Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Nyt on taitaa olla jossakin hieman lihaksissa epätasapainoa.

Olen nyt 1,5 vuotta ja pari kuukautta käynyt salilla ja siis todellakin laiminlyönyt jalkatreenit. Silloin tällöin prässissä tehnyt pitkiä sarjoja, ehkä 3 krt kuukaudessa ja kerran kuussa kyykkyjä 10-12 toistoa 3 sarjaa hyvin maltillisilla painoilla...

Kyykätessä olen huomannut että oikea polvi hieman "väistää" sisäänpäin ylöspäin tultaessa, jolloin kyykky menee kieroon -ei hyvä.

Päätin sitten ottaa maastavedon mukaan treenikiertooni ja huomasin saman asian.
Yritin kiinnittää polven väistymiseen edelleen enemmän huomiota niin että polvi pysyy radallaan, samalla vasemman pakaran yläpuolelta meni lihas jumiin ja nyt vaakun kuin ankka. Joku lihas otti nokkiinsa.

Mistä lähtisin hakemaan syytä polven väistämiseen?

Osaavalta fyssarilta. Kuulostaa siltä, että lantio ei pelitä niin kuin sen kuuluisi. Hankala sitä on itse lähteä analysoimaan ja korjaamaan, jos ei ole ammattitaitoa.

Tekniikka, lihasepätasapaino, sisemmät lihakset? Mee fyssarille. Voit koittaa myös yhden jalan jalkaprässiä varoen, testaat onko lihaksissa eroa voiman suhteen. Ei siis mitään 500kg maksimikokeilua yhellä jalalla vaan varoen sarjaa.

Takareisien aktivointi ennen prässiä/kyykkyä

Paha ruveta arvailemaan, mutta todennäköisesti reiden lähentäjien/loitontajien ja takareisien heikkoutta ja saattaa myös toinen pakara jättää työn tekemättä, itse tekisin tuohon kiertoon natural glute ham raisea jos polvi lonksuu sisäänpäin niin lievällä ulkokierrolla jos taas ulospäin niin sitten enemmän sisään, aloita joka jalkatreeni tuolla esim 3x5 tee aluksi vaikka negatiivisia jos ei voimat riitä, tämän jälkeen Syvää takakyykkyä 1-2s stopila pohjassa jotta ne surullisen kuuluisat takareidet ja pakarat saadaan toimimaan yhdessä, toistoja 3-5 ja 3 sarjaa ei mitään tapporautoja vaan sellaista että tuntuu että niiden kanssa pääsis normaalissa kyykyssä noin 8 toistoa. Mutta Joo ehkä parasta käydä kuitenkin jollain asiantuntijalla

Tekniikassakin on varmaan hiomista, vaikka senkin pitäisi kyllä olla aika kohdillaan...
Polvi pysyy radallaan kyllä nätisti 70Kg asti, sitten väistää...

90- luvulla kun viimeksi treenasin niin tätä ongelmaa ei silloin ollut.

Mulla menee myös kieroon. Ylävartalo notkahtaa eteen ja kiertyy sivulle, toinen olka putoaa alemmas. Sain tämän tänään videolle ja ajattelin mennä videon kera fysioterapeutilleni. Itse veikkaisin, että lantiossa on jotakin. Ainakin se kolisee koko ajan.

Noniin, fysioterapiassa käväisty. Itsellä oli alaselästä 4-5 nikamat hivenen jumittuneet, sekä niitä ympäröivät lihakset aivan hirttäneet kiinni. Mikäli nyt oikein ymmärsin ja muistan. Eli lantio oli oikealta ihan killissä.
Olen vuosia ahkerasti naksautellut si-niveltä, mutta se on tästä lähtien kielletty, koska siellä sitä liikettä on nykyisin tosi hyvin ja jumitusnikamat ja löytyykin alempaa. Sain yhden kotona tehtävän venytyksen ja eiköhän tuo nikama-alue ja lihakset murjota vielä uudelleen. Fyssari laittoi minut suunnilleen solmuun ja väänsi. Sieltä kun lähdin pois, niin tuntuu, että kävelen ihan vinossa ja puolet perseestäni on kadonnut. Ehkä siis jotain tapahtui?! :D
Toivottavasti kieroon kyykkyyn auttoi nyt ihan näinkin simppeli asia...

Nyt on taitaa olla jossakin hieman lihaksissa epätasapainoa.

Kyykätessä olen huomannut että oikea polvi hieman "väistää" sisäänpäin ylöspäin tultaessa, jolloin kyykky menee kieroon -ei hyvä.

Mistä lähtisin hakemaan syytä polven väistämiseen?

Polven sisäänpäin kääntyminen kyykätessä johtuu lähes poikkeuksetta heikoista reisien lateraali flexoreista. Eli niinkuin edelläkin on mainittu, reidenloitonnus-laittetta ja kuminauha polvien ympärillä sivuttaiskävelyä pienessä kyykyssä :) Myös kannattaa keskittyä siihen, että lantio pysyy suorassa koko kyykyn ajan. Huomaamatta saattaa laittaa enemmän painoa toiselle jalalle.

Itselläkin kroppa kierossa, näkee ihan silmällä ym. Kipu vinossa vatsalihaksessa ja selässä onn/off. Nyt kuukauden päivät treenaan vielä syviä lihaksia helvetisti ja venyttelen. Jos ei auta niin meen kiropraktikolle fyssarin sijaan.

Kyllä tämä minun ongelmani vaikuttaa tarkemman googlettelun perusteella johtuvan pienestä tekniikkavirheestä. Joka johtunee liian kireistä takareisistä / pakaroista, jotka koukistavat selkää väärin kyykyn ja maven ala-asennossa. (jotka johtuvat istumatyöstä) Tämä jumitti alaselän, alaselkä aukes tunnin hieronta / venyttelysession avulla.

Polvi väistää liian heikkojen loitontajien ansiosta...

Eli venyttelyä luvassa päivittäin, sekä loitontajatreeniä.

Tää nyt saattaa olla hieman tyhmä kysymys, mutta menköön. Mistä varsinaisesti erottaa selänlihasten jumit, treenin jälkeiset lihaskivut ja vääränlaiset kivut? Kun aina välillä mave ja kyykkypäivien jälkeen keskiselkä tuntuu jännittyneeltä pari tuntia treenin jälkeen/seuraavana päivänä. Tuntuu siltä kuin joku vetäisi keskiselän putkia ylhäältä ja alhaalta seistessäni tavallisesti, mutta veto katoaa jos pyöristän selän kunnolla viemällä kädet kohti lattiaa. Onko tällöin kyse jumista vaiko ihan siitä että aikaisemmin on tullut maastavetoa tehtyä jolloin selkä on ollut staattisessa pidossa aiheuttaen tällöin tavallisia treeninjälkeisiä lihaskipuja?

Edit. Vai teenkö molemmat paskalla tekniikalla/lihas ei kerkeä palautumaan treenitahdin mukaan?

Venytteletkö? Tuo kuvailemasi "vedon tunne putkissa" kuulostaa mun korvaan vähän sille, että lihas on treenin jälkeen lyhentyneessä tilassa ja kaipaisi nimenomaan pientä venytystä auetakseen.

Putkien venyttely on kyllä jäänyt hieman vähemmälle kun en oikein tiedä miten niitä venytetään. Olisiko jotain hyvää ehdotusta, miten niitä venyttelisi?

Putkien venyttely on kyllä jäänyt hieman vähemmälle kun en oikein tiedä miten niitä venytetään. Olisiko jotain hyvää ehdotusta, miten niitä venyttelisi?

Venyttäminen onnistuu itse varmaan parhaiten istumalla jalat ristissä maassa ja kurkottamalla etuviistoon selkää pyöristämällä. Tehokkaimmaks tavaks alaselän avaamiseen itse olen todennut kuitenkin kaukalopallon (mikä vaan vastaava pallo käy).

Polvi kääntyy sisään koska vastus medialis- lihas on liian heikko. Tuota voi treenata esim. reisiojennuksia tekemällä. Kääntää vielä jalkoja hieman ulospäin. Vastus medialis aktivoituu vasta siellä ojennuksen loppupuolella (n. 15 astetta). Eli se loppuojennuksen hinkkaaminen on tuossa tärkeintä.
Kyykkyähän voi tehdä myös hyvin kapealla jalka-asennolla mutta jos muutenkin liikkuvuudessa vaikeuksia niin tuo voi olla vielä hankalampaa.
Tuossa vielä linkkiä hyviin kyykkytekniikoihin ja liikkuvuusharjotteisiin. Squat Rx #1 - YouTube

Mikähän niissä kyykyissä on ain niin vaikeaa... Imo osaan kyllä periaatteessa kyykätä, mutta nyt ykskaks ei taas sujukaan millään: selkä pyöristyy väkisin ylös noustessa ja tuntuu että jaloista puuttuu muutenkin puolet ponnistusvoimasta. Eli pääsen hyvin kyllä kyykkyyn mutten enää sielät ylös (edes jotain 60% siitä painosta millä tein alkukesästä sarjoja). Mitäs hittoa nyt pitäisi tehdä?

Mikähän niissä kyykyissä on ain niin vaikeaa... Imo osaan kyllä periaatteessa kyykätä, mutta nyt ykskaks ei taas sujukaan millään: selkä pyöristyy väkisin ylös noustessa ja tuntuu että jaloista puuttuu muutenkin puolet ponnistusvoimasta. Eli pääsen hyvin kyllä kyykkyyn mutten enää sielät ylös (edes jotain 60% siitä painosta millä tein alkukesästä sarjoja). Mitäs hittoa nyt pitäisi tehdä?
Jos on sarjapainot tippunu niin on treenissä vikaa.

Back
Ylös Bottom