla tosta vaan? Vai tarvitseeko jonkun avaimen ja siitä maksaa pantti tjsp?

Asuin tossa Pihkalan vieressä parikymmentä vuotta ja vieläkin tulee siellä silloin tällöin käytyä (äidin luona :) ). Mietin vain, että olis kätevää jos pääsis sielläkin salille...

Eikä salihommat maksullisellakaan salilla niin hirveän kalliiksi tule. Mulla on kuukausimaksu 20e. Muuten kuntosalista johtuvat hankinnat on olleet hanskat, magnesiumia (niin käsiin kuin syötäväksi), ... ööh... Siinä ne taisi olla, jotka johtuvat suoraan salilla käynnistä. En ole mitään jauheita harrastanut vaan ihan oikeaa ruokaa. Riippuu toki siitä, miten määrittelee tuon "tosissaan".

Lisää rautaa alottelialle

Salil tullu käytyä 1v josta viimeiset ~3kk progressio hakuisesti. Alottelin täs vähä aikaa sit 2jakosel koska voimatasoni eivät ole kasvaneet ollenkaan ( penkki/kyykky 5x5 80kg ja mave 120kg x 4 )
Nyt on noi tulokset jonku aikaa tökkiny eikä enää oo ollu mahollista lisätä painoja joka kerta. Oisko nyt parasta esim kyykky/penkis pudottaa painot 65kiloon ja nousta sieltä taas 5kg korotuksil kunnes tulee taas "katto vastaan" ja pudottaa taas. Vai mikä olis paras strategia saada Kilot nousee tangos.. ei vissiin mitää järkee näin alku vaihees käyttää esim 5/3/1 menetelmää?

Latest posts

Back
Ylös Bottom