Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Oon nyt muuttamassa kyykkytekniikan kauttaaltaan uudenlaiseksi, niin laitan heti alkuun tänne arvioitavaksi, ennen kuin lyön tekniikan lukkoon ja teen miljuuna identtistä toistoa.
https://www.youtube.com/watch?v=1SWebfCvKCY

Jos joku keksii pientäkin sanottavaa, niin kuulen mielelläni. Tavoitteena on voimanostotyylinen low bar takakyykky. Tein nyt ekalla kerralla tuolla lailla hitaasti ja stopilla, jotta pystyin keskittymään kaikkiin kohtiin kunnolla. Sen verran erilainen tyyli, ettei tuu selkärangasta ollenkaan.
Persvippiä vähän tulee, mutta hieron kyllä liikettä vielä sen verran, että se lähtee pois.

Aika hyvin sait tota buttwinkiä pienemmäks ku sillon viimeks. Eli mitä ikinä muutitkaan – tee sitä vielä vähän lisää. :D

Tämmöinen astetta pöllömpi mave -kysymys, mutta kysytään nyt kuitenkin. Eli kannattaisiko mavea tehdä lyhyillä sarjoilla ja useampia sarjoja?

Teen yksijakoista ohjelmaa kolmatta kuukautta, ja olen tähän asti tehnyt tyylillä "kaikki liikkeet 3x10, seuraava kuukausi 3x6, repeat" -kuten mm. aloittelijoiden oppaassa neuvottiin. Kuitenkin kun katson lähes mitä tahansa ohjelmaa täällä, tehdään mavea aina useampi lyhyt sarja, esim. 4x6 tai 5x5. Onko tämä jollain tapaa parempi vaihtoehto kuin geneerinen 3x10 ja olisiko minunkin parempi tehdä niin?

Tämmöinen astetta pöllömpi mave -kysymys, mutta kysytään nyt kuitenkin. Eli kannattaisiko mavea tehdä lyhyillä sarjoilla ja useampia sarjoja?

Teen yksijakoista ohjelmaa kolmatta kuukautta, ja olen tähän asti tehnyt tyylillä "kaikki liikkeet 3x10, seuraava kuukausi 3x6, repeat" -kuten mm. aloittelijoiden oppaassa neuvottiin. Kuitenkin kun katson lähes mitä tahansa ohjelmaa täällä, tehdään mavea aina useampi lyhyt sarja, esim. 4x6 tai 5x5. Onko tämä jollain tapaa parempi vaihtoehto kuin geneerinen 3x10 ja olisiko minunkin parempi tehdä niin?

Alussa maveenkin sopii ne pidemmät sarjat jos tarkoitus on vain rakentaa harjoitteluun pohjaa(ekat 2-6kk). kuitenkin aika nopeasti voit lähteä lyhentämään sarjapituuksia 1-6 toistoon. (1 toiston sarjoja voi tehdä ilman että painoa olisi 95-100%)

Alussa maveenkin sopii ne pidemmät sarjat jos tarkoitus on vain rakentaa harjoitteluun pohjaa(ekat 2-6kk). kuitenkin aika nopeasti voit lähteä lyhentämään sarjapituuksia 1-6 toistoon. (1 toiston sarjoja voi tehdä ilman että painoa olisi 95-100%)

Danke. Eli kun jonkinlainen pohja on rakennettu, on mavessa lyhyemmät sarjat suositeltavia. Liittyykö tämä jotenkin siihen että mavessa keskimäärin nostellaan enemmän malmia, ja pitkät sarjat käyvät rassaaviksi vai mihin?

Danke. Eli kun jonkinlainen pohja on rakennettu, on mavessa lyhyemmät sarjat suositeltavia. Liittyykö tämä jotenkin siihen että mavessa keskimäärin nostellaan enemmän malmia, ja pitkät sarjat käyvät rassaaviksi vai mihin?
Pitkissä sarjoissa usein hajoaa tekniikka. Ei tietenkään kaikilla.

No en tekisi yli kutosia. Raskaat vedot ja maitohapot on yleensä vähän riskialtis yhdistelmä. Sitä lihaa tulee ihan yhtä hyvin esim 3x5, 5x5, 3x4-->6x6 tai muilla vastaavilla.

Tulisiko maastaveto tehdä myös isoilla painoilla niin, että nosto jakautuu jaloille ja selälle yhtä paljon? Jos nostan raskaammalla painolla, saan kyllä pidettyä selän suorana, mutta minulla suoristuu aluksi jalat, ja itse nosto tapahtuu selällä. Jos taas haluan että tätä ei tapahdu, joudun laskemaan sarjapainoja 10-20% verrattuna kyykkyyn. Selällä taas saa nostettua 10-20% enemmän verrattuna kyykkyyn. Onko selällä nostossa jotain haittaa? Tarviiko siellä kyykkyasennossa edes käydä kun tekee maastavetoa?

Tulisiko maastaveto tehdä myös isoilla painoilla niin, että nosto jakautuu jaloille ja selälle yhtä paljon? Jos nostan raskaammalla painolla, saan kyllä pidettyä selän suorana, mutta minulla suoristuu aluksi jalat, ja itse nosto tapahtuu selällä. Jos taas haluan että tätä ei tapahdu, joudun laskemaan sarjapainoja 10-20% verrattuna kyykkyyn. Selällä taas saa nostettua 10-20% enemmän verrattuna kyykkyyn. Onko selällä nostossa jotain haittaa? Tarviiko siellä kyykkyasennossa edes käydä kun tekee maastavetoa?

Et sinä sillä selällä mitään nosta, vaan perseellä ja takareisillä. Jos kilpailee, tottakai kilpailutilanteessa kannattaa mennä sillä tyylillä millä eniten tulee. Edellyttäen tietenkin että se tyyli ei ole mitään loukkaantumisaltista.

Mitä pidempi etukeno sun maven lähtöasennossa on, sitä enemmän työ menee takaosastolle. Tässä ei ole sinänsä mitään väärää, mutta ainahan sitä rautaa liikkuu enemmän mitä paremmin saat kropasta tehoja irti. Pystyllä asennolla saat hyödyn irti etureisistä ja loppuojennuksen aloitus on paljon paremmassa kulmassa. Jos jalat ojentuu ennen kuin tanko lähtee liikkeelle, et varsinaisesti tee mitään työtä etureisillä. Siitä sitten armottomasta etukenosta vedät koko kuorman takaketjulla ylös.

Millonka kyykyissä kannattaa alkaa käyttämään polvissa semmosia tukia? Itellä polvet arkana kyykyistä..
Perus neopreenit taitaa maksaa Prismassa kympin. Voit alkaa käyttämään heti kun saat ostettua. Hyötyjä on, kenelle mitäkin. Haittoja ei juurikaan.

Kyykky ei onnistu.

Ei onnistu ei sitte millään. Minkäänlaista edistymistä ei kyykyssä ole tapahtunu tässä 6 viikon aikana, kun sitä olen harjoitellut, mutta kaikissa muissa liikkeissä painot ovat nousujohteiset. Ongelmana (atg-)kyykyssä ei ole liikkuvuus, vaan se, että lantio kippaa sivulle. Todettu ongelma on, että pakarat dominoivat suurimmassa osassa liikkeitä ja vatsalihakset ovat siis pakaroita selvästi heikommat. Tämä aiheuttaa lantion kippaamista ja etenkin oikean puolen lantion/lonkan kääntymistä ja "antamista periksi". Vatsalihaksia on aktiivisesti pyritty vahvistamaan ja siinä on aika hyvin onnistuttukin, mutta edelleen ne ovat valovuoden pakaroita jäljessä ja se saa kyykyn epäonnistumaan.

Olisiko pakkislaisilla antaa neuvoja tällaisen (lihas)epätasapainon korjaamiseen?

Venyttely, hieronta/putkirullaillu. Kyljet, reidet sisältä, takaa, ulkoa ja edestä, pakarat, lonkankoukistajat, vatsat.

Keskittyminen nostaessa, tee jonkin aikaa kevyillä painoilla ja keskity nousemaan suorassa.

Minkälainen putkirulla olis paras tähän tarkoitukseen, sileä vai "nystyröillä" ? Enikeis, muutaman kerran rullailleena tiedän jo, että pahalta se rullailu kuitenki tuntuu jos kovin on kireänä lihakset.

Jotku ehkä luovuttais tuon kyykyn suhteen, "kun ei onnistu niin ei onnistu". Ite oon lähinnä niin sisuuntunu, että haluan saada sen toimimaan ja niillä pikkupainoilla veivaillaan niin kauan kunnes tekniikka riittää isompiin.

Molemmat käy, mielellään kummatkin. Kummalle puolelle lantio seilaa? Jos vaikka oikealle, niin silloin mahdollisesti oikealta lantion ja kyljen lihaksisto kiristää, jolloin kyykyssä kun niihin tulee venytystä, ne vetää lantiota oikealle, koska ne ei kykene venymään niinkuin niiden kuuluisi.

No sepä on juuri se oikea puoli, joka seilaa. Oikea lonkka myös on sellainen, että se kääntyy helposti vinksalleen, jos pakaralihas kiristää ja jumittaa. Viime syksynä kävin hierojalla, joka epäili piriformista, kun pakaraa kiristi ja alaselkää särki. Minulla on ollut myös iskias viim. 10v., mutta nyt särky ja kipu oli erilaista. Hieronnan jälkeen kuitenkin lonkka oikein kuuluvasti paukahti ikään kuin paikoilleen ja kipu hävisi, niin osasi sitten paikantaa kunnolla tämän lihasepätasapainon etu- ja takapuolen välille (alavatsa-pakarat). Kovasti sanovat, että on "positiivinen ongelma" kun pakarat dominoi, mutta kyllä se minun edistymistä haittaa.

Monesti lantion ongelmat johtuu huonosta pakaroiden aktivoitumisesta, joten siinä mielessä on hyvä jos ne toimii kunnolla. Muutama viikko ahkeraa venyttelyä, sekä kyykätessä keskitys työntämään myös sillä vasemmalle puolella, niin eiköhän se siitä parane. Vaikka saisit kaikki mahdolliset kiristämiset pois, niin silti se lantio seilaa, koska hermosto haluaa siirtää painon oikealle puolella joka on vahvempi(?). Tämän takia sun pitää keskittyä siihen, että nostat suorassa. Hermosto oppii siihen kyllä, mutta se vie aikansa.

Ja toki toi raajojen pituus, lantion/lonkkien asento kannattaa tarkistuttaa osaavalla henkilöllä. Isot erot näkee itsekkin.

No sepä on juuri se oikea puoli, joka seilaa. Oikea lonkka myös on sellainen, että se kääntyy helposti vinksalleen, jos pakaralihas kiristää ja jumittaa. Viime syksynä kävin hierojalla, joka epäili piriformista, kun pakaraa kiristi ja alaselkää särki. Minulla on ollut myös iskias viim. 10v., mutta nyt särky ja kipu oli erilaista. Hieronnan jälkeen kuitenkin lonkka oikein kuuluvasti paukahti ikään kuin paikoilleen ja kipu hävisi, niin osasi sitten paikantaa kunnolla tämän lihasepätasapainon etu- ja takapuolen välille (alavatsa-pakarat). Kovasti sanovat, että on "positiivinen ongelma" kun pakarat dominoi, mutta kyllä se minun edistymistä haittaa.

Mulla oli vastaava ongelma, että lantio lähti kyykyssä seilaamaan sivulle ihan sama miten tiukkana paketin piti. Syyks selvis se, että toinen jalka oli pidempi. Korotettu pohjallinen, voila ja ongelma hävis. Ei tietty tarkota, että sulla sama vika olis mut kannattaa tarkastaa jos ei ole mitattu. Syö pidemmässä pelissä toiselta puolen lonkan ja toisesta jalasta polven tuo vika jos menee tarpeeksi kauan korjaamatta.

Back
Ylös Bottom