Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

^ja noi aiemmat jutut alas asti menosta ja kantapäiden pienestä noususta voi unohtaa samantien. Kummassakaan ei ole mitään vikaa. Eriasia jos polvet on valmiiksi paskana.

Mulla polvivammaisena (lokakuussa tulossa polven nivelkalvon poimun leikkaus) tuo aivan alas ja varpaille nouseminen itse asiassa tuntuu paremmalta kuin esim. Archeyn suosittelemaan 80 asteeseen jättäminen. Saa käyttää vähemmän painoa ja etureidet tekee enemmän työtä ainakin näin tuntuman perusteella.

Mulla polvivammaisena (lokakuussa tulossa polven nivelkalvon poimun leikkaus) tuo aivan alas ja varpaille nouseminen itse asiassa tuntuu paremmalta kuin esim. Archeyn suosittelemaan 80 asteeseen jättäminen. Saa käyttää vähemmän painoa ja etureidet tekee enemmän työtä ainakin näin tuntuman perusteella.

Juu, toki jos polvissa on ongelmia, niin se ns. puoleenväliin jättäminen on vielä kuolettavampaa polvelle ja ristisiteille&kierukalle. Alas asti meno toimii, tai sitten raippaasti vajaaksi jättäminen myös.

OvGSu2w.jpg

Inov-8 julkaisee piakkoin uuden Fastlift 370 mallinsa. Saa nähdä miten nuo rullakiristimet noissa pelaavat, ainakin turvakengissä moiset ovat todella hyvät.

Oli muuten Helsingin Foorumin Intersportissa Reebokin kyykkykengissä ihan hyvät alennukset. Crossfit Lifter Plus oli 118,80€ (ovh 198€) ja Crossfit Oly U-form (eli ilmeisesti tuota Plussaa edeltävä malli) 106€ (ovh 176€). Tuosta kalliimasta mallista oli paremmin kokoja saatavilla. Päädyin lopulta kokoon 42, koska tuntui istuvan paremmin kuin 43 - tennareissa käytän kokoa 43-44 riippuen valmistajasta. Tuosta Reebokin halvemmasta oli kuulemma vain "isoja" kokoja jäljellä, mitä ne koot sitten lienevätkään, koska ei ainakaan 43 tai pienempää löytynyt. Mutta itse tosiaan irrotin nuo Lifter Plussat, eli nämä:

pDSP1-17778125dt.jpg

Olen aijemminkin pistänyt tänne viestiä kyykkytekniikasta ja sillon minua neuvottiin kehittämään syviä selkälihaksiani notkoselkäni takia. Eli nyt olen kehittänyt niitä ja alkanut taas tekemään kyykkyä. Aluksi tein sitä selkä täysin suorana, mutta helposti alkoi paino aina menemään päkiöille jne. Tein tuota jonkin aikaa ja keskityin lähinnä siihen, että paino pysyy kantapäillä. Sitten kokeilin jostain syystä tehdä kyykkyä minulle luonnolliselta tuntuvalla tekniikalla, eli selkä semisti notkolla. En mitenkään vedä selkää tarkoituksella notkolle, mutta jos lähden kyykkäämään niin se menee automaattisesti notkolle. Vedän vatsaa sisään ja koitan aina pitää korsettia tiukkana. Nyt olen huomannut, että saan tuolla vanhalla tekniikalla jalkoihin pirun hyvän tuntuman, paljon paremman kuin ennen syvien selkälihasten treenaamista. Eli mietin nyt vain, että miten haitallista tuo selän notko on? ja ennen syvien lihasten treenaamista, alkoi enemminkin selkä väsymään kun jalat. Nyt jaloissa tuntuu oikein kunnolla. Onhan tuo haitallista jos isojen painojen kanssa alkaa selkä huonosti kyykkäilemään, mutta meitsi tosissaan treenaa niitä syviä lihaksia ja koittaa korsettia kiristellä treenatessa. Vai pitäisikö minun vain siirtyä kokonaan etukyykkyyn? Siinä selkä pysyy suhteellisen suorana ja pääsen jopa alas asti. normikyykkyä en voi tehdä syvänä ilman palikkaa kantapäiden alla. Siitäkin on niin ristiriitaista tietoa, että en oikein tiedä, onko palikka kantapäiden alla hyvä vai huono. Ajatuksia?

^Selän kuuluukin olla joskeenkin notkolla, täysin suora selkä ei ole luonnollinen asia. Kyykyssä selän ei myöskään tarvitse olla ns. tikkusuora. Toki jos sulla on jotain ääretöntä notkoa ollut jossain videolla niin sitten.. Yleensä alaselkä ilmoittaa kyllä melko nopeasti jos se ottaa liikaa osumaa kyykyssä. Pääasia tosiaan on, että osaat aktivoida syvät vatsat, ja saat sitäkautta hyvän tuen rangalle.

Koroke kantapäiden alla ei ole haitallista, vaan joissain tilanteissa jopa välttämätöntä hyvään kyykkyyn pääsemiseksi. Eriasia on sitten onko milloinkin valittu koroke kuinka tukeva ja sitä kautta turvallinen käyttää.

Joo, kiitos vastauksesta. Tosissaan poikaystäväni suht. herkästi sanoo notkoselästäni (hän opiskelee fysiöterapeutiksi). Eli minun selkäni taitaa olla normaalia notkommalla. Sitten minua myös mietityttöö tuo syväkyykky vs. "normi"kyykky. Eli pitääkö mennä ihan alas asti vaiko jäädä siihen 90 asteen kulmaan. Ikuisuuskysymys ja juuri sen takia niin vaikea.

Olen aijemminkin pistänyt tänne viestiä kyykkytekniikasta ja sillon minua neuvottiin kehittämään syviä selkälihaksiani notkoselkäni takia. Eli nyt olen kehittänyt niitä ja alkanut taas tekemään kyykkyä. Aluksi tein sitä selkä täysin suorana, mutta helposti alkoi paino aina menemään päkiöille jne. Tein tuota jonkin aikaa ja keskityin lähinnä siihen, että paino pysyy kantapäillä. Sitten kokeilin jostain syystä tehdä kyykkyä minulle luonnolliselta tuntuvalla tekniikalla, eli selkä semisti notkolla. En mitenkään vedä selkää tarkoituksella notkolle, mutta jos lähden kyykkäämään niin se menee automaattisesti notkolle. Vedän vatsaa sisään ja koitan aina pitää korsettia tiukkana. Nyt olen huomannut, että saan tuolla vanhalla tekniikalla jalkoihin pirun hyvän tuntuman, paljon paremman kuin ennen syvien selkälihasten treenaamista. Eli mietin nyt vain, että miten haitallista tuo selän notko on? ja ennen syvien lihasten treenaamista, alkoi enemminkin selkä väsymään kun jalat. Nyt jaloissa tuntuu oikein kunnolla. Onhan tuo haitallista jos isojen painojen kanssa alkaa selkä huonosti kyykkäilemään, mutta meitsi tosissaan treenaa niitä syviä lihaksia ja koittaa korsettia kiristellä treenatessa. Vai pitäisikö minun vain siirtyä kokonaan etukyykkyyn? Siinä selkä pysyy suhteellisen suorana ja pääsen jopa alas asti. normikyykkyä en voi tehdä syvänä ilman palikkaa kantapäiden alla. Siitäkin on niin ristiriitaista tietoa, että en oikein tiedä, onko palikka kantapäiden alla hyvä vai huono. Ajatuksia?
Vatsaa ei kyllä kyykätessä kuulu vetää sisään, vaan päinvastoin, jotta saadaan paras tuki selkärangalle.
Hyvä video aiheesta:

http://youtu.be/PJX1CyjbMic

Niin, useinhan vatsaa jännitetään tai virheellisesti kehotetaan jännittämään "vetämällä sisään". Mutta ehdottomasti kyykyissä(kin) kuitenkin se vatsa kuuluu jännittää: Ehkä ajatus kylkien jännittämisestä auttaisi? Ajattele, että sulla on keskikehon ympärillä panssari eli ns. iskun kestävä vatsa. Notko voi johtua/on voinut johtua syvistä selkälihaksista mutta (mun kokemuksella) useimmiten johtuu kuitenkin puutteellisesta keskivartalon hallinnasta (jota toki selkälihaksetkin on, mutta kyse ehkä enemmän ns. kokonaisvaltaisesta keskivartalon hallinnasta).
Se, mikä on normaalia notkoa tai notkoa ylipäätään on hilppasen hankalaa sanoa näin ilman videota. Luottaisin siis toistaiseksi sun poikaystävään. Selän ei kyllä kuulu olla notkolla kyykätessä, mutta se kallistuuko selkä eteenpäin on osin kiinni omasta liikkuvuudesta. En kutsuisi sitä kuitenkaan notkoksi. Aika yksinkertaistahan tää sikäli on, että kyykyn ei kuulu tuntua alaselässä. Ei koskaan. Jaloissa, pakaroissa, vatsassa ja yläselässä saa ja pitääkin tuntua (yläselässä, jos tanko on oikeassa kohdassa ja vastusta on sen verran että joudut tosissaan taistelemaan hyvän asennon ylläpitämiseksi. Tämä ei tietenkään ole mahdollista ennenkuin tekniikka on edes suurinpiirtein kevyemmällä painolla hallussa).

Anteeksi, tosiaan tarkoitin siis, että jännitän vatsalihaksiani, en vedä vatsaa sisään. Jos pidän selkää ns. normi kyykkyasennossa, selkä siis suorana, ja alan kyykätä, paino alkaa pirusti menemään päkiöille ja tuntuu kuin kaatuisin. Tavallaan siis notko varmaa tulee siitä, että yritän pysyä suorana ja pitää painoa kantapäillä. Ja siis jos teen tällä tekniikalla, niin tuntuu jaloissa. Jos teen oikealla tekniikalla, tuntuu selässä.

Aloitin uuden 2-jakoisen ohjelman yläkroppa ja alakroppa-asettelulla ja minulla tekee vaikeuksia tehdä kyykky ja mave samana päivänä. Kyykky on tällä hetkellä heikompi liikkeeni heikkojen etureisien takia ja kyykyn jälkeen ei riitä enää potku maveen. Onko normaalia että sarjapainoja joutuu laskemaan rajusti mavesta kyykyn jälkeen? Jos yritän tehdä ns. entisillä painoilla, niin lantio suoristuu ennen aikojaan ja työ tapahtuu selällä. :D Vai tottuuko rasitukseen vasta myöhemmin?

Aloitin uuden 2-jakoisen ohjelman yläkroppa ja alakroppa-asettelulla ja minulla tekee vaikeuksia tehdä kyykky ja mave samana päivänä. Kyykky on tällä hetkellä heikompi liikkeeni heikkojen etureisien takia ja kyykyn jälkeen ei riitä enää potku maveen. Onko normaalia että sarjapainoja joutuu laskemaan rajusti mavesta kyykyn jälkeen? Jos yritän tehdä ns. entisillä painoilla, niin lantio suoristuu ennen aikojaan ja työ tapahtuu selällä. :D Vai tottuuko rasitukseen vasta myöhemmin?

Lienee kovin yksilöllistä, paljonko ne painot laskevat kun tekee ensin yhden raskaan liikkeen ennen toista. Mutta on aivan varmaa, että samoilla painoilla ei voida mennä. Itse lopetin käytännössä yksijakoisen siihen, kun tuo kyykky ja mave samassa treenissä alkoi olla liikaa ja siirryin kaksijakoiseen, jossa ne ovat eri päivillä. Eli ennen kuin tyrmäät kaksijakoisen ohjelman, niin voisit kyllä ehkä ensin kokeilla sitä työntävä- ja vetävä-jaolla. Myös kyykyn ja maven vuorottelu ensimmäisenä liikkeenä mahdollistaisi "maksimin" painamisen ensimmäisessä liikkeessä, mutta tällöin saa kyllä kikkailla hieman enemmän. Toisaalta vaikka se mave tulos olisikin "huonompi kuin ennen", niin sehän ei mitenkään tarkoita välttämättä huonompaa kehitystä ylipäätään.

Olen tehnyt siis ennen vetävät/työntävät-jaolla, mutta yli vuosi putkeen samaa ohjelmaa sai aivot sulamaan (ja alaselkä ei suostunut palautumaan). Jalat ovat muutenkin jäljessä yläkroppaa, niin mukavampi tehdä kaksi jalkapäivää viikossa. :) Koitan sitten ensi kerralla keventää mavepainoja reippaammin ja tehdä puhtaasti enkä apinanraivolla ja selällä. Nyt onkin selän joku lieriälihas pirun kipeä. :nolo:

... mukavampi tehdä kaksi jalkapäivää viikossa. :)

Eihän asia minulle mitenkään kuulu, mutta jos teet työntävät/vetävät tai ylä-/alakroppa jaolla kaksijakoisella, niin mitenkä niiden jakapäivien määrä siitä eroaa viikkotasolla? Ja jos aiemmin sait tuolla nykyisellä jaollasi alaselän jumiin, niin miksi tämä nykyinen ohjelma merkittävästi tilannetta muuttaisi? Itse suosittelisin ainakin kokeilemaan tuota treenin jakamista työntäviin ja vetäviin, jolloin saat oikeasti eroa tuohon alaselän treeniin.

Laitetaanpas vielä selvennystä asiaan. Vanhassa 2-jakoisessa ohjelmassa tein ma: etukyykky ti: mave, to: jalkaprässi/takakyykky riippuen alaselän tukkoisuudesta ja pe: sjmv (kevyemmin kuin mave). Eli alaselkä rasittui neljässä eri treenissä viikon aikana, kun nyt saisi tiivistettyä sen kahteen päivään. :lol2: Nyt uudessa ohjelmassa olisi ti: takakyykky ja mave pe: takakyykky stopilla ja mave stopeilla.

Back
Ylös Bottom