Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

SS on perusvoimaa hyvin pitkälti, ei bodausta, mut kyllä vitosillakin lihakset kasvaa. Kyl sä voit ja kannattaakin tehdä sarja tai pari vatsoja ton ohjelman lisäks, mut ei niitäkään pidä failureen asti vetää.

Lue tuolta SS:n ketjusta se perusidea, tarkoitus on aloittaa kevyesti niin, et joskus 3-4vk päästä on sit sellaset romut tangossa et alkaa tehdä tiukkaa. Sit ku meneekin tyyliin 2*5 ja vikassa sarjassa kolme toistoa, pidä painot vielä samana seuraavan kerran ja jos ei mene ni kevennä, ota vaik 20% painoista pois ens kerran. Pari kierrosta SS:ää ni sit voikin varmaan funtsia jotain muuta ohjelmaa.

Ymmärsinkö siis oikein. Tuossa SS:ssä ei sitä maksimi lihasrasitusta hommata vaan yritetään tasasesti saada niitä painoja vain enemmän liikkeisiin ja sitten kun niitä on tarpeeksi niin vaihetaan ohjelmaa sellaseen missä se lihasrasitus tulee paljon raskaammaksi?

Ymmärsinkö siis oikein. Tuossa SS:ssä ei sitä maksimi lihasrasitusta hommata vaan yritetään tasasesti saada niitä painoja vain enemmän liikkeisiin ja sitten kun niitä on tarpeeksi niin vaihetaan ohjelmaa sellaseen missä se lihasrasitus tulee paljon raskaammaksi?

Aloittelijalle toimii erittäin hyvin tuon tyylinen treeni, jossa kasvatetaan voimatasoja ja sitä kautta lihasmassaa. Aloittelijan on ihan turha alkaa stressaamaan erikseen jokaisesta pikkulihaksesta, vaan ne vahvistuvat ja kasvavat hyvin isoilla moninivelliikkeillä. Ja tuokin ohjelma kyllä tulee lopulta melko raskaaksi, kun aletaan lähestyä omia rajoja ja samoja lihaksia kuritetaan kolmesti viikossa.

Lisäksi tuolle ohjelmalle löytyy hyvä jatkumo edistyneemmille tarkoitetuista samantyylisistä ohjelmista, kuten nyt vaikkapa single factor ja dual factor -teoriat. Ketju löytyy treenipuolelta.

Ajattelin ruveta kokeilee kolmijakoista ohjelmaa jaolla "Rinta, ojentajat, olat", "Selkä, hauis" ja sit "Jalat ja vatsat"
Meinasi tehdä koko setin kahdesti viikkoon läpi ja siihen päälle noin 3 tuntia yhteensä aerobista kuten kuntopyörää. Aerobiset aina treenin päälle 30-40min ja aika matalalla sykkeellä.

Eli mielipiteitä onkohan tulossa liian raskasta? Treeniä takana 1.5 vuotta ja yks käsileikkaus? Rasvaa olisi siis tarkoitus polttaa.

Kiitos jo valmiiksi asiallisista vastauksista. :)

Eli sulle jää käytännössä yksi lepopäivä viikkoon. Mikset jakaisi tota niin, että otat ton saman rykäsyn siten, että treenaat salia joka toinen päivä, ja aerobiset noihin välipäiviin?

Trainerini on nyt sitä mieltä, että koska mulla menee niin hyvin niin minun ei kannata mennä muuttamaan ohjelmaa. Päätinki tehdä sillain, että vedän aiempaa ohjelmaani, mutta lisään siihen kulmasoudun niin tulee nuo selätkin kunnolla tehtyy. Päätettiin myös, että kun alkaa menee surkeemmin niin sitten vaihdan uuteen ohjelmaan ja sitten voisi tuota käyttää. Mutta uskallanko sanoo etten nyt ihan 0- aloittelija ole eli siksi tuo starting strength on niin epämukava. Mutta hei kiitos vastauksista :D

Olisi tällänen hieman tyhmempi kysymys.. Vaikka kulmasoutu onkin selkäliike, niin sehän ottaa hauikseen. Niin jos aattelin hauispäivänä, mihin kuuluu myös käsivarret, vetää kulmasoudun niin eikös se ole hieman hölmöä? Sillä vedän muutenkin jo scott, hauiskääntöö kp sekä myös hauistaljaa. Eikös kulmasoutu olisi aika heikko hauisten rasitusten takia ja täten selkä ei saisi tarpeeksi treeniä? Tosin, minulla on myös leuanveto sekä mave eli kai se selkä jonkin verran treenii sais.. Kulmasoutu olisi vikana, kannattaako tämä vai miten suosittelisitte sen kulmasoudun kanssa?

Olisi tällänen hieman tyhmempi kysymys.. Vaikka kulmasoutu onkin selkäliike, niin sehän ottaa hauikseen. Niin jos aattelin hauispäivänä, mihin kuuluu myös käsivarret, vetää kulmasoudun niin eikös se ole hieman hölmöä? Sillä vedän muutenkin jo scott, hauiskääntöö kp sekä myös hauistaljaa. Eikös kulmasoutu olisi aika heikko hauisten rasitusten takia ja täten selkä ei saisi tarpeeksi treeniä? Tosin, minulla on myös leuanveto sekä mave eli kai se selkä jonkin verran treenii sais.. Kulmasoutu olisi vikana, kannattaako tämä vai miten suosittelisitte sen kulmasoudun kanssa?
Mikä ohjelma sulla nyt on käytössä? Ota nyt vaan se lusikka kauniiseen kätöseen ja toteuta tota 1-jakoista niin kauan, kun tulee kehitystä sillä. Sulla on loppuelämä aikaa ruveta sitten myöhemmin kikkailemaan ja hifistelemään. Ei puuhunkaan kiivetä latvasta. Bodaus on pitkäjänteistä hommaa. 5vuotta on bodailussa todella lyhyt aika,oikeastaan vasta opetteluaika tekniikoihin ja liikkeisiin sekä mind and muscle connectionin löytämiseen. Ei pahalla, mutta vaikuttaa että haluat kaikki mulle nyt ja heti. Hosumalla ei tuu kun kusipäisiä kakaroita, tiesi jo vanha kansa kertoa.

Mikä ohjelma sulla nyt on käytössä? Ota nyt vaan se lusikka kauniiseen kätöseen ja toteuta tota 1-jakoista niin kauan, kun tulee kehitystä sillä. Sulla on loppuelämä aikaa ruveta sitten myöhemmin kikkailemaan ja hifistelemään. Ei puuhunkaan kiivetä latvasta. Bodaus on pitkäjänteistä hommaa. 5vuotta on bodailussa todella lyhyt aika,oikeastaan vasta opetteluaika tekniikoihin ja liikkeisiin sekä mind and muscle connectionin löytämiseen. Ei pahalla, mutta vaikuttaa että haluat kaikki mulle nyt ja heti. Hosumalla ei tuu kun kusipäisiä kakaroita, tiesi jo vanha kansa kertoa.

En nyt jaksa siitä stressata. Mulla on tullut tosi hyviä tuloksia ja vielä nopeasti niin en nyt halua muuta kuin lisätä sen selkä liikkeen siihen. Trainerini on samaa mieltä. Tein jo alussa kevyemmällä ohjelmalla.

Trainerini on nyt sitä mieltä, että koska mulla menee niin hyvin niin minun ei kannata mennä muuttamaan ohjelmaa. Päätinki tehdä sillain, että vedän aiempaa ohjelmaani, mutta lisään siihen kulmasoudun niin tulee nuo selätkin kunnolla tehtyy. Päätettiin myös, että kun alkaa menee surkeemmin niin sitten vaihdan uuteen ohjelmaan ja sitten voisi tuota käyttää. Mutta uskallanko sanoo etten nyt ihan 0- aloittelija ole eli siksi tuo starting strength on niin epämukava. Mutta hei kiitos vastauksista :D

Kaikki tämä meidän vääntö ja kääntö meni hukkaan. Se ohjelman nimi on aivan sama, siinä tulee sitä hyvää hermotusta, voimaa ja massaa. Aloittelijatason treenaaja saa lihasmassaa aivan hyvin voimabodaustyylisesti treenaamalla. Jokainen tekee mitä tekee, mutta sinuna SS olisi valintani.

Kolme liikettä hauiksia... onko todella tarpeellista? Yksi liikekin riittää hauiksille. Linkkaatko vielä koko ohjelmasi sarjoineen ja toistoineen?

En nyt jaksa siitä stressata. Mulla on tullut tosi hyviä tuloksia ja vielä nopeasti niin en nyt halua muuta kuin lisätä sen selkä liikkeen siihen. Trainerini on samaa mieltä. Tein jo alussa kevyemmällä ohjelmalla.

Ehkä tilanne on nyt tämä, alkuvuosina massaa tulee joka tapauksessa. Millaiset ovat hyvät tulokset? Kyykky, mave ja penkkitulokset? Jossain vaiheessa kehitys tyssää ja silloin huomataan että se perustekeminen, voimatasot ja hermotus on aivan alkutekijöissään. SS ei ole kevyt ohjelma, vaikka liikemäärä on rajoitettu. Jo psyykkinen valmistautuminen uusiin sarjapainoennätyksiin on kovempi juttu, kuin taljahauispumppendaali viikosta toiseen ilman päämäärää.

^Ei aloittelija / kynis edes ymmärrä, miten rankka se SS on sitten kun päästään koviin rautoihin. Niiden kolmen liikkeen jälkeen koko kroppaa kihelmöi ja tuntuu kuin olisi taas altavastaajana ylittänyt itsensä lisäämällä niitä painoja ja tekemällä sarjat. Ihan eri meininkiä kuin huidella liikkeestä toiseen ilman selkeää progressiota mielessä, väännellä sitä sun tuota kun tuntuu ettei mikään meinaa riittää. No ei prkl riitäkkään kun et oo vielä alottanutkaan. Hyvä, jos tunnissa selviää..

En lähtis missään lajissa aluksi kikkailemaan millään muulla kuin perustreenillä, jos kunto olisi aloittelijan tasoa.

Eikä nivelet, eikä jänteetkään tykkää hyvää jos aluksi otetaan mukaan miljoona ja yksi hilavitkutusta. Nivelet ja jänteet sekä apulihakset vahvistuvat perusliikkeillä mukana. Niitä pitää myös treenata, että voi treenata kovaa, muuten kroppa sanoo poks!

Kaikki tämä meidän vääntö ja kääntö meni hukkaan. Se ohjelman nimi on aivan sama, siinä tulee sitä hyvää hermotusta, voimaa ja massaa. Aloittelijatason treenaaja saa lihasmassaa aivan hyvin voimabodaustyylisesti treenaamalla. Jokainen tekee mitä tekee, mutta sinuna SS olisi valintani.

Kolme liikettä hauiksia... onko todella tarpeellista? Yksi liikekin riittää hauiksille. Linkkaatko vielä koko ohjelmasi sarjoineen ja toistoineen?

Ehkä tilanne on nyt tämä, alkuvuosina massaa tulee joka tapauksessa. Millaiset ovat hyvät tulokset? Kyykky, mave ja penkkitulokset? Jossain vaiheessa kehitys tyssää ja silloin huomataan että se perustekeminen, voimatasot ja hermotus on aivan alkutekijöissään. SS ei ole kevyt ohjelma, vaikka liikemäärä on rajoitettu. Jo psyykkinen valmistautuminen uusiin sarjapainoennätyksiin on kovempi juttu, kuin taljahauispumppendaali viikosta toiseen ilman päämäärää.

Ei mennyt hukkaan. Oon kaiken mitä ootte sanonu laittanut korvan taakse ja sitten kun nykynen ohjelma pettää niin käytän teidän ohjelmaa.

1 liike riittää hauikseen? Meinaisko tämä että hauispäivään menisi vain selät, 1 liike hauista sekä kyynärvarret? Jospa otan hauistaljan sekä hauiskäännön pois ja jätän scotin, kyynärvarret, leuat, maven ja kulmasoudun?
Minulla ei ole mavea eikä kyykkyä vielä. En jalkoja ole vähään aikaan vetänyt ja silloin vedin pelkällä prässillä.

En tiedä mikä siinä SS:ssä on, kun en suostu sitä vetää, mutta siinä menee ilo jos rajotettu toisto määrä. Vedän mielummin kahesti viikossa ja toistot failureen asti.
Ja olen kyllä ottanut tuon psyykkisen valmistautumisen huomioon.

Ohjelma olisi tuollanen : http://www.pakkotoisto.com/aloittel...lijan-peruskysymykset-tanne-1842/#post4512549
Tosin sen verran muutosta, että koska en kerkeä vetää 3 eri lihasryhmää erikseen niin laitan hauispäivälle sen maven ja takareidet niin tulee ne jalat tehtyy.

E: En siis vähättele SS ohjelmaa ollenkaan. Uskon, että on toimiva ja raskas. Eihän sitä muuten suositeltaisiin.

Ihmettelen kyllä että missä ihmeen ohjelmassa on kulmasoutu viimeisenä. mielestäni se pitäisi tehdä ensimmäisten joukossa, eikä vasta pienten liikkeiden jälkeen.

Ihmettelen kyllä että missä ihmeen ohjelmassa on kulmasoutu viimeisenä. mielestäni se pitäisi tehdä ensimmäisten joukossa, eikä vasta pienten liikkeiden jälkeen.

Ai. Katsos en kulmasoudusta tiedä paljookaan. Selät vetänyt ihan omalla painolla niin yksinkertaisella tavalla kuin vain voi. Mutta tuossahan se vastaus taisikin olla :D

Ei mennyt hukkaan. Oon kaiken mitä ootte sanonu laittanut korvan taakse ja sitten kun nykynen ohjelma pettää niin käytän teidän ohjelmaa.

1 liike riittää hauikseen? Meinaisko tämä että hauispäivään menisi vain selät, 1 liike hauista sekä kyynärvarret? Jospa otan hauistaljan sekä hauiskäännön pois ja jätän scotin, kyynärvarret, leuat, maven ja kulmasoudun?
Minulla ei ole mavea eikä kyykkyä vielä. En jalkoja ole vähään aikaan vetänyt ja silloin vedin pelkällä prässillä.

En tiedä mikä siinä SS:ssä on, kun en suostu sitä vetää, mutta siinä menee ilo jos rajotettu toisto määrä. Vedän mielummin kahesti viikossa ja toistot failureen asti.
Ja olen kyllä ottanut tuon psyykkisen valmistautumisen huomioon.

Ohjelma olisi tuollanen : http://www.pakkotoisto.com/aloittel...lijan-peruskysymykset-tanne-1842/#post4512549
Tosin sen verran muutosta, että koska en kerkeä vetää 3 eri lihasryhmää erikseen niin laitan hauispäivälle sen maven ja takareidet niin tulee ne jalat tehtyy.

E: En siis vähättele SS ohjelmaa ollenkaan. Uskon, että on toimiva ja raskas. Eihän sitä muuten suositeltaisiin.

Siis et ole jalkojaakaan vähään aikaan vetänyt? Miten ajattelit rakentaa tasaisen ja esteettisen kehonrakennusfysiikan, jos puolet kehosta treenataan miten sattuu jos ollenkaan? Jalkojen kovassa treenissä kuitenkin todella opitaan se irtiottokyky. Jatkuva failure erityisesti aloittelijalle ei ole ehkä paras vaihtoehto. Otetaan nyt huono analogia ja kuvitellaan että olet aloittamassa juoksuharrastuksen tulevaa maratoonia varten. Kumpi on tehokkaampi vaihtoehto: suunnitellaan juoksulenkkien pituus, kesto ja sykealueet etukäteen, vai juostaan oman fiiliksen mukaan?
Ihan oikeasti ymmärrän että hinkua ja halua on iskeytyä sinne salille vaikka joka päivä, mutta onko siinä mitään järkeä kun merkittävästi paremmat tulokset saisi piipahtamalla salilla 3-4x viikossa? Linkkisi ei muuten toimi, mutta oletan sinun nyt puhuvan sivun 1152 ohjelmasta. Siinä mennään aika pahasti metsään kun 3-jakoisessa ohjelmassa on erikseen käsipäivä. Sulla on perustavanlaatuinen epäselvyys ja epätietoisuus miten tehokas aloitustason kehonrakentajan tulisi rakentaa ja toteuttaa ohjelmaansa. HUOM en missään nimessä vittuile vaan yritän ohjeistaa.

Back
Ylös Bottom