Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kiitos! kulmasoutua käsipainoilla ohjelmassa onkin aikaisempana päivänä mutta eikai siitä sitten haittaa ole jos kahtena päivänä tekee. Mutta pitää tsekata nuo muut vaihtoehdot kanssa jos jonkun niistä ottaisi :)

Vielä siitä kreatiinista että onko väliä milloin sitä ottaa? Meinaan että onko merkitystä ottaako sen täyteen mahaan vai tyhjään mahaan?

Vielä siitä kreatiinista että onko väliä milloin sitä ottaa? Meinaan että onko merkitystä ottaako sen täyteen mahaan vai tyhjään mahaan?

Paketissa sanotaan että hiilihydraattipitoisen juoman tai ruuan yhteydessä. Palkkari on toimiva sijoituskohde kreatiinille.

Paketissa sanotaan että hiilihydraattipitoisen juoman tai ruuan yhteydessä. Palkkari on toimiva sijoituskohde kreatiinille.

Ei kyllä lue omassa putelissa missään kohdassa milloin se pitäisi ottaa, siksi kysyinkin. No asia on nyt kuitenkin selvä!

Morjesssta!
Tämmönen 18 vuotias sälli tarvis vinkkejä massan kasvatukseen. Pituutta 180 ja painoo 70kg. Muita harrastuksia salibandy jossa reenaillaan kerrallaan n.3h eli kaloreita palaa. MIllasta treeeniä kannattaa tehdä tämän lisäks?

Huomenna olisin ensimmäistä kertaa elämässäni menossa salille treenaamaan. Onhan siellä tullu ehkä pari kertaa ennenkin käytyä, mutta se oli istumista. Kysymykseni kuuluu, että mitä syön aamulla ennenkuin salille lähden? Ajattelin siinä 8-9 aikaan aamulla käydä tutustumassa vähän. Semmoisen käsityksen olen saanut, että ~tuntia ennen syö niin siellä jaksaa tehdäkin jotain, mutta mitäs sitten aamulla syön?

Myös tuo alkulämmittely on pieni mysteeri! Teen tuolla SS-ohjelmalla niin kuntopyörää poljen ~5 minuuttia ja mitä muuta?

Huomenna olisin ensimmäistä kertaa elämässäni menossa salille treenaamaan. Onhan siellä tullu ehkä pari kertaa ennenkin käytyä, mutta se oli istumista. Kysymykseni kuuluu, että mitä syön aamulla ennenkuin salille lähden? Ajattelin siinä 8-9 aikaan aamulla käydä tutustumassa vähän. Semmoisen käsityksen olen saanut, että ~tuntia ennen syö niin siellä jaksaa tehdäkin jotain, mutta mitäs sitten aamulla syön?

Myös tuo alkulämmittely on pieni mysteeri! Teen tuolla SS-ohjelmalla niin kuntopyörää poljen ~5 minuuttia ja mitä muuta?
Älä syö ainakaan raskaasti. Tyhjä mahakin on ihan ok. Joku perus herashotti varmaan ajaa asiansa.

Lämpäksi käy se, että nouset noihin sarjapainoihin vaikka ihan tangosta alkaen.

Kärsiikö välipäivinä tehä kuntopiiriä kehon omalla painolla vai onko siitä haittaa palautumiselle? Vatsat, alaselkä, punnerrus ja leuanveto ovat kuntopiiriliikkeet.

Kärsiikö välipäivinä tehä kuntopiiriä kehon omalla painolla vai onko siitä haittaa palautumiselle? Vatsat, alaselkä, punnerrus ja leuanveto ovat kuntopiiriliikkeet.
Ottaisin lepopäivän ihan vain lepopäivänä, kyllä siellä salilla tulee sulle tarpeeksi hyvää treeniä muutenkin jos teet monipuolisesti.

Tänään olin salilla, ja siellä yksi kokeneempi kaveri tuli kysymään, että olet vissiin aika noviisi tässä hommassa. No siinähän ei voinut muuta kuin nyökytellä että joo, vasta jonkun kuukauden oon kunnolla salilla käynyt. Sanoi sitten, että teen liian lyhyitä sarjoja. Tein prässiä 3 x 10. Sanoi, että ainakin 5 x 20 täytyisi aloittelijan tehdä, että saa luotua hyvän pohjan punttiharrastukselle. Vieläpä kaikissa liikkeissä yleisesti, niin prässissä kuin vaikkapa penkissä. Täältä pakkikselta kun olen lukenut, niin hieman lyhempinä olen pitkiäkin sarjoja pitänyt. Penkissäkin jos punnerran 5 x 20 niin onko se sitten parempi aloittelijalle kuin vaikkapa 3 x 6-10?

Tänään olin salilla, ja siellä yksi kokeneempi kaveri tuli kysymään, että olet vissiin aika noviisi tässä hommassa. No siinähän ei voinut muuta kuin nyökytellä että joo, vasta jonkun kuukauden oon kunnolla salilla käynyt. Sanoi sitten, että teen liian lyhyitä sarjoja. Tein prässiä 3 x 10. Sanoi, että ainakin 5 x 20 täytyisi aloittelijan tehdä, että saa luotua hyvän pohjan punttiharrastukselle. Vieläpä kaikissa liikkeissä yleisesti, niin prässissä kuin vaikkapa penkissä. Täältä pakkikselta kun olen lukenut, niin hieman lyhempinä olen pitkiäkin sarjoja pitänyt. Penkissäkin jos punnerran 5 x 20 niin onko se sitten parempi aloittelijalle kuin vaikkapa 3 x 6-10?

Tämän kokeneemman kaverin mielestä dieetilläkin pitäisi varmaan kasvattaa toistomääriä ja keventää painoja...

Tämä on vain mun näkemys, mutta ei jossain penkissä, mavessa tai prässissä ole mitään syytä alkaa veivaamaan mitään 20toiston sarjoja, ellei halua välttämättä tehdä jotain yltiöpäistä volyymitreeniä, eikä mun mielestä aloittelijalla ole sellaiseen mitään tarvetta. Joku 4x10 tai 4x8 on ihan hyvä setti penkkiin ja kyykkyyn aloittelijalle, mavessa 5x6 voi olla ihan passeli. Apuliikkeissä voi sitten tehdä pidempiäkin sarjoja.

Lähinnä ymmärtäisin tuon siten, että haetaan ne tekniikat kuntoon, mutta noin pitkät sarjat eivät palvele oikein sitäkään tarkoitusta, jos tekniikka ja keskittyminen ei riitä noin pitkiin sarjoihin. En jaksa uskoa, että ne pohjat kovinkaan paljon paremmat ole, jos tekee muutaman kuukauden 20toiston settejä vs. 6-10toiston settejä, joihin lopulta kuitenkin siirrytään.

Kierrä toi kaveri kaukaa jatkossa. Täyttä paskaa.

Lisätäkseni ylempään keskusteluun kyllä mulla on toiminu todella hyvin se että suuret liikeet toistot 6-10 väliltä (yleensä 6-8 /8-10 , riippuen liikkeestä) ja pienemmissä lihaksissa 10-12 toistot. Vaikka se salilla saattaa tuntua lyhkäseltä mutta siihen voi nakata painoa lisää että tuntuu pahalta ja kipua :D Alkaa vähä jo vartalossa näkyyn muutoksia vaikka penkki ei nousekkaan kunnolla :/ Mut eipäs siinä, nokka pystyssä kohti uutta pettymystä penkin kanssa :D

Kumpi on parempi penkissä 3x6 isommalla painolla vai 3x10 vähän pienemmällä painolla (5-10kg)? tavoitteena on siis saada penkkitulos nousemaan :D (no shit, really? ) :D

Kumpi on parempi penkissä 3x6 isommalla painolla vai 3x10 vähän pienemmällä painolla (5-10kg)? tavoitteena on siis saada penkkitulos nousemaan :D (no shit, really? ) :D

3x6 isommalla painol jos haluut kovemman penkkituloksen, sit jos massaa ois tavoitteena nii 3x10 pienemmäl painol ois parempi vaihtoehto.

Jos nyt yleistää karkeesti niin:
Tee ensin perusvoimaa pari kuukautta toistoalueella 5-10 ja myöhemmin teet maksimivoimakauden jossa toistot on siinä 1-4 kieppehillä.

Kyykkytelineetön

Treenaan kotona autotallissa tangon, levypainojen sekä penkin avulla, eikä lähiaikojen suunnitelmissa ole hankkia kyykkytelinettä. Kyykyissä en enää viitsisi heilutella enempää rautaa pään molemmin puolin, joten kannattaako rasitusta kasvattaa lisäämällä sarjojen vai toistojen määrää? Vai olisiko silti kannattavaa ostaa suosiolla se teline?

- - - Updated - - -

Ja tähän lisäyksenä, että olen tähän asti treenannut 4x10 tyylillä.

Back
Ylös Bottom