Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
Ihan mielenkiinnosta kysäisen että harrastaako täällä porukka enää ollenkaan rahastoja? Tuntuu ainakin että kaikki keskustelu liittyy suoriin osakeomistuksiin.
No eipä sillä itsellänikin 3/4 sijoituksista on suorissa osakkeissa ja loppu sitten rahastoissa Seligsonilla ja Danskella (omalla pankilla).
Itselläkin menee kuukausittain seligsonille kuuteen eri rahastoon pieni summa, sen lisäksi innostuin joulukuussa aloittamaan suorat osakeostot.
Nyt 2/3 rahastoissa ja loput osakkeissa.
Kun täällä nyt kerta on muitakin rahastosijoittajia jonkin verran niin saataisiinko myös hieman keskustelua salkunhoitajista ja rahastoista joita uskaltaisi suositella muillekin?
Mainitsen nyt itse ensi alkuun mihin rahastoihin olen itse laittanut:
DI Pohjois-Amerikka Osake (tällä haen kuinkas muuten kuin Amerikan mantereen osakkeille "pääsyä" kun en suoria osakkeita ole ulkomaille tehnyt, vielä ainakaan)
DI Suomi Osake (Juha Varis salkun hoitajana on ainakin minut vakuuttanut aiemmilla näytöillään)
DI Suomen Pienyhtiöt (Pienfirmoja joita ei itsellä ole aikaa opiskella, tuo hajautusta)
DI Finland Value (Juha Varis tässäkin salkunhoitajana)
Itseasiassa jos joku noita katsoo tarkemmin niin huomaa että jokainen on rankattu riski-tuottoprofiililla 6/7 joten näillä on kuitenkin tarkoitus hakea korkeampaa voittoa. Kyse muutamista kympeistä per rahasto per 1kk (tai 2kk) välein.
Sitten Seligsonilta löytyy:
Global Top25 Pharmaceuticals
Phoebus
Pharos
Rahamarkkinarahasto AAA
Näissäkin AAA:ta lukuunottamatta riski-tuottoprofiili 6/7. Seligsonille en laita mihinkään kuukausittain vaan laittelen silloin tällöin useampia satasia kerrallaan kun on fiilis, olen kyllä miettinyt että tekisiköhän tuonnekin kuukausittaisen tai parin kuukauden välein tapahtuvia ostoja.
Eli näistä nyt voi päätellä että haen rahastoilla kuukausittaisilla panostuksilla suurempia tuottoja, hieman isommilla riskeillä valittuani juuri noita rahastoja. Lasken nämä silti vielä "turvallisemmaksi" kuin omat suorat ostoni vaikka olen niillä myös jonkinlaiselle tuotoille päässytkin ;) Toki siellä on myös omia oppirahoja maksettu myös, joita ei rahastojen kanssa ole vielä tapahtunut.
En nyt jaksa pidempiä sepostuksia laittaa kun pitäisi nukkumaankin mennä. Mutta saa vapaasti kommentoida valintoja ja ehdotuksia/suosituksia antaa mitä kannattaisi muuttaa/ottaa huomioon. Keitä salkunhoitajia itse suositte ja uskallatte suositella? Itse olen toistaiseksi täysin tyytyväinen noihin rahastoihin ollut enkä ole mitään myynytkään kertaakaan pois.
Ja kuten sanoin aiemmin niin rahastoihin olen sijoittanut aikalailla sen 1/4 kaikista sijoituksista mitä olen tehnyt ja loput on suorissa osakkeissa, mutta olisi silti kiva saada näkemyksiä tuollekin puolelle. Välistä tuntuu ettei ole aikaa seurata osakkeita niin paljoa kuin niissä loistelias menestyminen vaatisi (:D) ja silloin alkaa välistä hieman tuo rahastohaikailukin aina painaa päälle..
Vitun vitun vittu sanon vaan ton revenion kanssa. Juuri toissa viikolla sitä katselin ja meinasin sitä nordnetin tarjouksen aikaan hankkia, mutta enpä sitten hankkinut...
Itsellä rahastoja/osakkeita tällä hetkellä 50/50. Pääpainon aion toistaiseksi siirtää suoriin osakkeisiin, mutta perheemme taloustilanteen vakiinnuttua (vaimo siirtyy koulusta työelämään) aion aloittaa kuukausittaiset rahastosäästämiset seligsonille.
Tällä hetkellä seligsonilla: global top 25 brands, global pharma, suomi ja phoebus. Myös ETF:t kiinnostaisi niiden "helppouden" takia (vrt. suoriin osakeostoihin).
Salkun hoitajista en niin tiedä, täälläkin on seligsonia kehuttu ja omassa kaveripiirissä myös, joten luotan siihen etten totaalista rahanmenetystä koe salkunhoitajan takia. Rahastojen tuotoista taas oma mielipide: tarkoitukseni on säästää rahaa. Rahastoissa ne saattavat jopa tuottaa jotain (vrt. säästötili), joten kaikki tuotto on vain mukavaa lisää. Rahan teko rahalla on sitten suorien osakeostojen hommaa.
Vaikka revenio harmittaakin, niin koitan pitää homman rentona ja olla stressaamatta liikoja. Raha on kuitenkin mulle vaan rahaa, pääasia että on katto pään päällä ja ruokaa mahassa. (ja salikortti taskussa)
Rahastojen tuotoista taas oma mielipide: tarkoitukseni on säästää rahaa. Rahastoissa ne saattavat jopa tuottaa jotain (vrt. säästötili), joten kaikki tuotto on vain mukavaa lisää. Rahan teko rahalla on sitten suorien osakeostojen hommaa.
Minä olen sitä mieltä että keskimäärin rahan teko rahastoilla onnistuu paremmin kuin suorilla osakeostoilla. Tämä siksi, että rahastoilla saa korkoa-korolle veroedun ja hajautuksen paremmin heti kuntoon. Osakeostoilla joutuu ottaa näkemystä enemmän, mutta tietenkin se mahdollistaa huikean ylituoton rahastoihin verrattuna, sekä ei tule hallinnointikuluja. Osakkeiden suurempi riski ja suurempi tuotto-odotus ei siis minun kriteereillä tee niistä parempia välineitä rahan tekoon.
Minä olen sitä mieltä että keskimäärin rahan teko rahastoilla onnistuu paremmin kuin suorilla osakeostoilla. Tämä siksi, että rahastoilla saa korkoa-korolle veroedun ja hajautuksen paremmin heti kuntoon. Osakeostoilla joutuu ottaa näkemystä enemmän, mutta tietenkin se mahdollistaa huikean ylituoton rahastoihin verrattuna, sekä ei tule hallinnointikuluja. Osakkeiden suurempi riski ja suurempi tuotto-odotus ei siis minun kriteereillä tee niistä parempia välineitä rahan tekoon.
Ja mikäli ei paljoa ole tietoa sijoittamisesta vielä kertynyt, niin osakkeilla on helppo tehdä kaikenmoisia virheliikkeitä ja myydä ja ostella eri osakkeita tiuhaan tahtiin. Nopeasti kulut nousee ja voittajana on vain välityspalkkioiden saaja. Sen sijaan rahastoihin sijoittaja harvoin pelästyy laskukausia tms. vaan antaa rahojen köllötellä jolloin se tuottokin on parempaa.
Sepä se, sepä se. Mä näen tosiaan asian niin, että osakkeilla voi tehdä sitä rahaa paremmin eli omat päätökset vaikuttaa todella paljon tuottoon. Ja kun puhun rahan tekemisestä, niin sillon sitä jumalauta kans tehdään! Eli hirveellä riskillä satojen prosenttien tuottoja mieluusti muutaman vuoden sisään.
Rahastoilla tähän et pääse ikinä, mutta kuten sanottua, ei ne laskukaudetkaan paljoa päätä palella. Alle sadan prossan tuotot samalle aika-akselille näen vaan säästämisen etuna. No jaa, enpä mä noista osakkeista/yrityksistä mitään tiedä, siksi en mitään päiväkauppaa teekään.
Eli: osakkeilla näen rahanteon mahdollisuuden olevan olemassa, rahastot näen järkevänä säästämiskeinona. Keskimääräisestihän asiat ovat kuten sanoitte, mutta jos mä haluan "tehdä" rahaa, niin en mä valitse sitä maltillista keskimääräistä keinoa.
Hassua tämä sijoittaminen. Muutamassa kuukaudessa EB on nostanut itsensä yhdeksi arvokkaimmista lapuista salkussani. Ja samalla mielenkiintoisimmaksi. Alunperin sijoitin, koska oli potentiaalinen ja kiinnostava yhtiö. Mutta en kyllä tälläistä odottanut. Tarkoituksena oli pitää sitä "riskilappuna" tasapainottamassa varmempia sijoituksia. Tämä on juuri se osakesijoittamisen suola. Mielenkiintoinen vuosi tulossa!
Harmittaa silti edelleen, että tästä on tullut hypelappu KL:ssä. Suotta pedataan älyttömät odotukset, kun hiljalleen tulisi parempaa tulosta. Turhia heittelyitä tulee kurssiin, kun odotukset ja realismi on kilometrin päässä toisistaan.
Ensi torstaina sitten Kämpin ulkopuolella norkoilemaan termarin kanssa.
Toivottavasti olen väärässä, mutta itse veikkaan, että liikevaihto ei ole kehittynyt odotetusti (ainakaan vielä v2013 lopulla) ja alas päin tullaan. Jostain syystä olen tullut vähän skeptiseksi Biohitin osalta.
Lionhead, mä taas ajattelin Elektrobittiin sijoittaessani, että downside on max 30 % ja upside on ainakin 100 %. Noin niin kuin vuoden aikajänteellä... Nojoo, ylitti optimistisimmat odotuksenikin tuo. Ei haittaa! KL palstalla on sellainen ongelma, jotta pienyhtiöiden keskusteluketjut pysyvät asialinjalla tasan niin kauan kunnes kurssi lähtee keulimaan... Onneksi tähänkin ongelmaan on tulossa helpotusta ;)
Toivottavasti olen väärässä, mutta itse veikkaan, että liikevaihto ei ole kehittynyt odotetusti (ainakaan vielä v2013 lopulla) ja alas päin tullaan. Jostain syystä olen tullut vähän skeptiseksi Biohitin osalta.
LV kasvu tulee heittämään monet perseelleen ja ohjeistus pidetään siinä, että 2014 mennään voitolle. En tiedä tapahtuuko vielä TP:ssä, vai myöhemmin tänä vuonna, mutta sekä Gastropanel että Acetium saadaan kunnolla jakeluun sinne missä niiden päälle ymmärretään ja niitä tarvitaan. Osakkeenomistaja kiittää. Voin toki olla väärässäkin, mutta ei tässä 40 % painolla auta muuta kuin ajatella, että on tehnyt oikeat päätelmät. Muutoinhan en olisi noin isolla painolla menossa osariin. Niin ja EB:llä kurssinousun takia sama paino, vaikka aluksi lähdin reilun 10 % painolla kyytiin... Jännittävät pari viikkoa tulossa - salkkuni kannalta merkityksellisimmät.
Takomalla ollut aika villejä liikkeitä tänävuonna, kukaan seurannut ko. lafkaa ja mihin suuntaa mahdollisesti menossa?
Tälläinen pieni projekti tänä vuonna yrittää tonnin potilla veivata mahdollisimman paljon euroja plussalle, mutta jos tästä ei mitään tuu nii pitää jossain vaiheessa heittää mitä jää jäljelle vaikka Revenioon. Suunta nyt on vähän väärä näin alkuun, kun Tecnotree:stä ei tullut luovuttua tarpeeksi nopeasti, kun oli vielä toistakymmentä prosenttia voitolla, olihan se ~10% tappiotakin jonkunlainen opetus näistä sentti-osakkeista ja miten nopeasti vaihdon voluumi niistä katoaa, kun on kadotakseen (tosin tyhmänä rupesin miettimää holdaamista nii jäi lojumaan, vaikka potti oli tarkoitettu vain veivaamiseen).
Elektrobittiä myös mietin, mutta pelkään vähä liikaa sitä hypeä mikä lafkan ympärillä liikkuu ja kuinka KL-supersijoittajat reagoivat tulokseen.
PS: Mistäs porukka tiirailee mahdollisia pörssikalentereja tms. mistä näkisi vähintäänkin OVK:ten julkistuspäivät Helsingin pörssin yhtiöille? Talsan kalenteri ei mahda näyttää enää jäljelä olevia 2013/Q4 tulospäiviä jos oikein tiirailin ja voisi luulla että NASDAQ OMX tuotakin tarjoaa, mutta oon aina jotenkin niin hukassa niitten kotisivujen kanssa etten meinaa sieltä mitää etsimääni löytää, kaikkea muuta kyllä aina.
EB:n tilinpäätös tällä viikolla, mitäs meinaatte olevan tulossa? Itse veikkaan hyvää tulosta, mutta osakkeen selkeää heikkenemistä yliarvostuksen takia. Selailin parit tilinpäätökset, eikä niissä ainakaan ollut julkistettu uusia yhteistyökuvioita. Onkohan kovinkin tavallista, että tieto yrityksen myynnistä, fuusiosta tms. tulee tilinpäätöstiedotteessa?
Itsellä selkeä ylipaino salkussa EB:tä kovan arvonnousun takia. Ei viitsisi takkiin ottaa kauheasti, mutta lottopotin osuessa olisi mukavaa olla "matkassa mukana".
Pelkään kanssa että hyvä nousutahti jatkuu alkuviikon, mutta tulos on positiivisuudesta huolimatta pettymys monelle ja myyvät sitten viime päivien nousun nojalla omansa pois. Tämä ehkä aiheuttaa pienehkön sopuliefektin ja palataan varmaan takas sinne pariin euroon ellei allekin. Hetkellisesti.
Pelonsekaisin tuntein tässä odotellaan EB:n tilinpäätöstä. Ei siksi, että firmassa olisi vikaa, vaan siksi, että pelkään osakkeen olevan tällä hetkellä yliarvostettu. Kait se kurssi voi tp-päivänä noustakin, jos Wireless on lähtenyt hyvin liikkeelle ja ohjeistetaan reilua kasvua. Mulla on KH euron pinnassa ja olen opiskelija tällä hetkellä, joten ei ole mitään järkeä lähteä lappuja tässä veivaamaankaan. Pitkässä juoksussa EB kuitenkin nousee ja jos dippaa alle kahden, niin ostan lisää lappuja.
Lisäisin vielä, että EB:tä luotsaavat ovat vaatimatonta sakkia. Eivät ne tule Kämppiin mitään madonlukuja kertomaan. Toisaalta markkinat voivat olla sellaiset, että mikään ei riitä...
Samaa pelkään, että ellei Kämpissä huudeta lujaan ääneen diskon pauhatessa "EB on uusi Nokia koska liikevoitto näin ja näin paljon", niin tuulipukukansa pettyy.