Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kannattaako näin nuorena 18~ ottaa käyttöön esim. sitrulliinimalaatti, beeta-alaniini ja BCAA ennen treeniä erillisinä jauheina, kun nyt pelkällä heralla ja välillä ilman melkein vuosi menty (ja itselle mieluista muutosta tapahtunut jo)? Vai onko joku valmis tehonlisääjä parempi?

Joppa tossa jo vastailikin, mutta toki.. kyllä mäkin käytän heran lisäksi myös, maltoa, kreaa ja BCAA. Toimii hyvin, enempää en tarvitse.

onko typerää jos tekee näin: salitreeni, sen jälkeen palkari ja tunnin sisässä vielä lenkille?
tavoitteena ei niinkään ole lihaskasvu

mitä mieltä

mitäs porukka on mieltä. alotin salil käynnin ja päädyin tohon arskan g6 ohjelmaan mutta lisäsin siihen vielä rinta taljalla ja sitte ojentajia taljalla lisäksi ja siinä vielä samalla sitte loppu lämppäreiks viel vähä lisä hauista taljalla
onko liikaa? (ei tunnu liialta) penkki esim ei ottan mun mielestä kunnolla rintaan (voi olla et viel taktiikassa hiottavaa) ni sen takii lisäsin taljalla ja sit samal aattelin vetää noit muitaki ku jakso viel

Forkuille ja olkapäille ainakin venttiilin kääntely molemmin käsin. Hyvää koko kropan treeniä kanssa pomolta palkankorotuksen pyytäminen(ryhdikkäästi staattisessa seisoma asennossa,rinta edessä,vatsat jännitettyinä & perse sisässä. ja muista myös hengittää aina puhuessa).

Jos ei salille pääse ni kaikki mahollinen kehonpainolla tehtävä(leuat jos löytyy jokin kaide yms,vatsoja,punnerruksia eri asennoista,ymsyms). käsipainolla: yhen käden pystypunnerruksia,hauiskääntöä,ojentaja punnerruksia,kulmasoutua. jalat ainoo mitä ei oikee pysty(ellei vedä jtn yhen jalan kyykky). Tai ainahan voit maastavetää jonkun kesätyöntekijän tai jtn.
voitko suomentaa tosta ton forkut ja venttiilin kääntelyn? ei oo ihan slangi hallussa vielä...
jalkoja ei nyt oliskaan tarkotus pahemmin rakennella, kun ne on jo muutenkin liian isot suhteessa kaikkeen muuhun. ainut käyttökelposella korkeudella oleva kaide on parvekkeessa, ja näin lämpöaallon helliessä sitä on vähän epämiellyttävää käyttää, eli pituussäädettävää tankoa ostamaan siis...

mitäs porukka on mieltä. alotin salil käynnin ja päädyin tohon arskan g6 ohjelmaan mutta lisäsin siihen vielä rinta taljalla ja sitte ojentajia taljalla lisäksi ja siinä vielä samalla sitte loppu lämppäreiks viel vähä lisä hauista taljalla
onko liikaa? (ei tunnu liialta) penkki esim ei ottan mun mielestä kunnolla rintaan (voi olla et viel taktiikassa hiottavaa) ni sen takii lisäsin taljalla ja sit samal aattelin vetää noit muitaki ku jakso viel

Arskan kutonen toimii kyllä ihan hyvin sellaisenaan eikä tarvitse mitään ylimääräisä taljoja, ojentajia tai hauiskääntöjä (haukkareitahan tossa on muutenkin jo sarja...). Tee vaan kuten tuo on mietitty ja katso mitä saat. Myöhemmin ala sitten säätämään jos ei miellytä.

- - - Updated - - -

onko typerää jos tekee näin: salitreeni, sen jälkeen palkari ja tunnin sisässä vielä lenkille?
tavoitteena ei niinkään ole lihaskasvu

Mikäs tavoitteena on?

Vastaan vähän eri tavalla.
Jos oot suht aloittelija, niin sulla ei ehkä ole sillain vielä tietoa siitä miltä se kova treeni tuntuu, ja miten se tehdään isolla, brutaalilla teholla. siksi ehdottaisin tällaista aluksi:

- Teet niin maan perkeleesti erilaisia sarjoaja, suht pienillä (mutta kuitenkin tarpeeksi isoilla) painoilla.
- Tee sarjoja ja toistoja paljon
- Menee muutama viikko, niin alat oppimaan millaista se kova treeni on, ja minne sen pitää osua.

Kokeile.

Kuntosaliohjelma aloittelijalle

Olen täysi noviisi salilla, joten haluaisin kysyä asiaa tuntevilta muutamia perusjuttuja. Olen 173 cm ja 80 kg, yli 30-vuotias mies. Millaista kuntosaliohjelmaa suosittelisitte minunlaiselleni aloittelijalle? Tarkoitus olisi kiinteyttää ylimääräistä laardia, pudottaa vähän painoa ja ehkä myöhemmin jopa hankkia vähän lihasta. Olen ajatellut sellaista 3 päivää viikossa treeniin. Olen löytänyt netistä varmaan sata erilaista ohjelmaa, mutta enpä oikein tiedä mitä eroa niillä on. :)

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Tää oli eka kerta ku oon ite tollasesta kuullut. ainoo selitys mikä itel tulee mieleen on juurikin tuo. saa aika kovaa puristaa varmaan :D.

No kyllä ite huomaan, et esim penkissä niissä viimisissä toistoissa puristaa sitä tankoa ihan kunnolla. Sama kyykyssä. Sarjojen jälkeen forkut pumpissa. :D Ei tätä tosin aina tapahdu, mutta esim. penkissä noin kävi viimeks eilen.

Saatan olla väärässäki, mutta ite ainaki oon päätelly sen johtuvan just tuosta. :D

Tää oli eka kerta ku oon ite tollasesta kuullut. ainoo selitys mikä itel tulee mieleen on juurikin tuo. saa aika kovaa puristaa varmaan :D.

Ainoa selitys? Miten ois vaikka ranteen asennon ylläpitäminen jos ei siis penkkaa ranteet vääntyneenä.

bench-press-wrists-grip.webp

How You Can Avoid Wrist Pain From the Bench Press | StrongLifts StrongLifts

Toi venttiilin kääntely ja pomolle puhuminen oli vaan jtn tylsyyksissä keksittyä huumoria mun puolelta. Mut forkku tulee englannin kielen sanasta forearm, eli kyynärvarsi. Josset siis oikeesti oikeesti salille pääse niin sitten noi mitä aiemmin mainitsin toimii varmasti. Mut joku leuanveto tanko nyt kannattaa mun mielestä ainakin hommata, muuten ei selkää kyllä oikeen saa treenattua jos 1 kevyt käsipaino vaan olemassa. Selaappas nettiä vaikka hakusanoilla: ''bodyweight exercises'' ''treenaaminen ilman painoja'' tai jtn vastaavaa niin sieltä varmasti löytyy jtn mitä voit tehdä siellä töissä.

joo ton pomolle puhumisen kyllä tajusin, mutta venttiilin kääntely oli vähän että voot? dam dam...
epäkkäisiin tuntuu noi kaasupullot toimineen, kahteen viikkoon huomaa olkalinjan oienneen. huomasin nimittäin loppuvuodesta että alkaa vetää hartioita liikaa eteen.
punnerruksia löytyi sinätuubasta vino pino, nyt oon tehnyt neljää erilaista etunojaa ja käsillään seisoen seinää vasten sekä selkä että naama seinään päin, vuorotellen kumpaakin.
E: niin ja salille periaatteessa pääsis, ei vaan oikein jää 12 tunnin työpäivän jälkeen aikaa asialle, joka ei kuitenkaan ole henki ja elämä. turhaa maksaa salista jos siellä ei ehdi koko rahan edestä käydä...

Olen täysi noviisi salilla, joten haluaisin kysyä asiaa tuntevilta muutamia perusjuttuja. Olen 173 cm ja 80 kg, yli 30-vuotias mies. Millaista kuntosaliohjelmaa suosittelisitte minunlaiselleni aloittelijalle? Tarkoitus olisi kiinteyttää ylimääräistä laardia, pudottaa vähän painoa ja ehkä myöhemmin jopa hankkia vähän lihasta. Olen ajatellut sellaista 3 päivää viikossa treeniin. Olen löytänyt netistä varmaan sata erilaista ohjelmaa, mutta enpä oikein tiedä mitä eroa niillä on. :)

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Tervetuloa punttimaailmaan. Kaksi suosituinta treeniohjelmaa aloittelijoille ovat nämä:
http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/
Itse suosittelen enemmän tuota ensimmäistä, Arnoldin kuusikkoa, sen äärimmäisen yksinkertaisuuden takia. Sillä saa hyvän ensikosketuksen treenaamiseen ja on todella helppo päästä vauhtiin.

Kannattaa käyttää aikaa Aloittelijoiden osion tärkeiden postausten lukemiseen (ei välttämättä koko keskustelua, vaan aloituspostaus). Käy myös tuolla Ravinto-puolella keräämässä tietoa, oikeanlainen ravinto on vähintään yhtä tärkeää kun treenaaminen.

Kukaan ei pysty rannetta pitää noin suorassa jos kädessä vähän on enemmänkin rojua kuin tyhjä tanko..

Paha noista kuvista sanoa kun ei tarkemmin näe missä kohtaa kämmentä tanko on, mutta monet kyllä pitää ihan liian ylhäällä jolloin ranteet taittuu turhan paljon. Kummasti vaikka Spoton 327,5 kiloa pysyy suht suorilla ranteilla verrattuna moniin suorituksiin joita joka kerta näkee salilla. Sen tangonhan on tarkotus olla suoraan ranteen päällä pystysuunnassa, ei takana niinkun vasemmanpuolisessa kuvassa.

Noiden on tarkotus olla havainnollistavia kuvia, niin niissä voi olla pientä liioittelua, mutta kuvan ajatus on tärkein.

edit: ja sen painon määrän ei pitäis kyllä vaikuttaa siihen mikä on ranteen asento, koska oikea asento on yhtä kuin tukevin ja vakain asento.

Tähänkin varmaan internetti pullollaan vastauksia ja erilaisia pitkiäkin selostuksia. Eli siis jos tarkoituksena on saada penkkitulos nousemaan, mikä on paras tapa tehdä se? Tällä hetkellä pumppaan 2*6 settiä kahdesti viikossa siis kaksi sarjaa 6'lla toistolla. Tuntuu vaan älyttömän vähiltä tuo toistomäärä :rolleyes:

Pystynkö muuten kuin vaan tekemällä kyykkyä parantamaan liikkuvuutta, niin että pääsen syvemälle? Tuppaa jo 90 asteen kohalla penikat laittamaan stoppia liikkeelle. Syväkyykkyä tahtoisin alkaa tekemään, muttei liikkuvuus vaan riitä.

Onko tuota Elaston 2-jakoista järkeä tehdä että tekisi joka treenin loppuun asti maksimipainoilla eikä tuolla progressiosysteemillä, ei itselläni tuollainen nappaa yhtään.

Back
Ylös Bottom