Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Mä en tiiä miten paljon joku junnufudis maksaa kuukaudessa, mutta siis olennaista on, että lapsilla on kunnolliset mahdollisuudet harrastaa vaikka porukat olisivat toimeentulotuella.

Mika vittu siina on niin vaikeeta Suomessa ymmartaa, etta ihmiset on erilaisia, eriarvoisia ja erituloisia. Piste. Ovat aina olleet ja tulevat vittu maailman tappiin olemaan. Ei se siita tule mihinkaan muuttumaan vaikka kuinka sa ja Suomen valtio toisin haluatte. Ihmiset on luotu olemaan erilaisia. Ei se tule siita muuttumaan vaikka kuinka kaiken maailman eriarvoisuutta paheksuvat sossut (en nyt tarkoita sua valttamatta hen koht) yrtittavat kammeta vastaan. Yhteiskunnan ja valtion tehtava on antaa mahdollisuudet yrittaa, tehda ja saavuttaa, jotta kaikilla on oikeus itse vaikuttaa siihen missa niiden lapset harrastaa ja mita. Siina on saatanan iso ero onko valtio mahdollistaja vai "kaikki ihmiset samaan muottiin" -pakottaja.

Se eilen linkitetty artikkeli sen elakelaisproffan kommenteista oli spot on! Suomella tulee olemaan, pojat ja tytot, karu heratys arkeen jatkossa. Ajatusmaailman on pakko alkaa muuttumaan siihen suuntaan, etta viimein yksilon on aika ottaa vastuu omista teoistaan ja tulevaisuudestaan. Mika vitun toinen koti vanhempien jalkeen valtio oikein on porukoille kun isin ja aidin murojen jalkeen tv-luvat ja netit tulee valtiolta. Yhdesta holhouksesta toiseen. Ei saatana!

Pitäisikö lasten saada harrastaa kalleimpia lajeja sossun piikkiin?

tuetaanhan aikuistenki harrastamista valtion pussista näitä olympiaturisteina käviöitä jo koti-Suomessa harjoteltuina "tein parhaani" "sain hyvää kokemusta" jne. puppuineen. Tai jotain elämäntapataiteilijaa joka hitsailee ladanpuskureita toisiinsa kutsuen sitä tilataiteeksi jotta eliitti voi ihastella niitä kuitenkaan ymmärtäen mitä hemmettiä se esittää. Puhumattakaan sossupummeista jotka heti herättyään rämpivät takaisin samaan baarijakkaraan josta aamun pikkutunneilla konttasivat siihen yhteiskunnan rahoittamaan yksiöön kuorsaamaan. Ennemmin itse tukisin jotain pikku Miina-Petterin pasuunansoittoharrastusta kun jotain onnetonta urheilijaa joka tulee pari minuuttia voittajan jälkeen maaliin.

Mika vittu siina on niin vaikeeta Suomessa ymmartaa, etta ihmiset on erilaisia, eriarvoisia ja erituloisia. Piste. Ovat aina olleet ja tulevat vittu maailman tappiin olemaan. Ei se siita tule mihinkaan muuttumaan vaikka kuinka sa ja Suomen valtio toisin haluatte. Ihmiset on luotu olemaan erilaisia. Ei se tule siita muuttumaan vaikka kuinka kaiken maailman eriarvoisuutta paheksuvat sossut (en nyt tarkoita sua valttamatta hen koht) yrtittavat kammeta vastaan. Yhteiskunnan ja valtion tehtava on antaa mahdollisuudet yrittaa, tehda ja saavuttaa, jotta kaikilla on oikeus itse vaikuttaa siihen missa niiden lapset harrastaa ja mita. Siina on saatanan iso ero onko valtio mahdollistaja vai "kaikki ihmiset samaan muottiin" -pakottaja.

Se eilen linkitetty artikkeli sen elakelaisproffan kommenteista oli spot on! Suomella tulee olemaan, pojat ja tytot, karu heratys arkeen jatkossa. Ajatusmaailman on pakko alkaa muuttumaan siihen suuntaan, etta viimein yksilon on aika ottaa vastuu omista teoistaan ja tulevaisuudestaan. Mika vitun toinen koti vanhempien jalkeen valtio oikein on porukoille kun isin ja aidin murojen jalkeen tv-luvat ja netit tulee valtiolta. Yhdesta holhouksesta toiseen. Ei saatana!

Lähdetään sitten kaikki samalta viivalta. Perintövero 100% ja jokainen lapsi kasvatuslaitokseen parivuotisena ja sitten omillaan koettamaan maailmaan. Siinä olisi mahdollisuuksien tasarvo täysin toteutuneena. Mutta eihän tämä käy...saatana.

Lähdetään sitten kaikki samalta viivalta. Perintövero 100% ja jokainen lapsi kasvatuslaitokseen parivuotisena ja sitten omillaan koettamaan maailmaan. Siinä olisi mahdollisuuksien tasarvo täysin toteutuneena. Mutta eihän tämä käy...saatana.

Tai perintovero 0%, tasavero tuloihin, koulutukset ja sosiaalietuudet selvaksi kaikille alusta asti ja loppu omalla vastuulla?
tai viela parempi: tulovero 0% myos ja pelataan silla alv:lla sitten. kaikki paasevat samalta lankulta ponnistamaan ja sita tarvittavaa (kuinka paljon, tbd) verokertymaa otetaan kulutuksesta.

Tai perintovero 0%, tasavero tuloihin, koulutukset ja sosiaalietuudet selvaksi kaikille alusta asti ja loppu omalla vastuulla?
tai viela parempi: tulovero 0% myos ja pelataan silla alv:lla sitten. kaikki paasevat samalta lankulta ponnistamaan ja sita tarvittavaa (kuinka paljon, tbd) verokertymaa otetaan kulutuksesta.

Niin köyhä käyttää 60-70% tulostaan kulutukseen ja rikas muutaman prosentin, eli jyrkästi regressiinen verotus. Ei käy.

Niin köyhä käyttää 60-70% tulostaan kulutukseen ja rikas muutaman prosentin, eli jyrkästi regressiinen verotus. Ei käy.

Ehka tassa tullaan siihen mun ja sun fundamentaaliin nakemyseroon ihmisten eriarvoisuudesta ja siita onko se mahdollistaja vai syopa. Olet mun mielipiteeni jo olettaen lukenut joten en toista niita enaa tassa. Kysymys kuuluukin ehka niin, etta olisiko ehdottamani malli kannustavampi, jotta joku niista "koyhista" vois vaikka nousta yhteiskunnan rappusilla uudelle tasolle ja sita kautta vaikka maksaa itse ne lastensa haarastukset? Tai saada uutta virtaa tekemiseensa ja tuottaa jotain hyodyllista itselle ja yhteiskunnalle sita kautta. Edelleen, isoja nakemyseroja...

Rikkaalla on tapana ostaa kalliimpaa ja enemmän kuin köyhällä. Ja myöskin tapana käyttää ja ostaa aivan eri määriä ja eri tasoisia palveluita. Joten se ALV on tasavero vain prosentuaalisesti, ei absoluuttisesti.

Pahimmassa tapauksessa se rikas palkkaa sen köyhän vaikka siivoamaan tai leikkaamaan nurmikkoa joten oikeestaan ne köyhänkin maksamat alvit on siltä rikkaalta.

Mutta sehän vittu on rikollista jos jollakin on niin paljon rahaa että voi jopa työllistää toisen. Linnaan sellaiset. Työllistäminen kuuluu valtiolle.

Pahimmassa tapauksessa se rikas palkkaa sen köyhän vaikka siivoamaan tai leikkaamaan nurmikkoa joten oikeestaan ne köyhänkin maksamat alvit on siltä rikkaalta.

Mutta sehän vittu on rikollista jos jollakin on niin paljon rahaa että voi jopa työllistää toisen. Linnaan sellaiset. Työllistäminen kuuluu valtiolle.

Enenevässä määrin kuuluukin kun yksityisestä sektorista ei ole siihen.

Vielä parempi: tulovero 0%, perintövero 0%, alv 0%, koiravero 0%, tilapäinen autovero 0%, kateu... solidaarisuusvero 0%, näköalavero 0%, tullit 0%,... Huomaatko mitään kaavaa siinä, mikä on parempi? Suomessa verotetaan niin helvetisti, että ihmisillä kranaattikauhun veroinen verokauhu, jossa odottavat niin paljon verotusta, etteivät osaa edes ajatella, että mitä jos ei ryöstettäisikään mitään keneltäkään.

Tassa on asiaa. Itse olen kurkkua myoten taynna sita, etta meneillaan on aikakausi, jolloin ihmisten keskinaisista eroista ja paremmuudesta ei saa puhua. On lahes kiellettya esim. julkisesti sanoa, etta joku toinen ihminen on parempi tai ansaitsee enemman kuin joku toinen. Vaikka tosiasiassa on paivanselvaa, etta on ihmisia, jotka pystyvat alykkyydellaan tai ahkeruudellaan tekemaan monen hidastempoisemman ihmisen tyomaaran. Vastaavasti on kasvoistaan kauniita ihmisia ja vahemman kauniita. Taloudellista aspektia valtio pyrkii jo vakivalloin tasoittamaan, ja osalle kansasta nykyinen tilanne ei riita viela alkuunkaan.

Mita seuraavaksi - maarataanko kauniiden ihmisten naamat silvottaviksi ja rumille ilmaiset kauneusleikkaukset? Mediassahan on toisinaan yritetty tata toisella tavalla, eli tyrkyttamalla ihmisille (miehille) uudenlainen naisten kauneusihanne.

Tassa on asiaa. Itse olen kurkkua myoten taynna sita, etta meneillaan on aikakausi, jolloin ihmisten keskinaisista eroista ja paremmuudesta ei saa puhua. On lahes kiellettya esim. julkisesti sanoa, etta joku toinen ihminen on parempi tai ansaitsee enemman kuin joku toinen. Vaikka tosiasiassa on paivanselvaa, etta on ihmisia, jotka pystyvat alykkyydellaan tai ahkeruudellaan tekemaan monen hidastempoisemman ihmisen tyomaaran. Vastaavasti on kasvoistaan kauniita ihmisia ja vahemman kauniita. Taloudellista aspektia valtio pyrkii jo vakivalloin tasoittamaan, ja osalle kansasta nykyinen tilanne ei riita viela alkuunkaan.

Mita seuraavaksi - maarataanko kauniiden ihmisten naamat silvottaviksi ja rumille ilmaiset kauneusleikkaukset? Mediassahan on toisinaan yritetty tata toisella tavalla, eli tyrkyttamalla ihmisille (miehille) uudenlainen naisten kauneusihanne.

Amen. Ja mita enemman tahan tasapaistamiseen kaytetaan aikaa, sen enemman energiaa viedaan pois itse ongelmien ratkaisuista.

Ja se mita Suomessa jengi ei itse asiassa ymmarra on se, etta tasapaistaminen, korkea verotus ja "rikkaiden" ajojahti vaan itse asiassa lisaa eriarvoisuutta. Ulkomailla, maissa, joissa verotus on alempaa ja yhteiskunnan turvaverkko ei niin kattava, ihmiset itse asiassa auttavat toisiaan, lahjoittavat rahaa koyhille, ottavat osaa hyvantekevaisyyteen etc. Naapuria, ystavaa ja sukulaista tuetaan ja se ilmapiiri on itse asiassa paljon myonteisempi. Kaikilla on mahdollisuus rikastua ja ihmiset hyvaksyvat sen. Suomessa jokainen pitaa huolen vain omasta navastaan, koska jo "maksaa muiden koulut, sosiaaliturvan ja kouluruuat". Asenne on totaalisen toisenlainen. Tata on ehka vaikea ymmartaa, mutta ne jotka ovat asuneet ulkomailla pitkaan (ja tarkoitan oikeasti asuneet ulkomailla eika vaan kayneet expat:na hakemassa parin vuoden komennuksella verovapaan auton) tietavat mita tarkoitan.

Tämä.

Jos USAssa olisi lottoporukka voittanut lotossa 57 miljoonaa, vahtisi lehdistö lähinnä sitä, paljonko rahoista laitetaan hyväntekeväisyyteen. Suomessa on ihan itsestäänselvää, että rahat pidetään tai kulutetaan itse. Salonojan tai Supercellin lahjoitukset ovat uutisia, kun monessa muussa maassa olisi uutisia ne kaikki muut, jotka eivät lahjoita.

Sinänsä on tasapuolisempaa, että jokainen pitää kiinni omistaan, ja omatunto on ulkoistettu julkiselle sosiaalisektorille. Jotta apua saisi kavereilta ja naapureilta, niille pitäisi varmaan olla mukava. Yäk. Sossusta saa samalla lailla fyrkkaa joka asiasta valittajatkin.

Verotus on liian kovaa nimenomaan keskiluokalla. Ei yberrikkailla, joita nyt hirveästi edes ole. Sinänsä olen sitä mieltä, että veroja pitäisi laskea ja paljon.

Tätähän olen koko ajan yrittänyt hokea. Jos tuloerot pitää olla niin pienet että pitää olla yberrikas ollakseen varaa palkata ruohonlekkaaja, jää kyllä se työllistäminen todellakin valtiolle.

Onko koskaan käynnyt mielessä että tuloerojen tasaamisvaatimuksessa ei välttämättä käy niin että kaikki tienaa saman verran kuin korkein kymmenes vaan kohta kaikki tienaa saman verran kuin alin kolmannes.

Tämähän menee niin että ei sen väliä että on kurjaa kunhan vain kaikilla muillakin on. Peruspaskaa tässä maassa. Naapurilla jos on hienompi auto, niin se pitää rikkoa eikä suinkaan iloita siitä että joku on onnistunut. Eikä nyt sitten sotketa tähän sitä onko hieno auto mikään mittari mistään, pointin varmaan ymmärtää muutenkin...

Ja mitä tulee hyväntekeväisyyteen ja lahjoittamiseen niin ei, en harrasta sitä. Voisin tosiaan vaikka lahjoittaakin jos valtiomme ei sitä tekisi jo verorahoilla sinne ja tänne ja tonne kysymättä meiltä rahoittajilta että haluammeko. Kaikenlainen ylimääräinen avustelu sinne tänne ja tonne karsittava pois heti, aloittaen siitä kehitysavusta. Kyllä niitä keräyksiä saadaan yksityisinä hankkeina läjään jos tuo verotus olisi kohtuullista. Ne lahjoittaisi kellä oikeasti sitä on.

Ja kun nuo avutusjärjestötkin on monet yksiä suojatyöpaikkakeitatia, niin ei, ei kiinnosta.

Sixten Korkmanilta tiivis ja oiva kannanotto:
Suuret ikäluokat haalivat itselleen etuja, jotka nuoret maksavat - Korkman - Talous - Helsingin Sanomat

Suuret ikäluokat ovat paitsi Korkmanin mainitsemassa mielessä melkoinen syöpä Suomelle, niin myös mm. siten, että heidän asunto-omaisuutensa määrä ja ääniensä määrä on ehkä suurin tekijä, miksi yhteen Suomen talouden pahimmista ongelmista (asumisen kalleus, sekä vuokrat, että omistusasuminen) eivät poliitikot kummoisesti halua puuttua. Yleensäkin on jo joitain vuosia tuntunut, että kaikki suuret puolueet ovat suuria, koska pääasiassa ovat jo kauan pyrkineet haalimaan mahd. suuren osan suurten ikäluokkien äänistä. Vasurit ja Vihreät ovat lähes ainoita (no ok, myös Kokoomus osittain, imagon myötä), jotka ovat yrittäneet saada nuoremmankin väen ääniä.

Back
Ylös Bottom