Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

no siis sarjapainot nousee kyllä. Mitenkä nopeesti voi havaita muutosta kropasta lihasmassan suhteen? Tarkotan näkyykö kropassa radikaalia muutosta vielä 2kk reenillä?

Vikoissa sarjoissa tehdään toistoja sen verran kun menee, ei sitä laskurin antamaa määrää.

Eli tekee vikal sarjalla niin paljon kuin menee ja jättää muutaman toiston vajaaks. Suurin ongelmana on ollut penkin kehittyminen. Olen nyt käynyt 1-jakoista jauhamassa kolme kertaa viikossa.. Penkannut kerran viikkoon ja vino / penkki kp tullut tehtyä kahtena muuna päivänä. Olen tehnyt 3x6 penkki, mave ja kyykky. Muut liikkeet olen tehnyt 2-3x8-10. Olen vajaat vuosi sitten jauhanut bill starin ohjelmat läpi menestyksellä. Vaihdoin mielen virkistämiseksi ohjelmaa. Ajattelin, että Madcow olisi hyvä. Nykyisellä ohjelmalla oon mennyt 8 viikkoa.

Mikä vikana kun ei paino nouse mitenkään, jo kuukausia ollut 70 paikkeilla.
Syön päivässä vähintään 4 kertaa yritän syödä 5 tai 6.
Kovin siististi en edes syö, aika paljon paskaruokaa tulee syötyä, mutta pakko syödä koska ilmankaan ei voi olla, homma yleensä kusee siihen että ruoka loppuu jääkaapista.
Pähkinöitä, maitoa, nutellaa, mutta ei auta!
Kaloreiden laskentaa osaan vaan suuntaavasti laskea en kovinkaan tarkasti, mikä ohjeeksi?

Mikä vikana kun ei paino nouse mitenkään, jo kuukausia ollut 70 paikkeilla.
Syön päivässä vähintään 4 kertaa yritän syödä 5 tai 6.
Kovin siististi en edes syö, aika paljon paskaruokaa tulee syötyä, mutta pakko syödä koska ilmankaan ei voi olla, homma yleensä kusee siihen että ruoka loppuu jääkaapista.
Pähkinöitä, maitoa, nutellaa, mutta ei auta!
Kaloreiden laskentaa osaan vaan suuntaavasti laskea en kovinkaan tarkasti, mikä ohjeeksi?

Syöt liian vähän kulutukseen nähden, se on vikana. Moni kuvittelee syövänsä paljon mutta kun tsekkailee kalorit tarkemmin niin totuus on monesti toinen. Laihdutus, kalorilaskuri, ravintoainelaskuri, ruokapäiväkirja, laihduta netissä tuolla pääset liikkeelle. Ja mikä syy on vetää jotain paskaa roskaruokaa kuin kunnon safkaa? Hinta se ei ainakaan ole...

Syöt liian vähän kulutukseen nähden, se on vikana. Moni kuvittelee syövänsä paljon mutta kun tsekkailee kalorit tarkemmin niin totuus on monesti toinen. Laihdutus, kalorilaskuri, ravintoainelaskuri, ruokapäiväkirja, laihduta netissä tuolla pääset liikkeelle. Ja mikä syy on vetää jotain paskaa roskaruokaa kuin kunnon safkaa? Hinta se ei ainakaan ole...

Tiedän että moni kuvittelee syövänsä paljon, mutta syön vaikka ei olisi nälkä ja ei voi vaan syödä kokoaikaa, vaikka varmaan pitäis.
Omalla rahalla en syö, joten syön mitä jääkaapista löytyy, ja aina ei ole sitä kunnon peruskoti safkaa saatavilla, joten olenko mielummin syömättä?

Kuulostaa ihan hyvältä toi sarjojen määrä yms. mut IMO tuntuma on yliarvostettua. tietty jos tekee huonolla tekniikalla ja siitä johtuu tuntuman puute, ni ei sekää hyvä ole.

Oon täysin samaa mieltä tosta tuntumasta. Normi penkkiä tehdessä olkapäätä (yleensä oikea, mut välillä myös vasen) kuitenkin vihlo aika pahasti, jonka takia siirryinkin tekeen sitä käsipainoilla (mikä tuntuukin paljon paljon paremmalta sekä olkapäissä että rintalihaksessa). Voi toki olla, että vihlonta johtu vaan paskasta tekniikasta, mut kyseistä ongelmaa ei ole ollut vinopenkissä eikä penkissä kässäreillä.

Tässä nyt tulee uus kysymys, toivottavasti joku ehtis vastaan.

Oon tehny rintaa nyt kerran viikkoon. Haluun kuitenkin kehittää sitä aluetta, joten aattelin, että jos tekisin sitäö kahdesti viikkoon (kerran todella kovan, toisella kertaa myös kovan, mutta vähemmillä sarja-/liikemäärillä). Tekisin siis ensimmäisen rintatreenin yksinään maanantaina ja toisen perjantaina ennen käsitreeniä. Ekan rintatreeni näyttäis tältä:

-vinopenkki smithissä 4x6-8
-penkki/alaviistopenkki kp 4x8-10
-ristikkäistalja/flyesit (vuoroviikoin) 4x12-15
-dipit 4xfailure

(sama kuin yllä, mut lisäsin tohon nyt yhdet sarjat jokaseen liikkeeseen)

Sitten perjantaina ennen käsitreeniä tekisin tälläsen (varaan aikaa about 20-30min):

-vinopenkki kp 3x6-8
-ristikkäistalja alhaalta 3x12
-flyesit tasapenkillä 3x12-15

(jonka jälkeen siirryn käsitreeniin, joka kestää about 35-40min)

Edit. koko jako näyttäis siis tältä: rinta,selkä/takareidet, olkapäät/hartiat, lepo, rinta/kädet, etureidet/pohkeet, lepo

Kun teette vinopenkkiä onko teillä selkä kaarella vai miten?

Samanlailla lavat yhdessä ja kaari kuten normipenkissäkin, joskin kaari on vähän pienempi vinopenkissä. Täällä on Miken ja Mikan tekemä kuvallinen ohjeistus muutamaan liikkeeseen vinopenkki mukaanlukien, mutta ei nyt nopealla vilkaisulla sattunut silmään. Luulin, että noi ois ollu stickynä.

Mitä mieltä tästä kyseisestä ohjelmasta? Bodybuilding.com - Living Large: Jay Cutler's 8-Week Mass-Building Trainer, Day One

Älkää luulko väärin että olettaisin että olisin cutler tuon jälkeen, mutta eikö vaikuta ihan kelpo ohjelmalta jossa sopivasti vaihtelua, volyyminmuutosta ja toistoalueiden muutosta, jos haluaisi kokeilla vähän erikoisempaa ohjelmaa eikä perus "5x5 lisää painoa x määrä viikottain" ? En olisi nyt kokeilemassa, mutta taas tämän perus 5x5 kauden jälkeen, tekisi mieli kokeilla tuota ohjelmaa.

Nyt tulee varmaan sellanen kysymys että rusinat rasahtelee. Oon kuitenkin googlettelut ja varmaan tusinan ketjuja lukenut, muttei ole vielä yhtään puupäälle sopivaa vastausta löytynyt.

Diettiä siis aloittelen ja voisiko joku linkittää dieetille sopivan ohjelman? Elaston 2-jakoista tullu tehtyä, mutta sopiikos se dieetille vai onko parempiakin?
Ois tarkotus ottaa myös aamulenkit mukaan kuvioihin, nyt kun työttömänä luuserina tulee heräiltyä puoliltapäivin.

Nyt tulee varmaan sellanen kysymys että rusinat rasahtelee. Oon kuitenkin googlettelut ja varmaan tusinan ketjuja lukenut, muttei ole vielä yhtään puupäälle sopivaa vastausta löytynyt.

Diettiä siis aloittelen ja voisiko joku linkittää dieetille sopivan ohjelman? Elaston 2-jakoista tullu tehtyä, mutta sopiikos se dieetille vai onko parempiakin?
Ois tarkotus ottaa myös aamulenkit mukaan kuvioihin, nyt kun työttömänä luuserina tulee heräiltyä puoliltapäivin.

Eise ohjelma tee autuaaksi. Pääsääntöisesti vain dietillä pitää huolen etteivät voimatasot pääse laskemaan. Toisinsanoen omasta "bulkkiohjelmastaan" karsimalla suurimman osan eristävistä apuliikkeistä pois, ja lisäämällä pääliikkeisiin pari sarjaa lisää ja tiputtamalla toistomäärät 4-8 niin hyvä tulee.

Niin ja kaiken aerobisen aloittamista lykkäisin kunnes paino ei enään putoa pelkällä pienellä ruokavalion muutoksella ja salitreenillä.

Onko sotilaspenkissä ja normaalissa paljonkin eroja? Jos sen nimi oli edes sotilaspenkki, eli jalat nostetaan ylös ristiin, sellattiin ettei jalat koske mihinkään. Saan tällä tavalla enemmän toistoja ja tuntuu enemmän rinnassa.
tekniikka varmaan väärä normaalissa asennossa vaikka olen kyllä yrittänyt opetella, rasitusta ei tunnu melkein ollenkaan jos teen normaalisti.
Eli tota starting strenght ohjelmaa käytän ja onko haittaa jos teen nostot penassa sotilaspenkki taktiikalla normaalin Sijaan?

Onko sotilaspenkissä ja normaalissa paljonkin eroja? Jos sen nimi oli edes sotilaspenkki, eli jalat nostetaan ylös ristiin, sellattiin ettei jalat koske mihinkään. Saan tällä tavalla enemmän toistoja ja tuntuu enemmän rinnassa.
tekniikka varmaan väärä normaalissa asennossa vaikka olen kyllä yrittänyt opetella, rasitusta ei tunnu melkein ollenkaan jos teen normaalisti.
Eli tota starting strenght ohjelmaa käytän ja onko haittaa jos teen nostot penassa sotilaspenkki taktiikalla normaalin Sijaan?

On kyllä tekniikassa vikaa jos sotilastyyliin nousee enemmän. Normaalissa asennossa kuitenkin saa kaaren selälle, jolla nostomatkaa saa lyhennettyä. Lisäksi tarpeen tullen voi työntää perseellä apua.

Sotilaspenkki taktiikalla :D Kyllä sulla on normipenkin tekniikassa huomattava virhe jos sotilaspenkillä saat enemmän nostettua ja paremmin tuntumaan rinnassa. Penkin idea on venyttää rintalihasta ja sen pystyy optimoimaan kunnon kaarella jota jalat ilmassa tyylillä ei niin hyvin saa, sekä oikealla tekniikalla kun koko kroppa on lähes mukana nostossa jaloista lähtien saa enemmän rautaa liikuteltua normipenkissä.

Back
Ylös Bottom