Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

en koe olevani enää mikään aivan aloittelija ( salitaustaa yhteensä 3 vuoden ajan) mutta onko se lihaksen kehittymisen, eritoten jalkojen lihaksiston, kannalta huono, jos ns ''palauttavana'' treeninä jalkapävän jälkeen kävelee 10 km reippaasti sauvojen kanssa? olisko se palauttava liikunta ennemmin rauhallista kävelyä muutama kilometri? jolloin tämä reippaampi sauvakävely olisi omana treeninään? kiitos jos joku sanoo mielipiteensä :)

Ok, mitäs jos sitä vaihtelisi joka toinen viikko. Eli joka toinen yksjakoinen ja joka toinen kaks jakoinen?

Tee miten hyvältä tuntuu. Vaihtelemalla noita noin usein on tosin silloin progression seuraaminen vähän hankalaa.

Joo, näin olen itsekkin päätellyt mut nyt tuli varmuus siitä asiasta. :) Mutta ajatus minulla on ollut et jos tekisin vuoro viikoin tätä pitempää sarjaa ja vaihtaisin joka toinen lyhyeen sarjaan. Eli yksjakoisella pitempää ja kaksjakoisella lyhympää. Vai toisin päin? Onko tässä mitään järkeä? Kannattaisiko pysyä yksjakoisessa kokoajan kun käyn vain kahdesti viikossa salilla.

- - - Updated - - -

Ok, tässähän olikin vastaus. Eli parempi varmaan pysyä yks jakoisessa.

Ideana on se, että pitemmillä sarjoilla kehitettäisiin kestävyyttä enemmän ja lyhyillä haettaisiin vahvuuta eli silloin myös painot olisivat isommat. Ainakin näin olen ymmärtänyt. Treeniohjelmaa nyt vaihtelisin ihan sen takia että lihakset saisivat erilaista ärsykettä. Tälleen sen ajattelin

Itse pitäisin aika vaikeana vaihtaa vähän väliä ohjelmaa.. helpompaa olisi jos tekisi yhdellä 4-jakoisella ohjelmana vuoro viikoin raskaan treenin lyhyillä sarjoilla ja isoilla painoilla ja toinen viikko pitkää sarjaa.. eikä muuttais ohjelmaa koko ajan että ehtisi sisäistää kunnolla ohjelman että saa tehoja irti siitä.:D no jokainen tyylillään.

Kiitos, tästä oli apua. Taidan kokeilla yksjakoisella et joka toinen viiko lyhyttä ja joka toinen pitkää. :) Toimiiko muuten kaksjakoinen miten jos pitää treenien välillä ain kaks lepopäivää?

Kun mulla on ojentajat hieman jäljessä niin kannattaisiko tehdä esim. ylimääräiset 4 sarjaa dippiä (eli aika kevyt treeni) jalkapäivänä, kun treenaan kolmijakoisella 3on1off menetelmällä ja jako menee näin
1.jalat
2.selkä, hauis ja vatsa
3.rinta,ojentaja ja olkapää

Kun mulla on ojentajat hieman jäljessä niin kannattaisiko tehdä esim. ylimääräiset 4 sarjaa dippiä (eli aika kevyt treeni) jalkapäivänä, kun treenaan kolmijakoisella 3on1off menetelmällä ja jako menee näin
1.jalat
2.selkä, hauis ja vatsa

Mikä ettei.

Teetkö pelkästään lankkua vatsalle? Vatsoille pitempää sarjaa 20->

Kaksi kertaa viikossa teen vatsoja, toisella kerralla voimapyörää lyhyttä sarjaa(6-10) ja toisella kerralla sitten lankkua ja jotain muuta vatsalihasliikettä pitemmillä sarjoilla(12-15). :) ilmeisesti harva tietää tohon varsinaiseen kysymykseen vastausta, joten ei se varmaan niin olennaista ole :D

Tota noin, oon 16 kohta 17 ei kai kreatiinin käytöllä ole mitään haittaa tai ns ikärajaa?

Haittana ainaki omalla kohdalla on se, että naamaan tulee mukavasti näppylöitä. Kannattaa kuitenki kokeilla ehdottomasti kreatiinia, se on yleisesti hyväksi koettu tuote.

Voisko tälle tehä jotain, niin selvää trollaamista.. joku saattaa vielä uskoa tätä.. :face:

Ja kysyjälle: krea käyttöön vaan, ei siitä haittaa ole.

Onko kreatiinist muute jotai luotettavaa tutkimust tehty? Ei mitää kyselytutkimust tai mitää vaa mis on iha verrattu lumetuotteesee ja mitattu voimantuottoa (en oo varma onks oikea termi) mut siis mitattu suoritus kykyä. Koska itse en huomannut mitää hyötyy ni luulen et monet vaa luulee et se auttaa.

1.jalat
2.selkä, hauis ja vatsa

Ihan turhaan. Jos treenaat noin tiheällä frekvenssillä niin ojentajat ottaisi 8 päivän kierrossa 4 päivänä osumaa.. Ja 4 sarjaa dippiä ei ole nyt ojentajille kevyt treeni, miksi olisi? Jos taas tarkoituksella otat kevyen treenin niin miksi treenata ollenkaan. Eise ojentaja heiluttelulla kasva.

Järki siis käteen, ja ota punnertavien päivälle vaihtelevasti ojentajapainotteisempaa. Esim. joka toinen työntävien päivä olisi ojentajapainotteinen, dippiä, kapeeta penaa ja kp flyes rinnalle + viparit sivuolille ja avot. Loppuun eristävää ojentajille taljassa tms niin toimii. Sitten joka toinen työntävien treeni otat kohteeksi joko rinnan tai olkapäät samalla perjaatteella, tai sitten molempia tasaväkisesti.

Onko kreatiinist muute jotai luotettavaa tutkimust tehty? Ei mitää kyselytutkimust tai mitää vaa mis on iha verrattu lumetuotteesee ja mitattu voimantuottoa (en oo varma onks oikea termi) mut siis mitattu suoritus kykyä. Koska itse en huomannut mitää hyötyy ni luulen et monet vaa luulee et se auttaa.

Nyt vitun sukkaporsas tee palvelus ja poista tunnuksesi. :) :piis:

Back
Ylös Bottom