Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ihan sellaista mietin että olen treeniurani treenaillut aina pelkästään 4-jakoisilla ohjelmilla, niin onko mitään hyötyä enään kokeilla 1-jakoista ohjelmaa ihan massanlisäämisen kannalta? Pohjana arskan kutonen mutta kolmelle eri salipäivälle tehtynä liikkeitä vaihdelle esim. Takakyykky, mave ja etukyykky jaloille.. eli kannattaako testata vai jatkaa vaan 4-jakoisella hinkkaamista?:D

3-jakosessa rinta/olka/oikkari, selkä/haba, jalat jaossa on mun mielestä paskaa nimenomaan tuo valtavat määrät sarjoja ojentajille ja olkapäille. Itellä jokainen osa-alue alkoi kehittyä huomattavasti paremmin, kun vaihdoin olkapäät ja ojentajat omalle päivälleen. Vaihdon siis 4-jakoiseen.

Itse tykkäisin jakaa noita isoja liikkeitä useampaan treeniin,

Huomioikaa edelliseltä sivulta, että kysyjä joutuu tältää erää olosuhteiden pakosta treenaamaan kolmen päivän putken kerran viikossa. Siinä on epäsuora rasitus pakko minimoida, jos aikoo palautua, ja silloin voi viikon palautumisen takia myös vääntää vähän reilummin kerralla. Noin yleisellä tasolla olette kyllä oikeassa, jos treenien määrässä ja ajoituksessa olisi pelivaraa.

Tottakai voi ottaa yks jakoise ja tuo mitä ehdotit o iha pätevä ja esim yläkroppal voi vuorotella vaik dippii/penaa yms ja selkäliikkei kans eri vaik joka salipäivä. Itse tykkään kyl jaetust ohjelmasta ku voi tehä paremmin mielestäni kaikkia eristäviä pikkuliikkei isoje pääl :D

Ihan sellaista mietin että olen treeniurani treenaillut aina pelkästään 4-jakoisilla ohjelmilla, niin onko mitään hyötyä enään kokeilla 1-jakoista ohjelmaa ihan massanlisäämisen kannalta? Pohjana arskan kutonen mutta kolmelle eri salipäivälle tehtynä liikkeitä vaihdelle esim. Takakyykky, mave ja etukyykky jaloille.. eli kannattaako testata vai jatkaa vaan 4-jakoisella hinkkaamista?:D

Ehdottomasti kannattaa.

Huomioikaa edelliseltä sivulta, että kysyjä joutuu tältää erää olosuhteiden pakosta treenaamaan kolmen päivän putken kerran viikossa. Siinä on epäsuora rasitus pakko minimoida, jos aikoo palautua, ja silloin voi viikon palautumisen takia myös vääntää vähän reilummin kerralla. Noin yleisellä tasolla olette kyllä oikeassa, jos treenien määrässä ja ajoituksessa olisi pelivaraa.
Nyt luin ton edellisenkin sivun. Ehkä noin, miten sää kirjoitit. Toisaalta en näe syytä, miksi tuossa sun jaossasi ei voisi vaihtaa esim. hauis- ja ojentajatreenin paikkaa tai sijoittaa olkapäät jalkapäivälle. Tällöin on varmaan järkevää vaan kierrättää liikkeiden painotuksia viikosta toiseen, jolloin rasitus pysyy kohtuullisena ja eteneminenkin on luultavasti sujuvampaa.

Ennen kuin tuut sit päivittelee kuinka oli liian kevyttä ja paskaa, ni malta vääntää ny pari kuukautta ensiksi kuitenki ja sit tuomitset. :)

Eikös se just mee niin että kaks treeniä kokeilee ja sit haukkuu että paska treeni ja huonot neuvot.:D joo niinhän se pitääkin tehä pitemmällä aika välillä tulee huomattua toimiiko.:) kerran yhdelle aloittelijalle neuvoin että ottaa ohjelmaks arskan kutosen, niin seuraavan kerran kun tavattiin sano että oli liian kevyt treeni niin oli lisäilly vähän haukkaa ja rintaa.:D oli kyl tosi hauskaa sillon.

Tarkottaak se ku usein sanotaan et tekee vaiks 3 kappalet 12 toiston sarjaa et paino valitaa sen verta pienek et se eka sarja ei vielä oikee tunnu missää ja sit ei kauheest se toinenkaa mut sit se viimine vast alkaa tuntuu raskaalt? Ku itel just jos tekee raskaan 12 toiston sarjan ni tokal ei saa ehkä ku enää 7 tjsp

Riippuu ihan ihmisestä ja jaosta. Isompi jakosella treenataan loppuun ja pienempi jakosella jätetään vähän varaan ettei vedetä tukkoon.

Tarkottaak se ku usein sanotaan et tekee vaiks 3 kappalet 12 toiston sarjaa et paino valitaa sen verta pienek et se eka sarja ei vielä oikee tunnu missää ja sit ei kauheest se toinenkaa mut sit se viimine vast alkaa tuntuu raskaalt? Ku itel just jos tekee raskaan 12 toiston sarjan ni tokal ei saa ehkä ku enää 7 tjsp
Se vähän riippuu sarjakestävyydestäkin, mutta jos se ei ole kauhean hyvä, niin kyllä se suurin piirtein noin menee. Jos sarjakestävyys on huono tai paino liian suuri ja eka sarja alkaa jo vähän hidastumaan loppua kohden, niin toinen on jo todella raskas ja kolmas ei tule menemään loppuun saakka. Sarjakestävyys ja voimat kyllä kasvaa tehdessä, eli kehityksen myötä samalla painolla jaksaa tehdä useamman sarjan samalla toistomäärällä kuin alussa.

Mutta siis yksinkertaisesti sellainen paino, jolla jaksaa tehdä kaikki kolme sarjaa ja kaksitoista toistoa.

Tähän varmaan löytyy tuhansia vastauksia, mutta tuo etsi-systeemi on vielä vähän harjoituksen alla.. Mutta siis olen vihdoin päättänyt aloittaa aamuaerobiset. Kysymys kuuluu pitäisikö hölkätä vai kävellä? ja kuinka pitkään? Olen miettinyt että voisi alkaa hölkätä C25K (couch to 5 km), joka on siis juoksu ohjelma jonka tarkoituksena on pystyä juoksemaan 5 kilsaa tai 30 min. Olen sitä joskus toteuttanutkin mutta taisin jäädä pari viikkoa vajaaksi kun polvet reistasivat :/ Hölkkä/juoksu ei siis ole lempilajejani ja siksi tämä sitten jäi samalla..

Tää on vähän tyhmä kysymys, mutta teenkö liikkeet väärin jos ne eivät ollenkaan tunnu kohdelihaksessa? Esim. ylätalja ottaa käsistä, ei selästä, ja penkki myös käsistä, ei rinnasta ollenkaan.

Todennäköisesti tekniikka uuppuu joltain kohtia. Katsoppa vaik gymlogeja tai muita videoita missä tekniikka selitetään hyvin ja opi.

Tää on vähän tyhmä kysymys, mutta teenkö liikkeet väärin jos ne eivät ollenkaan tunnu kohdelihaksessa? Esim. ylätalja ottaa käsistä, ei selästä, ja penkki myös käsistä, ei rinnasta ollenkaan.
Eiks se voi olla siitäki kii et käsis ei oo niin pal voimaa ku nois isois lihaksis, esim rinnan saa väsyksii mun mielest paljo helpommi tietyl taval tekemäl käsipainoilla penaa tai sit viparit o vielä varmempi valinta, ni ottaa varmasti rintaan. Seläs ei oikee auta muu ku koittaa vetää sil selällä vaa nii hyvin ku pystyy, mut kyl siin monel käy sillee et tulee kiskottua sil hauiksel nii pal et se väsyy, ku taito käyttää niit selkälihaksii voi olla vähän heikompaa ja selkää ei oikee voi samallalailla eristää ku rintaa voi :D Edit ja nii ku miettii esim penkin liikettä ja miettii aloittelijaa jonka voimapohja tulee arkielämästä, ni vois melkee veikata et aloittelijalla on siinä tapauksessa suhteessa voimakkaampi rinta kuin ojentajat, koska arkielämässä ojentajia ei niin paljon tarvita tavaroiden nosteluun kuin jalkoja, olkapäitä ja rintaa hauiksia ja selän lihaksia :D Et voi mun mielest olla hyvinki et ojentajat ei oo vielä mallia salijamppa :D

Kahden aloittavan saliohjelma!

Heissan!

Kyselisin teiltä neuvoja olen tekemässä kaverilleni ja itselle saliohjelmaa
niin miten jatkaisin

kun alkulämmittelynä on 10-15minuuttia kuntopyörää taikka soutulaitetta?

kiloja halutaan pois mutta myös niitä lihaksia olisi kiva saada..

Eli siis aloittelijoille kaivataan vinkkejä....

Heissan!

Kyselisin teiltä neuvoja olen tekemässä kaverilleni ja itselle saliohjelmaa
niin miten jatkaisin

kun alkulämmittelynä on 10-15minuuttia kuntopyörää taikka soutulaitetta?

kiloja halutaan pois mutta myös niitä lihaksia olisi kiva saada..

Eli siis aloittelijoille kaivataan vinkkejä....

Miksi teet ite sitä saliohjelmaa, jos olet aivan aloittelija vielä itsekin? Ota täältä aloittelijoiden osiosta tai treeni-osiosta joku valmis treeniohjelma.

Millanen alotusasento pitäs olla polvienalta vedossa? Mitä muuta pitäs ottaa huomioon?

Sama asia teknisesti kuin mave mutta tanko vedetään ylempää joten asennon tulisi olla automaattinen, ei pitäisi olla kovin vaikeaa. Riippuu teetkö selkä vai takareisiliikkeenä, jos jälkimmäisenä niin takajalat gymlogissa on käyty polvistaveto lävitte.

Tuli nyt mielee että sopiiko Arnoldin kultainen kuusikko aloittajalle? ja miten treeni ottaa pohkeisiin kun siellä ei ole mitää erillistä liikettä pohkeille?

Back
Ylös Bottom