Älä laihduta päivä 6.5 - Mitä mieltä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Subban
  • Aloitettu Aloitettu
Facebookissa näyttää omiakin kavereita liittyvän kyseiseen "tapahtumaan". Tässä vielä linkki FB sivulle: https://www.facebook.com/events/1460103500877365/?fref=ts

Kyse on siis oman kehon hyväksymisestä sellaisena kuin se on. Pidempi esittely tuolla facebookissa. Sinänsä ajatus on kaunis ja monella tapaa ymmärrän tarkoitusperiä, mutta paljon tämä herättää myös negatiivisia fiiliksiä. Laihduttamiselle annetaan kyseisellä tempauksella todella negatiivinen merkitys, jopa siinä määrin, että se on paheksuttava asia. Onkohan tämä jo liiallista hyssyttelyä, että ylipainoisille ruokitaan tätä ideologiaa että kaikki on ihan hyvin, ollaan vain sellaisia kuin olemme? Ymmärrän ja ehdottomasti kunnioitan tätä ajatusmallia monissa asioissa, esimerkiksi jokin perinnöllinen "vika", jota häpeilee.

Ylipainossa on kuitenkin kaksi oleellista eroa sellaiseen:

1.) Siihen voi itse vaikuttaa omilla elämäntavoillaan, loppupeleissä jopa yllättävän helposti.
2.) Se on terveydelle vaarallinen tila.

Minusta tämä on siis väärä lähestymistapa asiaan. En usko että kyseisellä teemapäivällä on mitään merkitystä anoreksialukuihin - sen sijaan monien laihdutusmotivaatiota se voi syödä. Se ei naurata siinä vaiheessa kun on nelikymppisenä työkyvyttömyyseläkkeellä.

En ole ylipainoinen, joten minut varmaan syödään elävältä lähettäessäni tämän viestin. Haluan muistuttaa, että lihava, laiha, normaalipainoinen, bodari, kaikki ovat samanarvoisia ihmisiä. Kyse ei todellakaan ole siitä. Sen sijaan sitä en ymmärrä, miksi vyötärölihavan pitäisi hyväksyä - kiistatta terveydellisesti vaarallinen - tilansa. Lähes poikkeuksetta paikkaansa pitävä fakta on myös se, että lihava ihminen haluaisi olla normaalipainoinen ihan esteettisistäkin syistä. Tämä normaalipaino on saavutettavissa ihan kenelle tahansa elämäntaparemontilla. Miksei kannusteta ennemmin siihen kuin painonsa hyväksymiseen?

Siinä omat mietteet. Rakastan teitä kaikkia koostanne huolimatta. Toivon silti, ettei tuo tempaus saa mitään valtavaa suosiota. Valitettavasti pelkään, että näin tulee käymään. Ihan jo vastavoimana vallitsevalle fitnessbuumille.

Hosted by syömishäiriöliitto-SYLI ry

Syy miksi yhtäkään vastaavanlaista järjestöä ei voi ottaa tosissaan. Lihavaksi vetäminen on ihan yhtä lailla syömishäiriö kuin anoreksiakin.

Mun mielestä tuolla kampanjalla tehdään laihduttamisesta turhan tunnepitoinen asia, ihan kuin ihmisen paino olisi minuuden ydin, ja pieninkin yritys muuttaa sitä suuntaan tai toiseen tarkoittaa, ettet hyväksy itseäsi ja minuuttasi sellaisena kuin olet. Toisaalta miltei minkä muun tahansa haitallisen tai negatiivisia vaikutuksia aiheuttavan ominaisuuden muuttaminen ei millään lailla tulkkaannu itsetunto-ongelmaksi, vaan itsestään huolehtimiseksi ja hoitamiseksi tai itsensä kehittämiseksi. Missä viipyvät Älä kuntoile - päivä tai Älä opi mitään -päivä? Tai miksipä ei Älä liho -päivä.

Ymmärrän kyllä kauniin ajatuksen kampanjan takana, kun kyseessä on syömishäiriö, mutta ehkä siihenkin sopisi paremmin joku Älä stressaa painostasi -päivä tai Arvosta kehoasi -päivä.

No johan tätä fat acceptance paskaa onkin kaivattu Suomeenkin... Taidan paastota tiistain.

(ya-ya kommentoi jo fiksummin, niin mä keskityn nyt tähän nollasisällön tuottamiseen)

Jotenkin en jaksa uskoa että kukaan oikeasti syömishäiriön kanssa kamppaileva ottaa onkeensa jostain kusisesta facebookpäivästä ja pääsee kiinni terveellisempään elämään. Toisaalta jos käy niinkuin OP tuossa ehdotti että joku lihava saa päivästä morkkiksen ja hyvin alkanut laihdutus meneekin tuon vuoksi pieleen niin ehkä sitten on ansainnut elämän plussapallona. Summaten, varmaan ihan kaunis idea mutta varmaan kannattais jotain konkreettisempaa koittaa tehdä jos auttaa haluaa.

Kampanja muiden joukossa. Varmaan ihan OK tiedostaa, että laihduttamiseen liittyy psykologiaa ja on hyvä tarkastella omia motiivejaan laihduttamisessa. Ääri-ilmiöitä vastaanhan tuossa kampanjoidaan, siinä kaikki.

Mun mielestä tuolla kampanjalla tehdään laihduttamisesta turhan tunnepitoinen asia, ihan kuin ihmisen paino olisi minuuden ydin, ja pieninkin yritys muuttaa sitä suuntaan tai toiseen tarkoittaa, ettet hyväksy itseäsi ja minuuttasi sellaisena kuin olet. Toisaalta miltei minkä muun tahansa haitallisen tai negatiivisia vaikutuksia aiheuttavan ominaisuuden muuttaminen ei millään lailla tulkkaannu itsetunto-ongelmaksi, vaan itsestään huolehtimiseksi ja hoitamiseksi tai itsensä kehittämiseksi. Missä viipyvät Älä kuntoile - päivä tai Älä opi mitään -päivä? Tai miksipä ei Älä liho -päivä.
Muita hyviä teemapäiviä samassa hengessä voisi olla vaikka älä lopeta tupakointia -päivä ja älä vähennä alkoholinkulutusta -päivä. Kyllähän nyt itsensä pitää hyväksyä sellaisena kuin on, ja jos tämä tarkoittaa röökiä polttavaa känniääliötä niin minkäs teet.

Tää "hyväksy painosi" -juttu on mun mielestä aika kummallista. Jos on lihava, niin silloin on lihava ja asialle kannattaisi tehdä jotain. Miksi pitäisi hyväksyä oma lihavuutensa ja tyytyä tilaansa? Toki, jos alkaa inhoamaan itseään, niin silloin helposti syömishäiriö vain vaihtuu toiseen, eikä terveydentila siitä parane. Mutta tätä ei tässä ilmeisesti haettu.
Tuntuu myös että lihavuus on nykyään yleisesti hyväksyttyä. Hyvä näin, mutta miksi taas esim. tupakoijia saa arvostella tupakoinnistaan? Ravintolassa voit sanoa tupakoivalle kaverillesi, että onpa huono tapa, mikset lopeta. Mutta sanopa ylipainoiselle kaverillesi: "Ootpa sä läski, kannattais laihduttaa", niin tulee aikas pahoja katseita ulkopuolisilta.
Miten ylipainoisuus sitten eroaa tupakoinnista? Molemmat haittaavat elämää, molemmat ovat perseestä. Silti tupakointi on periaatteessa jo kiellettyä, mutta lihavuus pitäisi hyväksyä.

Vähän sivuaa alkup. aihetta, mutta piti vähän heittää omia ajatuksia. En polta, enkä myöskään ole lihava.

spongebob-nobody-cares-2.jpg

Tää "hyväksy painosi" -juttu on mun mielestä aika kummallista. Jos on lihava, niin silloin on lihava ja asialle kannattaisi tehdä jotain. Miksi pitäisi hyväksyä oma lihavuutensa ja tyytyä tilaansa? Toki, jos alkaa inhoamaan itseään, niin silloin helposti syömishäiriö vain vaihtuu toiseen, eikä terveydentila siitä parane. Mutta tätä ei tässä ilmeisesti haettu.
Tuntuu myös että lihavuus on nykyään yleisesti hyväksyttyä. Hyvä näin, mutta miksi taas esim. tupakoijia saa arvostella tupakoinnistaan? Ravintolassa voit sanoa tupakoivalle kaverillesi, että onpa huono tapa, mikset lopeta. Mutta sanopa ylipainoiselle kaverillesi: "Ootpa sä läski, kannattais laihduttaa", niin tulee aikas pahoja katseita ulkopuolisilta.
Miten ylipainoisuus sitten eroaa tupakoinnista? Molemmat haittaavat elämää, molemmat ovat perseestä. Silti tupakointi on periaatteessa jo kiellettyä, mutta lihavuus pitäisi hyväksyä.

Vähän sivuaa alkup. aihetta, mutta piti vähän heittää omia ajatuksia. En polta, enkä myöskään ole lihava.

Lisäksi ylipaino lisää riskiä sairastua monenlaisiin sairauksiin (kuten tupakkakin): metabolinen oireyhtymä (> diabetes), sydän- ja verisuonisairaudet, tuki- ja liikuntaelinongelmat jne. Toisaalta en ole kyllä havainnut, että ylipaino olisi nykyään jotenkin erityisen hyväksyttyä.

Kampanja muiden joukossa. Varmaan ihan OK tiedostaa, että laihduttamiseen liittyy psykologiaa ja on hyvä tarkastella omia motiivejaan laihduttamisessa. Ääri-ilmiöitä vastaanhan tuossa kampanjoidaan, siinä kaikki.
Ääri-ilmiötä vastaan kamppaillaan, mutta harmittavasti tuntuvat kaikki pirkko perusläskit omivan tämänkin kampanjan omien kilojensa perustelemiseksi itselleen. Kampanjan Facebook -seinää katsoessa tuli heti ensimmäiseksi mieleen tuo jo mainittu fat acceptanse konsepti.

Sinulla on typeriä kavereita. Teemapäivien tarkoitus on, että pinnalliset ihmiset voivat esittää olevansa hyviä.

Pieni ylipaino jota Suomessa suurimmalla osalla on ei ole terveydelle niin vaarallista että hirveästi kannattaa jotain "älä häpeä itseäsi" tempauksia pelätä, mutta kun puhutaan merkittävästä ylipainosta niin pitäisi olla juuri päinvastaisia kampanjoita että saataisiin heräteltyä heitä ja dieetti käyntiin. Moni todella ylipainoinen monesti vain yhtäkkiä aloittaa sen painon pudotuksen ja huomaa kuinka helppoa se onkin, ja tulokset motivoivat itseään ja lopulta ollaan kovassa rantakunnossa :) Voi tosin osalla vaatia leikkausta ylimääräisten nahkojen suhteen, mutta ainakin terveys on turvattu.

Olisin kyllä Beginnerin kanssa samoilla linjoilla. Kaikki kampanjat ei koske kaikkia. Ihan kaikkeen ei tarvitse ottaa kantaa eikä kaikesta tarvitse hermostua. Maailmaan kyllä mahtuu ei urheilevia ja vähän tuhdimpiakin ihmisiä. Itse en vaan halua kuulua juuri siihen joukkoon. Sellaisia joukkoja, joihin en halua kuulua on monia muitakin, mutta aika monet niistä silti hyväksyn.

Ajatus ketjun perustamiseen lähti oikeastaan siitä kun luin erästä blogia, jossa joku rouva kirjoitteli aiheesta. Kommenttiosiossa hän kirjoitti näin:

"Mulla on laihdutettavaa mutta en mä silti ota siitä stressiä enkä taatusti laihduta siksi että olisin sitten jotenkni hyväksyttävämpi yhteiskunnan silmien edessä tai että tulisin onnellisemmaks. Oon laihtunut joskus reippaastikin, eikä siinä kuule tapahtunut mitään."

Joku kommentoi: "Kuinka paljot laihduit silloin joskus? Mitä tapahtui, ettet pysynyt siinä painossa?"

Rouva: "-33kg. Jaa'a, kun tietäs ittekki tohon vastauksen."

Kuvien perusteella kyseinen rouva painaa tällä hetkellä noin 140 kiloa. Juuri tällaista reagointia en haluaisi kampanjan aiheuttavan. Hän oli laihduttanut 33 kiloa, eikä "siinä tapahtunut mitään". Tuo kommentti kertonee kaiken hänen asenteestaan laihduttamista kohtaan tällä hetkellä, ja osasyyllisenä pidän juurikin tätä kampanjaa. Elopainoa hänellä kuitenkin sen verran paljon, että laihdutus olisi terveydenkin kannalta oikeasti todella tärkeää. Kukin tehköön kropallaan mitä haluaa, mutta mulle tulee silti paska fiilis tällasesta.

Toivon silti, ettei tuo tempaus saa mitään valtavaa suosiota. Valitettavasti pelkään, että näin tulee käymään. Ihan jo vastavoimana vallitsevalle fitnessbuumille.

Järjestetty vuodesta 1992 lähtien ja Suomessakin ensimmäisen kerran 2008. Tuskinpa tuolla mitään mullistavaa saadaan aikaan, ja kuten tässä on jo sanottukin, niin sanoma on aika helposti tulkittavissa lihavuuden ihannoinniksi. Hyvää tuolla kuitenkin tarkoitetaan ja tietynlainen itsensä hyväksyminen on kuitenkin aina hyvä juttu. Mitä fitnessbuumiin tulee, niin voi vain arvailla kuinka monta syömishäiriötä nuoret naiset ovat siitä omaksuneet.

Ajatus ketjun perustamiseen lähti oikeastaan siitä kun luin erästä blogia, jossa joku rouva kirjoitteli aiheesta. Kommenttiosiossa hän kirjoitti näin:

"Mulla on laihdutettavaa mutta en mä silti ota siitä stressiä enkä taatusti laihduta siksi että olisin sitten jotenkni hyväksyttävämpi yhteiskunnan silmien edessä tai että tulisin onnellisemmaks. Oon laihtunut joskus reippaastikin, eikä siinä kuule tapahtunut mitään."

Joku kommentoi: "Kuinka paljot laihduit silloin joskus? Mitä tapahtui, ettet pysynyt siinä painossa?"

Rouva: "-33kg. Jaa'a, kun tietäs ittekki tohon vastauksen."

Kuvien perusteella kyseinen rouva painaa tällä hetkellä noin 140 kiloa. Juuri tällaista reagointia en haluaisi kampanjan aiheuttavan. Hän oli laihduttanut 33 kiloa, eikä "siinä tapahtunut mitään". Tuo kommentti kertonee kaiken hänen asenteestaan laihduttamista kohtaan tällä hetkellä, ja osasyyllisenä pidän juurikin tätä kampanjaa. Elopainoa hänellä kuitenkin sen verran paljon, että laihdutus olisi terveydenkin kannalta oikeasti todella tärkeää. Kukin tehköön kropallaan mitä haluaa, mutta mulle tulee silti paska fiilis tällasesta.

Laihduttamisen syitähän tuolla kehotetaan arvioimaan. Tuo nainen aika selvästi sanoo, että ei laihduta tullakseen onnellisemmaksi tai hyväksyttävämmäksi. Kaikki siis toistaiseksi ilmeisesti hyvin.

Pieni ajatusleikki: jos siskosi, jota rakastat ja haluat hänelle pelkkää hyvää, olisi ylipainoinen ja hänelle tuputettaisiin tällaista kampanjaa: Mitkä olisivat fiiliksesi? Minä ainakin olisin vihainen, että rakastamani ihmisen motivaatiota laihduttamiseen suorastaan yritetään sabotoida. Tämä vihareaktio tulisi vain siitä, että välitän siskostani ja tiedän tasan tarkkaan että parasta hänelle olisi itsestä niskasta kiinni ottaminen ja asenteella laihduttaa ne kilot pois.

No, toivotaan että tällä olisi sitten jonkinlaista ehkäisevää vaikutusta syömishäiriöihin, mutta epäilen sitä.

Back
Ylös Bottom