Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Yhdessäkään noista kuvista ei ollu 90° polvikulmaa, vaan pienempi katsoi sitten reiden ylä- tai alapintaa. Vaikka tollanen kulmamittaus kuuluis luiden mukaan tehdä ennemmin.

Ja yhdyn Orankiin: tässä keskustelussa ei ole mitään järkeä.

Fireball: Mihin nähden se reisi sun mielestä on 90 asteen kulmassa ollessaan vaakatasossa? Ei sitten niin mihinkään järkevään vertailukohtaan nähden, eli koko "90 asteen kyykky" käsite on mun mielestä aika outo.

Ja toi ekan kuvan kyykky näyttää vajaalta, voi kyllä kuvakulmakin hämätä.

Okei,

*käsi raamatulla* Minä pyhästi lupaan että en tästä lähten käytä 90° kulmaa terminä kyykkysyvyydessä foorumi kirjoitusteni yhteydessä. Käytän: Polven yläpinta lantion yläpuolella termikettä. tjtn parempaa ja kuvaavampaa termikettä.

Aina on vaikea ymmärtää toisto osapuolta kun puhutaan eri asiasta. Toinen puhuu reiden yläpinnan ja maanpinnan muodostamasta kulmasta ja toinen polvikulmasta, niin ei kai niistä nyt samaa saa millään.

Itsellä sellainen tilanne, että polvi kipuilee kyykätessä. Oikeastaan se kipuilee kun jalassa on kulmaa tietty määrä, ja painon lisääminen myös lisää kipua. Toiveissa on, että se paranee ajan kanssa. Kyykkyä ei pysty tekemään, mutta mitä apuliikkeitä sille kannattaisi tehdä, jotta kuntoutusaika ei menisi täysin harakoille? Oman tulkinnan mukaan tuo kipu on vahvasti etureiteen liittyvä, eli sitä ei pysty rasittamaan.

Mikä kohta polvessa kipuilee?
Itellä siis polven yläosa/jänteet on kipuillut koko ikäni. Siihen auttaa etureiden venytys.

Kestääkö polvi mennä kyykkyyn ilman painoa, oman kehon painolla?
Itellä ei kestäny, joten rupesin syksyllä kokeeksi kuntouttamaan polvia. Lämmittelin jalat hyvin, jullen tauolla roikuin tangossa ja rupesin kyykkäämään siihen asti kunnes tulee kipu ja vedin itseni ylös. Pikku hiljaa rupesin pääsemään alemmas ja lopuksi pääsin jo niin pitkälle että pystyin kyykkäämään jo omalla painolla.
Seuraavaksi lisäsin tangon niskaan ja nyt olen jo siinä vaiheessa että laitoin tankoon jo yht 5 kg painoa.

Hiljaa hyvää tulee. Mutta siis on äärimmäisen tärkeää että jalat on hyvin lämmitetyt ja tee tosiaan vaan osittaisia liikkeitä ensin kivun sallimissa rajoissa ja pikku hiljaa jänteet ja siteet ja nivelet kestää enempi.

Mul on nyt pieni ongelma. Oon alkanut vihdoin tekemään mavea, mutta forkuissa ei ole tarpeeksi voimaa, että tanko pysyisi näpeissä. Oon tehnyt 5x5:llä ja suhteellisen paljon tehoa katoaa siihen, että ote alkaa lipsumaan. Pitäisikö mun vaan jatkaa samaa linjaa ja toivoa, että grippi paranee, vai hankkia ne paljon parjatut vetoremmit?

Vedätkö ristiotteella? Sillä yleensä ristiotteella pitäisi kyllä voiman riittää hyvin. Ja kai magnesiumiakin hierot käsiisi? Mikäli kuitenkin käytät magnesiumia ja vedät ristiotteella, ja ote ei pysy, niin sitten kyllä kannattaa hankkia ne vetoremmit. Mutta vaikka hommaisit ne vetoremmit, älä jätä forkkujen treenausta silti puolitiehen.

Yks vaihtoehto on myös sormilukolla vetäminen. Pitemmissä sarjoissa tuntuu kyllä (ainakin näin tottumattomalle) aika helvetin pahalta, mutta jos pientä kipua kestää niin varmasti pitää ote.

hookgrip.webp

Mul on nyt pieni ongelma. Oon alkanut vihdoin tekemään mavea, mutta forkuissa ei ole tarpeeksi voimaa, että tanko pysyisi näpeissä. Oon tehnyt 5x5:llä ja suhteellisen paljon tehoa katoaa siihen, että ote alkaa lipsumaan. Pitäisikö mun vaan jatkaa samaa linjaa ja toivoa, että grippi paranee, vai hankkia ne paljon parjatut vetoremmit?

Gripperitreeneistä olisi varmasti hyötyä tähän. Ainakaan itselläni ei ole vielä ollut ongelmia sen kanssa, että tanko olisi käsistä lipeämässä ja Captains of Crushit ovat olleet jonkun aikaa aktiivisessa käytössä. Tosin teen maastavetoa vasta ~110 kilon nurkilla, joten kovin kummoisilla raudoillakaan ei vielä ährätä.

Ja mavea ajatellen puristusvoimaa kannattaa sitte treenata mavetangon paksusella tangolla (oli se sitten leuanvetotanko tai levytanko tai vaikka rolling thunder) staattisesti. Pitojen tulis myös olla ajallisesti about yhtä pitkiä, ku maastavedossa. Tietty välillä vähän lyhyempiä ja välillä vähän pidempiä, mut suunnilleen. Sormilukkoa (tai sitte sitä ristiotetta, jos sormilukko ei todellakaan onnistu (kipu on tekosyy)) suosittelisin kuitenki kokeilemaan, koska puristusvoima voi rajoittaa mavetulosta kyllä sen verran paljon.

Mulla on niin nakkisormet, että perus myötäote pitää paremmin kuin sormilukko. :(

Kai olet kokeillut magnesiumin kanssa, jos peukku ja muut sormet nimittäin luistavat hikisinä keskenään niin sormilukko ei pidä paljoa mitään? Harvalla on niin nakkisormet ettei sormilukkoa saisi aikaan, vaikka se opettelun takana onkin. Kannattaa myös valita mahdollisimman ohut tanko, jos salilla on valinnanvaraa.

Kai olet kokeillut magnesiumin kanssa, jos peukku ja muut sormet nimittäin luistavat hikisinä keskenään niin sormilukko ei pidä paljoa mitään? Harvalla on niin nakkisormet ettei sormilukkoa saisi aikaan, vaikka se opettelun takana onkin. Kannattaa myös valita mahdollisimman ohut tanko, jos salilla on valinnanvaraa.

En ole mankulla kokeillut ja saan kyllä sormilukon aikaiseksi, mutta saan paremman ja pitävämmän otteen ihan vaan puristamalla. :) Ainakin oman salin tangoilla, tiedä sitten, jos jossakin olisi ohuempia tankoja niin meikäläisenki nakit taittuisi paremmin ympärille.

Melkeen kyllä väittäisin että teet jotain väärin, meinaan sormilukolla pitäis olla ihan helvetisti pitoa, käytännössä niin paljon kun pystyt/kestät nostaa. Eihän siinä sormien pitäis päästä luistamaan mitenkään kunhan ei irrota otetta.

Hyvin mahdollista tämäkin. Ainakin aiemmin laitetun kuvan mukaisella tavalla en saa sormia lukittua hyvällä tahdollakaan.

Back
Ylös Bottom