Reverse hyper?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D.W.A.M
  • Aloitettu Aloitettu
Reverse Hyper on Louie Simmonsin kehittämä laite, jonka hän kehitti 90-luvun alussa kuntouttaessaan selkäänsä leikkauksesta. Se on niinkuin tavallinen selänojennus, mutta toisinpäin, eli ylävartalon sijasta nostetaankin jalkoja.

Tuossa kuva laitteesta jolla liike tehdään http://www.westside-barbell.com/Images/ProReverseHyper.jpg

Eli ylävartalo makaamaan siihen "pöydän" päälle. Jalat laitetaan hihnan ympärille, käsillä pystyy pitämään kiinni siellä takana olevasta kahvasta. Sitten vaan kiskaistaan jalat ylävartalon kanssa samaan tasoon. Joku muu varmaan osaa selostaa tuon huomattavasti paremmin..

Itse olen tehnyt reverseä muutaman kerran ja henk.koht. en oikein tykännyt laitteesta. Toisaalta aina ei saa tehdä sitä mistä tykkää. Epäilisin, että WSB-miehet käyttää tuota liikettä enemmänkin apuliikkeenä.

Huonohko esimerkkisuoritus: http://www.westsidebar.net/videot/revhypers.mpg
Itse olen tehnyt samalla tavalla,kun pätkässä minikumit jaloissa ja lisäpainolla,mutta on todella surkea korvike kunnolliseen laitteeseen verrattuna,joka on takareisi pakaranoston ohella yksi tehokkaimmista kidutuslaitteista,joita maa päällään kantaa. Olen kerran kokeillut oikeaa rev.hyp. ja otti epäkkääseen koko selän matkalta, niskaan asti!

Joo siis tämän liikkeen voi suorittaa myös tasaisella irtopenkillä; siihen vaan vatsalteen pötköttämään, lantio toisen päädyn tasolle ja kädet tarraa toiseen päätyyn, siinä sitten vaan veivaamaan.. tosin liikerata pienehkö, mutta hitaasti ja loppuun asti suoritettu supistusvaihe aiheuttaa varmasti polttoja alaselässä.

Ite oon muutaman kerran kokeillut tehdä tätä kyseistä liikettä selkäpenkissä. Pystyykö tekemään oikeaoppisen liikkeen vai onko ihan turhaa yrittää sillä?

Originally posted by markku sutinen
olen nähnyt "reverse hyper"liilettä jo seitkyt-luvun kiekonheitto kirjoissa,että ei se ole ihan minkään simmonssin keksintö

Kyllähän liikettä varmasti on tehty, mutta Simmons kehitti revers hyper laitteen.

Eli tuota alkuperäistä reverse hypersiä ei pysty kunnolla tekemään ilman tuota Simmonssin kehittelemään laitetta. Selänojennuspenkissä tehtynä liike on ikävä kyllä huono korvike, mutta parempi,kun ei mitään. Jos on käytettävissä vetokumeja niillä saa helposti tuohon kuormaa tai sitomalla esim. vanhalla polvisiteellä kiekon jalkojen väliin.

Originally posted by Mixu
Onko toi "mallisuoritus" tarkoituksella lainausmerkeissä? Kaveri näyttää keinuttavan niin ettei tarvii tehdä työtä ollenkaan.... :eek:

Kyllä se sen ihan oikeaoppisesti tekee. Siinä saakin vähän heilua.

Kyllä sen voi ihan hyvin tehdä selkä penkissä. Normaali käsipaino sopii hyvin myös nilkkojen väliin lisäpainoksi, jos lisäpainoa edes tarvitsee. Lisäpaino ei ole pakollinen. Tekee vaikka niin, että saa sata toistoa täyteen (monessa sarjassa tai putkeen). Tota saa tehdä myös rauhallisesti ja/tai staattisilla pidoilla liikeradan eri vaiheissa.

Simmonsin ja Taten ohjeiden mukaan toi pitää suorittaa:
- niin, että kontrolli säilyy.
- laitteessa lisäpainon kanssa niin, että paria ekaa toistoa ei lasketa mukaan sarjaan vaan niillä haetaan vauhtia. Heilurin ei kuitenkaan anneta heilahtaa ala-asennossa vapaasti niin pitkälle loppuun asti kuin heiluriliike sen veisi, vaan sitä aletaan vastustamaan laskuvaiheessa ja heilurin ei tulisi päästä paljoa alakoulokohtaa pidemmälle. Heiluri pysähtyy tällöin ehkä laitteen pääpuolen jalkojen tasolle.

Kun nyt Simmons mainittiin niin hyperssiä voi tehdä tosiaan monella eri tavalla eli vauhdittamalla ja myös vauhdittamatta ja pysäytyksellä. Kaikki laitteen korvikkeet ovat ikävä kyllä enemmän tai vähemmän paskoja korvikkeita tuon alkuperäisen "kidutuslaitteen" rinnalla ja tuo ottaa mm.epäkkäisiin koko ruodon matkalla niin,että niskaan tulee sellainen polte,että melkein itkettää. Harmittavan vähän noita laitteita on ympär- suomenniemeä ja kyllä vetokumeilla ja sitomalla kiekon tai käsipainon jalkojen väliin saa kohtuullisen samankaltaisen liikeen,mutta ei alkuperäisen veroista....ikävä kyllä.

Nostellaanpa "vanhahkoa" ketjua vähäsen ylöspäin. Salilta löytyy tuommonen laite ja nyt kun mavet ja rivet on väliaikaisesti paussilla, ajattelin reverse hyperseillä kutkutella selkäosastoa. Miten usein porukka harrastelee näitä ja millaisia sarja- ja toistomääriä käytössä? Paperille olen nyt itse luonnostellut reverset kahdelle kolmesta treenipäivästä, päivä 1. 5x5 ja päivä 3. 3x15-20. Onko nuo vitoset turhan rankkoja tässä liikkeessä? Itse en siis ole vielä koskaan liikettä testannut.

Haulla löysin tietoa, jotta kontulan kuntokellarissa olis reverse hyper-laite, kiinnostais tietää jos jollain on tietoa pääkaupunkiseudun saleista, joista tälläinen laite löytyis.
Selkävammaisena kiinnostais päästä kokeilee oikeeta laitetta, kaikenlaisia korvikkeita on tullut kokeiltua, mutta esim penkkiä saa harvassa paikassa aseteltua niin korkeelle että saisi kunnon venytyksen jalat suorana ala-asennossa.

Haulla löysin tietoa, jotta kontulan kuntokellarissa olis reverse hyper-laite, kiinnostais tietää jos jollain on tietoa pääkaupunkiseudun saleista, joista tälläinen laite löytyis.
Selkävammaisena kiinnostais päästä kokeilee oikeeta laitetta, kaikenlaisia korvikkeita on tullut kokeiltua, mutta esim penkkiä saa harvassa paikassa aseteltua niin korkeelle että saisi kunnon venytyksen jalat suorana ala-asennossa.

Suosittelen vahvasti myös glute ham raisea, jota itse tein selkävammaisena. Itse laitoin bosupallon polvien alle ja jäkitin jalkaterät pohjelaitteen laudan alle. Hyvin toimii.

Mayor'silla taisi olla. Salille ilmainen tutustuminen joten eikusta testaamaan.

Back
Ylös Bottom