Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mulle tuli kuitenkin vaikutelma, että olet treenaamassa kehonrakennustyylisesti. Siis sun pitäisi treenata rintaa, eikä penkkiä. Yksi isoja ongelmia penkkiä tehdessä on se, että se erityisesti ensimmäisenä liikkenä tehtynä menee helposti ojentajille. Kokeile siis tehdä penkki vasta toisena liikkenä tai korvata penkki esim. giljotiinipenkillä.

Miksi sun toistomäärät on penkissä 4-6? Mitä sä haet sillä?

Eikö herra Vaginaattori sanonut treenaavansa vain ja ainoastaan voimaa? Se, miksi hän treenaa voimaa bodytreenillä onkin aivan eri kysymys.

Tiedätkö Vaginaattori, miksi aina jauhetaan niistä perusohjelmista ja ohjataan jengiä niiden luo? Koska ne toimii ja koska sullakaan ei näytä olevan hajuakaan, miten sitä voimaa kasvattaa. Penkissä varsinkin oman painon nousulla on suora vaikutus penkkipainoihin.

Mun mielestä ei tarvita mitään hirmu syväluotaavaa selitystä sille, että miksi kannattaa kuunnella vinkkejä vahvemmilta nostajilta. Ne vastaukset mitä sä et halua, on just niitä jotka sua auttaisi eniten.

Siitähän tää harrastus onki mielenkiintoista, ettei se mikä toimii toisille välttämättä toimi itselle. Kaikki ei vaan sitä vieläkään tajua, tai sitä että joillain on ihan eri asiat mihin tähtäävät. Sen takia minäkin yleensä pyydän kokeilemaan miltä tuntuu, jos ohjeita annan. Koska metsään voi mennä tai sitten ei.:D

Pointtini olikin siinä, että vaikka ymmärrän kaikkien ihmisten olevan erilaisia ja eri asiat toimivat eri ihmisillä, on tässäkin lajissa tiettyjä lainalaisuuksia jotka pätevät enemmän tai vähemmän jokaiseen.

Jos on tarpeeksi rohkea kysymään neuvoa, pitää olla myös tarpeeksi nöyrä kuunnellakseen ja ottamaan niistä opikseen. Se, että kysyt apua ja sitten heti seuraavassa viestissäsi sanot että "taidan kuitenkin tehdä näin kun olen aina tehnyt, koska se toimii jne" on vähän molempian ajan tuhlaamista. On ihan hyvä että tietää miten oma kroppa vastaa minkäkinlaiseen treeniin, mutta vain kokeilemalla selviää voisiko joku toimia vielä paremmin. Se että onnistuu tulemaan mahdollisimman vahvaksi vaatii usein paljonkin sitä trial and erroria. Kuten itsekin sanoit, prosessi kestää vuosia tai jopa vuosikymmeniä.

Ja tosiaan avauduin, koska tuli susta mieleen ihan yksi kaveri joka on todella jääräpäinen omien tapojensa kanssa, vaikka on aivan pihalla.

Ei siinä, tarkoitukseni oli hyvä eikä vittuilu ollut näiden viestien pääpointti. Onnea treeneihin, toivottavasti onnistut tavoitteissasi teit mitä tahansa.

Ravinnosta

Mulla on muut harrastukset jalkapainotteisia. Saliohjelmasta on tehty ylävartalopainotteinen, jotta saisin vähän tasapainotettua hommaa. Jotenkin jalat ja ylävartalo on ihan eri paria.

Hölmö kysymys tuleepi tässä; Tajuaako ärsytetyt/ treenatut lihakset käyttää suurimman osan proteiinista (ja muista aineista) vai jakautuuko se joka tapauksessa koko vartalon käyttöön eli alavartalollekin, vaikken jalkatreeniä tekisikään? Lähinnä pohdin, kannattaako mun tankata fiksummin nimenomaan salipäivinä, jos haluan näkyviä tuloksia enemmän ylävartaloon. (Juu, fiksua syömisen pitäisi toki olla joka päivä...)

Mulla on muut harrastukset jalkapainotteisia. Saliohjelmasta on tehty ylävartalopainotteinen, jotta saisin vähän tasapainotettua hommaa. Jotenkin jalat ja ylävartalo on ihan eri paria.

Hölmö kysymys tuleepi tässä; Tajuaako ärsytetyt/ treenatut lihakset käyttää suurimman osan proteiinista (ja muista aineista) vai jakautuuko se joka tapauksessa koko vartalon käyttöön eli alavartalollekin, vaikken jalkatreeniä tekisikään? Lähinnä pohdin, kannattaako mun tankata fiksummin nimenomaan salipäivinä, jos haluan näkyviä tuloksia enemmän ylävartaloon. (Juu, fiksua syömisen pitäisi toki olla joka päivä...)
Sanon vaa suoraa et lisää se jalkatreenis sinne salillekki jos haluut koivet kasvamaa.

Myytti. porukka luulee omaavansa suuret jalkavoimat ku pyöräilee tms. ainaki 5 km per päivä. mikä on varmasti kova suoritus 200+ kiloiselle ihravuorelle. normikuntoselle ihmiselle se on yhtä raskasta ku paskal käynti, eikä varmana kehitä erikoisia voimia.

Joo ei jalat millään pienellä pyöräilyllä ja lenkkeilyllä kasva. Kaverikin vuos sitten tuli armeijasta ja tykkää lenkkeillä ja pyöräillä, mutta kun alkoi salilla käymään, niin kyykkäsi hikisesti alle 50 kiloa. Toinen kaveri skippasi jalkapäivät, koska luuli 5 kilometrin juoksulenkkien rasittavan tarpeeksi jalkoja.

Haittaako perus etunojapunnerrukset starting strenghtiä? Jos vaikka joka toinen päivä tekee 3-4 sarjaa failureen?

Kyllähän ne haittaa, jos noin monta sarjaa failureen teet ja vielä joka toinen päivä. Rikkoo penkki- ja pystypunnerruksen progression ainakin. Sanoisin, että kannattaa vaan noudattaa sitä ohjelmaa, eikä alkaa säätämään omaa. Kyllä se rinta ja ojentajat kasvaa tuolla ohjelmalla jo ihan hyvin ilman punnerruksiakin. Toki jotain pari kympin sarjaa punnerruksia ojentajille kerran pari viikossa voi olla ok, jos siltä tuntuu. Itse SS-ketjussa on noi selitetty jo ihan hyvin.

Mitä minun pitäisi tehdä. Olen käynyt salilla hieman yli vuoden ja lihasmassaa tullut noin 7kg. Olin juuri aloittamassa ensimmäistä dieettiäni, mutta mursin kämmenluuni. Katoaako lihasmassani ja voimani, jos alan dieettaamaan nyt? En voi treenata muuta kuin jalkoja neljään viinkoon.

Haittaako perus etunojapunnerrukset starting strenghtiä? Jos vaikka joka toinen päivä tekee 3-4 sarjaa failureen?

Jos välttämättä haluat etunojiin panostaa niin tee ne mielummin puntin päälle. Häiritsee varmaan penkin ja pystypunnerruksen kehitystä vähemmän noin. Todennäköisesti haittaa noinkin kyllä. Eikä niitä varmaan failureen kannata silti vetää.

Sanon vaa suoraa et lisää se jalkatreenis sinne salillekki jos haluut koivet kasvamaa.

:---------D Nimenomaan hän ei halunnut jalkojaan kasvamaan. Mut pakkiksella vastaus siihenkin, että miten jalat eivät kasvaisi, on tehdä jalkatreeniä, jotta ne saisi kasvamaan.

Todellakin, tarkoitukseni ei ole tällä hetkellä saada alavartaloon voimaa lisää samassa suhteessa kuin ylävartaloon. PT:n kanssa on tästä juteltu ja hän on ohjelman tehnyt. Jaloissa kuulemma on yllättävästi voimaa. Tällä hetkellä sairauksen takia on myös jalat siinä kunnossa, ettei niitä uskalla liiaksi ärsyttää voimaharjoittelulla.

Oli miten tahansa, aluksi keskityn ylävartaloon. Myöhemmin varmasti lisätään jalkatreeniäkin salilla.

Niin siis takaisin pointtiin. Tähän kysymykseen kaipasin vastausta :) :

Todellakin, tarkoitukseni ei ole tällä hetkellä saada alavartaloon voimaa lisää samassa suhteessa kuin ylävartaloon. PT:n mukaan jaloissa on kyllä yllättävän paljon voimaa. Jossain vaiheessa jalkatreenikin tulee kysymykseen, aluksi keskityn ylävartaloon, jotta saan ne tasapainoon.

Niin siis takaisin pointtiin. Tähän kysymykseen kaipasin vastausta :) :

Joka päivä kannattaa syödä kunnolla. Palautuminen alkaa tietysti jo treenipäivänä, joten silloin tarvitaan ravinteita. Palautuminen jatkuu seuraavanakin päivänä, joten silloinkin tarvitaan ravintoa. Ei ne jalat tietenkään kasva ("käytä sitä ruokaa"), jos niitä ei treenaa. Ei kannata siis pelätä, että jalkasi kasvaisivat ihan vaan, koska syöt jotenkin tietyllä tavalla. Jos nyt ymmärsin kysymyksesi oikein.

Helppiä

Moi, oon juur alottamassa salilla käymistä ja haluisin vähän vinkkejä teiltä kokeneimmilta, että millain ja kuinka kovaa kannattaa treenata? Sitten nämä: Milloin protskut ja vitamiinit yms?
Kannattaako heti alusta asti ruveta syömään niitä? Ikää löytyy 17 pituus 183 ja painoo 64 eli ainakin painoo tarvis saada nouseen? Niin kovaa reeniä kun vaan pystyy :P

Moi, oon juur alottamassa salilla käymistä ja haluisin vähän vinkkejä teiltä kokeneimmilta, että millain ja kuinka kovaa kannattaa treenata? Sitten nämä: Milloin protskut ja vitamiinit yms?
Kannattaako heti alusta asti ruveta syömään niitä? Ikää löytyy 17 pituus 183 ja painoo 64 eli ainakin painoo tarvis saada nouseen? Niin kovaa reeniä kun vaan pystyy :P

Treeniohjelma aloittelijalle. Koettua kovuutta tärkeämpää on mitattava kehitys, johon löytyy tuosta ketjusta hyvä malli. Tavallisella safkalla pärjää, mutta palautusjuoma (ihan tavallinen hera) treenin jälkeen on hyvä lisä. Vitamiinit ei ole mitenkään välttämättömiä, eikä niillä voi korvata monipuolista ruokavaliota. Itse suosittelisin kuitenkin d-vitamiinia ja sinkkiä, magnesium voi auttaa heikotukseen jos kesähelteillä siitä kärsii.

Painoa päälle 90kg ja pituutta about 188cm. Näin kesän aikana kun reenit jättäytyny pois ja kaikkea paskaa tullu mätettyä, niin olisi tarkoitus tiputtaa tota ylimäärästä. Kannattaako panostaa pelkästään aerobiseen vai myös puntilla käymiseen, jotta nää mun pienet lihakset mitä nyt oon saanu n. puolen vuoden painojen heiluttelulla aikaan säilymään?

Painoa päälle 90kg ja pituutta about 188cm. Näin kesän aikana kun reenit jättäytyny pois ja kaikkea paskaa tullu mätettyä, niin olisi tarkoitus tiputtaa tota ylimäärästä. Kannattaako panostaa pelkästään aerobiseen vai myös puntilla käymiseen, jotta nää mun pienet lihakset mitä nyt oon saanu n. puolen vuoden painojen heiluttelulla aikaan säilymään?
Ensin tulee puntti, sitten aerobinen jos ajatellaan lihasmassan kasvatusta / säilytystä.

Siis tavoitteena olis pudottaa 10-20kg pois..

Se painonpudotus hoituu ruokavaliolla aina ensisijaisesti. Aerobisen tehtävä on pikemminkin terveyden ja peruskunnon ylläpitäminen, poltettu kalorimäärä on aika pieni ellei homma ole tosi äärimmäistä. Monet sitä dieetillä lisää, mutta ei se yksin mihinkään riitä. Ehdottomasti pitää käydä puntilla dieetin aikana jos tahdot pitää niitä lihaksia. Tärkeintä on kuitenkin mitä sulla menee kurkusta alas.

Se painonpudotus hoituu ruokavaliolla aina ensisijaisesti. Aerobisen tehtävä on pikemminkin terveyden ja peruskunnon ylläpitäminen, poltettu kalorimäärä on aika pieni ellei homma ole tosi äärimmäistä. Monet sitä dieetillä lisää, mutta ei se yksin mihinkään riitä. Ehdottomasti pitää käydä puntilla dieetin aikana jos tahdot pitää niitä lihaksia. Tärkeintä on kuitenkin mitä sulla menee kurkusta alas.

Okei, eli kalorit kuntoon. Kalorilaskurin mukaan mulla olis reenipäivänä n. 3600kcal tarve. Kuinka paljon miinuksilla uskaltaa mennä?
E: Ja lepopäivinä olisi varmaankin jossain 3000kcal paikkeilla karkeasti arvioituna.

Joo ruokavalio on ykkönen, mutta kyllä se aerobinenkin auttaa. Kunnon spinning-tunti esim polttaa helposti 500 kcal, joten on siitä hyötyä. Mutta vaan jos omasta lajistaan tykkää sen verran, että haluaa sitä harrastaa säännöllisesti ;).

Back
Ylös Bottom