Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Löytyisikö jostain faktaa kuinka isot välittäjät/toimistot ovat pärjänneet verrattuna markkinoihin, vaikka esim. viimeisen 20-vuoden aikana? En tiedä, mutta epäilen vahvasti, että ei lähelläkään 50% ammattilaisista ole voittanut markkinoita tuolla aikavälillä. Mutulla sanoisin, että voittajia on alle 15% ?

http://www.pyn.fi/fileadmin/user_upload/pdf/sijoittajakirjeet/SIJOITTAJAKIRJE_kesaekuu.pdf

Tossa on tuoretta tutkimusta rahastojen pärjäämisestä. Vielä kun otetaan huomioon että voittoa tekevät rahastot saavat jatkaa elämäänsä ja tappiolliset suljetaan/sulautetaan kaikessa hiljaisuudessa, voidaan todeta ettei rahastosijoittaminenkaan ole niin varmaa ja turvallista kuin oletetaan.

Survivorship Bias Definition | Investopedia

En ainakaan itse laske sen varaan, että voitan markkinat/indexin. Suurin osa on passiivisissa indexirahastoissa ja ETF:ssä. Osan olen kuitenkin sijoittanut suoraan osakkeisiin. Kaikki suorat osakkeet olen ostanut tänä vuonna. Suhtaudun siihen vähän, niin kuin lottoon. Tiedän että minulla on huonot mahdollisuudet voittaa omilla valinnoilla markkinat, mutta kuitenkin yritän. Haluan voittaa, mutta ymmärrän realiteetin.

Minulla on vastassa kuitenkin ammattilaisia, jotka eivät tee mitään muuta kuin pelaavat minua vastaan. En todella usko, että pärjään heille. En ole enää nuori poika, joka luulee olevansa jotenkin erityisen lahjakas ja kuolemat kaikessa. Jännityksen ja ahneuden takia osa on osakkeissa suoraan. Riski sellaisissa.

No moniko näistä "ammattilaisista" voittaa sen indeksi systemaattisesti, ainakaan minkäänlaisella pelillä? Taitavia on ja joku voittaakin jatkuvasit, mutta pelaamalla ne kertoimet on aivan varmasti vastaan.

Jos nyt on vaikka viimeiset 5 vuotta holdannut UPM:ää niin on hävinnyt indeksille, mutta ken tietää mitä tapahtuu seuraavan 5 vuoden aikana? Itse näen tässä yhtiössä mahdollisuuksia, paljon. En tosin ole sitä vielä 5 vuotta omistanut, mutta taitaa vanhimmat laput lähellä tuota jo olla kun niitä silloin ekassa finanssikriisissä tuli aloiteltua ostamaan.

http://www.pyn.fi/fileadmin/user_upload/pdf/sijoittajakirjeet/SIJOITTAJAKIRJE_kesaekuu.pdf

Tossa on tuoretta tutkimusta rahastojen pärjäämisestä. Vielä kun otetaan huomioon että voittoa tekevät rahastot saavat jatkaa elämäänsä ja tappiolliset suljetaan/sulautetaan kaikessa hiljaisuudessa, voidaan todeta ettei rahastosijoittaminenkaan ole niin varmaa ja turvallista kuin oletetaan.

Survivorship Bias Definition | Investopedia

En itsekkään pidä kaikkia rahastoja todellakaan hyvänä juttuna. Itsellä on kaikki passiivissa indexirahastoissa. En laittaisi lanttiakaan aktiiviseen rahastoon, jossa maksan voitoistani meklarin palkan ja kohtuuttomat kaupankäyntikulut, jotka syntyvät meklarin päiväveiveistä.

En usko että itse voitan markkinat, mutta en myöskään usko kuin 15% ammattimeklareista voittavan ne pitkällä tähtäimellä. Siksi en laita noihin rahojani. Ja siksi en usko voittavani markkinaa omilla osakesijoituksillani.

No moniko näistä "ammattilaisista" voittaa sen indeksi systemaattisesti, ainakaan minkäänlaisella pelillä? Taitavia on ja joku voittaakin jatkuvasit, mutta pelaamalla ne kertoimet on aivan varmasti vastaan.

Jos nyt on vaikka viimeiset 5 vuotta holdannut UPM:ää niin on hävinnyt indeksille, mutta ken tietää mitä tapahtuu seuraavan 5 vuoden aikana? Itse näen tässä yhtiössä mahdollisuuksia, paljon. En tosin ole sitä vielä 5 vuotta omistanut, mutta taitaa vanhimmat laput lähellä tuota jo olla kun niitä silloin ekassa finanssikriisissä tuli aloiteltua ostamaan.

Tätä juuri hain takaa, en vain osaa ilmaista näköjään itseäni. Vielä kerran, en siis usko että ammattilaiset voittavat pitkällä aikavälillä indexiä. Ja en ole ammattilaista paremi, joten en usko itseenikään.

Sanotaanko näin, että kaikesta vastustuksesta huolimatta Nokia alkaa olemaan kohta kovaa valuuttaa pörsissä;)
Kuluja on saatu leikattua, puhelimia alkaa olemaan joka hintaryhmässä ja vielä teknisestin vähintään yhtä hyviä kuin kilpailijat.
Niin ja ei se parjattu käyttiskään nyt niin surkea ole, vaikka kuinka niitä puutteita korostaisikin.
Lisäksi tuntuisi, että ainakin Applella ei tuo puhelinpuoli enään kiinnosta niin kuluttajia, ellei tule jotain mullistavaa.
Kyllä Nokialta löytyy innovatiivisuutta enemmän, kuin kaikilla muilla valmistajilla yhteinsään;)

Tätä juuri hain takaa, en vain osaa ilmaista näköjään itseäni. Vielä kerran, en siis usko että ammattilaiset voittavat pitkällä aikavälillä indexiä. Ja en ole ammattilaista paremi, joten en usko itseenikään.

No minä taas olen sitä mieltä, että sinulla on siihen paremmat mahdollisuudet. Siihen on parikin syytä. Jonkun ison rahaston lehtien palstoilla poseeraavan ammattilaisen pitää aina näyttää muille että on hyvä, pitää tehdä jotain, pitää tehdä vaikka järkevintä olisi olla tekemättä mitään. Menee usein pieleen tai ainakin syntyy kuluja.

Toinen on sitten kokoluokka. Et paljon mitään pikkuyhtiöitä osta johonkin satojen miljoonien tai jopa miljardiluokan rahastoon. Et ainakaan niin etteikö jo se toimeksianto heitä kurssia villistä johonkin suuntaan tai saa sellaista siivua että sillä olisi sen ison rahaston kannalta merkitystä tai että se rahasto ei omista tyyliin puolta koko yhtiöstä.

Pieni pystyy luovimaan vesissä johon isoilla ei ole asiaa ja kenellekään (paitti ittelleen) ei ole tilivelvollinen. Netissäkin voi kusettaa voittonsa miten suuriksi haluaa kun ei kukaan niitä kuitenkaan pysty tarkistamaan.

Toinen on sitten kokoluokka. Et paljon mitään pikkuyhtiöitä osta johonkin satojen miljoonien tai jopa miljardiluokan rahastoon. Et ainakaan niin etteikö jo se toimeksianto heitä kurssia villistä johonkin suuntaan tai saa sellaista siivua että sillä olisi sen ison rahaston kannalta merkitystä tai että se rahasto ei omista tyyliin puolta koko yhtiöstä.

Isot sijoittajat pysyvät usein erossa micro/small cap puljuista joiden osakkeet on turhan halpoja. Kurssimanipulointi halvoilla osakkeilla on helpompaa ja yleensä osakkeen halpuudelle on myös syynsä. Kappalehinnaltaan edulliset osakkeet small-capissa ovat varmasti houkuttelevia vaihtoehtoja mutta riski on mielestäni myös kovempi.

SEC määrittää penny-stockin rajaksi 5$ ja moni isompi sijoittajaosapuoli pysyy niistä erossa. Penny Stock Rules

Ainakin mun sijoitustoimintaan vaikuttaisi suuresti onko rahat:
a) Mun omia rahoja jotka olen itse tienannut
b) Jonkun toisen rahoja jotka voin sijoittaa tiettyjen sääntöjen puitteissa miten haluan. Jos häviän niin korkeintaan saan potkut, jos voitan niin saan osan voitoista.

Isot sijoittajat pysyvät usein erossa micro/small cap puljuista joiden osakkeet on turhan halpoja. Kurssimanipulointi halvoilla osakkeilla on helpompaa ja yleensä osakkeen halpuudelle on myös syynsä. Kappalehinnaltaan edulliset osakkeet small-capissa ovat varmasti houkuttelevia vaihtoehtoja mutta riski on mielestäni myös kovempi.

SEC määrittää penny-stockin rajaksi 5$ ja moni isompi sijoittajaosapuoli pysyy niistä erossa. Penny Stock Rules

Ainakin mun sijoitustoimintaan vaikuttaisi suuresti onko rahat:
a) Mun omia rahoja jotka olen itse tienannut
b) Jonkun toisen rahoja jotka voin sijoittaa tiettyjen sääntöjen puitteissa miten haluan. Jos häviän niin korkeintaan saan potkut, jos voitan niin saan osan voitoista.

No jos sijoittaja yhtään on perillä mistään niin yksikköhinnalla ei pitäisi olla mitään merkitystä. Mun pointti oli se, ettei joku iso rahasto oikein voi ostaa vaikka eQ:ta koska jos se sitä ostaisi niin että sillä olisi mitän merkitystä mihinkään sen rahaston kannalta, niin se joutuisi ostamaan koko puljun.

Tiedän kyllä tämän Jenkkiesn penny-stockin. Tosin en ymmärrä taas mitä merkitystä tällä on piensijoittajalle? Enempikin hyvä syy harkita jos isot välttelee vain siksi että on ns. penny-stock.

No jos sijoittaja yhtään on perillä mistään niin yksikköhinnalla ei pitäisi olla mitään merkitystä. Mun pointti oli se, ettei joku iso rahasto oikein voi ostaa vaikka eQ:ta koska jos se sitä ostaisi niin että sillä olisi mitän merkitystä mihinkään sen rahaston kannalta, niin se joutuisi ostamaan koko puljun.

Tiedän kyllä tämän Jenkkiesn penny-stockin. Tosin en ymmärrä taas mitä merkitystä tällä on piensijoittajalle? Enempikin hyvä syy harkita jos isot välttelee vain siksi että on ns. penny-stock.

Eihän sillä teoriassa mitään merkitystä ole minkä hintainen osake on kappalehinnaltaan, mutta jos osake on kappalehinnaltaan edullinen niin siihen yleensä on syynsä. Ei oo sattumaa että Berkshire Hathaway maksaa $169 360 samalla kun Trainers House maksaa 0.08euroa. Halvoista small-cap lapuista voi tehdä mahtavia löytöjä, mutta mä koen small-capin tarjoavan myös mid/large cappia korkeampaa riskiä, lähtökohtaisesti. Pienet lafkat on herkempiä kurssimanipuloinnille ja saatta reagoida odottamattomasti joihinkin uutisiin/tapahtumiin. Moni pieni yritys saattaa pysyä ikuisesti pienenä vaikka tekisi tasaista tulosta järkevällä hinnalla.

Jokainen tavallaan. Mä tykkään käyttää todennäköisyyksiä ja niiden käyttö toimii paremmin vähän isompien firmojen kanssa.

Mutta tuossahan koko homman syvin olemus jää vieläkin aukaisematta. Tuossahan se osakkeiden lainaaja on herra ja shorttaaja se renki. Mitä hyötyy se joka ne osakkeet lainaa jossei kurssi nouse???

Saa pienen palkkion ja osakkeensa takaisin. Riskin/tuoton kantaa shorttaaja.

- - - Updated - - -

Niin mä vähän arvelinkin. Lähinnä hain sitä, että miten moneen paikkaan tuollaista summaa kukin hajauttaisi ja laittaisiko kukaan osaa esim. johonkin rahastoon. En sinällään yksittäisten sijoituskohteiden nimiä havittele. Tokihan sen päätöksen itse joutuu lopulta tekemään, mutta tuskaisen monimutkaista se on :)
Jos on sellaista rahaa jota ei heti tarvitse niin odottaisin että joku osinko-firma kyykkäisi yleisen markkinapaniikin myötä alas ja ostaisin sitä koko rahalla. Tällaisia voisi olla kokemukseni mukaan vaikka UPM <7,5e, TeliaSonera <4,8e ja Fortum <14e. Omalla riskillä toki, mutta nämä maksaa osinkoa yli 5-6% ja päälle mahdollinen arvonnousu. Tilillä et saa mitään. Jossei ole pakko myydä niin ei haittaa jos arvo vähän pomppii.

Eihän sillä teoriassa mitään merkitystä ole minkä hintainen osake on kappalehinnaltaan, mutta jos osake on kappalehinnaltaan edullinen niin siihen yleensä on syynsä. Ei oo sattumaa että Berkshire Hathaway maksaa $169 360 samalla kun Trainers House maksaa 0.08euroa. Halvoista small-cap lapuista voi tehdä mahtavia löytöjä, mutta mä koen small-capin tarjoavan myös mid/large cappia korkeampaa riskiä, lähtökohtaisesti. Pienet lafkat on herkempiä kurssimanipuloinnille ja saatta reagoida odottamattomasti joihinkin uutisiin/tapahtumiin. Moni pieni yritys saattaa pysyä ikuisesti pienenä vaikka tekisi tasaista tulosta järkevällä hinnalla.

Jokainen tavallaan. Mä tykkään käyttää todennäköisyyksiä ja niiden käyttö toimii paremmin vähän isompien firmojen kanssa.

Joo, totta puhut. Ainahan se niin menee että pienessä on pienen riskit. Siksi kaiketi kannattaakin ehdottomasti välttää pistämästä kaikkia munia siihen pieneen koriin. Vaikka on se isojenkin kanssa nähty miten voi käydä, eikä tartte Helsingin pörssiä kauempaa lähteä ettimään kun löytyy montakin esimerkkiä.

Jenkeissä tosin tuo yksikköhinta on vähän enempi suuntaa antava yhtiön laadun suhteen kun siellä ei ole kai ikinä ollut tapana niin hanakasti splittailla mikä täällä on jäänyt vielä vähän päälle vaikkei pörssieriä enää olekkaan.

Itse suosin että on salkussa molempia, mutta aikalailla vaatimus on se että tulosta pitää tehdä (toki voi joskus olla tappiovuosiakin) ja osinkoa pitää maksaa. En oikein jaksa innostua näistä ehkä joskus kymmenkertaistuu kun keksii jonkun uuden maailman mullistavan ihmeen...

Voikohan yit:n jakautuessa tulla sama ilmio kun winterhazardin annin yhteydessä eli että kurssin tippuessa sillä hetkellä kun caverion irtoaa, alkaa hillitön hamstraus ja kurssi nousee kuin raketti. Talvivaarassahan lähtö oli 0,27 ja aamupäivän piikki melkein 0,5 e/osake. Tuosta piikistä tultiinkin sitten vähintään yhtä lujaa alas... Pelipaikka taasen ja on niitä lappuja tossa odottamassa myy painiketta jos tarpeeks nousee.

PS: hyvä kun voi kattella kalenteriin nää pelipäivät aina "toimistohommiks" niin voi väijyä ruutua paremmin...

Kyl toi Nokia on kyl kunnon tuuliviiri, pitää olla tavan Delfoin Oraakkeli jos meinaa tehdä päiväkauppaa, mutta oli ihan kysymyskin, toi Sotkamo Silver ni onko niillä mitään konkreettista vielä vai onko ihan "pöytälaatikko" firma mikä kerää rahaa että löytää sitten joskus jonkun vitun kultasuonen ja jokainen saa rahansa takaisin vielä isommin kuin Wincapista?

Nonii. Kertokaas viisaammat mihin kannattaisi tälläisen 18 vuotiaan sijoittaa rahojaan? Esim. kesätyörahat makaa tilillä joka tuntuu sinänsä hölmöltä(->inflaatio ja muu paska?). Sen mitä tätä ketjua olen lukenut niin yksittäisiin osakkeisiin on varmaan turha sijoittaa? Onko järkevää lähteä käyttämään esmes. Nordean palveluita? Varmaan vetävät välistä, mutta joku helppo tie sijoittamiseen olisi kiva.

Nonii. Kertokaas viisaammat mihin kannattaisi tälläisen 18 vuotiaan sijoittaa rahojaan? Esim. kesätyörahat makaa tilillä joka tuntuu sinänsä hölmöltä(->inflaatio ja muu paska?). Sen mitä tätä ketjua olen lukenut niin yksittäisiin osakkeisiin on varmaan turha sijoittaa? Onko järkevää lähteä käyttämään esmes. Nordean palveluita? Varmaan vetävät välistä, mutta joku helppo tie sijoittamiseen olisi kiva.

Helppo ja yleensä pankkeja halvempi on Seligson tai Nordnetin indeksejä seurailevat ETF:t.

Nordea kallis. Laita rahastoihin. Tutustu rahastoihin ja niiden kuluihin (ne kulut myös vaikuttaa tuottoon!). Seligson on hyvä ja halpa.

Seligsonia suosittelevia on joskus syytetty sissimarkkinnoinnista, mutta.. jokainen voi ite kattoa niiden kulut ja verrata esim. nordean kuluihin.

Kyl toi Nokia on kyl kunnon tuuliviiri, pitää olla tavan Delfoin Oraakkeli jos meinaa tehdä päiväkauppaa, mutta oli ihan kysymyskin, toi Sotkamo Silver ni onko niillä mitään konkreettista vielä vai onko ihan "pöytälaatikko" firma mikä kerää rahaa että löytää sitten joskus jonkun vitun kultasuonen ja jokainen saa rahansa takaisin vielä isommin kuin Wincapista?

Nokia saattaa tosissaan mennä ihan mihin sattuu mutta itse ajattelen tätä vähän niinkuin holdaamisen ja päiväpelien sekoituksena. Esim. Viimeksi pääsin myymään hyvän kasan tasan 3e, sitten olen ottanut takaisin saman kasan tästä 2.8-2.9 tasolta. Jos lähtee tippumaan muun markkinan mukana niin ostan lisää. Jos lähtee nousemaan tasaisesti niin 3e kohdalla alan taas myymään samoja määriä pois kun olen alemmilla hinnoilla ostellut. Tuo myynti ja osto tietysti liikkuu tässä tasaisesti ylöspäin kaiken järjen mukaan. Koska pelailen max neljännes koko noksupotista niin ei tässä mitään hillitöntä rahavirtaa ole kotiinpäin, satku pari viikossa. Koska tappiolla en myy niin tulee monesti tietysti niitäkin viikkoja jolloin ei tuottoa tule. Viimeaikoina on muuten tämä toiminut mutta ykkös kvartaalin osari ja se surkuhupaisa lippulaivamallin julkkari meni vituiks. No, niihinkin droppeihin oli onneksi merkkejä ostaa lisää. Koska oman tulkintani mukaan tässä seuraavan vuoden parin nousu potentiaali on valtaisa, ostelen pidempiin dippeihin aina vaan lisää. Nokian kurssi tuntuu monesti menevän välillä ihan ihme suuntiin mutta niistä en välitä pätkääkään. Oikeastaan lopulta kun on tarpeeksi lappuja niin aivan sama mikä niiden arvo on. Kun nokia alkaa jokusen vuoden päästä lyömään 0,5e osinkoa niin munkin lappusten keskihinnalla voi hymyillä melko leveesti.

Sotkamo hopeamontuun on kans kiinnostusta siinä mielessä että osake on tullut kuin kivi alas vaikka mielestäni ainut millä sitä voi selittää on tuo hopian hinta. Kun tää talouskriisi on taputeltu ja on tätä ja outotecia ja ehkä talvihazardia :) salkussa niin nousu on varma ja pitkä.

Eipä nokian kassa ole tähänkään mennessä kovin paljoa hyödyttänyt. Hyvä että käyttävät rahaa, varsinkin kun investointi on kohtuu edullinen.

Back
Ylös Bottom