Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mun mielestä sitä ei välttämättä kannata alkaa edes korjaamaan, jos kyykky on tarkoutus tehdä jalkaliikkeenä eikä laji ole voimanosto. Sehän on selvä, että johonkin se kyykky viimeisissä toistoissa kaatuu ja joillakin se heikoin lenkki on selkä, joillakin takaosasto, joillakin etureidet... Mulle henk. koht. kaikista paras vaihtoehto on kun etureidet on se mihin homma kaatuu. Niitä kun haluan treenata. Jos treenaan etureidet suhteessa vahvemmaksi kuin vaikka keskivartalon, niin sen jälkeen en voi tehdä enää kyykkyä tehokkaasti etureisille kun keskikropasta loppuu vääntö ennen niitä.

Se on ihan tavoitteista kiinni, mutta aina tekniikan pettäminen viimeisissä toistoissa ei ole merkki siitä, että jotain pitää korjata.

Aika helvetin nurinkurinen logiikka. Jos kyykkytulos jää kiinni heikoista etureisistä niin eiköhän silloin kannata juurikin korjata se heikko lenkki eikä ajaa enempää paskalla tekniikalla tehtyjä toistoja selkäytimeen.

Aika helvetin nurinkurinen logiikka. Jos kyykkytulos jää kiinni heikoista etureisistä niin eiköhän silloin kannata juurikin korjata se heikko lenkki eikä ajaa enempää paskalla tekniikalla tehtyjä toistoja selkäytimeen.
Ei todellakaan jos pääasia ei ole kyykkytulos. Se viimeinen toisto on aina tehty paskalla tekniikalla jos loppuun mennään. Joku paikka pettää aina kuitenkin. Mulle paras on etureidet. Olet voimanostaja joten ajattelet omalla tavallasi.

Ja tuon heikon lenkin vahvistamisenkin voi ajatella sillä tavalla, että sehän on vain vahvuuden siirtämistä. Penkkipunnerrus voi kaatua siihen kun ojentajista loppuu voima, joten niitä on hyvä vahvistaa. Kun niihin keskittyy tarpeeksi niin niistä voikin tulla vahvemmat kuin rinnasta ja sit taas onkin vuoro keskittyä rintaan. Optimitilanne tietysti voimanoston kannalta olisi, että penkissä tarvittavien lihasten voimasuhteet on tasapainossa, mutta kuinka monella ne on? Bodauksessa taas olisi toivottavaa, että rinnasta loppuu potku ensimmäisenä. Eri lajeja, eri tavoitteita, ei yhtä oikeaa ratkaisua.

Ei todellakaan jos pääasia ei ole kyykkytulos. Se viimeinen toisto on aina tehty paskalla tekniikalla jos loppuun mennään. Joku paikka pettää aina kuitenkin. Mulle paras on etureidet. Olet voimanostaja joten ajattelet omalla tavallasi.

Ja tuon heikon lenkin vahvistamisenkin voi ajatella sillä tavalla, että sehän on vain vahvuuden siirtämistä. Penkkipunnerrus voi kaatua siihen kun ojentajista loppuu voima, joten niitä on hyvä vahvistaa. Kun niihin keskittyy tarpeeksi niin niistä voikin tulla vahvemmat kuin rinnasta ja sit taas onkin vuoro keskittyä rintaan. Optimitilanne tietysti voimanoston kannalta olisi, että penkissä tarvittavien lihasten voimasuhteet on tasapainossa, mutta kuinka monella ne on? Bodauksessa taas olisi toivottavaa, että rinnasta loppuu potku ensimmäisenä. Eri lajeja, eri tavoitteita, ei yhtä oikeaa ratkaisua.

Kyllä mä lähtisin siitä että jos nousujohteisesti haluaa treenata niin heikkouksia pitää parantaa. Jossain kohtaa tulee ne maksimit vastaan niin ei ole kivaa jos selkä on maksimissaan mutta muut sakkaa heikkojen etureisien takia, jos taas olisit vahvistanut niitä etureisiä niin muutkin paikat pääsisivät sinne oletettuun maksimiin.

Jos yksinkertaistetaan, auton huippunopeutta parannetaan niin ei auta että ostat tehokkaamma moottorin paremman huippunopeuden saavuttamiseksi jos alla on edelleen kottikärryn renkaat, suurempi hyöty auton maksiminopeuteen ei olekkaan suurempi moottori vaan ne auton renkaat.

Tätä uskon oranginkin tarkoittaneen?

Trollaatko vai mistä sinä vedät noita juttuja? Tajuatko, että jos sun on tarkoitus niitä jalkoja treenata(omat sanasi) niin jullettavat kyykyt ei todellakaan ole se ratkaisu? Vitun rasittavaa mutuilua taas täynnä tää foorumi.

Edit. Tämä siis powerhousulle.

Edit2. Juurikin noin Japi.

Kyllä mä lähtisin siitä että jos nousujohteisesti haluaa treenata niin heikkouksia pitää parantaa. Jossain kohtaa tulee ne maksimit vastaan niin ei ole kivaa jos selkä on maksimissaan mutta muut sakkaa heikkojen etureisien takia, jos taas olisit vahvistanut niitä etureisiä niin muutkin paikat pääsisivät sinne oletettuun maksimiin.

Jos yksinkertaistetaan, auton huippunopeutta parannetaan niin ei auta että ostat tehokkaamma moottorin paremman huippunopeuden saavuttamiseksi jos alla on edelleen kottikärryn renkaat, suurempi hyöty auton maksiminopeuteen ei olekkaan suurempi moottori vaan ne auton renkaat.

Tätä uskon oranginkin tarkoittaneen?
Siinähän ne paranee väkisinkin samalla jos ne on se heikoin lenkki ja niistä loppuu voima aina ekana. Jos nyt otetaan se mielipuolinen oletus, että kaikki muut on jo maksimissa, mutta etureidet ei, niin eikö ne etureidet lähesty väkisinkin maksimia koko ajan kun ne on se heikoin lenkki ja voimistuvat? Ei ole järkeä tehdä jostakin muusta lihaksesta heikointa lenkkiä jos on tarkoitus treenata toista. Ei se tarkoita todellakaan sitä, että ne etureidet jätetään heikoiksi. Vahvistuu ne väkisinkin. Ymmärrän varsin hyvin heikon lenkin vahvistamisen idean, mutta kuten sanottu niin voimailun sisään mahtuu eri lajeja ja oikea ratkaisu ei ole kaikissa sama.

Mua kyllä ihmetyttää tää miten te gurut löydätte aina yhden ainoan heikon kohdan. Kyllähän tuo kohta missä tekniikka hajoaa kertaa vain siitä että kyseessä oli pikkusen liian raskas sarja. Jos kerran samaa vikaa esiintyy myös pienemmillä painoilla niin olisi ihan mukava nähdä miltä ne toistot sitten näyttävät. Jostain syystä en aivan usko että ne näyttää ihan samalta.

Se täytyy vielä sanoa että tuossahan ei välttämättä kyse ole heikosta kohdasta vaan tekniikkavirheestä. Jos on opeteltu kyykkäämään niin että kun etureisien pitäisi alkaa työskentelemään tuossa kohtaa niin silloin julletetaan niin ne etureidet ei koskaan opi työskentelemään oikein takakyykyssä.

Ymmärrän kyllä molemmat kannat, mutta jos esim. etureidet ovat jäljessä, ni miksi pitäis odottaa, että ne sillä etukyykyllä paranis muiden kanssa samaan tasoon? Saman tienhän voisi jollain apuliikkeillä ottaa muita paikkoja kiinni, jolloin pääsis taas nopeammin kehittymään.

Ei jaksa vääntää enää rautalangasta, kun ei mee jakeluun. Jotain lusikoista ja kauhoista...
No kun sä treenaat liikettä niin se on ihan eri juttu. Mä treenaan etureisiä ja se taas on ihan eri juttu. Ei tarvitse vääntää rautalangasta koska mä kyllä ymmärrän mitä tarkoitat mutta sä et tunnu ymmärtävän mitä mä tarkoitan. Jos voimasuhteet on ihan päin persettä niin silloin tietysti on fiksua vahvistaa heikointa lenkkiä. Silloin se rasitus kohdelihaksellekin on suurempi kun painot on suuremmat. Siinä taas ei ole järkeä, että voimasuhteet käännetään toisinpäin ja tehdäänkin kohdelihaksesta suhteettoman vahva. Jos tekniikka on muuten kunnossa mutta viimeinen toisto julletetaan koska etureidet on jo valmiit niin en näe ongelmaa. Sehän on vain työn siirtämistä muille lihaksille ihan niin kuin tapahtuu vaikka hauiskäännössä kun autetaan pienellä heilumisella kun hauikset ei enää jaksa. Se rasitus siirtyy aina johonkin ja aina jokin paikka pettää, jolloin täysin puhdasta sarjaa täydellisellä tekniikalla ei ole edes olemassa. Jos nyt teenkin etureisistä vahvat ja kyykky loppuu keskikropan pettämiseen niin taas viimeisessä toistossa tekniikka pettää. Sitä ei voi välttää. Siinä on vain se, että se on bodausmielessä vielä huonompi vaihtoehto, koska silloin etureidet eivät ole saaneet maksimaalista rasitusta. Siksi on syytä pitää ne etureidet aina vähän jäljessä. Ja tässä päästään taas siihen että jos ne voimasuhteet ei ole edes sinnepäin, niin silloin on syytä korjata jotain. Jos koko sarja menee tekniikan osalta päin persettä niin se ei ole optimitilanne enää etureisienkään rasituksen kannalta. Se on pelkkää tyhmyyttä jatkaa sillä.

Vertauksena se, että mä en tee nykyään taas juurikaan etukyykkyä, koska mulla loppuu siinä keskivartalosta pito ennen etureisiä. Se ei ole silloin hyvä etureisiliike mulle. Sitä vastoin rankaisen etureisiä kapealla takakyykyllä ja teen sen päälle esim. julleja ja koitan vahvistaa keskikroppaa jotta saisin keskikroppaan pitoja ja taas etukyykyssä rasituksen sinne minne se kuuluu. Jos taas etukyykyssä etureisistä loppuisi voima vähän ennen keskikroppaa niin en lähtisi korjaamaan. Jos taas olisikin niin, että etureidet on tosi paljon jäljessä, niin ei olla enää siellä järkevällä alueella senkään puolesta ja silloin niitä on kyllä syytä vahvistaa.

Se täytyy vielä sanoa että tuossahan ei välttämättä kyse ole heikosta kohdasta vaan tekniikkavirheestä. Jos on opeteltu kyykkäämään niin että kun etureisien pitäisi alkaa työskentelemään tuossa kohtaa niin silloin julletetaan niin ne etureidet ei koskaan opi työskentelemään oikein takakyykyssä.

Tätä mä vähän itsekin epäilen, että olen ajanut itselleni sisään vääränlaista kyykkytekniikkaa vuosikaudet. Tässä on vielä pienemmällä painolla reilun 20 toiston sarja kesältä Squat 100kg - YouTube. Kyllä tuossakin heti ensimmäiset toistot taittuu selälle vähän.

Etukyykkyä olen tehnyt vasta kuukauden tekniikkaa harjoitellen ja ajan siinäkin kovaa vauhtia painoja kiinni takakyykkyyn nähden eli suhteettoman heikoista etureisistäkään tuskin on kyse. Puhumattakaan etureisien dominoivasta koosta (joka ei tietenkään korreloi voiman kanssa) muuhun kroppaan nähden.

Ongelma on tiedostettu, mutta korjaaminen tuntuu olevan helpommin sanottu kuin tehty. Täsmennettäköön tähän koulukuntien taistelun yhteyteen, että ambitioni kyykyn suhteen on hioa tekniikka hyväksi ja lisäillä ajan myötä painoja tankoon, ei niinkään bodailla reisiä suuremmiksi. Olisiko takakyykyn korvaamisessa box-kyykyllä ideaa (en ole koittanut ikinä)? Etukyykky tulisi sitten vielä lisänä toisessa alakroppatreenissä.

Late_h, mulla täysin sama ongelma. Kyykyt kippaa eteen juuri samalla tavalla ku sulla, vaikka myös mulla on aika dominoivat etureidet muuhun kroppaan verrattuna.

Mutta Powerhousu, kun ne etureidet väsyy niin se kyykky silti nousee -> joku toinen lihas (takaosasto) tekee työn. Silloin opetellaan tekemään kyykkyä takaosastolla vaikka haluttiinkin treenata etureisiä. Etkö näe tässä mitään epäloogista? Kun niitä etureisiä vahvistetaan niin myös se kyykyn asento/liikerata saadaan etureisivoittoisemmaksi ja näin saadaan parempi rasitus etureisille jatkossa.

Mutta Powerhousu, kun ne etureidet väsyy niin se kyykky silti nousee -> joku toinen lihas (takaosasto) tekee työn. Silloin opetellaan tekemään kyykkyä takaosastolla vaikka haluttiinkin treenata etureisiä. Etkö näe tässä mitään epäloogista? Kun niitä etureisiä vahvistetaan niin myös se kyykyn asento/liikerata saadaan etureisivoittoisemmaksi ja näin saadaan parempi rasitus etureisille jatkossa.
Eikö se ole ihan normaalia, että joku muu lihas ottaa työn vastaan kun kohdelihas väsyy? Ihan joka liikkeessä alkaa cheattaaminen siinä vaiheessa. Jos sanotaan, että otetaan kyykkyä kympin sarja ja viimeinen tulee jullettaen, että päästään ylipäätään ylös sieltä enää, niin en mä silloin opettele tekemään kyykkyä takaosastolla. Ne yhdeksän toistoa on kuitenkin tehty oikein. Sä puhut nyt aika rankasta voimaepätasapainosta. Mä taas olen puhunut siitä, että tekniikan pettäminen viimeisessä toistossa ei ole aina korjaamisen arvoinen asia, koska jostain se tekniikka pettää kuitenkin aina ja bodauksen näkökulmasta se on paras, että se voima loppuu etureisistä ensimmäisenä. Ja huomatkaa etten ole missään vaiheessa puhunut siitä, että mitään korjattavaa ei koskaan ole jos näin käy. Sanoin, että korjattavaa ei välttämättä aina ole.

Ajatelkaa nyt vaikka sitä penkkiä. Bodari tekee sen rintalihaksille ja haluaa niille siitä maksimaalisen rasituksen. Jos yhdeksän toistoa tulee oikein, mutta kymmenennessä vedetään käsiä kohti kylkiä ja käytetään enemmän ojentajia, kun rinnasta loppuu jo puhti niin ei tässä ole ongelmaa ja rasitus meni sinne minne piti. Jos taas joka hemmetin toisto kippaa telineisiin niin jotain korjattavaa on ihan varmasti. Failure pitkän sarjan päätteeksi on ihan eri asia kuin tekniikan pettäminen voimanostotyylisissä suoritteissa missä ei edes oikeastaan mennä loppuun asti. Jos teen ykkösen penkissä ja huomaan, että rinta lagaa ja haluan penkkiä ylöspäin, niin tietysti keskityn rintaan. Bodarina taas välttämättä en, koska haluan, että jatkossakin rinta pysyy vähän heikompana kuin ojentajat.

Voisko joku pääpiirteittäin neuvoa, miten saada takakyykyn teho paremmin pakaroille? Oon nyt 5kk kyykännyt näköjään etureisillä (jotka ovatkin kasvaneet vähän liiankin isoiksi muuhun vartaloon nähden, etenkin kun päällä on pienehkö bulkkirasvakerros) ja haluan perseen kasvuun. Tein tossa viikko sitten ekaa kertaa ikinä mavea, ja tuntui paljon paremmin takalistossa. En oikein ymmärrä miten, pääpiirteittäinhän liikerata on suhteellisen sama. Pitääkön mun työntää persettä enemmän taaksepäin vai mitä?

Kokeilin viimeksi kyykätä niin leveällä asennolla kuin pystyin, mutta ainakin silloin sisäreidet tuntuivat ottavan suurimmat damaget. Kyllä mä oon aivan pienehkön poltteen saanut seuraavana päivänä pakaroihinkin kun aloin kyykkäämään syvemmälle, mutta silloinkin etureidet olivat vähintään neljä kertaa kipeämmät. Kuulen tarinoita, että porukalla on jalkapäivän jälkeen perse niin hellänä, että hädin tuskin pystyvät paskalla käymään. Mäkin haluan tuon ongelman.

Tein tossa viikko sitten ekaa kertaa ikinä mavea, ja tuntui paljon paremmin takalistossa.

Tee kyykky kyykkynä ja tao lihaa perseeseen nimenomaan maastavedolla. Maastaveto on isommalta osalta lantionojennusta kuin kyykky, ja tästä syystä se tuntuukin enemmän takaosastolla.

Onko mitään oikeaa syytä miksei kannata käyttää (bodaus)vyötä jatkuvasti kyykyssä ja mavessa (ja penkissä)?
Poikkeuksena sitten etukyykky stopilla

Ei kai siinä muutakuin että kyllä kai bodausvyökin tukee jonkin verran, joten tukilihaksistolta lähtee rasitetta. En ole bodausvyötä koskaan kokeillut niin en tiedä, mutta ei siinä nyt ainakaan muuta oikeata syytä ole.

Onko mitään oikeaa syytä miksei kannata käyttää (bodaus)vyötä jatkuvasti kyykyssä ja mavessa (ja penkissä)?
Poikkeuksena sitten etukyykky stopilla

Mikähän mahtaa olla "oikea" syy? Mun mielestä keskivartalon vahvistaminen on kuitenkin tärkeimpiä syitä mitä tässä maailmassa voi olla, kun puhutaan treenaamisesta, kävelemisestä, seisomisesta jne eli tarvitset sitä keskivartalon jerkkua ihan_joka_paikassa, poislukien nukkuminen. Usein tämän huomaa siinä vaiheessa kun on loukkaannuttu, tulee "selittämättömiä selkä/lonkka/kylkisärkyjä" jne. Jos keskivartalo on heikoin lenkki ja jalat ei saa huutia ilman vyötä, niin sitten osa vyöllä ja osa ilman vyötä. Toki corea kannattaa treenata paljon muutenkin, mutta toiminnallisuus ratkaisee.

Back
Ylös Bottom