Salikomediaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🤣 Salikomediaa? – kun rauta, egot ja arjen sekoilut muuttuvat tahattomaksi stand-upiksi

Meta description: Keskustelua salien koomisista hetkistä, mokista, tyypeistä ja legendoista – kaikki ne jutut jotka naurattaa vielä vuosien päästä.

Ainakin kerran olen aiheuttanut komediaa salilla(kin).
Menin uudelle salille treenaamaan tosi väsyneenä kaikki sujui kuin tanssi kunnes tuli ylätaljan vuoro, painoa 70kg tarkoituksena ottaa vielä lämmittelysarjaa 12-15 toistoa VETO ja tanko ei liiku mihinkään.. Mä ihmettelin et mitä helvettiä ja totesin mielessäni et tää on vaan erilainen laite painoja reilusti pois ja taas VETO -> ei mitään liikettä pakassa.. Tässä vaiheessa tajusin et hitto täähän on tietysti tuplapakallinen talja, eli painoa onkin +130kg ja max paino on 200kg, siinä sit pyörin taljan vierellä ja mietin mitä helvettiä kun ei löydy vapautusvipua ja 100kg ei inahdakkaan.. Vieressä treenaavaa kaveria alkoi jo naurattaa aika huolella ja meikäläinen vaan miettii et mitä ihmettä?

Vilkaisin sitten ENSIMMÄISEN kerran kunnolla siihen perkeleen vetotankoon joka lepäsi pienen pienillä kannakkeilla! tanko kannakkeilta pois ja posket punasina tekemään sarjaa :) vieläkin naurattaa ku satunnaisesti käyn tuolla salilla.

Samanlainen hairahdus sattunu itellekki. Tässä kerran rintapäivänä oli pecdec vuorossa, löin kapulan oikeeseen levyyn, haukkasin happea ja aloin vääntää. Ei vaan liikkunut. Kelasin siin samalla, et justhan mää oon saanu tässäkin isompia painoja ylös, ei pitäs olla siitä kiinni! Laitteen takaa tuli vanhempi herra sitten jeesaamaan meikää hädässä, ja rysäytti laitetta kunnolla (laitteessa oli ollu aikaisemmin isommat painot lukittuna tapilla, ja koska tää laite on semi-paska, niin tappi ei ollut irronnut näistä lisäpainoista). Avunauttajalla kasvoi pituus ainakin kymmenellä sentillä, rinta röyhistellen pienen kaljamahansa kanssa tokas vaan et "tää sali on vähän tämmönen tekniikkalaji" :face: Justiinsa. Eiku reeni loppuun...

Suottaapi olla toiminnallista harjoittelua, functional training, painoja käytetään horjuttamaan, ei tukemaan liikettä.

Jos kaverilla toisessa päässä kymppi ja toisessa vitonen niin saattais olla hyödyllisempää pysyä ihan perustreenissä kun miettiä jotain funktionaalista treeniä :)

oeY9NJk.jpg

functional training

Jos kaverilla toisessa päässä kymppi ja toisessa vitonen niin saattais olla hyödyllisempää pysyä ihan perustreenissä kun miettiä jotain funktionaalista treeniä :)

Mähän nyt siis en tiedä onko tämä kyseinen kaveri tehnyt toiminnallista treeniä, mutta miksi olisi hyödyllisempää pelkkä perustreeni?
Toiminnallisessa harjoittelussa nimenomaan horjutetaan sitä tasapainoa ja aktivoidaan hermostoa pienillä painoilla, ei todellakaan lämästä toiselle puolelle 50 ja toiselle 25 kiloa. Tarkoituksena ei ole niinkään massan lisääminen, vaan hermoston, lihasten ja aistielinten yhteistoiminta, koordinaation ja tasapainon kehittyminen jne.

Salikomediaa Espoon saleilla aiheuttaa yksi ulkomaalainen kaveri, joka rykii kaikki liikkeet vähintään kaksi kertaa liian suurilla painoilla ja muutenkin käyttää jokaisessa liikkeessä jotain omaa (lue väärää) tekniikkaansa.

Eilen se teki alataljaa 130 kilolla ja korvat soi vieläkin kun se ryki ja rysäytti jokasella toistolla painot täysillä taljaan takasin.

Alataljasta se siirty ristitaljaan, jossa se laitto painoks 60 kiloa, nappas molemmilla käsillä kiinni toisen puolen kahvasta ja alko tekemään jotain ihme sadetanssia rykien näitä limppuja vasemmalta oikealle. Jälleen muuten vitunmoisen kolinan saattelemana. :face:

Hauiskäännöt se teki vapaalla tangolla 60 kilolla niin, että kääntö tapahtu miehen, eikä hauiksen kääntämisellä. Heilu siis kuin juutalainen kuu-ukko aamurukouksellaan.

Niin, ja noita painoja kun tarkastelee niin muistutan, että kyseessä ei ole mikään Ronnie Coleman, vaan tää kaveri painaa jotain 75 kiloa. Peruskunto löytyy, mutta nää sen painot ja suoritustekniikka on jossain ihan omassa sarjassaan.

Tossa oli otteita eilisestä reenistä, kattoo mitä seuraavaks... :kippis1:

Mähän nyt siis en tiedä onko tämä kyseinen kaveri tehnyt toiminnallista treeniä, mutta miksi olisi hyödyllisempää pelkkä perustreeni?
Toiminnallisessa harjoittelussa nimenomaan horjutetaan sitä tasapainoa ja aktivoidaan hermostoa pienillä painoilla, ei todellakaan lämästä toiselle puolelle 50 ja toiselle 25 kiloa. Tarkoituksena ei ole niinkään massan lisääminen, vaan hermoston, lihasten ja aistielinten yhteistoiminta, koordinaation ja tasapainon kehittyminen jne.

En ainakaan itse kehtais tehdä penkkiä 35 kilolla vaikka ois kuinka funktionaalista but that's just me :).

Mä ainakin itse olen saanut huomattavasti enemmän hyötyä saliharjoittelusta kun lopetin miettimästä mitä muut ihmiset ajattelee. Esim. tiputin huomattavasti painoja ja aloin tehdä pitkillä liikeradoilla. Mun mielestä on hienoa että ihmiset ajattelee kroppaansa kokonaisuutena ja haluaa arjessa hyvin toimivan kineettisen ketjun eikä punnerra perse hiessä kymmenen sentin liikerataa sadalla kilolla että näyttäis ainakin hyvältä.

Mä ainakin itse olen saanut huomattavasti enemmän hyötyä saliharjoittelusta kun lopetin miettimästä mitä muut ihmiset ajattelee. Esim. tiputin huomattavasti painoja ja aloin tehdä pitkillä liikeradoilla. Mun mielestä on hienoa että ihmiset ajattelee kroppaansa kokonaisuutena ja haluaa arjessa hyvin toimivan kineettisen ketjun eikä punnerra perse hiessä kymmenen sentin liikerataa sadalla kilolla että näyttäis ainakin hyvältä.

...mutta missä komedia?

Funktionaalinen supertreenaaja on aina hauska salilla. Ja mitä enemmän se sitä puolustelee, sitä hauskemmaksi se muuttuu.

Niinhän se on et ihmisiä on moneen lähtöön... Jotkut haluaa kilpailla itseään ja muita vastaan ja jotkut haluaa sen toimivan kineettisen ketjun, whatever that means :). Ja voihan sillä satasella punnertaa myös sitä täyttä liikerataa...

Kineettinen ketju kuulostaa siltä, että ei saanut haluamiaan tuloksia ja kehitteli päässään jonkun syyn miksei enää tuloksia halua vaan keskittyy johonkin "tärkeämpääm". :D

Juoksija-lehti on ainakin tuonut paljon nyt tota kineettistä ketjua esille tän vuoden lehdissä. Mistäköhän se buumi alunperin on sit lähtenyt.

Juoksija-lehti on ainakin tuonut paljon nyt tota kineettistä ketjua esille tän vuoden lehdissä. Mistäköhän se buumi alunperin on sit lähtenyt.
The concept of the kinetic chain originated in 1875, when a mechanical engineer named Franz Reuleaux proposed that if a series of overlapping segments were connected via pin joints, these interlocking joints would create a system that would allow the movement of one joint to affect the movement of another joint within the kinetic link. Dr. Arthur Steindler adapted this theory in 1955, and included an analysis of human movement. Steindler suggested that the extremities be viewed as a series of rigid, overlapping segments and defined the kinetic chain as a "combination of several successively arranged joints constituting a complex motor unit." The movements that occur within these segments present as two primary types—open and closed.

Joo mut esim. yhen käden kp-penkki hieman loogisempi tapa ku toi et eri määrä painoo tangos :D. eihän tollasel taval oo mitää tulevaisuutta. paskoo vaan olkapäät ennemmin tai myöhemmin.

Itse asiassa tossa kyse juuri tasapainon hakemisesta ja hermoston ärsykkeistä, joten loogisempaa on just tehdä pienet painot tangossa.

...mutta missä komedia?

Funktionaalinen supertreenaaja on aina hauska salilla. Ja mitä enemmän se sitä puolustelee, sitä hauskemmaksi se muuttuu.

Suurin osa treenaajista on mun mielestä varsinaista salikomediaa.
En mä nyt niinkään puolustele, mutta sanonpahan vaan, että vaikka ei aina itselle kävisi järkeen niin saattaa siinä toisen touhussa olla jokin järkeenkäypä taka-ajatus.

Niinhän se on et ihmisiä on moneen lähtöön... Jotkut haluaa kilpailla itseään ja muita vastaan ja jotkut haluaa sen toimivan kineettisen ketjun, whatever that means :). Ja voihan sillä satasella punnertaa myös sitä täyttä liikerataa...

Saahan sitä nyt punnertaa satasta vaikka lipputanko perseessä samalla kun eskimoperhe soittaa tahdiksi huuliharpuilla Saksan kansallishymniä, mutta mun mielestä on vain vähän hassua ettei voi tehdä jotain oman kropan toiminnalle positiivista harjoitetta, oli se nyt mikä tahansa, vain sen takia että joku sulle tuntematon ihminen voi ajatella siitä jotain, tai pahimmassa tapauksessa voit joutua pakkiksen salikomediaa-ketjuun.

Toiminnallisessa harjoittelussa ajatellaan ihmisen muodostavan liikeketjun (kineettisen ketjun), missä jokaisen nivelen liike vaikuttaa muihin niveliin, eli periaatteessa olet yhtä lihasta kulmakarvoista jalkapohjiin. Ajatellaan siis ihmisen olevan kokonaisuus. Toiminnallista harjoittelua suositaan usein joissain lajia tukevassa treenaamisessa, eli kilpaillessa muita ihmisiä vastaan. Saleilla kun ei käy pelkästään isoa lihasmassaa havittelevia ihmisiä.

Ja tämä eroavaisuus mitä tosta ehkä seuraa on kuinka erilaista kuin pelkkä ns. normaali kuntosalitreenin vastaava? Ettei ois tollakin paskanjauhamisella kusetettu tuhansia ihmisiä liittymään johonkin huuhaa klubeihin jne. joille jo pelkkä perustreeni ois poikaa ja sit nauretaan nurkan takana rahaniput taskussa.

Nykyään on vaan muodikasta tehdä jotain muuta ku junttipunttia. Vähän niinku piti olla MicMacit vuosina yks ja kaks.

Kyllä mun mielestä on ihan järkeenkäypä ajatus että jos vaikka nilkassa on ylipronaatio se voi aiheuttaa kipuja polviin ja lonkkiin. Tai vaikka hartiat on eteenpäin kääntynyt, mikä taas aiheuttaa koko rangassa vääntymistä -> lantio työntynyt eteenpäin -> selkävaivoja, lonkkavaivoja, polvivaivoja...

Ja tämä eroavaisuus mitä tosta ehkä seuraa on kuinka erilaista kuin pelkkä ns. normaali kuntosalitreenin vastaava? Ettei ois tollakin paskanjauhamisella kusetettu tuhansia ihmisiä liittymään johonkin huuhaa klubeihin jne. joille jo pelkkä perustreeni ois poikaa ja sit nauretaan nurkan takana rahaniput taskussa.

Nykyään on vaan muodikasta tehdä jotain muuta ku junttipunttia. Vähän niinku piti olla MicMacit vuosina yks ja kaks.

Käytetäänhän kuntosaliharjoittelussa staattisia pitoja, tasapainolautaa yms, mitkä kehittää lihaksia eri tavalla kuin perus painon nostelu. Toiminnallisessa harjoittelussa ei toi eripari pena nyt ole todellakaan ainoa vaihtoehto, siinä on ihan rajaton määrä liikkeitä mitä voi tehdä. Ja ei ainakaan mun mielestä ole tyhmää hakea tasapainoa ja koordinaatiota, jos se tukee vaikka omaa lajia tai ihan normielämää. Edelleenkään siis ei haeta lihasmassaa vaan hermostoärsykkeitä, koordinaatiota, tasapainoa..

Itse asiassa tossa kyse juuri tasapainon hakemisesta ja hermoston ärsykkeistä, joten loogisempaa on just tehdä pienet painot tangossa.

Suurin osa treenaajista on mun mielestä varsinaista salikomediaa.
En mä nyt niinkään puolustele, mutta sanonpahan vaan, että vaikka ei aina itselle kävisi järkeen niin saattaa siinä toisen touhussa olla jokin järkeenkäypä taka-ajatus.

Saahan sitä nyt punnertaa satasta vaikka lipputanko perseessä samalla kun eskimoperhe soittaa tahdiksi huuliharpuilla Saksan kansallishymniä, mutta mun mielestä on vain vähän hassua ettei voi tehdä jotain oman kropan toiminnalle positiivista harjoitetta, oli se nyt mikä tahansa, vain sen takia että joku sulle tuntematon ihminen voi ajatella siitä jotain, tai pahimmassa tapauksessa voit joutua pakkiksen salikomediaa-ketjuun.

Toiminnallisessa harjoittelussa ajatellaan ihmisen muodostavan liikeketjun (kineettisen ketjun), missä jokaisen nivelen liike vaikuttaa muihin niveliin, eli periaatteessa olet yhtä lihasta kulmakarvoista jalkapohjiin. Ajatellaan siis ihmisen olevan kokonaisuus. Toiminnallista harjoittelua suositaan usein joissain lajia tukevassa treenaamisessa, eli kilpaillessa muita ihmisiä vastaan. Saleilla kun ei käy pelkästään isoa lihasmassaa havittelevia ihmisiä.

Jos punnertais lipputanko perseessä samalla kun eskimoperhe soittaa huuliharppua niin se ois varmaan funktionaalista treeniä? Luulisi ainakin että se kehittäisi hermostoa eri tavalla kuin tavallinen penkki :).

Back
Ylös Bottom