Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Aika aloittelijan mitoissa vielä mennään ja tavoitteena onkin nyt saada mahd. paljon lihaa luiden päälle. Siksi tässä mennäänkin plussakaloreilla, mutta myös hapenottokykyni on melko huono ja haluaisin parantaa sitä alkamalla tekemään myös jonkin verran aerobista viikossa. Sopiiko nämä kaksi asiaa mitenkään yhteen vai pilaako (kevyt) lenkkeily bulkkini? Jos esimerkiksi lenkin jälkeen syö kuitenkin tarpeeksi ja hoitaa kulutetut kalorit takasin.

myös hapenottokykyni on melko huono ja haluaisin parantaa sitä alkamalla tekemään myös jonkin verran aerobista viikossa. Sopiiko nämä kaksi asiaa mitenkään yhteen vai pilaako (kevyt) lenkkeily bulkkini?

Anna mennä vaan, ei haittaa ja jonkinlaisen yleiskunnon kanssa punttitreenikin sujuu paremmin.

Tuommoisen yleiskuntoilun kannalta olisi hyvä vetää treenin loppuun jotain happijumppaa. Jotain intervallipohjasta tekemistä juoksumatolla, soutamalla, kahvakuulalla tai vaikka hyppynarulla. Treenin loppuun tiukahko 5-15min setti ja joinain välipäivinä reipasta kävelyä/kevyttä hölkkää 0,5-1h niin kyllä se siitä. Alota vaikka siitä, että 30s hyppynarua, 30s taukoa ja niitä muutama kierros. Pitää tuntua pahalta, mutta sillä tavalla että sydän tulee rinnasta läpi ja keuhkot tulee kurkusta hakemaan happea, ei niinkään hapotuksena lihaksissa.

Kuulin tänään liikkeestä nimeltä Two hands anyhow, ja että sen liikkeen ME on Arthur Saxonilla noin 203kg tuloksella.
wikipedia kertoi liikkeestä seuraavaa: "The goal was to lift as much weight overhead with two hands in any method as long as you were not assisted by an outside force.". Eli kahdella kädellä mahdollisimman suuri paino pään päälle. Eikös jo työnnön maailman ennätys ole paljon enemmän kuin tämä? Ja eikös työntö sovi liikkeen kuvaukseen? Vai onko tämä liike sellainen että se pitää tehdä erilliset painot käsissä? Kuvissa Arthurilla ainakin oli levytanko toisessa kädessä ja kahvakuula toisessa kädessä.

Mikä helvetti voi kusta penkin tekniikassa niin pahasti, että hikisesti tuli 10x60kg vaikka kässäreillä tein 10x30kg, vaikken ole käsipainopenkkiä tehnytkään paljoa ikinä?

Mikä helvetti voi kusta penkin tekniikassa niin pahasti, että hikisesti tuli 10x60kg vaikka kässäreillä tein 10x30kg, vaikken ole käsipainopenkkiä tehnytkään paljoa ikinä?

Yks vaihtoehto on se, et kässäripenkissä liikerata voi helposti olla paljon lyhyempi. Monet jättää liikeradan alhaalta vähän vajaammaksi käsipainoilla ku mitä tangolla tulis.

Miten sä tänne oot eksyny 6 vuotiaana? :D

Aksu. ikä 17 v. liittynyt kesäkuussa 2002 :wtf:. 5 Vuotiaana :D? en tiiä miks kysyn, hämmästelin vaa.

Joko on jonkun toisen vanha account tai sitten kusetettu ikä.

Joskus meni jotenkin accountit sekaisin ja sitten kun Mike palautti tämän, niin jäi tuollainen liittymispäivämäärä :D

Joppa sanoi:
Yks vaihtoehto on se, et kässäripenkissä liikerata voi helposti olla paljon lyhyempi. Monet jättää liikeradan alhaalta vähän vajaammaksi käsipainoilla ku mitä tangolla tulis.
Mutta kun oudointa onkin, että paskan penkin takia on oikein panostettu siihen normi penkissä liikeradan lyhentämiseen/kropan tiukkuuteen, mutta kp penkissä sitten en kiinnitä sellaiseen huomiota! Tuossa kp penkissä siis jalatkin on aika rennosti maassa.
Ja kp penkin aloitan kyllä ihan rinnalta, ensimmäisestä toistosta lähtien.

Sitä lähinnä mietin, että onko normi penkissä sellaisia tekniikkavirheitä, joilla onnistuu tekemään siitä jotenkin raskaampaa/hankalampaa? Koska todella kumma tapaus mulla tuo penkkaaminen :D

E: ja vielä lisäykseksi, että dippiä olen tehnyt yli 80kg painoisena 4x25kg, mikä ei myöskään jotenkin IMO matchaa <85kg penkkimaksimin kanssa :david:

Teen 3-jakoista selkä,rinta/jalat/kädet jaolla neljä kertaa viikossa jolloin joka kolmas viikko kukin lihasrymä saa tuplatreenin. Kulloinkin vuorossa olevan lihasryhmän toinen treeni pitää sisällään erikoistekniikoita tai muuten vaan erilaista treeniä verrattuna normi runkoon.

Tarvitsisin hieman apua jalkojen "erikoistreeneihin". Miten kannattaisi muuttaa ohessa olevaa runkoa jotta tästä spesiaalitreenistä saisi mahdollisimman erilaisen kasvuärsykkeen?:
Kyykky 5x5 säilyy molemmissa treeneissä.

Normitreeni jaloille

Kyykky 5x5 + etukyykky tekniikka 5x3
Prässi 4x8
SJMV 5x8
Ojennukset tai yhden jalan sjmv smith 3x12
Pohkeet 4x12

Jalkojen "spesiaalitreeni":

Kyykky 5x5
????
????

Olen nyt aloittanut treenailemaan tällaisella setillä.

Maanantaina Penkki, Pystypunnerrus,leuat sekä hauis.
Keskiviikkona kapeapenkki, pystypunnerrus käsipainoilla, kulmasoutu ja vipunusto.
Perjantaina penkki, pystypunnerrus, leuat ja hauis.

Mitä muita liikkeitä kannattaisi ottaa mukaan? Rannekäännön ajattelin lisätä mukaan ainakin.

EDIT: Niin ja jos ei jaksa etsiä vanhoja viestejäni niin jaloissa on rasitusmurtumat eikä niille voi tulla yhtään painoa muutamaan kuukauteen eli pelkkää yläkroppaa on pakko treenata siihen asti ja olen vasta aivan aloittelija ja huonossa kunnossa muutenkin mihin olisi tarkoitus tehdä nyt muutos. Himasta löytyy penkki + käsipainot sekä leuanveto tanko joiden avulla olisi tarkoitus pystyä kaikki liikkeet tekemään.

Sain vastaukset jo muihin kysymyksiin mutta tuo treeni ohjelmani vielä mietityttää eli pitäisikö siihen vielä lisäillä liikkeitä vai onko se hyvä kun lisään siihen vatsat ja rannekäännön?

Teen 3-jakoista selkä,rinta/jalat/kädet jaolla neljä kertaa viikossa jolloin joka kolmas viikko kukin lihasrymä saa tuplatreenin. Kulloinkin vuorossa olevan lihasryhmän toinen treeni pitää sisällään erikoistekniikoita tai muuten vaan erilaista treeniä verrattuna normi runkoon.

Tarvitsisin hieman apua jalkojen "erikoistreeneihin". Miten kannattaisi muuttaa ohessa olevaa runkoa jotta tästä spesiaalitreenistä saisi mahdollisimman erilaisen kasvuärsykkeen?:
Kyykky 5x5 säilyy molemmissa treeneissä.

Normitreeni jaloille

Kyykky 5x5 + etukyykky tekniikka 5x3
Prässi 4x8
SJMV 5x8
Ojennukset tai yhden jalan sjmv smith 3x12
Pohkeet 4x12

Jalkojen "spesiaalitreeni":

Kyykky 5x5
????
????

prässi pyramidina 20 toiston sarjoissa failureen saakka ja sieltä pudotuksilla alas :rock:

Kuinka suuri työ on opetella kyykkytekniikka uudestaan? Olen ennen tehnyt ennen tätä sen pieni korotus kantapäiden alla kun meinaa kipata selälleen. Nyt mietin että jos alottaisi ihan alusta asti ilman sitä korotusta.

edit. perhana väärä thread. saa siirtää kyykky&mave kyssäri ketjuun jos siltä tuntuu

Kuinka suuri työ on opetella kyykkytekniikka uudestaan? Olen ennen tehnyt ennen tätä sen pieni korotus kantapäiden alla kun meinaa kipata selälleen. Nyt mietin että jos alottaisi ihan alusta asti ilman sitä korotusta.

edit. perhana väärä thread. saa siirtää kyykky&mave kyssäri ketjuun jos siltä tuntuu

Ei tuossa ole kyse tekniikan opettelusta uudestaan, tai että oltaisiin edes käytetty huonoa tekniikkaa sentakia että korotettiin kantapäitä. Todella monet tekee tuota, useimmat vain pn-kenkien muodossa.
Tuossa kyse on eniten siitä, että nilkan liikkuvuutta on joillain suht vaikea parantaa, mistä tuo korotus siis johtuu. Myös ihmisen fysiologiassa on luonnollisempaa olla hieman päkiäpainolla, jota tuo kantapään korotus helpottaa.

Kannattaako?

Vaikuttaako salilla käyminen pituuskasvuun? Täytin just 14 painan 50kg, 160cm pitkä ja aattelin alottaa salilla käymisen. Jos joku voisi tehä mulle 1-jakoisen treeniohjelman joka ei vaikuttaisi pituuskasvuun.

Vaikuttaako salilla käyminen pituuskasvuun? Täytin just 14 painan 50kg, 160cm pitkä ja aattelin alottaa salilla käymisen. Jos joku voisi tehä mulle 1-jakoisen treeniohjelman joka ei vaikuttaisi pituuskasvuun.

Kannattaa ja kannattaa tehdä ne liikkeet oikein, seuraava kysymystä varten ei kuitenkaan kannata aloittaa uutta ketjua. Olet siinä mielessä erityistapaus, että itse Arnold Achwarzenegger on tehnyt sulle treeniohjelman, jonka löydät, kun käytät vaikka Googlea ja hakusanaksi laitat Arnoldin kultainen kuusikko. Toinen hyvä vaihtoehto ohjelmaksi on Starting Strength.

Kuinka pitkään tossa hooverissa on tarkoitus olla siinä asennossa? Niin, että kehittää lihasta hyvin. Eli siis millon kannattaa ruveta tekemään lisäpainoilla?

Raskaat liikkeet nuorena

Juu, elikkäs olen 16-v poika ja olen treenaillut noin vuoden verran. Painoa löytyy 75 ja pituutta noin 180cm. Maastavedossa ja kyykyssä olen tähän asti vedellyt vain pidempiä 8-10 toiston sarjoja parhaimmillaan noin 100-115 kilolla. Nyt kokeilin treeneissä maksimit ja vedin maasta 150kg ja kyykyssä tein 140kg kakkosen. Tekniikat pitäisi olla suht kohdillaan, mutta onko raskaat kyykyt ja maastavedot haitallisia ikäiselleni nuorelle? Voinko esim. ruveta tekemään myös kutosia ja nelosia, vai ovatko ne ikäiselleni haitaksi esim. selälle tai luille?

Mitään vammoja tai muuta kuin lihaskipua:rock: ei ole vuoden treenauksen aikana ilmennyt ja olisi mukava vedellä vähän lyhyempääkin sarjaa. En tosin tiedä ovatko noin. 100 kilolla tekemäni pitkät kyykkysarjatkaan olleet hyväksi selälle. Voinko siis treenata suuremmilla painoilla kyykkyä ja mavea vai kannattaisiko nämä raskaat liikkeet laittaa vielä pariksi vuodeksi sivuun?

Juu, elikkäs olen 16-v poika ja olen treenaillut noin vuoden verran. Painoa löytyy 75 ja pituutta noin 180cm. Maastavedossa ja kyykyssä olen tähän asti vedellyt vain pidempiä 8-10 toiston sarjoja parhaimmillaan noin 100-115 kilolla. Nyt kokeilin treeneissä maksimit ja vedin maasta 150kg ja kyykyssä tein 140kg kakkosen. Tekniikat pitäisi olla suht kohdillaan, mutta onko raskaat kyykyt ja maastavedot haitallisia ikäiselleni nuorelle? Voinko esim. ruveta tekemään myös kutosia ja nelosia, vai ovatko ne ikäiselleni haitaksi esim. selälle tai luille?

Mitään vammoja tai muuta kuin lihaskipua:rock: ei ole vuoden treenauksen aikana ilmennyt ja olisi mukava vedellä vähän lyhyempääkin sarjaa. En tosin tiedä ovatko noin. 100 kilolla tekemäni pitkät kyykkysarjatkaan olleet hyväksi selälle. Voinko siis treenata suuremmilla painoilla kyykkyä ja mavea vai kannattaisiko nämä raskaat liikkeet laittaa vielä pariksi vuodeksi sivuun?

Anna mennä vaan, pidä tekniikka vain hallussa. Onnea treeneihin!

Back
Ylös Bottom