Jaa-a, minun mielestäni tuo on väärä johtopäätös, joka olettaa julkisen päätöksenteon epäonnistuvan eikä sisällä mitään luonnonvoimana toimivaa kausaatiota.
Itse perustan näkemykseni siihen, etten ole suomalaisen järjestelmän edes kuullut keskustelevan tuollaisesta vaihtoehdosta. Hyvinä vuosina sitä vastoin on sitä vastoin rutinoituneesti kasvatettu budjetteja ja "jaettu hyvinvointia" kaikille. Tällä taustalla pointi on hyvin olennainen eikä sitä sovi ohittaa.
Huomaa, että kovasti olet tutkinut tilastoja yksityisten investointien ja luottamuksen määrästä.
Tilastokeskus - Sektoritilit nelj?nnesvuosittain
Tilastokeskus - Kuluttajabarometri
Osassa Eurooppaa vielä synkempää.
Totta kai Suomessa tunnelmat ovat synkät. YT:t rullaa, valtio verottaa kansaa ja koneisto lihottaa itseään. Suomi ei nyt vain maailman mittakaavassa ole erityisen merkittävä tekijä. Katsele vaikka autojen ja mobiililaitteiden myyntiä maailmanlaajuisesti. Siellä kasvuprosentit ovat ihan kunnossa.
Mitäpä sitä vientiteollisuus valuutan heikkenemisellä tekisikään.
Paperiteollisuuden tapauksella sillä pystyttiin meikkaamaan piiloon toiminnan tehostamisen ja kehittymisen puutteet. Jonkin aikaa tuo toimikin. Kestävällä pohjalla tuo ei kuitenkaan ollut, ja sillä oli se ikävä vaikutus, että Ladat olivat automyyntilistojen kärjessä. Viimeistään nyt pitäisi olla kaikille selvää, että devalvaatio on huono korvike toiminnan ja järjestelmän kehittämiselle. Sama pätee myös valtion koneistoon. Jos koneiston paisumista yritetään peitellä devalvoimisella, niin perusongelmat eivät katoa mihinkään.
Suomi tekee vahingoittaa omilla toimillaan talouttaan, mikä on tyhmyyttä. Vaikka rahoitusinstituutioille ei mitään tehtäisikään, niin onhan tämä hölmöä leikata tulevasta kasvusta pois, vaikka lainaraha on halpaa ja tulee reittaajien mukaan pysymään jatkossakin edullisena.
Hölmöä on jättää tehostamatta koneistoa silloin, kun se on luontevinta. Suomellakin on ollut kausia, jolloin vienti on vetänyt, taseet ovat olleet kunnossa ja liitoskuntien moninkertaisten miehitysten sijaan yritysmaailmassakin olisi ollut käyttöä työntekijöille. Kun taseet ovat sakanneet, tehtaiden portteja lyödään kiinni ja koneisto on paisunut hallitsemattomaksi on jäljellä vain enemmän ja vähemmän huonoja vaihtoehtoja.
Tilanteessa, jossa valtio esimerkiksi kampittaa yrtitystoimintaa parhaansa mukaan, mun mielestä tämä elvytyksen ajoittamisen ei pitäisi olla tämän ketjun suosituin puheenaihe. Tällä hetkellä tehdään pirusti järjettömiä asioita, jotka tuhoavat suomalaista hyvinvointia joka suhdanteessa riippumatta elvytyksestä.
- - - Updated - - -
Ero on siinä, että teidän mielestänne vastasyklinen talouspolitiikka ei onnistu inhimillisistä ominasuuksista johtuen.
Enemmän itse näen tuon olevan kiinni Suomen järjestelmästä. Kun Suomessa kansalla ei ole mitään valtaa asioihin, koneisto tekee omalta kannaltaan fiksuja mahdollisimman hyvin päätöksiä sen sijaan, että pyrittäisiin ajamaan kansalaisten etua pitkällä tähtäimellä. Kansa voi vain katsoa vierestä huuli pyöreänä, kuinka hyvinvointia ajetaan alas.