Kuinka tehokas liike mave suorin jaloin on alaselälle?

Alaselkäni taipuu kieroon istuma-asentoon mentäessä, joten kyykyt ja perus maven jouduin jättämään pois kokonaan. Jalat saa helposti treenattua ilman kyykkyäkin, mutta mites alaselän laita? Maallikon fysiikalla suorin jaloin maastaveto kuulostaa vielä tehokkaammalta alaselälle kuin perus mave, mutta miten asia oikeasti on?

Eikös sjmv ole oikein tehtynä tarkoitettu lähinnä takareisille. Ottaa se tietty alaselkäänkin mutta sjmv:ssä käytetään yleensä pienempiä painoja kuin mavessa, eli hyöty selkätreeniin ei ole maven tasolla.

Korjatkaa jos meni metsään.

Alle 200 kg raudoissa tuskin huomaat eroa. Itsekin olen tehnyt sjmvtä maven sijaan jo pitkään eikä ero ole mielestäni kovinkaan iso. Sjmv on lhestulkoon sama asia kuin selän ojennukset selkäpenkissä. Selkä tekee saman liikeradan mavessa ja sjmvssä eli voit huoletta korvata maven sillä mikäli normimave ei onnistu. Pyrit vaan siihen että selän liikkuvuus on sen verran hyvä että pääset alas asti. Jalkojen asento vaikuttaa paljon siihen mitkä lihakset kuormittuvat enemmän. Voit kokeille itse missä tuntuu kun käännät jalkateriä sisäänpäin, silloin rasitus siirtyy enemmän takareisille kuin jalkaterät suorassa tehtynä. Toinen mitä kannattaa välillä tehdä on on sjmv niin että polvet eivät ole ihan lukossa asti, silläkin saa hyvää vaihtelua treeniin.

Toinen aika kuningasliike on räkkiveto..tai polvenaltaveto..miksi sitä nyt sanotaan. Eli tanko lähtee hiukan polven alapuolelta. Muuten tekniikka on samanlainen kuin mavessa, ilman sitä syvältä lähtöä.

Mulla ainakin lähtökohtaisesti maastaveto menee enemmän perseelle ja takareisille kuin räkissä tehty korotettu variaatio. Lisäisin vielä noihin hauiskunkun huomioihin polvien kulman merkityksen. Ihmiset tietty on yksilöllisiä, mutta mitä enemmän polvet on koukistettuina, sitä enemmän paine menee pakaroille, ja luonnollisesti polvien ollessa "lukittuina" paine menee enemmän takareisille.

Jos löytyy tarpeeks isoja käsipainoja, kokeile samaa liikettä niillä.

Sjmv on lhestulkoon sama asia kuin selän ojennukset selkäpenkissä. Pyrit vaan siihen että selän liikkuvuus on sen verran hyvä että pääset alas asti.
Selkäpenkissä tulee selänojentajilla (eli alaselällä) koko liikeradalla rasitusta kun taas maveissa vain ehkä puolella siitä. Miten selänojentajien liikkuvuus vaikuttaa mitenkään siihen, kuinka alas pääsee sjmv:ssä?

Selkäpenkissä tulee selänojentajilla (eli alaselällä) koko liikeradalla rasitusta kun taas maveissa vain ehkä puolella siitä. Miten selänojentajien liikkuvuus vaikuttaa mitenkään siihen, kuinka alas pääsee sjmv:ssä?

Ei mitenkään. :)

Sjmv:ssa selän kulma on jyrkempi, joten siinä mielessä staattinen rasitus alaselälle on suurempi. Kaikissa maastavedoissa perse ja takareidet on ne mitkä sitä rautaa oikeasti liikuttaa. Tavallisessa mavessa etureidet osallistuu myös irroitukseen, räkkivedoissa ei. Jos sille alaselälle haluaa dynaamista rasitusta niin sitten selänojennuksia/jullea istuen niin, että alaselkä pyöristyy. Myös räkkivedossa voi kokeilla korkeammaöta tehtävää versiota, jossa selkä on pyöreänä aloitusasennossa(omalla vastuulla).

Mulla sjmv ottaa eniten takareisiin. Maastaveto ottaa eniten selän ojentajiin ja oikeestaan koko selkään. Mavessa kovimmilla on alaselkä. siinä meinaa tekniikka pettää vikoilla toistoilla.. tai sitten pakarat ja takareidet mulla paljon vahvemmat. Tulee mavessakin takareidet kipeeks muttei pakarat.

Mulla sjmv ottaa eniten takareisiin. Maastaveto ottaa eniten selän ojentajiin ja oikeestaan koko selkään. Mavessa kovimmilla on alaselkä. siinä meinaa tekniikka pettää vikoilla toistoilla.. tai sitten pakarat ja takareidet mulla paljon vahvemmat. Tulee mavessakin takareidet kipeeks muttei pakarat.

Tai sitten asia on just toisinpäin. Lues nyt tuo orankin kirjotus tossa yllä niin huomaat asian oikeen laidan.

Tää oli kyllä 100% mutuilua. Et sinä voi domssien perusteella päätellä mikä osa tekee eniten duunia. Mulla tuli etukyykystä epäkkäät kipeäksi. Onko etukyykky epäkäsliike? Etkä voi myöskään ojentaa lonkkaa ilman, että pakarat ja takareidet molemmat tekee työtä. Kannattaa omaksua käsite "posterior chain" ja jättää tollaset mave on niinku selkäliike ja sjmv on niinku takareisiliike!!-jutut kokonaan pois. Yleensäkin, jos toi treenaaminen kiinnostaa niin kannattaa hankkia edes välttävä tietämys siitä miten se ihmiskroppa toimii.

Taitaa olla niin, että mitä raskaammilla painoilla teet, niin sitä enemmän liike tulee ottamaan selän lihaksiin. SJMV on siinä mielessä aika vaativa liike, että siinä pitää oikeasti hakea sitä touchia siihen touhuun ja koittaa aktivoida oikeita lihaksia.
Itse olen aivan alusta asti tehnyt romanialaista variaatiota, mikä on hieman ystävällisempi selälle, koska siinä jaloissa on vähän joustoa. Itse saan sillä parhaiten tuntumaa takareisiin, pakaroihin ja alaselkään.

Kannattaa omaksua käsite "posterior chain" ja jättää tollaset mave on niinku selkäliike ja sjmv on niinku takareisiliike!!-...

Tai jospa samalla omaksuisi ajatuksen, että mave on koko kehon liike, ei sitä pelkällä posterior chainilla tehdä. Tässä näkee kuinka harhaan bodaus-tyyppinen ajattelu vie, vaikka elimistö toimii aina kokonaisuutena. Edes kirjaa ei voi lukea pelkillä silmillä jotenkin muusta kehosta irrallaan.

Tää oli kyllä 100% mutuilua. Et sinä voi domssien perusteella päätellä mikä osa tekee eniten duunia. Mulla tuli etukyykystä epäkkäät kipeäksi. Onko etukyykky epäkäsliike? Etkä voi myöskään ojentaa lonkkaa ilman, että pakarat ja takareidet molemmat tekee työtä. Kannattaa omaksua käsite "posterior chain" ja jättää tollaset mave on niinku selkäliike ja sjmv on niinku takareisiliike!!-jutut kokonaan pois. Yleensäkin, jos toi treenaaminen kiinnostaa niin kannattaa hankkia edes välttävä tietämys siitä miten se ihmiskroppa toimii.

Sanonki tässä nyt oman treenikokemuksen ja kehontuntemuksen perusteella. Niin onhan se mave koko kehon liike enkä sanonut ettei ottas takareisiin tai pakaroihin. Jokasella on vähän eri tekniikat ja keho ottaa sitä treeniä erilailla vastaan. Teet kyllä etukyykyn aika erikoisesti jos epäkkäät saat kipeeks :)

Edit: Eka postini oli vähä huolimattomasti sanottu :D ei ollut tarkoitus johtaa ketään harhaan

Omasta kokemuksesta sjmv:ssa kaikki riippuu siitä miten paljon jännität takareisiä/pakaroita. Oikein hyvällä jännityksellä saan rasituksen pysymään melkein kokonaan takareisissä/pakaroissa kun taas tätä jännitystä hölläämällä liike ottaa huomattavasti enemmän alaselästä. Samalla tavalla mavessakin rasitusta voi omalla kehonhallinnalla säätää selältä jaloille ja toisinpäin. Ainoa ero mielestäni maven ja sjmv välillä on, että sjmv on helpompi hallita sitä, mistä liike ottaa eniten. Mutuilua, mutuilua :)

Sanonki tässä nyt oman treenikokemuksen ja kehontuntemuksen perusteella. Niin onhan se mave koko kehon liike enkä sanonut ettei ottas takareisiin tai pakaroihin. Jokasella on vähän eri tekniikat ja keho ottaa sitä treeniä erilailla vastaan. Teet kyllä etukyykyn aika erikoisesti jos epäkkäät saat kipeeks :)

Edit: Eka postini oli vähä huolimattomasti sanottu :D ei ollut tarkoitus johtaa ketään harhaan

Joo, smolov menossa eli 4 kovaa etukyykkyä viikkoon ja pidempiä sarjoja kuin on tottunut-->epäkkäät kipeenä. :)

Omasta kokemuksesta sjmv:ssa kaikki riippuu siitä miten paljon jännität takareisiä/pakaroita. Oikein hyvällä jännityksellä saan rasituksen pysymään melkein kokonaan takareisissä/pakaroissa kun taas tätä jännitystä hölläämällä liike ottaa huomattavasti enemmän alaselästä.

Painotukset toteutetaan kyllä pääasiassa nivelkulmia ja liikerataa muokkaamalla, ei keskittymällä mentaalisesti oikein kovaa jonkin lihasryhmän jännittämiseen. Keskikroppa on kaikissa turvallisissa maastavedoissa käytännössä staattisessa roolissa ja neutraali ranka on asento, johon pitäisi pyrkiä. Alaselän tuntemusten ei pitäisi ihan hirveästi vaihdella tyylistä riippuen tai sitten siellä alkaa olla jo liikettä. Toki staattinenkin jännitys väsyttää ja jossain viheessa sieltä loppuu pito, mutta ei sen perseen ja takareisien jännittelemiseen pitäisi liittyä.

Painotukset toteutetaan kyllä pääasiassa nivelkulmia ja liikerataa muokkaamalla, ei keskittymällä mentaalisesti oikein kovaa jonkin lihasryhmän jännittämiseen. Keskikroppa on kaikissa turvallisissa maastavedoissa käytännössä staattisessa roolissa ja neutraali ranka on asento, johon pitäisi pyrkiä. Alaselän tuntemusten ei pitäisi ihan hirveästi vaihdella tyylistä riippuen tai sitten siellä alkaa olla jo liikettä. Toki staattinenkin jännitys väsyttää ja jossain viheessa sieltä loppuu pito, mutta ei sen perseen ja takareisien jännittelemiseen pitäisi liittyä.

Määpä keskityn silleen telekineettisesti jännittään mun ööh.. -vaikka pohkeita. Lihas kasvaa ihan taatusti edes käymättä salilla, koska seuraavana päivänä on pää kipee. Pakko toimia!;):jahas:

Nää mutujutut ei tosiaan kyllä oo mistään kotosin ja niitten vaikutukset tuppaa oleen ku T-101 sano!

Sjmv:ssa selän kulma on jyrkempi, joten siinä mielessä staattinen rasitus alaselälle on suurempi. Kaikissa maastavedoissa perse ja takareidet on ne mitkä sitä rautaa oikeasti liikuttaa. Tavallisessa mavessa etureidet osallistuu myös irroitukseen, räkkivedoissa ei. Jos sille alaselälle haluaa dynaamista rasitusta niin sitten selänojennuksia/jullea istuen niin, että alaselkä pyöristyy. Myös räkkivedossa voi kokeilla korkeammaöta tehtävää versiota, jossa selkä on pyöreänä aloitusasennossa(omalla vastuulla).

Haluutko selittää, että minkä takia selän kulma vaikuttaa alaselän staattiseen työskentelyyn? Mun käsittääkseni se riippuu vaan tangon painosta ja sen vaikutussuoran etäisyydestä lonkkaan.

Pitäskö teidän ensin vähän hengitellä ja rauhottua...ja sitten vaikka määritellä käsitteet: mikä on selän kulma? Lannenikamien luonnollinen lordoosi vai viitataanko selän kulmalla sittenkin lannesaranan kulmaan....kenpä tietää...

- - - Updated - - -

Määpä keskityn silleen telekineettisesti jännittään mun ööh.. -vaikka pohkeita. Lihas kasvaa ihan taatusti edes käymättä salilla, koska seuraavana päivänä on pää kipee. Pakko toimia!;):jahas:

Nää mutujutut ei tosiaan kyllä oo mistään kotosin ja niitten vaikutukset tuppaa oleen ku T-101 sano!

Etkö oikeasti tiedä, mitä tällainen tietyn lihasryhmän jännittäminen dynaamisen liikkeen aikana tarkoittaa vai pelkästäänkö vain teeskentelet noviisia?

Back
Ylös Bottom