Enkelinsiipi / Winged Scapula / Kiertäjäkalvosin / Serratus Anterior

Kirjoitan tästä tänne, kun kyse lienee enemmänkin lihasheikkoudesta kuin vammasta.

Onko kukaan ollut tekemisissä tällaisen törröttävän / väärässä asennossa olevan lapauun, eli "Winged Scapula" -ongelman kanssa? Googlea kun nopeasti selailin, niin kyseessä on ilmeisesti Serratus Anterior -lihaksen heikkoudesta johtuva juttu. Itselläni tämä nousi pinnalle kun kävin fysioterapiassa valittelemassa vasemman olkapään/käden puutumista. Hoitona käytettiin (ja käytetään jatkossakin) akupunktiota ja sain treeniohjeita noiden lapaluun lihasten vahvistamiseen. Pääosin neuvottiin tekemään pitkiä, 30-50 toiston sarjoja vipunostoja ja pystypunnerruksia lihaskestävyyden lisäämiseksi. Lisäksi pystypunnerruksen ja vipunostojen tekniikkaa korjattiin siten, että olkapää ei saisi "tippua alas" liikkeiden negatiivisessa vaiheessa. Vaatii ainakin itseltä hieman harjoittelua ja aika paljon pienemmät painot.

Onko kellään mitään omia huomioita tai vinkkejä ongelmaan? Jotain muita liikkeitä, joilla ongelmaa voisi korjata/ennaltaehkäistä? Mitenköhän tuon treenaaminen olisi järkevää sisällyttää 1-jakoisiin ohjelmiin kuten Starting Strenghtiin tai G6:een?

Itellä sama ongelma, mutta en ole vielä "jaksanut" mennä sitä näyttämään minnekkään. Ei ole vaivannut hirveästi paitsi nyt parina viime viikkona joten kohta on aika käydä näyttämässä.

Itselläni sama vaiva, haittaa suuresti yläruumiin työntävissä. Itse oon tehny seuraavia harjoitteita joka ilta ja treenannut normaalisti.

Push Up Plus - Serratus Anterior Exercise for Winged Scapula - YouTube (teen vielä ko. liikkeen "naistenpunnerruksena", sillä tekniikka hajoaa perusasennossa).

How To Fix Scapula Winging & Shoulder Pain - YouTube

Kuten alemmassa videossa sanotaankin, on myös tärkeää muistaa venytellä rintalihasta, etuolkapäitä ja hauislihasta.

Itsekin juuri aloittanut vaivan hoidon, eli tuloksista vaikea sanoa sen enempää :)

Kannattaa selvittää mistä toi törrötys johtuu. Itellä meni hermot solmuun ja siitä törrötys. Jos hermovammaa, niin en suosittele mitään pystypunnerruksia.

Mulla on täällä joku "hermovamma selässä?" -tredi. Voin kaivaa sen paremmin, kun pääsen kotiin.

Siirotus voi tosiaan olla hermovaurion merkki. Jos toispuoleinen, suos. lääkärikäyntiä. Alla vähän syitä miksi voi vaurioitua. Jommankumman tai molempien lihasten halvaus/heikkous aiheuttaa lavan siirotuksen.
Etummainen sahalihas (m. serratus anterior) halvaantuu pitkän rintahermon (nervus thoracicus longus) vaurioituessa. Hermovaurio tulee useimmiten olkapään alaspäin suuntautuvissa repäisyvammoissa, poikkeavan voimakkaassa rasituksessa (esim. kantaminen), leikkauksissa, anestesiassa tapahtuvassa venytyksessä tai neuriitin (hermotulehdus) aiheuttamana.
Epäkäslihas (m. trapezius) halvaantuu accessoriushermon vaurioituessa neuriitin seurauksena, imusolmukkeen poistossa, biopsiassa tai kaulan kirurgisissa toimenpiteissä, tai sen jäädessä ompeleen tai arven puristamaksi.

Mulla on ihan syntymästä asti toi lapaluun siirrotus. Toinen puoli on tällä hetkellä melkeen täysin normaali johtuen siitä, että olen oikea kätinen ja sillä puolella on vahvistunut muut lihakset jotka pitää paketin aika hyvin kasassa.

Toisella puolella olkapää on pikkasen liian edessä eli ryhti ei oo paras mahdollinen. Sivukautta en saa myöskään nostettua kättä ylös asti pystyyn.

Eipä tämä elämää enää haittaa mitenkään eikä salillakaan mitenkään mahdottomasti. Joitain tiettyjä liikkeitä jää pois, tai pitää tehdä eritavalla. Esim. vipunostoja sivulle en pysty tekemään ollenkaan kun liikerata jää niin lyhyeksi. Pystypunnerruksessa pitää penkkiin laittaa ihan pikkusen kulmaa kun muuten siitä ei tuu mitään. Tää onkin oikeestaan ainoa liike millä saan sivuolkapäihin kunnolla tuntumaa. Penkkipunnerruksessa en alkuun saanu pidettyä yläselkää kasassa vaan lavat meni vähän miten sattuu. Harjottelulla ja yläselän vahvistamisella oon aika hyväks saanu asennon nyt.

Yläselän liikkeitä pystyn kohtuu hyvin tekemään ja yläselkää treenaankin aika paljon. Muissa liikkeissä ei oikeen tarvitse huomioda erikseen mitään paitsi leuanvedoissa jos päästän kädet suoraks asti niin sieltä ei nousta enää ylös.

Itsellä myös on toinen puoli ihan kunnossa, samasta syystä kun olen oikeakätinen. Sitä en tiedä onko vasen puoli ollut kuinka pitkään vinksallaan. Tuntuu että mulla tuo vasen olkapää tavallaan roikkuu vähän alempana kuin oikea. Käden liikkuvuus on periaatteessa normaali, pystyy tekemään viparit ja muut, mutta mulla tahtoo lapaluu ja selkä liikkua vasemmalla puolella tuon käden mukana. Fysioterapeutti opetti tekemään vipareita ja pystypunnerruksia siten, että jo liikkeen alkuvaiheessa siirtää olkapäitä hieman eteenpäin ja ylös ja pitää ne siinä eikä päästä tippumaan rennoiksi. Ensi viikolla on varmaan taas tuota akupunktiota luvassa.

Fysioterapeutti opetti tekemään vipareita ja pystypunnerruksia siten, että jo liikkeen alkuvaiheessa siirtää olkapäitä hieman eteenpäin ja ylös ja pitää ne siinä eikä päästä tippumaan rennoiksi.

Jos meinaat tehdä pystäreitä vähänkin isommilla, niin tee ne smithissä ja laita penkkiin sen verran kulmaa, että saat lavat tuettua kunnolla penkkiin. Kässäreillä arnold press toimii kans ihan ok, mutta siinäkin loivempaa kulmaa penkkiin. Ite en tekisi mitään pystypunnerrusta ilman tukea. Selkätreeneissä keskity aivan saatanan paljon siihen heikompaa puoleen ja tee negatiivinen vaihe hitaasti (varsinkin ylhäältä päin tulevissa vedoissa).

Tässä on mun tarinaa tosta vammasta: http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/44103-hermovaurio-selassa/

Jos on lapaluun seudulla heikkoutta niin kannattaako opetella ekana väärät liikeradat ja eliminoida tärkeät pienet tukilihakset?

Tässä tapauksessa ei ole vielä selvillä törrötyksen syytä(?), niin kannattaa ottaa aika iisiti kaikki jumpat.

Nyt kannattaa saada diagnoosi tolle hommalle joltain erikoislääkäriltä. Fyssarit ja normilekurit on aika kujalla noista yleensä.

Omassa keississä ei hermo toimi kunnolla ja toi tuki lavoille on välttämätön, jos teen pystäriä.

Omalla kohdalla auttoi PIENILLÄ käsipainoilla pitkiä 15-30 toiston sarjoja suorinkäsin tehdyillä nostoilla sivuille ja eteen huom. ylös asti. Ja ylätalja niskan taakse.
Näillä ainakin oma lähtenyt vähän toimimaan.

Pystypunnerrus, punnerrus,penkki ja vinopenkki oli todella mahdottomia ainakin itselle tehdä. Toki sitten kun rupee lapa kulkeen vähä normaalimmin niin varovaisesti.
Maltti on valttia tässäkin!

Lääkäreiltä ei herunu kun tulehduskipulääkkeitä kaapit notkoleen.....

Serratus anterior lihaksen heikkouttahan tuo siirrottava lapaluu pitkälti yleensä on. Se voi olla joko ihan heikkoutta tai sitten ko. lihaksessa on jotain hermotusongelmaa, eli asentotunnossa jotain vialla. Kaikissa harjoitteissa mitä olet saanut on tärkeätä hallita lapaluun asento, ettei pääse siirrottamaan kesken suorituksen. Peili on varmasti hyvä apu :) Rhubarb tuossa linkittikin jo hyviä harjoitteita, tuossa punnerrusasennossa voi vielä lisätä tuohon yläasentoon esim. 10sekuntin pidon ja sitten vasta lasku.

Joo siis tosiaan, jos ei ole mitään vammaa, vaan on pelkkää lihaksen heikkoutta, niin sitten tota kuntoutusta ja treenausta voi lähestyä vähän eri suunnasta. Noi mun jutut on lähinnä hermovammasille.

Kannattaa käydä silti erikoislääkärillä näyttämässä sitä lapaa. Sitten tiedät varmuudella mikä siinä on ja voit aloittaa kuntoutuksen tietäen, että mitä saa tehdä ja mitä ei.

Piti just tehdä kans uus topicci mut löytypä tämä. Mulla on kans ollu ihan lapsesta saakka noi enkelinsiivet sain ennen molemmilla käsillä niistä niin lujaa kiinni että sain ne ihan nyrkkiin ja muistan ku kaveri yritti nykiä otetta irti silleen "ei väkisin" mut ote piti. Kauan luulin et se on hyvä asia et ei oo lavat jumissa (kaverin äidiltä revittiin ne esiin (?)ja vinku ku pieni sika) ja kun ei oo muutenkaan olla ikinä mitään selkäkipuja ja niskakipuja tosi harvoin. Mut nyt oon jo pitkään kattonu että noi näyttää niin tyhmiltä ja oon painottanu selkätreeniä jo pitkään trapseille.
En tiedä onko oikee/järkevä tapa.
Itse oon kans oikeekätinen niin vasen olkapää paskana, mulla nousi siihen jokunen kuukausi takaperin semmonen "pallo" solisluun ja deltan väliin. se rutisi ja pyöri ku sitä painoi, joku tulehdus vissiin. Lähti se siitä sit mutta en tiedä minkä treenin oon jättäny pois ja se tässä vähän vituttaa. Nyt siihen on tullut taas 2/3 aiemmasta, veikkaisin noita ojentajaliikkeitä. Ortopedi ei sanonu siitä oikeen mitään ku kävin muissa asioissa, jotain "joo se on tommonen...". Ens käynnillä sanon noistaa siivistä.

Vai oliko se nyt sit fysioterapeutin tapaaminen missä tota näytin, se oli sillon pahimillaan

Laitetaan tännekkin linkki Savolaisen videoon, josta on itselle löytynyt tosi paljon apua noiden lapojen ja olkapäiden kipuiluun:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itse olen kärsinyt vasemman lavan "törröttämisestä" jo vuoden päivät. Vasen olkapää on hieman koholla ja olkapää väsyy/kiristää punnerrus -liikkeissä ja souduissa ja melkein kaikessa. On käyty hierojalla, ortopedillä ja omt-fysioterapeutilla, josta edellä mainitulla nyt viimeiset kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla omt-fyssari hieroi selkää ja niksautteli paikkoja ja toisella kertaa hieroi ja näytti kuntouttavia liikkeitä. Tärkeimpiä liikkeitä hän sanoi olevan lyöntiliike eteenpäin kuminauhalla tai taljassa, olkapään ulkokierto ja pystypunnerrus. Noh, kyseisiä liikkeitä on tehty nyt kaksi viikkoa ja ilman minkäänlaista muutosta. Viikon päästä pitäisi jo soittaa fyssarille ja raportoida tuloksista... Saapa nähdä joutuuko tässä vielä leikkaukseen vaikka varsinaista kipua ei ilmene missään vaiheessa.

Itse olen kärsinyt vasemman lavan "törröttämisestä" jo vuoden päivät. Vasen olkapää on hieman koholla ja olkapää väsyy/kiristää punnerrus -liikkeissä ja souduissa ja melkein kaikessa. On käyty hierojalla, ortopedillä ja omt-fysioterapeutilla, josta edellä mainitulla nyt viimeiset kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla omt-fyssari hieroi selkää ja niksautteli paikkoja ja toisella kertaa hieroi ja näytti kuntouttavia liikkeitä. Tärkeimpiä liikkeitä hän sanoi olevan lyöntiliike eteenpäin kuminauhalla tai taljassa, olkapään ulkokierto ja pystypunnerrus. Noh, kyseisiä liikkeitä on tehty nyt kaksi viikkoa ja ilman minkäänlaista muutosta. Viikon päästä pitäisi jo soittaa fyssarille ja raportoida tuloksista... Saapa nähdä joutuuko tässä vielä leikkaukseen vaikka varsinaista kipua ei ilmene missään vaiheessa.

minkähän ihmeen takia leikkaukseen pitäis mennä? niinkun edellä on puhuttu niin tuo siirrottaminen monesti johtuu heikosta serratus anterior lihaksesta ja nuo liikkeet mitkä olet saanu omt:ltä on tarkotettu nimenomaan vahvistamaan sitä lihasta. 2viikkoa on lyhyt aika, älä vielä heitä kirvestä kaivoon.. ja sitten tuosta koholla olevasta olkapäästä voisin pikasesti heittää tämmösen analyysin: heikko serratus -> siirrottava lapa -> hermopinne, joka aiheuttaa tuota olkapään väsymistä -> olkapää koholla, koska trapezius jännittynyt ns. suojamekanismina (olkapään kohoasento yleensä antaa lisää tilaa olkapäälle.)

Back
Ylös Bottom