"Loppuun asti vetäminen" - Mitä tarkoittaa?

Pistänpä tämmöisen häirikköpostin tänne kun toreilla ja turuilla kuulee paljon siitä puhuttavan kuinka treenataan ihan loppuun asti, vedetään treeni aivan tappiin jne. Mitä tämä teidän mielestänne tarkoittaa? Erityisesti kehonrakentajien visiot aiheesta kiinnostaisivat kovasti. Lisäksi kysymys liittyy myös Recoappin käyttöön, millainen treeni on mielestänne 100%? Itselle tulee mieleen ainakin muutama vaihtoehto mitä ihmiset itse voisin ymmärtää "loppuun asti vetämiseksi".

a) normi ohjelman mukainen treeni jossa viimeisen sarjan vikat toistot ei enää mene
b) viimeiset toistot vedetään avustettuina
c) Vedetään lihakset niin piippuun ettei yhtään toistoa enää mene, oikeastaan millään painolla (esim. 100kg penkkaaja jää jo 40kg tangon alle, ei vaan nouse enää, esim. pitkät sarjat, lyhyet palautukset)
d) mitä muita vaihtoehtoja tulee mieleen?

Ei lähdetä kuitenkaan nyt erikoistekniikoiden tielle vaan puhutaan ihan perustreenistä. Tähän asiaan on varmasti hirmuisen monta erilaista näkemystä ja olisi kiva kuulla niistä. Tietäisipä sitten itsekin mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan? Jos tästä on aiemmin jo täällä keskusteltu niin voisiko joku laittaa linkin keskusteluun, itse en onnistunut sellaista löytämään.

Mä näkisin itseni vetämässä treenin loppuun asti vaihtoehdoilla a ja b. Toki c:kin on loppuun asti vetämistä muttei kuulu mun treenifilosofiaan.

Mulla on jokainen sarja loppuun asti ts. failureen. Se on tosiaan laaja käsite. Tällä mentaliteetilla olen treenannut vuoden ja kapasiteetti kasvaa koko ajan. Menee pitemmälle ja pitemmälle, sarjoista tulee kovempia ja rankempia koko ajan kun vihkoon kirjaa ja tekee joka treenistä kovemman ja paremman. Failure jossain jalkakyykyssä on jo kova juttu, vai kuinka usein näet salilla jonku lopettavan kyykyt vasta sitten kun ei enää nouse? :)

Omalla kohdalla ei ainakaan voimat usein lopu vaan sietokyky. En kestä sitä tuskaa enää.

Esimerkki nyt kovasta etureisi treenistä tänään:
kyykkyä 3 sarjaa kaikki kovaa ja hyvinkin pitkälle sen mitä kroppa kestää ja sietää. Eka sarja oli 21x150kg, seuraavat on automaattisesti laskevia.. Jos pystyy lisäämään painoja seuraavaan, eka ei ole lähellekään loppuun vedetty.
3 supersarjaa reisiojennus ja vaakahack kaikki ihan failureen (kun painot ei enää liiku mihkään tai tulee alas), kontin lattialla ja tärisin joka sarjan päälle. Sen ymmärtää vain jos näkee, sitä kovempaa en voi tehdä kuolematta. Painot joka sarjassa menee alaspäin.
4 sarjaa prässiä, tässä alkoi jo loppua usko ja kyky tekemiseen. Kaksi vikaa oli jo luovutettuja tapauksia, ei vaan pysty eikä kykene kun eka toisto on jo kuin viimeistä vietäisiin.. Painot menee alaspäin joka sarjassa.

Verrokkina loppuun tein 2 toistoa @minuutti hackia tyhjällä kelkalla, tokassa en meinannut päästä ylös, sen verran loppu oli..

Sarjoja ei oo montaa, mutta kyllä tuolla saa helvetin irti.

Ja pelkään jalkatreenejä yli kaiken, juuri siitä syystä että ne on niin herrajumala rankkoja. Muut ei mene lähellekään.

Tiputussarjat ja muut erikoistekniikat taas ei minusta tuo samanlaista tuskaa kuin suorat loppuun asti tehdyt asenteella kaikki tai ei mitään. Tästä voi olla montaa mieltä.

hkuja
Eka sarja oli 21x150kg,

Teitkö koko sarjan pysähtymättä? Eikös homma mene rest pauseksi siinä vaiheessa kun topataan ylhäällä ja vedetään suullinen kaks happea.. mun mielestä ainakin se ei oo enää suora sarja siinä vaiheessa.
Tosiaan asioista voi olla montaa mieltä :) Sitä ei aina vaan tuu ajatelleeks et niitä erikoistekniikoita tulee sotkettua sinne treeniin ihan huomaamattaankin :D

Mulla on jokainen sarja loppuun asti ts. failureen. Se on tosiaan laaja käsite. Tällä mentaliteetilla olen treenannut vuoden ja kapasiteetti kasvaa koko ajan. Menee pitemmälle ja pitemmälle, sarjoista tulee kovempia ja rankempia koko ajan kun vihkoon kirjaa ja tekee joka treenistä kovemman ja paremman. Failure jossain jalkakyykyssä on jo kova juttu, vai kuinka usein näet salilla jonku lopettavan kyykyt vasta sitten kun ei enää nouse? :)

Ja pelkään jalkatreenejä yli kaiken, juuri siitä syystä että ne on niin herrajumala rankkoja. Muut ei mene lähellekään.

Tiputussarjat ja muut erikoistekniikat taas ei minusta tuo samanlaista tuskaa kuin suorat loppuun asti tehdyt asenteella kaikki tai ei mitään. Tästä voi olla montaa mieltä.
Samalla filosofialla mennään itsekin, eli lähes jokainen sarja menee failureen asti, tosin erikoistekniikoita (tuplasarjoja ja/tai dropsettejä) tulee myös sotkettua sinne sun tänne. Poikkeuksina tyyliin kyykyt ja penkki. On muuten jännä ilmiö tuo että seuraavan päivän jalkatreenit pelottaa jo edellisenä päivänä, ja edellisenä yönä niistä näkee painajaisia. Omalla kohdalla se johtunee siitä, että treenaan aina aamuisin jolloin pahoinvointi/huimaus iskee paljon helpommin. Tänäänkin mahtoi olla porukalla ihmettelemistä kun askelkyykky/reisiojennus tuplasarjan jälkeen piti mennä lattialle istumaan, kyynelien valuessa poskia pitkin. Itkuhan siinä tuli.

TLDR; "Lähes" jokainen sarja failureen, levätä voi sitten myöhemmin.

Tosin: Faija joskus puhui jostain treeniohjelmasta jossa suuri osa ideaa oli nimenomaan se, että mitään ei tehdä failureen. Fokus olikin vissiin enemmän progressiossa. Sen enempää en kuitenkaan siihen perehtynyt.

Lähes kaikki sarjat tulee vedettyä aikalailla loppuun asti, tosin välillä tulee tehtyä kevennettyjä treenejä hermotuksen kannalta.

Jos joku sanoo, että tehdään 100% tai "loppuun asti" niin mä miellän, että tarkotetaan kaikkien sarjojen vetämistä failureen. Itse teen aina 2 viimeistä sarjaa liikkeestä joko failureen tai sitten avustettuna ylös. Kyykyissä vähän vituttaa, mutta raudoille on hyvä tiputtaa jos ei mene.

Failure jossain jalkakyykyssä on jo kova juttu, vai kuinka usein näet salilla jonku lopettavan kyykyt vasta sitten kun ei enää nouse? :)

Huh. Ite varmaan teloisin selkäni/polveni jos edes koittaisin moista. Penassa nyt on aika perus että tanko jää rautoihin. Kyykyssä en uskalla edes ajatella moista.

Lihas on ajettu täysin loppuun negatiivisen failuren tullessa vastaan. Kaikissa muissa tapauksissa kapasiteettiä jää käyttämättä. Mutta niinkuin yllä todetaan käsite on laaja.

Huh. Ite varmaan teloisin selkäni/polveni jos edes koittaisin moista. Penassa nyt on aika perus että tanko jää rautoihin. Kyykyssä en uskalla edes ajatella moista.
Mä teen varmistusrautoihi usein just sillee feilii asti, et niiku vähä 50/50 et meneek feilii vai ei, jos niinku jää pohjil ni sit jään sinne, mut jos vaa millää pystyn ni lopetan viimesin tiukan toiston jälkee ylös :D

Silloin tietää tehneensä loppuun asti ku herää yöllä lakanat märkänä hiestä ja ruumiinlämpö 34.5 astetta, näin eilisen jalkatreenin jälkeen

Ittellä riippuu törkeesti siitä, mikä liike on kyseessä. Jalkaprässissä kaveri auttaa ylös yleensä pari vikaa sarjaa vikoil/vikalla toistol, kyykyssä teen niin kauan kunnes jalat tärisee ja menee just just ylös, penkis yleensä siihen asti että negatiivistakaan toistoo ei saa kunnolla. pienemmis liikkeis yleensä tulee tehtyy niin että pitää aina vikois toistois/sarjois enemmän tai vähemmän fuskata, enkä siinä näe mitään pahaa, vaikka toisia se tuntuu vituttavan... toisaalta tuo "loppuunasti vetäminen" ei aina tarkota sitä, että tehtäis failureen. joskus saattaa alkaa nenästä vuotaa verta jossain kyykkysarjas vaik tuntuu et pari menis viel, sillon tajuu vaan et taitaa olla tää kerta pulkassa...

En oo kehorakentaja vaan pidän itseäni lähinnä yleisurheilijana. Treenini koostuu pääasiassa voima- ja aerobisistatreeneistä. Vedän silloin tällöin crossfittreenin kunnonmittapuu mielessä. Sillon voi sanoa että on treeni vedetty loppuun asti kun laatta lentää ja kaikki paikat tutisevat tuollaisen "mahdollisimman-nopeasti-treenin" jälkeen.

Mutta noin yleisesti pyrin arvioimaan painot siten että sarjan viimeiset toistot ovat aina failureen asti. Esim 4x5 siten että joutuu viimeisessä sarjassa laskemaan painoja niin, että viimeinen toisto on nippa nappa.

Pelkästään otsikon kun luin niin tuli välittömästi mieleen vastaus: Masturbaatio, joka päättyy ejakulaatioon ts. laukeamiseen/siemensyöksyyn. :hyper:

Kannattaaks siihe vetää viel pakkotoistoi pääl..?
Jos oikeen kova jätkä on, niin vetää rest-pause menetelmällä toisen kerran loppuun heti perään, pyyhkimättä välissä. Toimii liukkarina. Myös giant- settejä voi tehä kun jättää vetämättä aivan loppuun asti ja toistaa sarjoja eri liikkeissä toisensa perään pienellä tauolla, on sit kunnon pumppi päällä kun viimeisessä sarjassa vetää loppuun asti pakkotoistoilla.
PS. Lähden nukkumaan

hkuja

Teitkö koko sarjan pysähtymättä? Eikös homma mene rest pauseksi siinä vaiheessa kun topataan ylhäällä ja vedetään suullinen kaks happea.. mun mielestä ainakin se ei oo enää suora sarja siinä vaiheessa.
Tosiaan asioista voi olla montaa mieltä :) Sitä ei aina vaan tuu ajatelleeks et niitä erikoistekniikoita tulee sotkettua sinne treeniin ihan huomaamattaankin :D

Totta, pakkohan tos oli vikat toistot vetää harkiten :) kyykky on muutenki semmonen että kuusi tekee hyvin kasi on aerobista ja loput ihan perseestä.

Sama. Oon koettanu hakea toistojen kautta kohtaa jossa ei enää nouse. Ihmeen sitkeästi sitä vääntää ja vääntää, lopussa luovuttaa.

No katos, aika hyviä ajatuksia porukalla ja tukevat aika hyvin omaakin näkemystäni. Eli esim. penassa ja himputusliikkeissä (Oikeastaan lähes kaikki koneissa tehtävät tai pieniin lihasryhmiin kohdentuvat) periaatteessa kaikki sarjat failureen. Kyykyssä ja muissa vastaavissa liikkeissä missä on jo loukkaantumisriskikin olemassa hieman harkintaa peliin. Menikös suurinpiirtein samoilla linjoilla porukan kanssa? :)

Toi oli aika makea ajatus loppuun asti ajamisesta, että ei kykene edes hidastamaan painojen alastuloa ei olikos se negatiivinen failure? Mullekin ihan uusi käsite mutta korvan taakse pistin eli kiitos siitä :). Silloin on muuten ihan oikeasti piipussa (rupesin jo pähkäilemään saisikos smith kyykystä rakennettua jotenkin järkevästi treenin jossa voisi ajaa ittensä tuohon kuntoon? Paree tosin ottaa taksi salilta kotiin sen jälkeen :D ). Mulla taas jalkatreeni on ihan lemppari, just sen tuskaisuuden takia. Tietää tekevänsä :).

Back
Ylös Bottom