Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Nyt on pakko tulla kysymään vinkkiä kun ei tunnu millään selviävän. Kyseessä siis ilmeisesti kylkilihakset, lihaksen "oikeasta" nimestä ei mitään käryä, mutta millään ei tunnu tapahtuvan mitään. Mikä olisi hyvä liike kotona tehtäväksi? Näyttää ihan että kyljessä olisi tuossa kohtaa ns. kolo/kuoppa. Tässä vielä kuva lihaksesta jota tarkoitan http://oi60.tinypic.com/wk1ob7.jpg

Weighted Twisting Crunch

Dumbbell Side Bend

Broom Stick Twist

Ruotoa coreen

Olis vähä perus alottelijan kysymyksiä....

18v/190cm/90kg. Aloitin kehonrakennuksen pari kuukautta sitten(sen parin kuukauden aikana paino noussut noin 4-5kg ja rasvaprosentti tippunut noin 2-3% että jotain teen varmaan oikein :) ). Ollut ongelmana epävarmuus siitä että syönkö oikein joten ajattelin alkaa pitämään ruokapäiväkirjaa siitä että mitä olen syönyt ja mitä syömäni ruoka/lisäravinteet sisältävät, kalorit, proteinit, hiilarit, rasvat yms, joten jos joku antaisi vinkkejä että mitä kaikkea pitää kirjoittaa ylös että jälkeenpäin voi tarkkaan katsoa pitääkö jotain muutoksia ruokavalioon tehdä? Toinen ongelma on että tulee esim koneella istuessa ja telkkaria katsellessa tulee naposteltua jotain epäterveellistä ja juotua turhia sokerilitkuja kuten energiajuomia ja limsoja että jotain korvaavaa näille että vanhoista tavoista kun ei hetkessä pääse eroon niin alkuun vaihtaa karkit ja sokerilitkut johonkin terveellisempään naposteltavaan, mutta mihin (ollut varmaan useilla muillakin aloittelijoilla samoja ongelmia joten ehdotuksia tulemaan)? Ja vielä kolmantena että nyt alkanut tuo kova treenaminen motivoimaan tupakoinnin lopettamiseen että vinkit siihenkin aiheeseen tervetulleita(tämä ei ehkä ole oikea paikka kysellä vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen, joten jos joku tietää aiheeseen paremmin sopivan paikan niin linkkiä tulemaan).

1) Kirjoita ylös aivan KAIKKI mitä syöt. Muuten ruokapäiväkirjan pito on iha se ja sama jossei se ole tarkka.

2) Vaihda sokerilitkut lightiin tai vichyyn, lopeta turha energiajuomien litkiminen. Lopeta myös turha napostelu ja syö oikeaa ruokaa kun on sen aika

3) stumppi.fi tai muut sivustot varmaan parempia auttamaan tossa lopettamisessa. Nicorettea saa toki kaupasta tai apteekistä. Itse lopetin seinään, 2 viikkoa vitutti, sen jälkeen ollut pelkkää plussaa ja miettinyt että miksi oli koskaan niin typerä että aloitti (poltin 10 vuotta).

Mites dietin jälkeen pitää alkaa syömään, jos meinaa aloittaa kevyen bulkin? Onko viisasta iskeä kevyet plussat ensin n. 100-300kcal+ vai suoraan 500kcal+?

Oon sitä mieltä, että kyljille sopisi parhaiten sivuttainen liike( esim. sivuttaiset perusvatsalihas nousut ja rutistukset, kylkilaite yms.), koska jotenki noi kylkitaivutukset treenaa kylkiä epäluonnollisemmin kuin kierrot. ja ainoo mitä oon saanu aikaan noilla taivutuksilla ku aikoinaan tein paljon, on leveyttä kylkiin aka jenkkakahvoihin, jota tuskin moni haluaa ;D. korjatkaa toki jos joku tyrmää täysin hypoteesini. kierrot mielestäni siis huomattavasti toiminnallisempi/yleishyödyllisempi liike.

Tarkalleen tuossa tarkoitin juuri noita rutistuksia kyljellään, sanoin vaan väärin tossa mutta hyvä liike toi rutistus kierrollakin on... Ja sait leveyttä kylkiin niin mitäs se leveys sitten oli jos ei lihasta, läskiäkö? Sama tulos se olis ollu millä tahansa liikkeellä. Kyllä sä nyt teet tästäkin vähän liian monimutkasta. Loppuun sitten sanot kiertojen olevan parempaa, vaikka alussa sanot sivuttaista liikettä paremmaksi? Vatsoille pari kolme liikettä yksi niistä vinoille niin ei kovin metsään mennä.

- - - Updated - - -

Mites dietin jälkeen pitää alkaa syömään, jos meinaa aloittaa kevyen bulkin? Onko viisasta iskeä kevyet plussat ensin n. 100-300kcal+ vai suoraan 500kcal+?

Ihan sama kumpi, vhh:lla tai muuten vähillä hiilareilla jos dieetannut niin kannattaa hiilareita lisätä alussa maltilla jottei mene heti läskiksi koko touhu.

Menetänpä sitten foorumi neitsyyteni tänne.
Kysymykseni koskee kyykkyä. Miten alas sitä pitäisi mennä? Olen tällähetkellä tehnyt siten, että reidet on yhdensuuntaisesti lattiaan tai tästä hieman alas. Tuntuu vain jotenkin siltä, että en saa laitettua rautaa tankoon yhtään lisää. Pitäisikö katsoa tekniikkaa uusiksi vai jatkaa sinnikkäästi?

Menetänpä sitten foorumi neitsyyteni tänne.
Kysymykseni koskee kyykkyä. Miten alas sitä pitäisi mennä? Olen tällähetkellä tehnyt siten, että reidet on yhdensuuntaisesti lattiaan tai tästä hieman alas. Tuntuu vain jotenkin siltä, että en saa laitettua rautaa tankoon yhtään lisää. Pitäisikö katsoa tekniikkaa uusiksi vai jatkaa sinnikkäästi?

Alas asti, puolikyykyt voi jättää nössöille ja egoilijoille, niillä ei tee yhtään mitään. Jos et voimanostokisoihin ole valmistautumassa niin siihen syvyyten tekeminen on aivan turhaa. Katsoppas youtubesta painonnostajien kyykkyjä, siitä on hyvä lähteä liikkeelle.

Alas asti, puolikyykyt voi jättää nössöille ja egoilijoille, niillä ei tee yhtään mitään. Jos et voimanostokisoihin ole valmistautumassa niin siihen syvyyten tekeminen on aivan turhaa. Katsoppas youtubesta painonnostajien kyykkyjä, siitä on hyvä lähteä liikkeelle.

Elikkä olen siis kyykännyt ihan hyvään syvyyteen. Ainakin kun tuubista katsoi painonnostajien kyykky videoita niin menevät samaan syvyyteen kuin minä. Mutta ns. ass to the grass olisi se optimaalinen syvyys?

Elikkä olen siis kyykännyt ihan hyvään syvyyteen. Ainakin kun tuubista katsoi painonnostajien kyykky videoita niin menevät samaan syvyyteen kuin minä. Mutta ns. ass to the grass olisi se optimaalinen syvyys?

Se on hyvä jos asia on näin. Ass to grass tietenkin, koko liikeradalla. Et sä penkissäkään jätä tankoa rinnasta irti.

Oon nyt n. kuukauden ajan vetäny tolla Arskan G6:sella, ja ajattelin nyt lisätä aerobista liikuntaa. Tarkoitus olisi joka toinen päivä sali ja joka toinen lenkki ja sunnuntai vapaa. Onko tämä paha?
E: Mitä lenkin jälkeen, palkkaria vai ihan safkaa?

Apua painon ja voimatason nostoon/ lihaksn kasvatukseen/ kunnon kohotukseen

Chiao!

Aloitin uuden kettjun kun en nyt oo ihan varma mihin pitäisi laittaa, mutta tilanne on siis tämä: 176 cm/53,5kg tänä aamuna. Sain kotoa viestin, että kertsikutsu kolahti luukusta ja on kesäkuun puolivälissä (Olen tällä hetkellä Torinossa vaihdossa). Tähän kropan tilanteeseen ajoi pari vuotta takaperin juostu maratoni, josta seurauksena syömishäisriö, josta nyt pääsemässä eroon. Nyt olisi tarkoituksena saada ittensä edes vähän parempaan kondikseen kertaukseen mennessä. Eli pyytäisinkin järkevää treeniohjelmaa sekä salille että aerobiseen sekä jonkilaista ruokavalioesimerkkiä. Nyt tehnyt vain pitkiä kävelylenkkejä.

PS. Faijan kanssa veto 60 kg kesäkuun alkuun. Kuinka paljon pitäisi oikein syödä? Onko realistinen tavoite?

Kiitos jo etukäteen :)

PSPS. Ongelmana on ollut rasvojen käyttö

Vinkkejä penkkihommiin. Kun otan maksiminostoa mikä vielä tulee, niin tanko lähtee rinnasta ihan kivasti, mutta pysähtyy hetkeksi siihen kohdalle kun ojentajien pitäisi tulla mukaan. Sitten kun tanko lähtee liikkeelle, niin tulee ihan hyvällä tahdilla ylös. Onko se nyt sitten rinnan heikkoutta että ei jaksa nostaa riittävän ylös, että ojentajat pääsisi mukaan kunnolla, vai onko se ojentajien heikkoutta kun ei jaksa alhaalta asti nostaa? Aikaisemmin kuitenkin tanko jäi kiinni rintaan jos oli liikaa rautaa, mutta nyt nousee kuitenkin vähän matkaan.

https://www.youtube.com/watch?v=duvdljtgMLg Tuosta näkee nostotekniikkaa, että onko siinä paljon korjaamista. Omasta mielestä tekniikka ihan hyvä.

Chiao!

Aloitin uuden kettjun kun en nyt oo ihan varma mihin pitäisi laittaa, mutta tilanne on siis tämä: 176 cm/53,5kg tänä aamuna. Sain kotoa viestin, että kertsikutsu kolahti luukusta ja on kesäkuun puolivälissä (Olen tällä hetkellä Torinossa vaihdossa). Tähän kropan tilanteeseen ajoi pari vuotta takaperin juostu maratoni, josta seurauksena syömishäisriö, josta nyt pääsemässä eroon. Nyt olisi tarkoituksena saada ittensä edes vähän parempaan kondikseen kertaukseen mennessä. Eli pyytäisinkin järkevää treeniohjelmaa sekä salille että aerobiseen sekä jonkilaista ruokavalioesimerkkiä. Nyt tehnyt vain pitkiä kävelylenkkejä.

PS. Faijan kanssa veto 60 kg kesäkuun alkuun. Kuinka paljon pitäisi oikein syödä? Onko realistinen tavoite?

Kiitos jo etukäteen :)

PSPS. Ongelmana on ollut rasvojen käyttö

Itsellä mitat olleet hyvinkin samanlaiset syömishäiriön taustalta. 173cm/49kg oli lähtötilanne, nyt 173cm/57.5kg. Paljon parempi siis, mutta oonhan mäkin ihan pulkannaru vielä... Itse innoistuin salilla käynnistä erään kaverin, joka harrastaa voimannostoa kautta, en oo katunut ollenkaan. Aloitin itse arnoldin kultaisella kuusikolla, jonka jälkeen tein Stronglifts 5x5 ohjelmaa ja sen jälkeen tykästynyt 2-jakoisiin ohjelmiin työntävät/vetävät jaolla. Suosittelen alkuun tota Stronglifts 5x5 ohjelmaa kyllä ihan täysillä. Itse olen sillä saanut isoimman kehityksen aikaiseksi, toimi mulla kuin junanvessa. Mä tykkään kanssa aerobisesta, erityisesti maastopyöräilystä, mutta suosittelen tekemään aerobiset rennosti ja nauttien, ei niinkään väkisin vääntäen vaan palauttavana salitreenistä, mihin kannattaa laittaa sitten voimia ihan urakalla, kunhan ensin opettelee tekniikat kuntoon!
Ruokaa saat vetää varmasti hyvinkin paljon enemmän, kuin mihin oot tottunut, mikä ei tuu varmaan yllätyksenä syömishäiriötaustaiselle. Mä aloitin itse 2400kcal ja tätä nykyä menee 2600-3000kcal päivässä, riippuen treeneistä ja tällä määrällä on pysynyt kohta vuoden samana paino, eli ruokaa menee vaikka pieni oonkin, mutta ilmeisesti pyöräily syö kanssa polttoainetta ihan hyvin.

Sekava viesti, toivottavasti vähän auttoi edes

Edit: niin ja tohon rasvojen käyttöön, ehdottomasti rasvoja mukaan ruokavalioon. Mä tykkään itse syödä rasvanlähteenä kananmunia (myös proteiinia kivasti, sekä halpoja, sekä aivan törkeän hyviä, eli kaikin puolin kuninkaitten ruokaa :D. Pähkinät myös loistavia, menevät ihan naposteltavina ja esim puuron seassa rouhittuna törkeän hyviä!)

Voinko tehdä salitreenin päälle HIIT treenin vai kuolenko kataboliaan? Minkälaista HIITtiä tai millä tavalla kannattaisi tehdä ja kuinka kauan? Esim. Kuntopyörällä 10 sekuntia täysiä ja 10 sekuntia hiljaa ja taas uudestaa jonkun 10 minuuttia putkeen?

Ei se paras vaihtoehto ole tehdä heti salin päälle. Jos jaksat vetää 10 sek täysiä, 10 sek rauhassa 10 minuutin ajan niin on melkosen kovat keuhkot. Jos et ole tehnyt niin kokeile 2-3min alkuun. Ehkä myös hiukan pidempiä kuin 10sek. 20 sekunttia täysiä ja 20 sekunttia rauhassa.

Missä on syy, kun yhdellä kertaa painot tuntuu sopivilta nostella ja toisella kertaa samat painot tuntuu ihan liian raskailta? Eli miksi välillä on sellaisia täysin voimattomia päiviä?

Missä on syy, kun yhdellä kertaa painot tuntuu sopivilta nostella ja toisella kertaa samat painot tuntuu ihan liian raskailta? Eli miksi välillä on sellaisia täysin voimattomia päiviä?

Siihenhän nyt on ihan perkeleesti syitä mistä se voisi johtua. Ensimmäisenä tulee huonot syömiset ja yöunet, penkissä ainakin huomaa ensimmäisenä.

- - - Updated - - -

Vinkkejä penkkihommiin. Kun otan maksiminostoa mikä vielä tulee, niin tanko lähtee rinnasta ihan kivasti, mutta pysähtyy hetkeksi siihen kohdalle kun ojentajien pitäisi tulla mukaan. Sitten kun tanko lähtee liikkeelle, niin tulee ihan hyvällä tahdilla ylös. Onko se nyt sitten rinnan heikkoutta että ei jaksa nostaa riittävän ylös, että ojentajat pääsisi mukaan kunnolla, vai onko se ojentajien heikkoutta kun ei jaksa alhaalta asti nostaa? Aikaisemmin kuitenkin tanko jäi kiinni rintaan jos oli liikaa rautaa, mutta nyt nousee kuitenkin vähän matkaan.

https://www.youtube.com/watch?v=duvdljtgMLg Tuosta näkee nostotekniikkaa, että onko siinä paljon korjaamista. Omasta mielestä tekniikka ihan hyvä.

Sanosin, että ojentajien heikkoutta jos rinnalta lähtee mutta sitten alkaa tuottamaan vaikeuksia. Tekniikka näyttää kyllä ok, tietenkään vähän parempi kaari ei olisi haitaksi.

Kaari sais olla parempi mutta se vaatis selän operointia. Mutta jotenkin tuo ojentajien heikkous vaikuttaa vähän oudolta kun penkki 3x110kg ja kapealla tullu 5x100kg pari kuukautta sitten.

E: Täytyy yrittää muistaa kuvata ens kerralla niin näkee paremmin.

Back
Ylös Bottom