Onko täällä voimanostoa harrastavia naisia?

Moi!
Ihan uteliaisuuttani haluaisin muiltakin voimailua harrastavilta naisilta (pieniltä ;)) kysellä vähän treeniohjelmia, enkkoja ja kisakokemuksia jos löytyy!
Ite oon 50kg ja tappi, mutta voimaa tuntuu olevan ja kilpailuista haaveilen, jos siellä joskus sattuisi vaikka pärjäämään:dance:
tässä mun tän hetkisiä ykkösenkkoja
pena 70kg
mave 120kg
kyykky 75kg

- - - Updated - - -

niin joo ja klassisella tyylillä mennään :puntti:

Kisoihin vaan! Noilla tuloksilla varmasti jo pärjäisit :) Itsehän olen 170cm ja päälle 70kg, joten meistä ei varmaan voi puhua edes samassa lauseessa :D Voimanostotreeniä oon harjoittanut vasta huhtikuusta alkaen, mutta takana on jo kolmet kisat ja ihan hyvin olen pärjännyt vaikka tulokset ei nyt mitään kummoisia ole (kyykky 90kg, veto 115kg ja penkki 52.5kg).

Mimmi en ole, mutta vastaan nyt silti jotain. Eli tuolta voi tsekkailla naisten 52kg tuloksia + muita tuloksia Suomessa noin yleisesti Livescoresheet Voi olla jo tuttuakin sinulle.

Ja jos voimanostoliitto ei ole tuttu niin: Suomen Voimanostoliitto Tällä hetkellä on käytössä väliaikainen sivu vähän suppeammalla sisällöllä.

Voimanostoliiton alaisissa kisoissa nostaessa sinun tulee olla jonkin liiton jäsenseuran jäsen. Ja lunastaa kisalisenssi + antidopingsopimus. Tuon lisenssin ja sopimuksen saa kuntoon seuran kautta. Tervetuloa vaan kisa-areenoille. :) Varsinkin penkkitulos on kova.

Kiitos kannustuksesta! Penkki joo on vahvin, sitä on tullutkin treenattua varmaan ahkerimmin:hyper:
Olen tutustunut noihin sivuihin viime aikona mutta tosiaan tuo voimanostoliiton sivu on jotenkin tosi huono nyt enkä oikein oo päässy perille asioista.. Okei, eli siis liityttävä ilmeisesti kuntani urheiluseuraan ja sitä kautta saa hommat kondikseen? Tää on mulle ihan uutta, kun en ikinä oo ajatellutkaan että kilpailis jossain, kun en oo luonteeltani kovinkaan kilpailuhenkinen (tai no itseäni vastaan joka reeneissä :hyvä: )
Jos tässähetkisen vielä kehittelis voima varastoja ja kävis joitain kisoja katsomassa niin pääsisi fiiliksiin!

Sehän tässä hurjaa on kun salitreeniä takana 13kuukautta!!:rock: tai no joskus aikaa ennen lapsia, siis tyyliin 8 vuotta sitten, harrastelin kyllä perus kuntosalia, mutta tää on ihan uusi aluevaltaus!! Ja vienyt kyllä ihan mennessään!!!
Perse on kyllä hienosti penkissä kiinni, että ihan oikealla tekniikalla teen! Mies on kova vahtimaan ja pitää kyllä huolen että en huijaa!!
Lankkupenalla oon viime aikoina saanut hyvin voimaa lisää, sillä menee jo 80kg pari toistoa.. Mutta sehän nyt on taas ihan eri homma, saa vaan totuttelua kroppa isoihin rautoihin sen avulla!!

Kiitos kannustuksesta! Penkki joo on vahvin, sitä on tullutkin treenattua varmaan ahkerimmin:hyper:
Olen tutustunut noihin sivuihin viime aikona mutta tosiaan tuo voimanostoliiton sivu on jotenkin tosi huono nyt enkä oikein oo päässy perille asioista.. Okei, eli siis liityttävä ilmeisesti kuntani urheiluseuraan ja sitä kautta saa hommat kondikseen? Tää on mulle ihan uutta, kun en ikinä oo ajatellutkaan että kilpailis jossain, kun en oo luonteeltani kovinkaan kilpailuhenkinen (tai no itseäni vastaan joka reeneissä :hyvä: )
Jos tässähetkisen vielä kehittelis voima varastoja ja kävis joitain kisoja katsomassa niin pääsisi fiiliksiin!

Niin SVNL:n kisoissa pitää olla jonkin voimanostoliiton jäsenseuran jäsen. Kaikilla urheiluseuroilla ei välttämättä ole voimanostoa lajilistoillaan. Tällä hetkellä jäsenseuralistaa yhteystietoineen ei näytä liiton sivulta löytyvän, mutta esim. liiton sihteeriltä sellaisen varmaan saa esim. sähköpostilla. Hänen yhteystietonsa löytyvät sivuilta. Seuran kautta saat haettua lisenssin ja heillä on myös Antidopingsopimuksia, jollainen pitää olla toimitettuna liittoon olikohan se nyt pari viikkoa ennen ensimmäistä kisaa. Riippuu vähän mistä päin olet, mutta esim. pääkaupunkiseudulla on useita aktiivisia voimanostoseuroja.

Muutenkin seuran kautta saa usein arvokasta treeniseuraa/ tietoa ja vaikka varmistajia kovimpiin treeneihin, koska seurojen saleilla pyörii yleensä saman henkistä väkeä. Lisenssimaksu taisi olla 70€ / vuosi ja seuran jäsenmaksut ovat yleensä jotain kymppejä vuodessa. Riippuen seurasta.

006 (tai kuka vaan asioista tietävä) kun sä nyt selvästikin tiedät näistä asioista, niin osaatko kertoa hieman enemmän eri liitoissa kilpailemisesta?

Ilmeisesti ainakin SVNL, GPA ja FPO järjestää raakavoimakisoja Suomessa. SVNL:n kisoihin osallistuminen vaatii siis jonkin voimanostoliiton jäsenseuran jäsenyyden ja antidopingsopimuksen. GPA ei ilmeisesti vaadi jäsenyyttä jäsenseurassa eikä myöskään suoraan GPA:n jäsenyyttä eikä antidopingsopimusta. Mutta miten on FPO:n laita? Kilpailija voi ilmeisesti olla suoraan FPO:n jäsen eikä tarvitse erikseen mitään jäsenseuraa. Mutta pitääkö olla antidopingsopimus? Voiko näissä eri liitoissa sitten kisata ristiin rastiin, vai sulkeeko johonkin liittoon kuuluminen kisaovia?

Ja säännöthän tietenkin eroaa esimerkiksi painoluokkien ja nostovarusteiden suhteen. Ja jos erehtyy menemään antdopingtoimikunnan sivuille lukemaan testauksista ja kilpailijan tavoitettavuudesta testejä varten, niin herkempiä alkaa kyllä hirvittää...

Ilmeisesti ainakin SVNL, GPA ja FPO järjestää raakavoimakisoja Suomessa.

SVNL... järjestää raaka sekä varustekisoja aika tasaisesti kumpaakin
GPA... järjestää vain ja ainoastaan raakakisoja
FPO... järjestää molempia, mutta käsittääkseni on suositumpi varustemiesten/naisten keskuudessa

SVNL:n kisoihin osallistuminen vaatii siis jonkin voimanostoliiton jäsenseuran jäsenyyden ja antidopingsopimuksen.

Juuri näin.
On dopingtestattu liitto.

GPA ei ilmeisesti vaadi jäsenyyttä jäsenseurassa eikä myöskään suoraan GPA:n jäsenyyttä eikä antidopingsopimusta.

Vaatii jäsenyyden, mutta sitä ei erikseen tarvi pyytää tai maksaa, vaan se kirjataan samalla kun ensimmäistä kertaa ko. liiton kisassa kisaa.
Ei ole dopingtestattu liitto.

Mutta miten on FPO:n laita? Kilpailija voi ilmeisesti olla suoraan FPO:n jäsen eikä tarvitse erikseen mitään jäsenseuraa. Mutta pitääkö olla antidopingsopimus?

Ei ole mitään jäsenseuroja vaan jokainen nostaja on suoraan FPO:n jäsen.
"FPO.n jäsenten vuosimaksu on tällähetkellä 50€ ja uusilta jäseniltä peritään myös 10€ ns. liittymismaksu."
Ei ole dopingtestattu liitto.

Voiko näissä eri liitoissa sitten kisata ristiin rastiin, vai sulkeeko johonkin liittoon kuuluminen kisaovia?

Yhteen liittoon kuuluminen sulkee ovet muiden liittojen kisoihin.
Tosin voihan sitä aina erota siitä liitosta missä on ja mennä toiseen... mutta ei siinäkään juuri järkeä ole ainakaan jatkuvasti tehdä.

Kyllä kait gpa:ssa ja fpo:ssa saa kilpailla kummassakin yhtä aikaa?
Mutta svnl kilpaileva ei saa kilpailla edellä mainituissa liitoissa.
Niin ja etuna svnl:ssä on tosiaan toi dopingtestaus eli jokainen tehköön oman johtopäätöksensä tuosta (eli älkää alkako vääntämään asiasta).

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta T-101.

Tässä valossa toi GPA vaikuttaisi parhaimmalta vaihtoehdolta. Testithän ei sinällään mua haittaisi, koska mun harrastuksessa ei ole mukana kemiaa, mutta vaivaahan niistä on.

Miten paljon harrastelijoita sitten testataan? ADT:n sivuilta löytyy tilasto vuodelta 2012, jossa voimanostossa on tehty 204 testiä. Montakohan näistä testeistä on tehty muille kuin SM-tason kisaajille?

T-101 antoikin jo aika kattavan vastauksen muista järjestöistä / niissä kilpailemisesta. En niistä kirjoittanut, kun itsellä on kokemusta vain SVNL:ästä. Ei Voimanostoliittokaan estä muissa kisoissa nostamista, ellei niihin sitten osallistu ns. käry päällä / dopingrikkomuksen vuoksi kilpailukiellossa olevia. Mutta maajoukkuepaikkaa ei myönnetä kisaajalle vuoteen, jos nostaa testittömissä / muun voimanostojärjestön kisoissa.

Itseäni on testattu noin 10 kertaa tähän mennessä. Aikavälillä 2006-tämä päivä. Kaksi kotitestiä ja loput kisoissa. Kansallisissa kisoissa on ollut muistaakseni kaksi testiä. Loput SM:issä / arvottu sijoituksen mukaan. Mitalisijoja usein painotetaan. Vaivaa ei sinänsä ole ollut, testi kun itsessään ei vie kauaa. Tai riippuu tietenkin kusihädän määrästä :D. Ja ainakaan tähän mennessä ei ole ollut mitään selvitettävää esim. lääkkeiden/lisäravinteiden sopivuudesta yms. Tosin yhden yskänlääkkeen jouduin skippaamaan kun oli ADT:n listalla. Tosin vain kisoissa kiellettynä aineena. Monet majoukkuenostajat taas kuuluvat ns. testipooliin, joka edellyttää tarkempaa ilmoittamista liikkeistään / parempaa tavoitettavuutta. Tehdään sähköisen seurantapäiväkirjan kautta. Mutta sitten ollaankin jo niin syvällä lajissa että kai tuon kestää.

Kiitos vastauksesta 006.

Itseäni on testattu noin 10 kertaa tähän mennessä. Aikavälillä 2006-tämä päivä.

No ei noilla määrillä ainakaan testaamisen pitäisi olla este SVNL:n liittymiselle. Ja jos testattavaksi päätyy, kannattaa pistää lotto vetämään, kyllä sillä tuurilla pitäisi jo viis ja vara saada.

Pitää vissiin perehtyä tarkemmin eri liittojen sääntöihin ja valita sitten itseäni eniten miellyttävä liitto.

Ite arvostan svnl'ssä kilpailemista ja siellä pärjäämistä. Muut on lähinnä yhdentekevää mitä siellä kukin tekee.. Mut se on vaan mun mielipide, että en yleistä.

Ite arvostan svnl'ssä kilpailemista ja siellä pärjäämistä. Muut on lähinnä yhdentekevää mitä siellä kukin tekee.. Mut se on vaan mun mielipide, että en yleistä.

Niin kyllä ainakin jos kyse on natunostajasta niin ihmettelen, miksi antaisi monille tasoitusta kun dopingtestausta ei ole. Silloin varsinkin Suomessa kannattaa valita svnl, siellä testaus toimii. Ja onhan IPF se alkuperäinen voimanostoliitto, joka tulee menemään kärjessä jos lajia saadaan kehitettyä joskus esim. olympiakelpoiseksi. Toki se on sitten jokaisen oma asia, mitä arvostaa. 1000kg raw-yhteistulokset esimerkiksi on semmosia että itse arvostan suunnattomasti, vaikka olisi jossain näytöksessä nostettu. Ne kuitenkin on niitä äärimmäisen voiman näytteitä keinoilla millä hyvänsä. Natupunnertajana kuitenkin suurin arvostus allekirjoittaneella svnl kohtaan, mutta jos sopiva kisa olisi lähellä niin voisin kyllä katsomon puolelta seurata mielellään proliittojen kisoja.

En vaan tosiaankaan ymmärrä miten alottelijat hakeutuvat joihinkin pienimuotosten "aakkosliittojen" kisoihin. SVNL runsaalla kisatarjonnallaan, jäsenseuroillaan ja antidopingiin sitoutumisella luulisi aloittelijalle olevan se paras paikka aloittaa. Mutta kyllähän nuo junnusarjojen osallistujalistat monesti huutaa tyhjyttään monissa sarjoissa, ei kovin hyvältä tulevaisuus näytä. Mutta tietäähän tuon syyn; pitkäjänteisyyttä ei monilla ole, mitä voimanosto useimmilta vaatii.

GPAn eduksi sanoisin sen, että itse seuraan (HeTa) kuuluvana ja testattuna urheilijana kilpailen tänä vuonna GPAssa sen takia että siinä on tänä vuonna kiinnostavimman kisat, esimerkiksi MM suomessa. plus muutenkin siellä näkee isoja äijiä ja tyttöjäkin nostamassa, ja se ei todellakaan ole minulta pois mitä ne on/tai ei ole käyttäneet :D vaikka ei ole testattu

Back
Ylös Bottom