Mutta asiaan!
Koska olen kai hieman keskittymishäiriöön taipuvainen henkilö, olen jotenkin kovasti kiinnostunut hieman aktiivisemmasta kaupankäynnistä. Koska en nyt onneksi aivan harkintakyvytön ole, en ole uskaltanut sellaista lähteä kokeilemaan, etenkään näin vähällä osaamisella ja pienillä rahamäärillä.
Kuitenkin hieman kiinnostaisi tietää, minkälaista tuollainen päivä-, tai vaikka edes joka-toinen-päivä-kauppa oikein on? Mikä on pienin summa, jolla voi lähteä aktiivisemmin tekemään kauppaa pienimuotoisen voiton toivossa? Paljonko realistisesti ajatellen harkituilla lyhyen aikavälin osto- ja myyntitoimenpiteillä voidaan saavuttaa voittoa? Mitä erityishuomioita tällainen kaupankäynti vaatii? Tuleeko holdattavaksi hankitut osakkeet säilyttää eri salkussa? Hyvää? Huonoa? Mitä en tajunnut kysyä? Perusvinkkejä?
Voin sanoa, että viistonnia on liian vähän jos et osaa hommaa heti

Kokeilin tuota päiväkauppaa itse (todella lyhyellä sijoituskokemuksella), ehkä vähän huonoon aikaankin vielä, kun oltiin aikalailla 2011 pohjilla silloin. Nyt voi kiittää itseään myös, että lopetti touhun ennenkuin se pohjalta nousu kunnolla alkoi, olisi varmasti tullut tosi epärealistinen kuva omista taidoista kun rahaa olisi tullut varmaan jokaisesta toimeksiannosta (ja kaikki olisi varmasti kadonnut kun markkina-olosuhteet olisivat taas muuttuneet). Voitot tuolla omaisuudella ei mitään suuria ollut, 30-60€ luokkaa/päivä, tappiot aavistuksen pienempiä kun olin kovin tiukka niiden kanssa, lopputulos oli kuitenkin se, että lyhyen noin 1kk rupeaman aikana tein enemmän tappiota kuin voittoja ja totesin ettei kannata. Päiväkaupassa menee koko päivä kirjaimellisesti, kun ei sitä aamulla voi vaan laittaa pottia osakkeisin ja illalla kerätä pois.
Nykyään omat positiot on muutamasta viikosta muutamiin kuukausiin, pitkitetty tietysti tilanteen mukaan. Päiväkauppaa yritän uudestaan (jos löytyy vielä houkutusta sitä kohtaan), ehkä sitten kun sijoituspääomaa on 50k€ (eli varmaan todella pitkän ajan päästä). Tuolloinkin otan päiväkauppaan vain 25k€ potin, jotta pitemmät sijoitukset tukevat sitten vähän huonompia päiviä, joka mielestäni on ainakin oman pääkopan kannalta tärkeää. Jotkun sanovat että kymppitonnillakin pääsee hyvään alkuun, mutta mielestäni aika extreme-minimi jos nyt välttämättä haluaa kokeilla. Jos ei ole kovin kova lukemaan käppyröistä ihmisten mielipiteitä kurssin kehityksestä, niin suosittelen jättämään väliin, ainakin Helsingin pörssissä. Mieluummin harrastelee jotain viikon tai parin kauppoja jos haluaa "jännitystä", siitä voi sitte tarvittaessa kiristää tahtia jos tuntuu siltä.
---
Ja itsehän tuli tänään luovuttua Outotecistä kun oli vielä mahdollisuus saada omat takaisin, saas nyt nähdä miten tuo tuosta kehittyy. Vielä siinä on mahdollisuuksia nousuun, mutta ei tunnu löytyvän laskulle enään kovin vahvaa pohjaa, vaikka se aika pientä onkin verrattuna tuohon viikon mittaiseen nousuun. Toisaalta oli muutenkin aika synkkä päivä, joten tuli ehkä vähän ylireagoituakin, mutta tuli jo päätettyä aikaisemmin taso jossa luovun koko positiosta niin eihän siinä mitään. Jos vaikka treenaamaan