Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eli pieni liikunta ei ole hyvästä, itseasiassa ihan turhaa? Kyl sen ymmärrän ettei kotona punnerruksia tekemällä saa kunnon lihaksia, mutta haluisin pitää sentäs jotain rutiinia yllä..

Kato noi ketjut jotka vinkattiin ylempänä. Kyllä hiton kovaan kuntoon pääsee ilman lisäpainojakin.

Paljonko perus herassa on yleensä kalsiumia per 100g?

- - - Updated - - -

Eli pieni liikunta ei ole hyvästä, itseasiassa ihan turhaa? Kyl sen ymmärrän ettei kotona punnerruksia tekemällä saa kunnon lihaksia, mutta haluisin pitää sentäs jotain rutiinia yllä..

No on siitä hyötyä. Pääasia, että itsekin tiedostat että juuri minkäänlaisia tuloksia ei ole tuolla asenteella ja energialla kyllä tulossa.

Alotin Starting Strength ohjelmalla ja tein sillä kuukauden. Sitte siirryin Arnoldin kultaiseen kuusikkoon kun halusin kokonaisvaltasempaa treeniä koko kropalle. No nyt onongelmana vähän, että sali-into kärsiny, kun tota tekemistä per kerta niin paljon ja vie paljon aikaa (näin opiskelijalta), että välillä jää jotkut liikkeet ohjelmasta tekemättä ihan ajan puutteen takia ja laiskuuden. Lähinnä yleensä istumaannousut. Välillä oli taukoa kyykyistä ja niskan takaa punnerruksista, kun olkapäät ja polvet vihottelivat. Millähän tuon innon saisi takaisin? Tuloksia on kyllä tullut, ja haluan että niitä tulisi jatkossakin. Toisaalta rasvaa sen verran kropassa, että tulosten näkyminen voi kestääkkin. Kreatiinia myös aloitin käyttämään, mutta välillä tuppaa jäämään kun intoilu vähän laskenut. Varmaan perus aloittelijan ongelma tämä innon puute(?)

Alotin Starting Strength ohjelmalla ja tein sillä kuukauden. Sitte siirryin Arnoldin kultaiseen kuusikkoon kun halusin kokonaisvaltasempaa treeniä koko kropalle. No nyt onongelmana vähän, että sali-into kärsiny, kun tota tekemistä per kerta niin paljon ja vie paljon aikaa (näin opiskelijalta), että välillä jää jotkut liikkeet ohjelmasta tekemättä ihan ajan puutteen takia ja laiskuuden. Lähinnä yleensä istumaannousut. Välillä oli taukoa kyykyistä ja niskan takaa punnerruksista, kun olkapäät ja polvet vihottelivat. Millähän tuon innon saisi takaisin? Tuloksia on kyllä tullut, ja haluan että niitä tulisi jatkossakin. Toisaalta rasvaa sen verran kropassa, että tulosten näkyminen voi kestääkkin. Kreatiinia myös aloitin käyttämään, mutta välillä tuppaa jäämään kun intoilu vähän laskenut. Varmaan perus aloittelijan ongelma tämä innon puute(?)
Ei sulle kukaan sitä motivaatiota löydä. Joko kiinnostaa salillakäynti tai sitten ei. Ei siellä kannata väkisin käydä jos ei motivoi. BTW g6 on paska ohjelma. Se starting strength on paljon parempi.

Olen 20v. nuori nainen (172cm/48kg). Olen kärsinyt anoreksiasta ja olen edelleen reippaasti alipainoinen. Ruoka ei enää pelota, vaan halu kasvaa on ERITTÄIN KOVA!! :) Ihanteena on fitness.
Paino pitäisi saada alkuun vähintään 55 kiloon! Haluaisin saada tuloksia mahdollisimman nopeasti!
Mietin, että alkaisin käymään 3-4 kertaa viikossa salilla ja välipäivinä reippailla 1,5h kävelylenkeillä.
Salilla treenaisin 2-jakoisella ohjelmalla (1. yläkroppa, 2. alakroppa). Toistoja pyrkisin tekemään n. 8-10 mahdollisimman suurilla painoilla.
(Lisäinfona, että teen töitä 20-25h viikossa, jossa olen jaloillani koko ajan.)

Kysymykseni kuuluvat:
1. Paljonko kaloreita mun tulisi syödä jotta saisin lisää massaa ja lihaksia?
2. Miltä liikunta- ja salimääräni kuulostavat?

1. Alota vaikka 1500kcal makrojakaumalla HH40/P40/R20 ja seuraa painon kehittymistä. Alkuun varmasti paino nousee reippaasti, mutta kun tahti tasaantuu, niin noin alhaisesta painosta lähdettäessä voit huoletta nostaa ensimmäiset kuukaudet painoa ainakin 3-4kg/kk keräämättä juuri ollenkaan ylimääräistä. Eli jos paino näyttää nousevan liian vähän/liikaa, tee kokonaiskalorimäärääsi muutoksia suuntaan tai toiseen viikkotasolla. Hiilarit, proteiinit ja rasvat puhtaista lähteistä.
2. Saliohjelma vaikuttaa järkevältä, mutta 1,5h reippaista kävelylenkeistä on todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä lihaksen kasvattamisessa.

1. Alota vaikka 1500kcal makrojakaumalla HH40/P40/R20 ja seuraa painon kehittymistä. Alkuun varmasti paino nousee reippaasti, mutta kun tahti tasaantuu, niin noin alhaisesta painosta lähdettäessä voit huoletta nostaa ensimmäiset kuukaudet painoa ainakin 3-4kg/kk keräämättä juuri ollenkaan ylimääräistä.
Meinaatko ihan tosissas että 1500 kcal joku saa aikaan läskiä saati yhtään mitään muutakaan? Toki ruokaa pitää lisätä pikkuhiljaa, mutta tuommonen 1500 kcal on aivan naurettavan vähän. Totuus on jossain siellä 2500 kcal hujakoilla mihin pitäisi päästä, jotta se paino ja elimistön tila saadaan terveelle tasolle.

SoFintess: Suosittelen menemään tuonne Mimmi-puolelle kuten menitkin jo ja pysymään siellä tämän aihepiirin kanssa, saat siellä tosi asiantuntevia vinkkejä ja tsemppausta joskus samanlaisessa tilanteessa olleilta ja meiltä muiltakin.

Ja noin yleisesti kaikille, anoreksiasta toipuvalle ei kannata antaa vinkkejä jos asiasta ei ihan oikeasti tiedä.

No tarvii vähän lisätä sitä rasvan määrää.

Kaikista jännin juttu tässä oli se että viimiseen vuoteen en ole tehnyt mitään, ruokavaliota ei ollut niin paino pysyi täysin samana koko vuoden.

ja kun aloitin urheilun uudestaan niin ekana viikkona tuli 2 kiloa lisää vaikka varmasti kulutin enemmän kun söin. Oisko lisääntynyt veden määrä vaikuttanut nestetasapainoon? Nyt kun helteetkin taas alkaa niin päivässä menee n. 3 litraa plus treenin aikana n. 1l. Ennen sen sijaan päivässä veden kulutus oli nykyisestä noin kolmasosa

osaisko tähän vielä joku vastata?

Onko normaalia että kulmasoudun tulos on penkkiä kovempi ja melkein kyykyn kanssa samassa suhteessa?

Kaikki meistä on erilaisia. Mulla on käsivarret aika dominoivat rintaan ja selkään verrattuna. Mun mielestä kyykyssä kyl pitäisi olla enemmän painoo selvästi, penkissäkin hieman enemmän/saman verran. Sulla on kyllä hyvä tilanne, kun selkä on edellä ja dominoiva, käsivarsiin kun on huomattavasti helpompi lähteä rakentamaan sitä lihasta.

Eli vastaus: On normaalia, mutta heikkouksia suosittelen kehittämään.

Reiden loitontaja laitteesta. Voiko sillä tehdä väärin? Olen vain alkanut ihmettelemään, kun itselläni ei 65 kiloa tunnu siinä juuri missään ja sitten jälkeeni siihen menee lihaksikas tyyppi ja iskee painoiksi 45kg, samalta se tekeminen näyttää kuin omanikin.
Max painotkin siinä on vain 100kg ja itselläni treeniharrastusta takana vasta 3kk. Avaan jalkoja tarpeeksi, voiko tuossa laitteessa tehdä jotain muuta väärin?

Reiden loitontaja laitteesta. Voiko sillä tehdä väärin? Olen vain alkanut ihmettelemään, kun itselläni ei 65 kiloa tunnu siinä juuri missään ja sitten jälkeeni siihen menee lihaksikas tyyppi ja iskee painoiksi 45kg, samalta se tekeminen näyttää kuin omanikin.
Max painotkin siinä on vain 100kg ja itselläni treeniharrastusta takana vasta 3kk. Avaan jalkoja tarpeeksi, voiko tuossa laitteessa tehdä jotain muuta väärin?
Treeniharrastusta 3 kk ja teet reidenloitontajaa? Herää kysymys onko ohjelma nyt ihan oikeanlainen...

No, anygays mikäs siinä jos tuntuu oikeassa paikassa eikä ole runnomista.

Moi!

Jonkinaikaa on nyt tullut tahkottua penkissä 4x5. Ajattelin testiksi siirtyä 4 toiston sarjoihin, mutta mitä mieltä olette sarjamääristä? Kumpi parempi; 4x4 vai 5x4?

Ps: turha vastata, että "miksi pitää muuttaa, jos vanha toimii" yms. Mieluummin vastaa vaikka kysymykseen. :)

Pps: jos nimimerkkisi on The Monkey tai Hermanni9 niin jätä vastaaminen viisaammille.

Kiitokset jo etukäteen.

Onko liian leveä oteleveys? Ranteisiin sattuu aina välillä noston jälkeen. Pehmuste siksi koska maximin kokeilua.
imgur: the simple image sharer

Ei tuosta saa mitään selvää. Aika normaalilta näyttää.

- - - Updated - - -

Moi!

Jonkinaikaa on nyt tullut tahkottua penkissä 4x5. Ajattelin testiksi siirtyä 4 toiston sarjoihin, mutta mitä mieltä olette sarjamääristä? Kumpi parempi; 4x4 vai 5x4?

Ps: turha vastata, että "miksi pitää muuttaa, jos vanha toimii" yms. Mieluummin vastaa vaikka kysymykseen. :)

Pps: jos nimimerkkisi on The Monkey tai Hermanni9 niin jätä vastaaminen viisaammille.

Kiitokset jo etukäteen.

:rolleyes:

Vastaan ihan vittuillakseni: älä takerru noin kiveenhakattuihin sarja- ja toistomääriin vaan vaihtele huomattavasti enemmän. Kokeile vaikka jto:n 3x4->6x6 systeemiä.

Ps. Mä nyt oon ihan sekasin, mutta mikäs Hermannissa on vikana? :D

Kysymys onkin eli olenko ihan oikealla suunnalla aloittelijaksi, tarkoitus ei ole kehittää ihan hirmusta massaa vaan sopivalla tahdilla muuttaa löysää edes vähän kiinteämmäksi? Olisiko suotavaa syödä enemmän, kävelen työssäni päivästä riippuen 6-8km, kannan raskasta tavaraa, eli koko työpäivän olen jalkojen varassa.

Mahdotonta sanoa, koska et kerro paljonko syöt etkä kerro paljonko painosi laskee tuolla ruokavaliolla.

Back
Ylös Bottom