Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No elaston 2-jakoinen on IMO hyvä ohjelma. Lisäravinteita et välttämättä tarvitse oikeastaan juuri yhtään jos et kerran ole vielä edes aloittanut salitreeniä eli palautusjuoma riittää aivan hyvin kunhan muistat syödä aivan helvetisti ruokaa joka aterialla niin kyllä lähtee lihakset kasvamaan. Mutta mikä kiire? tuloksia kyllä tulee alussa varsinkin suht. nopeasti kunhan vain muistaa treenata, syödä ja levätä riittävästi ja säännöllisesti.

edit. tässä vielä tämä ohjelma http://www.pakkotoisto.com/treeni/53842-2-jakoinen-ohjelma/ . ja kannattaa lukea pakkotoistolta aloitteljoiden osiota niin niillä tiedoilla pääset alkuun.

edit2. laita kalorilaskuriin kaikki mitä syöt jotta tiedät syövästi yli kulutuksen

Kiinnostais tietää mitä eroa on perus penkkipunnerruksessa tangolla ja käsipainoilla tehtynä?

Ottaako tisseihin tai haubereihin jotenkin eri tavalla?

IMO kässäreillä saa parempaa tuntumaa ja on ehkä bodarin valinta. Itseäni tosin kiinnostaa vain tankopenkki, että on jotain kerrottavaa muijille baarissa.

IMO kässäreillä saa parempaa tuntumaa ja on ehkä bodarin valinta. Itseäni tosin kiinnostaa vain tankopenkki, että on jotain kerrottavaa muijille baarissa.

Ookoo..

Itse teen käsipainoilla, koska tuntuu vaan jotenkin luonnollisemmalt. :D

Ja tosiaan kiinnostaa vaan tietää niinnoin yleisesti lihaksiston kasvun kannalta, että onko hirveästi eroja.

Auta aloittelijaa

Moro !
Elikkäs olen 18 vuotias kaveri ja olen ajatellut aloittaa salilla käymisen. Tavoitteena olisi saada lihaksia, kehon kiinteuttäminen
sekä kunnon parantaminen. Salilla olen muutaman kerran käynyt, eikä kerroista paljoa käteen jäänytkään,
eli olen uusi näissä jutuissa. Muutama asia askarruttaa ja tässä ne olisi :

Pituutta löytyy 170 cm ja painoa 63 kg, josta ylimääräistä rasvaa on noin 8 kg. Haluan kehoni kiinteämmäksi, joten
tulisiko ensiksi pudottaa kiloja, vai haittaako jos salitreenin aloittaisi samantien ? Olisiko paras vaihtoehto aloittaa
salilla käyminen ja samalla aerobista esim. 2x viikossa lenkille ? Salilla olen suunnitellut käyväini 4-5 kertaa viikossa.

Entäpä minkälainen treeniohjelma olisi paras, sekä mitä eroa on mm. 1-jakoisella ja 2-jakoisella treeniohjelmalla ?
Tulisiko liikkeiden vaihtella tietyn ajan välein, vai tulisiko pysytellä samoissa liikkeissä, ja kuinka monta sarjaa/toistoa tulisi tehdä ?
Ja tietysti mitä liikkeitä ? Olisiko mahdollista jos pistät linkin hyvästä treeniohjelmasta jos mielessä on sellainen :)

Ravinnon pitäisi tietenkin olla terveellistä, kunnon ruokaa. Proteiini pitoinen ruoka olisi parasta, mutta kuinka paljon proteiinia tarvitsen päivässä ?
Entä kuinka suuri merkitys proteiinilla on treenaamisen kannalta ? Syödä tulisi 2-3 tunnin välein ellen aivan väärässä ole.
Jos kulutan päivässä 2000 kaloria, tulisiko minun saada enemmän jotta lihakseni kasvaisi sillä tarvitsevathan ne energiaa ?
+ Tulisiko syödä pari tuntia ennen reeniä, ja heti reenin jälkeen ?

Kuten sanoin olen uusi enkä tiedä näistä asioista paljoakaan, joten käännyn ¨ammattilaisten¨ puoleen :)

Moro !
Elikkäs olen 18 vuotias kaveri ja olen ajatellut aloittaa salilla käymisen. Tavoitteena olisi saada lihaksia, kehon kiinteuttäminen
sekä kunnon parantaminen. Salilla olen muutaman kerran käynyt, eikä kerroista paljoa käteen jäänytkään,

Pituutta löytyy 170 cm ja painoa 63 kg, josta ylimääräistä rasvaa on noin 8 kg. Haluan kehoni kiinteämmäksi, joten
tulisiko ensiksi pudottaa kiloja, vai haittaako jos salitreenin aloittaisi samantien ? Olisiko paras vaihtoehto aloittaa
salilla käyminen ja samalla aerobista esim. 2x viikossa lenkille ? Salilla olen suunnitellut käyväini 4-5 kertaa viikossa.

Entäpä minkälainen treeniohjelma olisi paras, sekä mitä eroa on mm. 1-jakoisella ja 2-jakoisella treeniohjelmalla ?
Tulisiko liikkeiden vaihtella tietyn ajan välein, vai tulisiko pysytellä samoissa liikkeissä, ja kuinka monta sarjaa/toistoa tulisi tehdä ?
Ja tietysti mitä liikkeitä ? Olisiko mahdollista jos pistät linkin hyvästä treeniohjelmasta jos mielessä on sellainen :)

Ravinnon pitäisi tietenkin olla terveellistä, kunnon ruokaa. Proteiini pitoinen ruoka olisi parasta, mutta kuinka paljon proteiinia tarvitsen päivässä ?
Entä kuinka suuri merkitys proteiinilla on treenaamisen kannalta ? Syödä tulisi 2-3 tunnin välein ellen aivan väärässä ole.
Jos kulutan päivässä 2000 kaloria, tulisiko minun saada enemmän jotta lihakseni kasvaisi sillä tarvitsevathan ne energiaa ?

Kuten sanoin olen uusi enkä tiedä näistä asioista paljoakaan, joten käännyn ¨ammattilaisten¨ puoleen :)

Jos haluat kehoa kiinteämmäksi, niin voit pudottaa niitä kiloja myös salilla ja noilla tiedoilla suosittelen sinne siirtymistä ehdottomasti. Lenkillä käyminen ei ole mitenkään välttämätöntä, mutta jos mielesi siitä erityisen paljon piristyy, niin sitten ehkä kannattaa käydä juoksentelemassa.

1-jakoisessa kroppa treenataan aina kokonaan, 2-jakoisessa kroppa treenataan kahdessa osassa. Etsi haulla Arnoldin golden six tai Starting strenght tai elaston 2-jakoinen, siinä on hyviä perusohjelmia, joilla pääsee alkuun. Valitse noista itsellesi mieluisin ja kokeile sitä.

Proteiinia 2g/painokilo eli sun tapauksessa 130g, rasvaa noin 65g ja hiilareista loput. Sinuna söisin nyt hetken matkaa tuon kulutuksen mukaisesti ja katselisin, mitä tapahtuu. Mutta jos haluat lisää lihaa, niin syö enemmän kuin kulutat, jos taas haluat läskeistä eroon, niin syö vähemmän kuin kulutat. Noilla aikaväleillä ei ole käsittääkseni mitään suurta merkitystä, mutta tuo pari tuntia ennen ja tunti treenin jälkeen on hyvä setti.

Suosittelen, että näet hieman vaivaa ja luet stickyt läpi. Sieltä löytyy paremmin selitettynä vastaukset kysymyksiisi.

vielä liittyen tohon proteiinin määrään et mikä on liikaa yhdellä annoksella proteiinia? joskus olen syönyt jopa 50-60g per annos. Vaikuttaako se jotenkin siihen imeytymiseen jos ottaa paljon kerralla?

vielä liittyen tohon proteiinin määrään et mikä on liikaa yhdellä annoksella proteiinia? joskus olen syönyt jopa 50-60g per annos. Vaikuttaako se jotenkin siihen imeytymiseen jos ottaa paljon kerralla?

Nämä "kerralla imeytyy vain 30g" jutut eivät pidä paikkaansa. Syö rauhassa siis isompiakin kerta-annoksia, jos haluat.

Moro !

Ihan turha lähteä noilla mitoilla laihduttamaan kun ei jää kuin luuta ja nahkaa jäljelle. Rupeat keräämään lihasta niin se kroppa muotoutuu kyllä sporttisemmaksi siitä. Älä pelkää syödä. Syö, syö ja syö!

Rupeamme mutsin kanssa käymään salilla tammikuussa kerran viikossa. Tämä oli minulta joululahja, että faijan ja broidin kanssa maksetaan mutsille sali ja minä vähän jeesaan sitä siellä. Eli äitini on 56-vuotias, ainakin 20 kg ylipainoa, todella vähäistä sali- ja uintijumppailua takana. Hänellä on 2.tyypin diabetes ja ties mitä muita sairauksia. Ei tietääkseni mitään ns. nivel- selkä-, astma- tai muita mitään varsinaista liikkumista estäviä vaivoja. Haluaisin nyt saada hänet vähän kuntoon ja ajattelin, että mitä asioita kannattaa ottaa huomioon, kun alkaa äitini kaltaista ihmistä treenaamaan salilla? Ei tietenkään mitään maksimimavea tai -kyykkyä tietenkään, mutta jos ammattilaiset ja muut, jotka tietävät minua enemmän, voisivat vähän valaista, että mitkä asiat kannattaa pitää mielessä kun 50-vuotiassa mamma alkaa käymään salilla. : )

pitääkö ottaa huomioon jos laskee proteiinimäärän päivittäin niin myös viljojen ja muiden kasvikunnan tuotteiden proteiinit vai riittääkö jos laskee pelkästään lihojen,maitotuotteiden,munien,kalan ynnä muitten proteiinimäärät jos haluaa saada laskettua 2-3g painokiloa kohden?

pitääkö ottaa huomioon jos laskee proteiinimäärän päivittäin niin myös viljojen ja muiden kasvikunnan tuotteiden proteiinit vai riittääkö jos laskee pelkästään lihojen,maitotuotteiden,munien,kalan ynnä muitten proteiinimäärät jos haluaa saada laskettua 2-3g painokiloa kohden?

Kyllä ne voi kaikki ottaa huomioon jos monipuolisesti syöt. Miksi 2-3g painokiloa kohden?

kun tulosta ei synny. HELP?

elikkäs.

ikää on 15,painoo 71kg ja salilla oon käyny nyt koht puol vuotta.

ongelma on se että kaiken tämän aikana, tuntuu että minkäänlaisia tuloksia ei tule voimassa tai ulkonäössä.

syön paljon terveellistä ruokaa, lepään (2 kertaa viikossa) ja reenaan 5-jakoisella ohjelmalla. ohjelma on tässä:

MA- rinta/pohkeet
TI-jalat/vatsa
KE-lepo
TO-hauikset/ojentajat/ranteet
PE-olkapäät
LA-selkä
SU-lepo

eli tollasta reenii tullu tehtyy jo melkee puol vuotta.oon kyllä vaihellu järjestystäki mutta toi on se normi.
reenissä yritän tehdä mahdollisimman paljon vapailla painoilla enkä laitteilla. teen myös ns.massaliikkeitä eli penkkiä,kyykkyä ja maastavetoa.

ELI pitäiskö vähentää reenii tai muuttaa sitä vai syödä enemmän?
+käytän kyllä pronskujuomaa reenin jälkeen (starnutrion whey-80)

Vaihda 2-jakoiseen, jonka suoritat 2 kertaa viikkoon.

Kalorilaskuri.net ja ruokavalio kuntoon. En usko että syöt tarpeeksi. 3000 kaloria päivässäkin voi olla liian vähän. Tulokset ei taatusti nouse, jos ei syö tarpeeksi.

Back
Ylös Bottom