Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen nyt 3kk treenannut arnoldin golden sixillä, tavoitteena siis saada lihasmassaa, niin nyt olen ajatellut vaihtaa tuodon elaston 2-jakoiseen, sopiiko tuo ohjelma suht aloittelijalle, joka haluaa lihasmassaa, tällä hetkellä olen 178cm pitkä ja painan 70kg!

Olen nyt 3kk treenannut arnoldin golden sixillä, tavoitteena siis saada lihasmassaa, niin nyt olen ajatellut vaihtaa tuodon elaston 2-jakoiseen, sopiiko tuo ohjelma suht aloittelijalle, joka haluaa lihasmassaa, tällä hetkellä olen 178cm pitkä ja painan 70kg!

Sopii! Syö runsaasti, lepää ja treenaa kovaa.

Leuanveto puolella en saanut tähän vastausta joten kokeillaanpas täällä, elikkäs olis peruskoulun viimenen kuntotesti lähellä ja tavoitteet on korkeat, 30 leukaa pitäs nousta huhtikuun loppupuolella kun nyt nousee noin 20. Meinaan vaan että miten tulosta kannattas lähteä nostamaan, miten paljon toistoja ja sarjoja, miten loppuun pitäs sarjat viedä ja muuta semmosta?

Laita painolevyt kiinni kun teet leukoja, tai mikä vaan mikä tuo lisäpainoa ja failureen asti sarjat

Mitä Hypertrofinen treeni käytännössä tarkoittaa? Jos oikein olen yymmärtänyt niin Steve Cook on puhu tästä ja sanoi jostain että ''isot painot, isot lihakset'' ideologian lisäksi tämä hypertropfinen treeni kasvattaa myös hyvin lihasta? Idea vissiin on jotain paljon toistoja ja pienemmät lepotauot? Saatan todennäköisesti olla väärässä :hyvä:

Jos nyt on ollut puoli vuotta taukoa isoista liikkeistä ( kyykky, mave ja pena ) , ja pumppaillut paljon, voiko reeniohjelmaan lisätä esim. maanantaiksi voimapäivän, joka sisältäisi 5x5 tai 3x5 penkin, kyykyn ja maven. Sitten tiistai lepoa, ja keskiviikkona perus rinta/olkapää/ojentaja, torstaina selkä/hauis/niska ja perjantaina jalat?

Mitä Hypertrofinen treeni käytännössä tarkoittaa? Jos oikein olen yymmärtänyt niin Steve Cook on puhu tästä ja sanoi jostain että ''isot painot, isot lihakset'' ideologian lisäksi tämä hypertropfinen treeni kasvattaa myös hyvin lihasta? Idea vissiin on jotain paljon toistoja ja pienemmät lepotauot? Saatan todennäköisesti olla väärässä :hyvä:

Hypertrofia = lihassolun poikkipinta-alan kasvu = lihaskasvu
Hypertrofinen treeni = Lihaskasvuun tähtäävä treeni
...

Jos nyt on ollut puoli vuotta taukoa isoista liikkeistä ( kyykky, mave ja pena ) , ja pumppaillut paljon, voiko reeniohjelmaan lisätä esim. maanantaiksi voimapäivän, joka sisältäisi 5x5 tai 3x5 penkin, kyykyn ja maven. Sitten tiistai lepoa, ja keskiviikkona perus rinta/olkapää/ojentaja, torstaina selkä/hauis/niska ja perjantaina jalat?

Miksi ihmeessä taukoa isoista liikkeistä? Itse lähtisin sisällyttämään nuo penan, maven ja kyykyn noihin tämän hetkisiin treeneihin. Eli rinta/olka/ojentajaan penkki, selkä/hauikseen mave ja jalkapäivään kyykky. Selkä- ja jalkapäivään yksi lepo väliin, jos mavesta palautuminen tuottaa ongelmaa. Tässä tapauksessa aloittaisit noilla isoilla liikkeillä ja lyhyillä toistoilla ja lisäisit toistomääriä loppua kohti. Toinen vaihtoehto olisi, että teet ekan kierron voimapainitteisesti ja toisen pumppailevammin, ekassa kierrossa toistot vaikka 4-8 ja toisessa 8-15.

Minkä takia tuossa elaston ohjelmassa nuo treenipäivät ovat peräkkäin ma,ti ja to,pe? eikö olisi parempi jos olisi välipäiviä?

Samoja lihaksia ei treenata perättäisinä päivinä (paitsi tietysti esim. alaselkä yms. rasittuvat molempina päivinä jos kyykky ja mave kombo) joten tuo ei ole mitenkään ihmeellistä.

Morjesta vaan kaikille.

Pieni pohjustus.
Täytän pian 38 ja iski vissiin jonkinlainen neljänkympinkriisi tms. Olen suunnitellut nyt totaalista kuntoremonttia, niin fyysistä kuin henkistäkin. Jätetään tuo henkinen/elämänhallinta nyt pois tästä ja keskitytään fysiikkaan. Ideani ei ole mikään uudenvuodenlupaus vaan olen työstänyt ja suunnitellut tätä jo pari kuukautta. Oon 187 pitkä ja painoa löytyy 95kg. Eli ei mikään tankkeri, vaan ihan perus suomimaha. En harrasta erikseen mitään liikuntaa, mutta liikun jonkinverran/kohtaisesti, jo ihan sillä että asuminen puulämmitteisessä rintamamiestalossa velvoittaa. Liikun myös töissä. Kävelyä tulee aikalailla, sillä työskentelen hoivakodissa yöhoitajana ja kilometrejä kertyy. En tiedä, mutta luulen olevani aika lailla normaalin suomalaisen miehen kunnossa, ei missään rapakunnossa, muttei todellakaan hyvässä kunnossa. Kuntoilutaustaa löytyy nuorempaa, jolloin tuli käytyä puntilla parinkuukauden-vuoden jaksoissa, kunnes motivaatio laski. Pariin otteeseen olen yrittänyt kuntoilla kotona, punnerrellen, käsipainoilla jne. mutta aina se vaan on johonkin loppunut muutaman viikon päästä.

Suunnitelma/tavoite.
Tavoitteena on olla nelikymppisenä, eli kahden vuoden ja kahden kuukauden kuluttua, kovemmassa kunnossa kuin koskaan tähänastisessa elämässäni, sekä kestävyyden puolella sekä ennenkaikkea fysiikanpuolella. Haluan sekä voimaa että kropan. Jotta pystyn mittaamaan tuloksia, on asetettava tavoitteita ja selkeitä mittareita. Tai näin siis itse haluan ja uskon sen motivoivan ja mahdollistavan tavoitteiden saavuttamisessa.

Mittarit.
Ja hienon alkupuheenvuoron jälkeen kaikkien karvat nousevat pystyyn kun sanon yhdeksi mittariksi Penkkipunnerrustuloksen...vai kui? No, se nyt on vaan semmonen mittari jonka haluan pitää, piste. Joskus n.15vuotta sitten sain kun sainkin sen legendaarisen satasen ylös, muistaakseni peräti kakkosen. Nyt tavoitteenani on 110-120kg, onko se mahdollista, liian helppo vai mahdoton? Toinen mittari on joko Cooper tai esim. puolimarathon. Haluan juosta pidemmälle kuin esim. intin cooper-testissä, joka oli 2650m. Kolmas fyysinen mittari on sixpäkki näkyviin. Se on vähän semmonen epämääräisempi mittari, että miten se näkyy ja erottuu, mutta kuitenkin, iso motivaatiotekijä. Miksi? No just siksi. Oon mittaillut atleettisen kroppani ympärysmittoja ja laittanut lähtötilanteen ylös. Kuvat on vielä napsimatta, mutta täytyy vielä nekin ottaa.

Lopuksi.
Otan suurella kiitollisuudella vastaan neuvoja, vinkkejä, neuvoja, kokemuksia ja vaikka kettuilua. Into on kova, mutta kuten sanoin, ajattelin tällä kertaa panostaa huolellisesti suunnitelmaan. Vuorotyöstä johtuen reenaamaan pääsee vaihtelevasti, mutta pääsee kuitenkin. Yöputkesta palautuminen, eli rytmin kääntö on koko ajan vaikeampaa, mitä enemmän ikää tulee mittariin. Joo,o kyllä mä sen tiedän etten ole vielä mitään vanhus, mutta ero 20v ja 38v öistä palautumiseen on huima. Tästä johtuen yksijakoinen on varmaan mun juttuni? Salille pääsisin 2-3 kertaa viikossa. Vahvuutenani pidän sitä, että punttitouhut on vuosien takaa tuttuja, joten liikkeet ja laitteet palautuvat varmasti mieleen. Vahvuutena on myös se, että ruoka/ravintoaiheet kiinnostavat. VHH on tuttu ja ymmärrän makroravinteet jossainmäärin. Ruuanlaitto on yksi harrastuksistani. Oon pitänyt jo vuosia vapaa-ajan blogia, jonne on tarkoitus tämä, Projekti40, aikanaan blogata ja siellä voi sitten käydä halutessaan kurkkimassa ja kommentoimassa. Kiitoksia, jos viitsitte kommentoida.

Moikka vaan kaikille.

Hommat etenee ja periksi ei anneta. Projekti 40 on polkaistu käyntiin. Oon tässä nyt pari kuukautta hakenut peruskuntoa lihaksiin tekemällä "arskan kutosta" kotona, kuntopiirimäisesti ja soveltaen. Penkkiä kun ei ole, niin olen hoitanut tissit punnertamalla, kyykyt käsipainojen kanssa ja selän kulmasoudulla. Aivan riittävän hyvin saa paikat kipeeksi näinkin, sillä lähtötaso on mikä on. Nyt on kuitenkin sellainen tilanne, että ens viikolla se on sitten kuntosalikortin oston paikka ja golden six kehiin. Mittailin tossa just ja yllätyin erittäin positiivisesti. Rinnan ympärys kasvanut kahessa kuussa seitsemän senttiä, wtf? Muutkin mittaukset olivat plussa merkkisiä, paitsi maha, mutta kyl se siitä. Paino pudonnut noin kolme kiloa. Jos jotain kiinnostaa seurailla miten projekti40 etenee, niin tossa linkki blogiin: Kupariseppä koskikalassa: Projekti 40. Osa 2 Tavoitelista Ja kyllä mä voin tääläkin käydä välillä huikkailemassa ja ennenkaikkea kyselemässä ja lukemassa mielenkiintoisia ja opettavaisia ketjuja. Rokrok.

millaisilla toistomäärillä mun kannattaa harjotella jos en tosiaan halua enää kasvattaa lihasta, vaan ns ylläpitää?

Treenaa vaan samoilla millä nytkin, pidät vaan sarjapainot samoina etkä lisää niitä / tee enempää toistoja. Ilman kehitystä ei sitä lihaakaan putkahda.

Harjoittele voimaa. Vai aiotko tosiaan käydä viikosta toiseen kuntosalilla ilman mitään muita tavoitteita kuin ylläpitää.
Voi motivaatio kärsiä hyvinkin nopeasti.

Kyllä se voima tuo aina myös sitä lihasta vähän, asia vain korostuu jos sarjapainot on vielä pienet. Tosiaan ois hyvä tietää oliko nyt kyse vain sellaisesta tavoitteettomasta ylläpidosta, vai lihaskasvun minimoimisesta.

Minkälaisia apuliikkeitä suosittelette vetämään voimaohjelman pääliikkeiden kanssa?

Kyykky ja penkki tiistaina
Mave ja pystypunnerrus torstaina

Olen ajatellut seuraavanlaisia liikkeitä avuiksi:
Kyykky: Reiden koukistus
Penkki: Dipit + kulmasoutu kp
Mave: Vatsatreeni
Pysttpunnerrus: leuanveto otteita vaihdellen

Tavoitteena siis pelkän voiman saanti.

Sen olen ymmärtänyt apuliikkeista, ettei ne tulisi olla pääliikkeiden progressiota häiritseviä.

Kiitos!!

Mistä johtuu että esim kapeaa penkkiä tehdessä vasen olkapää naksuu?
Ainakun laskee tangon tietyn kohan yli niin se naksahtaa. Ei tunnu mitään kipua, mutta onko vaarallista?

18v Tarvis kunnon kohennus ohjelman

Moi!

Tosiaan tällänen 18v ICT-opiskelija kaipaisi nyt kovasti treeniohjelmaa, sekä oikeaa ruokavaliota siihen kuntoon. Kunto on sen verran heikentynyt ja ylipäätään olen laiskistunut ja lihonut tässä vuoden aikana että olis nyt aika ottaa itteensä niskasta kiinni ja alottaa kunnosta huolehtiminen. Pituutta on 181cm ja painoa n.78kg, mitenkään ylipainoinen en ole mutta rengasta vatsan ympärillä on liikaakin, ja loppupaikat ovatkin sitten vähän ruipeloita :( Salilla käymisen aloitan tässä piakkoin, mutta haluaisin aloittaa jo kotona harjoittelun :D Ohjelman ei tarvitse olla mikään hengen vievä, kunhan olisin kunnossa vuoden päästä kun vaihdan alaa totaalisest :D Kiitos jo etukäteen! Anteeksi jos meni väärälle osiolle :(

Back
Ylös Bottom