Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

En nyt tarkoita pelkästään maitoa, kyllä puhun ihan monesta kymmenestä eri tuotteesta. Oletko oikeasti sitä mieltä että ruoka on noussut vain puolitoista pinnaa vuodessa? Entäs energia? Entäs palvelut? Tarkoitukseni ei ole vittuilla mutta kannattaa oikeasti ajatella omilla aivoilla.

En nyt tarkoita pelkästään maitoa, kyllä puhun ihan monesta kymmenestä eri tuotteesta. Oletko oikeasti sitä mieltä että ruoka on noussut vain puolitoista pinnaa vuodessa? Entäs energia? Entäs palvelut? Tarkoitukseni ei ole vittuilla mutta kannattaa oikeasti ajatella omilla aivoilla.
Sähkön hinta ainakin omasta mielestä on halvinta vuosiin ja polttoaine on myös laskenut(sikakallista silti)?
Tuossa jotain indeksiä:jahas:
Tilastokeskus -

Lol. Enhän minä ottanut kantaa siihen onko olvin keppana hyvää vai ei. Enkä mitenkään makuun.

Paljon olvin 24 pack nykyään maksaa? En ole ostanut joten en tiedä, mutta googletuksen perusteella pari vuotta sitten ollut 23 € 24 pack. Paljon koffin lava? Eikös se oo normisti about 20 e. Prismassa näemmä nyt 21,60 e: Koff III 24-pack | Eekoo.fi

Onko siis olvi reilusti kalliimpaa nykyään vai tekeekö tuo 1,40 euron hintaero Olvista "ei-bulkkia"? Juu ja olvi panee pirkkaa. Ja on niilläkin maukkaampia/hinnakaampia tuotteita, ilmeisesti.

Sorry. Sekoitin nimimerkkisi johonkin näihin ns olutharrastajiin joiden mukaan mitään tavallista keppanaa ei voi edes harkita juovansa.

Olvin laatikot on n. 20 euroa, mutta se on nykyään 18 päkki. Koffia saanut n. 21 euroon, mutta Olvin valmistamaa Pirkka olutta saanut koko kesän K ryhmän kaupoista 21,84 euroon. Ai mistäkö tiedän noin tarkaan? No olen niitä varmaan parikymmentä laatikkoa ostanut. ;) Tukiostoja nääs.

Olvin peruskaljat on bulkkia. Mutta aika kovaa tulosta Olvi tekee. En mä osaa sanoa sitä paljonko siitä on bulkkikaljan osuus ja paljonko on sitten esim mehujen jne kate on.

Niin tai näin, laskeviin markkinoihin nouseva liikevaihto, nouseva tulos ja nousseet myyntimäärät. Ei paha.

Kyllä minä 'olutharrastaja' (juoppo siis) olen, mutta juon myös bulkkioluita. Mutta joo, mitä nyt kauppalehden keskustelua välillä selaillu niin Olvi on aika suosittu osake... se tosin on eri asia onko KL:n keskustelijoiden suositukset aina hyvä asia :D (läppä).

Kiitoksia Timba ja erkjetter hajatelmista! Täytyy rikastua vielä hieman ennen kun tuota lähtee tyyppailemaan..

Olvia haikailin itse 2012 toukokuussa - hinta oli muistiinpanojeni mukaan 18,25. Ikinä ei ollut rahaa siihen -.-

Mietteitä pörssin metsäteollisuusyrityksistä UPM:stä ja Stora Ensosta? Tänään juuri uutisoitiin näiden yritysten erilaisista strategioista kohti tulevaisuutta. UPM menee enemmän ja enemmän kohti biopolttoaineita, kun taas Storan puolelta mainittiin tuo valtava Kiinaan tehty kartonkitehdasinvestointi. Kyseinen teollisuudenala elää todella suuressa murroksessa, ja moni pitääkin sitä jo niin sanottuna auringonlaskun alana. Itse olen kuitenkin mieluummin optimistinen noiden suhteen. Suomalainen metsäteollisuus (tai miksi se nyt ikinä tuleekaan tulevaisuudessa kehittymään) on onnistunut olemaan alansa johtavia tekijöitä jo todella pitkään, ja tuntuisi omituiselta, jos se jotenkin yhtäkkiä putoaisi kelkasta. Olenkin hieman pohtinut alan innovaatioita ja tiedossa olevia kehityssuuntia, ja muodostanut niiden perusteella muutamia ajatuksia:

UPM ja Stora tulevat kehittämään toimintojaan siten, että ne eriytyvät toisistaan vielä nykyistäkin enemmän, eivätkä kilpaile tietyissä segmenteissä keskenään juuri lainkaan. Metsä-Group pysyy hieman perinteisempänä toimijana, eikä tule merkittävästi vaikuttamaan näiden kahden muun yhtiön uusiin kuvioihin. UPM ja Stora tulevat saavuttamaan uusien innovaatioiden ja markkinasegmenttien ansiosta parempaa tulosta, ja luonnollisesti sen soisi vaikuttavan positiivisesti myös osakekursseihin. Nähdäkseni ko. yritykset sopivat siis mainiosti pitkäaikaiseen holdaukseen.

Helsingin pörssin yritysten kannalta näen tässä myös muita kiinnostavia yhtymäkohtia. Puu- ja kuitukomposiitit ovat olleet olemassa jo jonkin aikaa. Suomalainen komposiittien erikoisosaaja Exel vaikuttaa myös pörssissä, eikä se varsinaisesti aiheuta suurempia tunteita suuntaan tai toiseen. Yhdistettynä kuitenkin suuren teollisuudenalan mahdollisiin peliliikkeisiin kohti uusia uljaita hankkeita, aion lisätä myös Exeliä salkkuuni, heti, kun taivaalta vain sataa rahaa.

Lisäksi ainakin itseäni kiinnostavista yrityksistä hieman samoilla tonteilla kun edelliset operoi myös Ahlström. Tästä sen suurempia salaliittoteorioita ei ole, mutta naiivisti haluan uskoa CSR- ja sustainabilitytekijöiden vaikuttavan tulevaisuudessa entistä enemmän, ja tässäkin kuidut ovat melko vahvoilla.

Muiden metsämietteitä? Aion itse rakentaa salkkuani lähtökohtaisesti näille ajatuksille, vaikka jotain muutakin pohjilta jo löytyy. Tärkeä kysymys itselleni kuitenkin on, mihin suuntaan salkkua kannattaisi tästä lähteä hajauttamaan? Hirttäydyn tällä logiikalla kuitenkin melko voimakkaasti yhden ajatuksen ympärille, joten seuraavat ratkaisut saisivat varmaankin olla "jotain ihan muuta"..

Mutta asiaan!
Koska olen kai hieman keskittymishäiriöön taipuvainen henkilö, olen jotenkin kovasti kiinnostunut hieman aktiivisemmasta kaupankäynnistä. Koska en nyt onneksi aivan harkintakyvytön ole, en ole uskaltanut sellaista lähteä kokeilemaan, etenkään näin vähällä osaamisella ja pienillä rahamäärillä.

Kuitenkin hieman kiinnostaisi tietää, minkälaista tuollainen päivä-, tai vaikka edes joka-toinen-päivä-kauppa oikein on? Mikä on pienin summa, jolla voi lähteä aktiivisemmin tekemään kauppaa pienimuotoisen voiton toivossa? Paljonko realistisesti ajatellen harkituilla lyhyen aikavälin osto- ja myyntitoimenpiteillä voidaan saavuttaa voittoa? Mitä erityishuomioita tällainen kaupankäynti vaatii? Tuleeko holdattavaksi hankitut osakkeet säilyttää eri salkussa? Hyvää? Huonoa? Mitä en tajunnut kysyä? Perusvinkkejä?
Voin sanoa, että viistonnia on liian vähän jos et osaa hommaa heti :) Kokeilin tuota päiväkauppaa itse (todella lyhyellä sijoituskokemuksella), ehkä vähän huonoon aikaankin vielä, kun oltiin aikalailla 2011 pohjilla silloin. Nyt voi kiittää itseään myös, että lopetti touhun ennenkuin se pohjalta nousu kunnolla alkoi, olisi varmasti tullut tosi epärealistinen kuva omista taidoista kun rahaa olisi tullut varmaan jokaisesta toimeksiannosta (ja kaikki olisi varmasti kadonnut kun markkina-olosuhteet olisivat taas muuttuneet). Voitot tuolla omaisuudella ei mitään suuria ollut, 30-60€ luokkaa/päivä, tappiot aavistuksen pienempiä kun olin kovin tiukka niiden kanssa, lopputulos oli kuitenkin se, että lyhyen noin 1kk rupeaman aikana tein enemmän tappiota kuin voittoja ja totesin ettei kannata. Päiväkaupassa menee koko päivä kirjaimellisesti, kun ei sitä aamulla voi vaan laittaa pottia osakkeisin ja illalla kerätä pois.

Nykyään omat positiot on muutamasta viikosta muutamiin kuukausiin, pitkitetty tietysti tilanteen mukaan. Päiväkauppaa yritän uudestaan (jos löytyy vielä houkutusta sitä kohtaan), ehkä sitten kun sijoituspääomaa on 50k€ (eli varmaan todella pitkän ajan päästä). Tuolloinkin otan päiväkauppaan vain 25k€ potin, jotta pitemmät sijoitukset tukevat sitten vähän huonompia päiviä, joka mielestäni on ainakin oman pääkopan kannalta tärkeää. Jotkun sanovat että kymppitonnillakin pääsee hyvään alkuun, mutta mielestäni aika extreme-minimi jos nyt välttämättä haluaa kokeilla. Jos ei ole kovin kova lukemaan käppyröistä ihmisten mielipiteitä kurssin kehityksestä, niin suosittelen jättämään väliin, ainakin Helsingin pörssissä. Mieluummin harrastelee jotain viikon tai parin kauppoja jos haluaa "jännitystä", siitä voi sitte tarvittaessa kiristää tahtia jos tuntuu siltä.

---

Ja itsehän tuli tänään luovuttua Outotecistä kun oli vielä mahdollisuus saada omat takaisin, saas nyt nähdä miten tuo tuosta kehittyy. Vielä siinä on mahdollisuuksia nousuun, mutta ei tunnu löytyvän laskulle enään kovin vahvaa pohjaa, vaikka se aika pientä onkin verrattuna tuohon viikon mittaiseen nousuun. Toisaalta oli muutenkin aika synkkä päivä, joten tuli ehkä vähän ylireagoituakin, mutta tuli jo päätettyä aikaisemmin taso jossa luovun koko positiosta niin eihän siinä mitään. Jos vaikka treenaamaan :puntti:

Kyllä minä 'olutharrastaja' (juoppo siis) olen, mutta juon myös bulkkioluita. Mutta joo, mitä nyt kauppalehden keskustelua välillä selaillu niin Olvi on aika suosittu osake... se tosin on eri asia onko KL:n keskustelijoiden suositukset aina hyvä asia :D (läppä).

No ei siellä keskustele Olvista kuin tyyliin 5 tyyppiä. Ja siitäkin yleensä vain osareiden aikaan. TODELLA vähän siitä keskustellaan. Siellä tuntuu olevan kiinnostavia vain kroonisesti tappiolla olevat yhtiöt jotka aivan varmasti tulee tekemään käänteen ja kymmenkertaistaa arvonsa.

Ja ne suositukset nyt on sitä itteensä, niin KL palstalla kuin pankin analyytikoillakin.

Minä en muuten harrastele olutta, juon oikeastaan vain tuota bulkkia koska ihan perus olut on helvetin hyvä janojuoma. Tulee esim. pihatöitä tehdessä tölkki tai pari vetästyä janoon ja kummasti siinä on energiaakin niin jaksaa heilua ihan eri tavalla kuin vaikka vettä tai limpparia juoden.

- - - Updated - - -

Ja eQ:lta ennakoidusti kovat luvut tauluun, saas nähdä miten kurssi reagoi kohta.

Kenelläkään muulla kyseistä firmaa salkussa?

XIN: Summary for Xinyuan Real Estate Co Ltd Amer- Yahoo! Finance

Tunnusluvuiltaan erittäin edullinen.
P/E 2.11
EPS 2.22
Maksaa myös osinkoa tänä vúonna 0,05$ per quarteri :)

Herättääkö mitään mietteitä? Risuja tai ruusuja :P

Tämä lähtenyt viime viikkoina keulimaan mukavasti. Onneksi sain raavittua rahat kasaan juuri sopivasti ennen Q2 osaria. Harmi vain, etten ostanut ihan niin isolla potilla kuin ajattelin... No ehkä vielä pääsee ostelemaan lisää jostain sopivasta dipistä.

Kurssi laskee, mielenkiinto kasvaa.

Olen seuraillut ja ostanut lisää Panoro Energya viimeaikoina seuraavasta syystä:

- Yrityksen myynti ehkäpä lähempänä kuin koskaan.
- Omistajat tyytymättömiä johtoon, ylimääräinen yhtiökokous 6.9 jossa ajatuksena vaihtaa osakkeenomistajia hallitukseen.
- Velaton yritys jolla lähes markkina-arvon verran käteistä.
- Uskon öljyn hinnan nousevan loppuvuotta kohden.

Arvo MNOK
Yritysarvo 118,2
Kassa 591
Veroetu 118,2
Dussafu 2919,54
BS3 59,1

Yhteensä 3806,04

Per osake 16,23

Suurpiireinen arvonmääritys missä suurin haaste on tuo Dussafu kun se voi olla mitä vaan 200-800MUSD välillä. Tuo 494MUSD perustuu HNR:n arvioon alueen arvosta.

Osakkeen kurssi on tällä hetkellä 3,15 NOK jossa käytännössä Dussafu on arvotettu nollaan. Kurssi on laskenut viimeaikoina johon en tiedä syytä, veikaan että 2,5NOK mukaan lähteneillä on alkanut nykyinen meno yrityksen johdossa/hallituksessa hirvittämään ja kotiuttavat voittoja. Oma potti on euroissa viisinumeroinen eli leikkaa jo hyvän siivun koko salkusta mutta tuo raha on käytännössä kokonaan voittoa viimekesäisistä nokia ostoista eli sillähän uskaltaa pelata :) Mielestäni tämä on riskin arvoinen vähän kovemmallakin potilla koska kurssin suuri putoaminen ei ole kovin todennäköistä ja toisaalta nousuvaroja parhaimmassa tapauksessa on melkein 10 baggeriksi saakka.

Kurssi veivaa päivänkin sisällä melkoisesti että jos semmoinen meno pelottaa niin ei varmaan kannata vaivautua...

Noni. Mulla ei ole enää salkussa ainuttakaan osaketta. En löydä kunnolla strategiaani sopivaa ostettavaa ja tunnelma on niin odottava että päätin siirtyä sivummalle hetkeksi katsomaan. Osakemarkkinat on vivutetumpia kuin koskaan ja korot on nousussa... Jos FED vahvistaa tukitoimien keventämisen alkanee luisu, ei romahdus, alaspäin. Voin olla väärässäkin mutta riski olla voittamatta on hyväksyttävämpää kuin riski hävitä.

Euroja oon vaihtanut dollareiksi jonkin verran.

Noni. Mulla ei ole enää salkussa ainuttakaan osaketta. En löydä kunnolla strategiaani sopivaa ostettavaa ja tunnelma on niin odottava että päätin siirtyä sivummalle hetkeksi katsomaan. Osakemarkkinat on vivutetumpia kuin koskaan ja korot on nousussa... Jos FED vahvistaa tukitoimien keventämisen alkanee luisu, ei romahdus, alaspäin. Voin olla väärässäkin mutta riski olla voittamatta on hyväksyttävämpää kuin riski hävitä.

Euroja oon vaihtanut dollareiksi jonkin verran.

Itsellä ei ole kanssa enään mitään Hexissä. Koko Nokia potti myyty ja kaikki muukin hesan skeida. Omat eurot löytää tiensä norjaan:)

Itsellä ei ole kanssa enään mitään Hexissä. Koko Nokia potti myyty ja kaikki muukin hesan skeida. Omat eurot löytää tiensä norjaan:)

Rotat hylkää uppoavan laivan :D Innostuin ja otin vähän riskiä ostamalla s&p500 x2 inverse ETF:ää. Noi päivittäin nollautuvat ETF:thän ei sovellu kuin päivän sisäiseen toimintaan ja kurssin pysyessä suht samana häviää kaiken rahansa. Katsotaan mihin suuntaan USA aukeaa... Tällä hetkellä tilanne on kuin puluparvessa jotka hengailee tiellä. Yksi lähtee paniikissa lentoon niin muut reagoi samanlaisessa paniikissa vaikkei mitään konkreettista uhkaa olisi havaittu.

Olette te rohkeita poikia. Itse istun salkkuni päällä ja odottelen seuraavia osinkoja. Tällainen varsin tylsä tapa ja vain aika näyttää että miten tässä käy.

Ei minulla ole mitään vaihtoehtoisia kohteitakaan ja jos korot nousevat syystä että taloudellinen toimeliaisuus oikeasti piristyy, niin joo laskee varmaan Jenkkejä ja Helsinki seuraa tietysti hetken perässä, mutta hakeutuuko esim. Jenkkien raha sitten reuna-alueiden pörsseihin?

Mistä näistä tietää. Minä näen liikaa riskiä sillä että myisin pois ja istuisin käteisen päällä.

Wall Streetillä ja Aasiassa laskuputki jatkui | Kauppalehti.fi

Osakemarkkinat päätyivät laskuun New Yorkissa maanantaina. Laajalle S&P 500 –indeksille maanantai oli jo neljäs perättäinen kaupankäyntipäivä laskua. Tällaista laskuputkea indeksillä ei ole ollut kuukausiin.

Yhdysvaltain vanhin pörssi-indeksi Dow Jones Industrial menetti arvostaan 0,5 prosenttia, S&P 500 peräti 0,6 prosenttia ja teknologiapainotteinen Nasdaq Composite 0,4 prosenttia.

Osakemarkkinoita painoivat sijoittajien spekulaatiot keskuspankki Fedin rahapoliittisen elvytyksen kevenemisestä. Yhdysvaltain kymmenvuotiset joukkovelkakirjat halpenivat niin, että niiden tuotto kohosi 2,88 prosenttiin.

Morgan Stanley: Euroopan kurssit 10 prosentin laskuun | Kauppalehti.fi

Yhdysvaltalaisen Morgan Stanley -pankin analyytikot arvioivat, että Euroopan pörssikurssit voivat lähiaikoina laskea jopa kymmenen prosenttia.

Uutistoimisto Reuters uutisoi asiasta maanantaina.

Pankin mukaan laskuun johtavat korkeat valtionlainojen korot, jotka ovat kivunneet sitä mukaa, kun Yhdysvaltain keskuspankin Fedin on spekuloitu pian leikkaavan elvytystään.

”Euroalueelta on saatu nyt positiivisia talouslukuja. Talouden kannalta kasvu on myönteistä, mutta nostaa osakemarkkinoiden taktista riskiä”, Morgan Stanleyn analyytikot arvioivat.
Mitä tuo taktinen riski tässä tapauksessa tarkoittaa?

Mitä tuo taktinen riski tässä tapauksessa tarkoittaa?

Jaa-a, sen kun tietäisi. Näitä analyytikoiden lausuntoja kun kuuntelee, niin osakkeet laskee kun talous sakkaa ja osakkeet laskee kun talous piristyy. Ja välissä ne sitten nousee ja vielä usein ilman hyvää syytä.

Niin tai näin, noiden tärkein tehtävä on puhua kaupankäyntiin liikettä. Mitä enemmän sopulilauma ostaa ja myy, sitä enemmän pankin kassakone kilisee.

Taas taitaa olla sellainen hetki, että kun ei ole oikein millä ostaa ja hyötyä mahdollisista kuopista, niin jättää taas kurssinseurannat kokonaan välistä joksikin aikaa. Ei se punan väri kivalta tunnut ja kun sillä ei minun tapauksessa juuri merkitystä ole niin miksi sitä itseään kiduttaa käymällä kattomassa että paljonko taas "salkku suli".

En osaa ottaa sellaista näkemystä että voittaisin verottajan ja välityskulut myymällä ja ostamalla joten siksi en tee mitään. Keväällä tulee osinkoja, sitten ostellaan lisää.

Jaa-a, sen kun tietäisi. Näitä analyytikoiden lausuntoja kun kuuntelee, niin osakkeet laskee kun talous sakkaa ja osakkeet laskee kun talous piristyy. Ja välissä ne sitten nousee ja vielä usein ilman hyvää syytä.

Niin tai näin, noiden tärkein tehtävä on puhua kaupankäyntiin liikettä. Mitä enemmän sopulilauma ostaa ja myy, sitä enemmän pankin kassakone kilisee.

Taas taitaa olla sellainen hetki, että kun ei ole oikein millä ostaa ja hyötyä mahdollisista kuopista, niin jättää taas kurssinseurannat kokonaan välistä joksikin aikaa. Ei se punan väri kivalta tunnut ja kun sillä ei minun tapauksessa juuri merkitystä ole niin miksi sitä itseään kiduttaa käymällä kattomassa että paljonko taas "salkku suli".

En osaa ottaa sellaista näkemystä että voittaisin verottajan ja välityskulut myymällä ja ostamalla joten siksi en tee mitään. Keväällä tulee osinkoja, sitten ostellaan lisää.

Ja seuraaminen on aivan turhaa koska jos reaalitalous lähtee nousuun niin kurssit nousevat dipin jälkeen joka tapauksessa siinä kohtaa kun yritysten tulokset/osingot paranevat. Tämä tuleva dippi osakemarkkinoilla johtuu varmaankin siitä että osakkeisiin virranneet elvytysrahat yms. alkavat taas virrata pois tuottoisempiin kohteiseen. Viiden vuoden säteellä härkästä menoa mutta loppuvuonna voi kurssit rommata jonkin verran. Eli niinkuin sanoit, jos ei meinaa ostaa dipistä lisää, miksi edes seurata kurssia. Seuraa vaan omistusten yleistä meininkiä osareista/mediasta.

Ja seuraaminen on aivan turhaa koska jos reaalitalous lähtee nousuun niin kurssit nousevat dipin jälkeen joka tapauksessa siinä kohtaa kun yritysten tulokset/osingot paranevat. Tämä tuleva dippi osakemarkkinoilla johtuu varmaankin siitä että osakkeisiin virranneet elvytysrahat yms. alkavat taas virrata pois tuottoisempiin kohteiseen. Viiden vuoden säteellä härkästä menoa mutta loppuvuonna voi kurssit rommata jonkin verran. Eli niinkuin sanoit, jos ei meinaa ostaa dipistä lisää, miksi edes seurata kurssia. Seuraa vaan omistusten yleistä meininkiä osareista/mediasta.

Juu, yhtiöitä seuraan, syystä että kun on valinnut suorat sijoitukset, eikä indeksiä, niin pitää katsoa minkä hevosten kyydissä istuu. Joku yksittäinen yhtiö voi saada joskus äkkilähdötkin meikäläisen salkusta.

Jos taas käy niin että taantuma vaan syvenee kaikesta huolimatta, niin koko pakka menee taas uusiksi talouden korttipelissä. Kukaan ei pysty nyt ennakoimaan mitä tuo tarkoittaisi esim. koroille.

Ja taas mitä sanoit noista osakkeita tuottoisimmista kohteista, niin kun katsoo esim. Jenkkien tän hetken tasoja, niin en ihmettele yhtään jos siellä pistetään lappua myyntiin ja katotaan muuta tilalle. Mutta ei se muu tällä hetkellä liene korotkaan koska niillä on oikeasti nousupainetta kun ovat vielä todella alhaalla. Raaka-aineista en tiiä mitään, eli missä ne tuottoisammat kohteet sitten ovat? Paha tilanne varmaan miettiä, koska osakkeet ovat haastavalla tasolla nimenomaan Jenkeissä.

Joku näistä ennustajaukkeleista sanoi että se lähtisi sieltä valumaan reuna-alueiden pörsseihin. Mutta tämä taas on ennustus muiden joukossa ja jälkikäteen nähdää kuka nostetaan tällä kertaa ennustajaguruksi.

Nyt polttelis tilillä 5 kiloeuroa rahaa joka odottaa sijoittamista. Seligsoniin olen päätynyt, mutta en ole osannut tehdä päätöstä kuinka hajauttaisin. Olisiko arvon raadilla, ja Seligsonin tuotteita tuntevilla, heittää mielipiteitä jaosta? Sijoitusaika tulisi olemaan 8-10 vuotta.

Nyt polttelis tilillä 5 kiloeuroa rahaa joka odottaa sijoittamista. Seligsoniin olen päätynyt, mutta en ole osannut tehdä päätöstä kuinka hajauttaisin. Olisiko arvon raadilla, ja Seligsonin tuotteita tuntevilla, heittää mielipiteitä jaosta? Sijoitusaika tulisi olemaan 8-10 vuotta.
Mä laittaisin Seligsonin passiivisiin osakerahastoihin. Jakaisin potin useempaan eri rahastoon siten, että mukana olisi ainakin Suomi, Eurooppa ja Global Brands/P-Amerikka. Siitä voi sitten oman valinnan mukaan ostella osuuksia myös muista rahastoista. Aktiiviset osakerahastot ja korkorahastot jättäisin rauhaan. Tai no mahdollisesti voisi ottaa jotakin aktiivista osakerahastoa pienellä summalla, ihan vaikkapa mielenkiinnon vuoksi. Itse painottaisin suurempia markkinoita, joten Suomea esimerkiksi hieman varovaisemmin salkkuun.

Koko pottia ei kannata läväyttää samana päivänä rahastoihin, eli muista hajauttaa myös ajallisesti. Esimerkiksi 1-2 kertaa kuukaudessa jonkinlainen sopivaksi katsomasi summa niin kauan kuin rahaa riittää. Jos aiot jatkaa kuukausittaista suoraveloitussijoittamista valitsemiisi rahastoihin, niin sitten tuon 5 kiloa voi sijoitella reippaammallakin tahdilla.

Ympäripyöreitä vinkkejä, mutta näissä asioita mielipiteitä on enemmän kuin keskustelijoita. Itsekin Seligsonin passiivisiin osakerahastoihin sijoittavana voin kyllä kyseistä puljua suositella. Kaikki toimii juuri niin kuin pitääkin.

Back
Ylös Bottom