Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Selvennykseksi. Tarkoitin syömistä kunnon ravintolassa viinilasin kera.
Vai miten arvokkaan lounassetelin saat...

Tästäpä tuli mieleen, että nää lounassetelit on yksi vitsaus. Joka paikassa lounas maksaa 8,50e-9,50e riippumatta ruuan tasosta, koska kaikillahan nyt on lounareita. Kaikilla kun niitä lounareita on ja työnantaja tukee niin hämärtyy se, että mistä ollaan maksamassa ja miten paljon siitä ruuasta kannattaisi maksaa. Mutuilen, että jos lounareita ei olisi, ihmiset olisivat kriittisempiä sen suhteen paljonko mistäkin lounaasta kannattaa maksaa ja olisi enemmän erihintaisia vaihtoehtoja.

Saksan satsaus uusiutuviin onkin ollut pitkällä tähtäimellä fiksua.

Mutta mites se, että sopivasti Fukushiman yhteydessä ilmoittivat luopuvansa fissioydinvoimasta, mutta sujuvasti jättivät mainitsematta, että korvaavat sen kivihiilellä? Fiksua kokonaisuuden kannalta vai ihan vain törkeää populismia? Vihreiden pahin typeryys on hirttäytyminen loputtoman kielteiseen ydinvoimakantaan. Ydinvoima on kumminkin paljon pienempi paha, kuin kivihiili.

Vähän päivitystä tilanteeseen.

31% sähköstä uusiutuvista ensimmäisellä vuosipuoliskolla

Muutokset viime vuoteen (2013 H1) verrattuna
+28 % aurinko
+19 % tuuli
-4 % ruskohiili
-11 % kivihiili
-25 % maakaasu
+25 % sähkön vienti

Viime vuonna Saksassa oli keskivertoa huonommat sähkösäät ja tänä vuonna säät ovat olleet keskivertoa paremmat, mutta silti luvut ovat komeat.

Selvennykseksi. Tarkoitin syömistä kunnon ravintolassa viinilasin kera.
Vai miten arvokkaan lounassetelin saat...

Ei tuossa ulkona syömisessä ole mitään elitismiä. En edes muita milloin viimeksi keittiössäni olisi kokkailtu. Suomessa tilanne tosin voi olla toisin, koska suomlaisten ostovoima on heikko ja jo työ puolityhjä viinilasi on verotettu kohtuuttoman kalliiksi.

Ei tuossa ulkona syömisessä ole mitään elitismiä. En edes muita milloin viimeksi keittiössäni olisi kokkailtu. Suomessa tilanne tosin voi olla toisin, 4koska suomlaisten ostovoima on heikko ja jo työ puolityhjä viinilasi on verotettu kohtuuttoman kalliiksi.
Ja siis minä ilmaisin mielipiteeni suomen tilanteeseen nähden.
Sä taisit syödä jossain muussa maassa ne evääs. Siellä maassa kun olet niin voisit selvittää paljon kaupan kasss tienaa ja syökö se ulkona vai käriseekö keittiössä?

Voin tuoda tähän ulkonasyömisdebattiin yhden ulkosuomalaisen datapisteen. Asustelin Intiassa parisen vuotta, ja siellä söi varsin helposti ulkona aamiaisen, lounaan ja illallisen 100:lla rupialla, mikä on paittiarallaa euron. Bodarin mielestä tosin ei kyse olisi ollut kunnon ruoasta, koska noi oli kaikki kasvispöperöä, mutta maultaan pääosin loistavaa. Hintatasoon oli varaa kenellä vaan, joka oli jossain duunissa, siis autorikshakuskikin syö katuravintolassa kaikki ateriat. Kotona tehty ruoka on Intiassa luksusta - duunipaikan naisväen mielestä mun vaimon olisi pitänyt kokata minulle sapuskat mukaan niin ettei olisi tarvinnut syödä ravintolassa :hyper:.

Mumbaissa vaimojen miehilleen kotona tekemä pöperö toimitetaan lounaaksi lämpimänä perille todella massiivisessa mittakaavassa junakyydillä. Tämä Dabbawala systeemi on varsin kuuluisa matalan virhemarginaalinsa ja pääosin lukutaidottomien työntekijöiden johdosta.

^ vastaava homma Pekingissä, missä kuulemma jengi ei juurikaan kokkaile kotona mitään vaan syövät aina ulkona. Tähän vaikuttaa toki sekin että tekevät pitkää päivää josta iso osa kuluu ruuhkassa mutta joka tapauksessa näyttää olevan varaa.

Olin viime viikolla Lontoossa, jossa sielläkin porukka syö pääosin ulkona illalliset. Ravintoloiden hintahaitari on todella leveä, joten kassan palkallakin syönee hyvin, vaikka varmaankin eri paikassa kuin missä futisseurojen omistajat kokoontuvat. Stereotypioista poiketen Lontoossa saa todella hyvää safkaa ja hintataso on esim. Suomeen verrattuna hyvin kohtuullinen. Poislukien Helsingin ydinkeskusta, missä ravintoloiden välillä on aitoa kilpailua asiakkaista, on Suomessa ravintolaruoka paitsi tulotasoon nähden kallista, myös hyvin usein laadultaan kunnianhimotonta roskaa.

Olen radikaalisti vähentänyt kotimaassa matkustamista sen takia, ettei vaan pää eikä perse kestä maksaa huoltoasematason ateriasta kolmea-neljää kymppiä per lärvi plus juomat päälle.

Joo kotimaanmatkailun hinta-laatusuhde mitä se on?
Äkkiä mene viikonlopun turneeseen 300 euroa. Ja joka kaupungissa on enemmän ja vähemmän samannäköistä, sama pysyä kotona.. Edellisen reissun jälkeen päätin että 20-luvulla ehkä seuraava suomen road trip.

Saksassa kun olin duunissa söin kyllä ulkona varmaan 4 kertaa viikossa. Sopuhintaista suorastaan siellä. Kympin pintaan kerta sis. Aterian ja 0.5l bissen. Laadukkaan sellaisen..

Suomessa olen käynyt oikeassa ravintolassa viimeksi 2004.. Boikotoin sitä hinta-laatusuhdetta. Oisi rahaa käydä mutta en periaatteesta Suomessa syö ulkona. Kebab-paikat sitten erikseen..;)

Muutenkin olen periaatteesta vuosia yrittänyt ostaa kaiken mahdollisen ulkomailta enkä mitään ei-pakollista suomesta.
Alkosta en ole koskaan ostanut itselle yhtään pulloa. Joululahjoja jotain, en mitään muuta. Paras tapa äänestää nykymenoa vastaan lompakolla..

Ja meillä on sitten jotain ketjuravintoloita joissa syödään 15e lehtipihvi pakasteranskisten ja -vihannesten kanssa ja kallista olutta päälle. Tuntuu että kaikki mahdollinen keskittyy muutenkin johonkin paskaketjuun ja muuta ei olekaan.

Ketjuuntuminen on kyllä yksi Suomen pahimpia syöpiä. Nostaa hintoja ja monotonisoi elämää. Toivon, että boikottiin laitettaisiin ruokapaikat, joissa käy s-etukortti.

Mutta toisaalta: Juuri oli juttua, miten Ranskan ravintoloista puolet tarjoaa eineksiä. Ylellä taisi olla. Ettei se ruoka maailmallakaan ole mitenkään ihmeellistä aina. Tosin eipä se oikeuta Amarilloa tarjoamaan paskaa täällä.

Paljonkohan sama prosentti on Suomessa? 95?

T. Ei ikinä mitään eineksiä tai puolivalmisteita..

^ vastaava homma Pekingissä, missä kuulemma jengi ei juurikaan kokkaile kotona mitään vaan syövät aina ulkona. Tähän vaikuttaa toki sekin että tekevät pitkää päivää josta iso osa kuluu ruuhkassa mutta joka tapauksessa näyttää olevan varaa.

:hyper:

Oli pakko regata kun on niin älyvapaa ketju.

Sinne vaan vetämään herkkumättöä Beijingiin.

Ei virkamiehet tuu kiusaan ja saat vetää sitä viemäripaskaa niin paljon kuin sielu sietää.

Tervemenoa ja monoa.

- - - Updated - - -

Saksassa kun olin duunissa söin kyllä ulkona varmaan 4 kertaa viikossa.

Muutenkin olen periaatteesta vuosia yrittänyt ostaa kaiken mahdollisen ulkomailta enkä mitään ei-pakollista suomesta.

Tää ketjuhan on pelkkää ämmämäistä vinkumista, että eihän tämä ole tosikaan. :hyper:

"Kerran mua katsoi montakymmentävuotta sitten yksi inssi vakuutuskonttorilla vähän kieroon, kun olin rälläkällä tehnyt avoauton. Ja HYLKY tuli!!!!?!11 Just tollasia noi virkamiehet, nyyh."

Oikeasti, kasvattakaa pallit. Tai muuttakaa vittuun Suomesta ihan oikeasti. Nimimerkki Indicakin ollut Saksassa töissä... No mitä vittua sä oot tullut sieltä takas Suomeen, jos täällä on niin hirveätä? Taidat olla vähän vajaa?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jyrki Kasvilta vihdoin järkevää kommenttia Suomen tulevaisuudesta talouden ja työmarkkinoiden näkökulmasta, eikä aina vain sitä samaa vanhentunutta ja teolliselle aikakaudelle juminutta "Lisää työtä ja kasvua!" jaarittelua:
Suomi työn jälkeen ? Jyrki J.J. Kasvi

Saapa nähdä, ottavatko jotkut (vaikka Lauri Holappa ja Stefan Törnqvist, tai no, tod.näk. jotkut dorkat kokoomuslaiset tai demarit lähinnä varmaan tuohon tarttuvat) tuosta ns. kopin ja jatkavat pohdiskelua. Kasvikin vielä vähän turhan paljon vertaili ja otti esille teollista vallankumousta, joitain 100-200v sitten tapahtuneita asioita. Oli tuo silti silmiini harvinaisen fiksu kirjoitus ja oli hyvä yritys käsitellä tulevaisuutta.

Olin viime viikolla Lontoossa, jossa sielläkin porukka syö pääosin ulkona illalliset. Ravintoloiden hintahaitari on todella leveä, joten kassan palkallakin syönee hyvin, vaikka varmaankin eri paikassa kuin missä futisseurojen omistajat kokoontuvat. Stereotypioista poiketen Lontoossa saa todella hyvää safkaa ja hintataso on esim. Suomeen verrattuna hyvin kohtuullinen. Poislukien Helsingin ydinkeskusta, missä ravintoloiden välillä on aitoa kilpailua asiakkaista, on Suomessa ravintolaruoka paitsi tulotasoon nähden kallista, myös hyvin usein laadultaan kunnianhimotonta roskaa.

Olen radikaalisti vähentänyt kotimaassa matkustamista sen takia, ettei vaan pää eikä perse kestä maksaa huoltoasematason ateriasta kolmea-neljää kymppiä per lärvi plus juomat päälle.

Täälläkin spektrissä riittää leveyttä. Bussikuski ja Bentleyn takapenkillä matkansa tekevä löytävät kyllä rahapussilleen sopivat paikat. Käytöstavat omaava suomalainen otetaan vastaan tervetulleena molemmissa paikoissa.

Suomalisten raflojen ongelma ei ole ainoastaan tuo kunnioanhimoton ruoka, vaan myös kaikinpuolinen tylsyys. Sisustus, menu ja ohjelma ovat kaikki samalla tavalla kunnianhimotonta kamaa. Tuosta pitäisi sitten vielä maksaa oikean ravintolan hinta. Kunnianhimoisemmat raflat yleensä haluavat fiinistellä ja tarjoilla näytepaloja.

^^Tuo kitina ruoasta on kylla semmoista paskaa etta huhheijaa. Suomen ruoka on paskaa ja maksaa vitusti ja muissa maissa saa halvalla hyvaa. Just joo. En teda milloin Dopey on Intiassa ollut mutta ei tuota settia tana paivana Aasiassa alta kympin vedeta. Ei meilla ostovoima hyva ole todellakaan mutta jos ruoakakustannuksia vertaillan niin pysytaan nyt edes faktoissa.

:hyper:

Oli pakko regata kun on niin älyvapaa ketju.

Sinne vaan vetämään herkkumättöä Beijingiin.

Ei virkamiehet tuu kiusaan ja saat vetää sitä viemäripaskaa niin paljon kuin sielu sietää.

Tervemenoa ja monoa.

Tää ketjuhan on pelkkää ämmämäistä vinkumista, että eihän tämä ole tosikaan. :hyper:

"Kerran mua katsoi montakymmentävuotta sitten yksi inssi vakuutuskonttorilla vähän kieroon, kun olin rälläkällä tehnyt avoauton. Ja HYLKY tuli!!!!?!11 Just tollasia noi virkamiehet, nyyh."

Oikeasti, kasvattakaa pallit. Tai muuttakaa vittuun Suomesta ihan oikeasti. Nimimerkki Indicakin ollut Saksassa töissä... No mitä vittua sä oot tullut sieltä takas Suomeen, jos täällä on niin hirveätä? Taidat olla vähän vajaa?

Tuollaisella teiniangstia huokuvalla lapsellisella suunsoitolla onkin hyvä alkaa arvostelemaan muita.

Joo tosimieshän ottaa yhteiskunnan ongelmat vastaan hiljaisuudessa vain välillä otsaansa kurtistaen ja käsiään nyrkkiin puristaen. Tosimies ei tehnyt elettäkään muuttaakseen hienoa autoverojärjestelmää, joka lätkäisi toisille autoille niiden arvoa suurempia rekisteröintiveroja. Tosimies myös vain ylisti senkin virkamiehen viisautta, joka kielsi lisäjarruvalot turvallisuutta heikentävinä paholaisen keksintöinä. Hyvä kun otit tuon katon rälläköinnin puheeksi. Ilman muistutustasi olisi päässyt unohtumaan jo nuo nerokkaat Trans-Amit, joiden rälläköimiseen maailman paras autovero kannusti. Mikä onkaan fiksumpaa kuin sporttiautosta rälläköity lava-auto? Kaikki tuo on parhautta, koska suomalainen virkamies on erehtymätön tosimiehen mielestä. Suomalaisen virkamiehen hväksymä ravintolakin tuottaa aina maailman parasta ruokaa. Ulkomaillahan se ruokakin on viemäripaskaa.

Jyrki Kasvilta vihdoin järkevää kommenttia Suomen tulevaisuudesta talouden ja työmarkkinoiden näkökulmasta, eikä aina vain sitä samaa vanhentunutta ja teolliselle aikakaudelle juminutta "Lisää työtä ja kasvua!" jaarittelua:
Suomi työn jälkeen ? Jyrki J.J. Kasvi

Jäi tämä iivilin postaus aika vähälle huomiolle ruokakeskustelun tuoksinassa. Olisi mukava kuulla allekirjoittaako esim. Dopey mitään näistä Kasvin teeseistä? Liittyen nimenomaan työmarkkinoihin ja tuottavuuteen.

Tuo oli kyllä yllättävän hyvä kirjoitus Kasvilta. Se mikä minua vain mietityttää on se, että mistä niitä korvaavia työpaikkoja saadaan. Kasvaako jokin viihdeala sitten valtavasti, kun ihmisillä on paljon vapaa-aikaa vai siirrytäänkö yhteiskuntaan jossa on valtava pitkäaikaistyöttömien kasti joka elää työttömyyskorvauksella, koska ei ole mitenkään mahdollista työllistää kaikkia.

Back
Ylös Bottom