Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Mikä on tavoitteesi? Jos olet kerran törmännyt ylikuntoon, niin osannet varmaan tunnistaa sellaisen ihan itsekin? Toki sen riskiä voi merkittävästi pienentää lisäämällä selkeitä kevyitä viikkoja tai taukoja ohjelmaan. Ei ylikunto treenimuodosta suoranaisesti ole kiinni.

Tavoitteeni on päästä takaisin kuntoon, että jaksaa kyykätä, hyppiä, punnertaa, vetää leukoja, pitää vaikeita asentoja...
En tunnista ylikuntoa, sillä siitä on kuitenkin sen verran aikaa.
Olen myös huono kuuntelemaan kehoani, siksi meninkin ylikuntoon.

Tällainen kaksjakoinen. 30-60 sec tauolla, paikkaharjoitteluna. Kaipaisko jotain muutosta niitten mielestä, jotka asioista oikeesti jotain tietävätkin? Tarkoitus olisi siis saada täytettä puntteihin, ja siinä sivussa tiristellä loput rasvat.

Päivä 1, jalat, olkapäät, ojentajat, vatsat

Kyykky 5*10-15 (2 ekaa sarjaa lämmittely)
SJMV 4*10-15 (eka sarja lämmitely)
Pohkeet istuen 3*10-15
Pystupunnerrus kp 4*10-15
Vipunostot sivuille kp 3*10-15
Dippi (laitteessa) 3*10-15
Ranskalainen punnerrus taljassa 3*10-15
Linkkuveitset jumppapallolla 3*45 sec, tauko 15 sec
Sivulankku kierrolla, o+v, 3*45', tauko 15'
Lankku 3*max, 15' tauko

Päivä 2, Selkä, rinta, hauis

MaVe 6*10-15 (3 ekaa sarjaa lämmittely)
Leuanveto (laitteella) 4*10-15 (eka sarja lämmittely)
Kulmasoutu kp 3*10-15
Penkkipunnerrus 4*10-15 (eka sarja lämmittely)
Vinopenkki kp 3*10-15
Hauis tangolla, seisten 3*10-15
Hauis kp, istuen 3*10-15
Loppuun nopeatempoinen, noin vartin kahvakuulacircuit.

Lisäks tulee fillaroitua kohtalaisilla sykkeillä jokusia tunteja viikossa.

Nyt on koluttu yksijakoinen 6kk ajan, siintä siirrytty vetävät/työntävät 2-jakoiseen jota tuli myös 6kk käytettyä... Nyt olis ohjelmanmuutos taas tiedossa koska mieli ja keho tarvitsee erilaista rasitusta tässä vaiheessa! Siksi meinasinkin vastapareihin perustuvaa 4-jakoista, mitä mieltä tästä ohjelmasta? Johtajakaus intissä myös alkamassa apukouluttajan, joten treenaaminen/ravinto ja lepo tulee olemaan helpompaa kun alokas ja oppilaskaudella...

Mutta tosiaan pientä taustaa lisää, 1 vuoden salilla käynyt ja noilla kyseisillä ohjelmilla harjoitellut... Tuloksista sen verran että kehitystä on reilusti tapahtunut (Mave 70kg -> 190kg) (Penkki 45kg -> 100kg) (Kyykky 60kg -> 160kg) (selät 0x - 6x) mutta tuntuu että taas olisi ohjelman vaihos ihan mielen ja myöskin kehon kannalta... noh, itse ohjelmaan siis! Mitä mietteitä tästä, liikaa/liian vähän rasitusta tai muita huomautuksia?

Rinta/selkä:

Penkki 4x6
Vinopenkki 3x8
Flyers/Ristitalja 3x10

Mave 3x6
Ylätalja/Selät 3x8
Alatalja 3x8
T-kulmasoutu 4x6

Jalat/(vatsat):

Kyykky 4x6
Hack-kyykky 3x8
Prässi (jalat leveällä ja ylhäällä telineissä -> osuu itsellä ainakin pakaroihin ja takareisiin) 3x10

Reidenojennukset/Koukistukset superina 3x8/10/12

Pohkeet 4x20 istuen/seisten riippuen salin ominaisuuksista

Voimapyörä 3x12

Ojentajat/Hauis:

Kapea penkki 4x6
Lankkupenkki (/stoppereilla) 3x8
Pushdown narulla taljassa 3x10

Leuat kapealla otteella (hauikselle) 3x6
Hauis tangolla 3x8
Hauis keskitetty kp 3x10
Hammerkääntö 2x8

Puristusvoimaharjoittelu loppuun.

Olkapäät(/vatsat):

Pystäri 4x6
Viparit sivuille 4x10
Facepull 3x8
Pystysoutu 2x12

Salia takana reilut 2 vuotta. Mitat tällä hetkellä 181/88 rasvat ehkä 15-16%. Mitä mieltä porukka tälläsestä 2- ja 3-jakosen välimaastosta. Oon treenannu aina kokonaisvaltaisesti mutta mua motivoi paljon enempi kehon muokkaaminen omien mieltymysten mukaisesti, tavotteena tästä lähin voimakas ja show-painotteinen keho. Isojen liikeiden maksimit ennen tätä ohjelmaa jota takonut nyt reilun kuukauden: Penkki 105kg, kyykky 140kg, mave 150kg. Jalat ollu aina kokonsa puolesta mulla edellä, joka ei omaan silmään tyydytä visuaalisesti. Niihin tarttuu myös liha ja voima todella nopeasti, tossa kun kyykkyä harrastelin niin sain kuukaudessa nostettua vajaalla liikeradalla 130kg -> 140kg syvältä. Sen takia kyykkyä jättänyt vähemmälle että parissa viikossa alkaa vituttaa ku valmiiks iso perse kasvaa ennestään. Mavea tehny aina säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta sitä harrastellessa sai kans nostettua nopeesti 130kg -> 150kg. Viime aikoina joutunu maven kuitenkin jättää pois alaselästä koko jalkaan säteilevän kivun takia. Lähden varmaan tekee sitä jotai 8 toiston sarjaa pienemmillä romuilla, eilen ainakaan ei sattunut enää ku vähän taukoa pitäny. Penkki laahas kanssa tosi pitkään mutta oppinu nyt tekemään sitä oikein ja painot tuntuu nousevan koko ajan.

Mutta asiaan, oon varmaan perus rph pelle mutta penkki on se mun ominaislaji. Tehny nyt raw-ohjelmalla ja noussu 5 viikossa tuolta 105kg ykkösestä 4 x 102,5kg sarjaan. Kahen viikon päästä tarkotus nostaa 115-120kg. Omiin mieltymyksiin mulla kuuluu iso selkä, joka väistämättä tarjoaa isompaa hauberia. Ojentajat kehittyny aina paljon paremmin ja mulla hauberin kiinnityskohta on sen verran ylhäällä että se näyttää varsin pieneltä vaikka hanskalla kokoa 40cm. Tehny tossa myös vähän uudenlaista rasitusta selälle ja sitä rääkätään aika rajusti kahesti viikossa. Mun tavotteena siis massiivinen selkä, isot hanskat sekä vahva rinta ja keskivartalo. Persettä haluisin pienemmäks mut motivaatio ei riitä niin pitkään diettiin, jalkojen reenin jätän vähemmälle ja tehny kerran viikossa jotain vemputusta niille. Teen ton penkkiohjelman nyt loppuun ja alotan sit tälläsellä:

Maanantai
Penkki 4 x 4 + 1 vaihteleva sarja, pitkä tai lyhyt/erikoistekniikka
Kässäripenkki 3 x 8
Pystysoutu 3 x 8
Ojentajat kässäreillä hammer-otteella/tangolla alavinopenkissä 5 x 8

Tiistai
Leuat hammer-otteella 7 x 7
Ylätalja leveällä otteella, 10kg nostoilla kutosia kaverin kanssa vuorotellen + pudotus loppuun
Hauis tangolla 3 x 6
Random hauisliike 2 x 10

Torstai
Dippi 7 x 7
Peck-deck 3 x 10
Viparit 3 x 10
Pushdown myötä- ja vasta-otteella superina 3 x 10 + 10

Perjantai
Kulmasoutu 7 x 7
Alatalja kympin nostoilla kutosia + pudotus
Hauiskääntö vinopenkissä 3 x 10
Hauis tangolla myötä- ja vasta-otteella superina 2 x 10 + 10
Facepull 5 x 15

Please sanokaa mielipiteenne. Oon tahkonu selkätreenit tollasena kuukauden eikä tukkosuutta havaittavissa, voimat nousussa ja massaa tullu kahen kuukauden aikana dietin jälkeen 6kg. Työntävien treenit aattelin tollaseen suuntaan muuttaa kahen viikon päästä. Ja ei tarvii sanoo että liikaa sarjoja esim oikkareille, oon tykittäny niitä kolmeki kertaa viikossa joskus ja lihaa tarttu ja penkki nous silti. Jalkatreeniehdotuksia otetaan vastaan, en haluu niitä kokonaan pois jättää mutta tavoitteisiini ei kuulu kyykkyperse. Maven voin treeniin ottaa jos mielestänne alaselkä sen kestää noitten selkäpäivien lisäks, toishan se sitä paksuutta.. Vatsoja teen sillon ku siltä tuntuu, yleensä voimapyörää, vinoja vatsoja kuntopallon kanssa yms.. Hyvät ja huonot kommentit otetaan kehittävänä kritiikkinä (kommentoikaa ny prkl:rock:) mutta tosta 7 x 7 systeemistä en oo luopumassa, aivan loistava!

^ toisilla se läski on helposti jaloissa, että ei ne välttämättä vielä kovin suuret ole (ainakaan tuloksista päätellen). Toi ohjelma vaikuttaa aika sillisalaatilta.

Tuli kasattua tällainen karkeasti sanottuna 2-jakoinen voimaohjelma dieetille

1.Penkkipäivä (rinta, ojentajat, olkapäät, hauikset)

Pena 3x8
Lattiapenkki 3x5
Leuanveto vastaotteella 3x
Vipunostot sivulle 3x
Hauiskääntö käsipainoilla 3x

2.Mave päivä (selkä, takareidet, etureidet, vatsat)

Maastaveto 5x5 (korotetaan painoja joka setillä)
Julle 3x5
Hack kyykky 3x
Kulmasoutu 3x
Ylätalja 3x
Facepull 4x
Istumaanousu lisäpainoilla 3x

3.Toinen penkkipäivä (rinta, ojentajat, olkapäät, hauikset)

Pena 5x5 (nouseva pyramidi)
Pinnapenkki 3x5
Pecdeck 3x
Leuanveto vastaotteella 3x
Pystysoutu 3x
Hauiskääntö 3x

4.Kyykky päivä (etureidet, takareidet, selkä)

Kyykky 5x5 sama paino
Prässi 3x
Sjmw 3x
Kulmasoutu 3x
Ylätalja 3x
Joku pumppiliike selälle loppuun :)
Voimapyörä 3x

Onko mitään järkeä ?

J sanoi tuossa, että kannattaa laittaa hartiat ja rinta samaan treeniin. Itse en välttämättä lähtisi näin tekemään, koska ihan sama teetkö hartiatreenin vai rintatreenin ensiksi, niin siinä jälkimmäisessä et saa punnerrusliikkeitä tehtyä läheskään niin tehokkaasti, kuin haluaisit.
Ja tekisin normipenkin ja vinopenkin eri viikoilla. Ja molemmat käsipainoilla, koska käsipainoilla joutuu lihakset vielä enemmän tekemään stabiloivaa työtä ja täten nekin kehittyvät.
Lisäksi vielä tuossa on omasta mielestä pikkaisen liikaa sarjoja aina yhdelle lihasryhmälle.

Tämä vain minun mielipide! :)

^ toisilla se läski on helposti jaloissa, että ei ne välttämättä vielä kovin suuret ole (ainakaan tuloksista päätellen). Toi ohjelma vaikuttaa aika sillisalaatilta.

Ei kovin suuret, mutta dominoivin osa kehosta. Läski kertyy helposti jalkoihin, mutta ottaen huomioon että oon tehny kyykkyä 2,5 vuotisen saliuran aikana kaks 2kk jaksoa ja silti 140kg syvältä. Ei sillä että se olisi kova tulos, mutta jos kunnolla alkasin jalkoja vääntää niin saan helposti puserrettua nopeasti tuloksia ylöspäin. Ja niinkun tossa sanoin, tavoittelen tässä kehoa joka tyydyttää itseä visuaalisesti ja dominoivat jalat ei sitä mielestäni ole. Kertoisitko mikä osa treenissä näyttää sillisalaatilta, mitä kannattaisi muuttaa?

^ Raskaan penkkisarjan jälkeen en tekisi uudestaan penkkiä käsipainoilla. Vinopenkki käsipainoilla olisi parempi, mutta eri päivänä. Hauiksia ei tarvitse treenata noin useasti varsinkin kun teet leuanvedon hammer-otteella. Pushdownin vaihtaisin ranskalaiseen punnerrukseen. Pystypunnerrus puuttuu kokonaan. Noita 7x7 sarjoja oli vissiin turha kommentoida? Jaloista saitkin jo noottia ja varmasti itsekkin tiedät missä menee vikaan.

Tässä on puolisen vuotta tullut hinkattua elaston 2-jakoisella ja nyt ajattelin vaihtaa 2+3-jakoiseen ja massaa olisi tarkoitus hankkia. Liikkeitä ja jaotuksia olen suunnitellut suurpiirteisesti seuraavalla tavalla:

Ma
Kyykky 5x6
Jalkaprässi 3x10
Penkki 4x6
Pystäri seisten tangolla 3x6
Dippi 3x6
Voimapyörä 3x max

Tiistai
Mave 5x6
Leuat 4x max
Kulmasoutu KP 4x6
Hauis KP 3x6-8
Takaolkapääsoutu 2x8
Pohkeet seisten 4x8

Torstai
Vinopenkki KP 4x10
Viparit maaten 3x15
Ristikkäistalja 3x15
Pystysoutu 3x10
Viparit sivulle 3x10
Ranskalainen punnerrus 3x10
Pushdown 2x15
Jalkojennostot 3x20

Perjantai
Kyykky 5x15
Prässi 3x20
Reiden ojennus 3x20
Reiden koukistus 3x20
SJMV 4x10
Pohkeet istuen 4x20
Voimapyörä 3x max

Lauantai
Pullover 5x20
Ylätalja 4x10
Alatalja 4x10
Hauiskääntö mutkatangolla 3x10
Keskitetty hauiskääntö 2x15
Rannekäännöt 2x20
Vipunostot taakse 2x15

Liikkeet ja toistomäärät eivät toki ole aivan kiveen hakattuja ja progressiota pyrin noudattamaan siten, että isoissa pääliikkeissä(=mave, kyykky, penkki) lisään joka viikko 2,5kg malmia tankoon ja tarvittaessa pidän sitten kevennetyn viikon, vähennän rautaa ja aloitan kierron uusiksi tai muuten toisto ja sarjamääriä(4x6->3x8). Kyykkypäiviin lisään prässin siksi, että etureidet saisivat tarpeeksi osumaa. Tekniikka ei kestä oikein raudan lisäämistä.

Mielipiteitä ja näkemyksiä otetaan sitten avoimesti vastaan! Jos homma on aivan toivoton, niin otan käyttöön g6:n.

Väliaikasena shokkihoitona nyt toimii vähän mikä vaan mut en tuota ainakaan kovin kauan tekisi. Enkä :face::nnut 7x7 toimivutta vaan tuota pakkiksen perus kysely miksi miksi nönönöö asennetta. Kertokaa itse miksi sen pitäisi sitten toimia ku noin kiimasena ootte sitä puolustamassa.

PT teki mulle siis yksijakoisen ohjelman, ideana salitreeni 3krt/vko + lisäksi aerobinen 1krt/vko - tavoitteena lihaskasvatus.

3 x 6-8 toistoilla

Takakyykky levytangolla (tai vaihtoehtoisesti takareidet jalkaprässissä)
Polven ojennus laitteessa
Mave
Pakarapotku laitteessa
Pystysoutu
Penkkipunnerrus
Vipunostot eteen/sivuille
Hauiskääntö taljassa
Ojentajapunnerrus taljassa
Vartalon kierto laitteessa
Linkkuveitset käsipainoilla

ja painot 60-80% maksimista ensimmäiset 6-8 vkoa.

jfx: kässäripenkkiä teen sen takia että saan kovemman venytyksen rintaan penkin jälkeen, ja miksi jättää toimiva metodi pois kun viiden viikon aikana nostanu samalla tyylillä 10kg lisää penkkitulosta? En nyt sano etä se tuosta kässäripenkistä johtuu mutta ihan toimiva liike, oikeastaan voisin vaihtaa sen tuohon vinopenkkiin kässäreillä ni sais olkapäät hittiä enemmän ku pystypunnerrus puuttuu. Jätin sen tästä ohjelmasta pois että saan enemmän keskityttyä sivu- takaolkiin. Etuolat saa mielestäni tarpeeksi rasitusta punnerrusliikkeissä. Ohjelman tarkoituksena on keskittyä kehoni heikkoihin ominaisuuksiin ja esimerkiksi olen huomannut että hauis tarvitsee ainakin kaksi suoraa treeniä viikossa. Ehkä voisin jättää siitä kuitenkin muutaman sarjan pois selän lisääntyneen volyymin takia. Tarkoituksena vetää bulkilla jouluun saakka ja saada yläkroppaan massaa jotta saisin paremman tasapainon kehoon. Jaloille teen koukistuksia, ojennuksia, satunnaisesti mavea. Joulun jälkeen dieetti jolloin jalat myös kunnolla mukaan ja karistellaan rasvat alle kymppiin.

Tosta 7 x 7 systeemistä, miksi se ei voisi toimia? Annetaan tässä selän osalta tuloksien puhua puolestaan. Kuukauden vääntäny leukoja ja kulmasoutua tolla systeemillä, paino noussu 2kg tämän aikana.

Leuat kehon painolla 7, 7, 7, 7, 6, 5, 4 -> 7 x 7
Kulmasoutu 7 x 7 x 85kg tiukka -> 7 x 7 x 92,5kg puhtaasti

^ bulkilla ne tulokset nousee vaikka ei treenais. Penkkituloksen nopea nousu johtuu joko siis bulkista tai siitä, että vaikka oletkin sen pari vuotta käynyt salilla niin se ei sitten välttämättä kuitenkaan ole ollut niin säännöllistä niin olet vasta nousemassa omalle tasolle. Uskon kyllä, että 7x7 toimii sulla, mutta joku muu vois toimia paremmin vaikkakin tosa on kyllä sellanen nousu jo nyt, että jos vielä paremmin menis niin en enään edes uskois :D Itse jos tekisin 7x7 niin painot tarttis olla niin naurettavat (tai palautumisajat), että ei siinä olisi enään mitään järkeä, mutta sulla ilmeisesti sitten kova sarjakestävyys.

Jos muuten tosiaan dieettaat 10% rasvoihin niin siinä kohtaan sitten näät mitä siellä sun jaloissa oikeasti on ja lupaan, ettet kyykkää enään 140 kg jos et pidä jalkoja koko ajan mukana treenissä (jos siltikään).

Väliaikasena shokkihoitona nyt toimii vähän mikä vaan mut en tuota ainakaan kovin kauan tekisi. Enkä :face::nnut 7x7 toimivutta vaan tuota pakkiksen perus kysely miksi miksi nönönöö asennetta. Kertokaa itse miksi sen pitäisi sitten toimia ku noin kiimasena ootte sitä puolustamassa.

Suuri volyymi = kehitys

Kantsii kokeilla joskus

- - - Updated - - -

PT teki mulle siis yksijakoisen ohjelman, ideana salitreeni 3krt/vko + lisäksi aerobinen 1krt/vko - tavoitteena lihaskasvatus.

3 x 6-8 toistoilla

Takakyykky levytangolla (tai vaihtoehtoisesti takareidet jalkaprässissä)
Polven ojennus laitteessa
Mave
Pakarapotku laitteessa
Pystysoutu
Penkkipunnerrus
Vipunostot eteen/sivuille
Hauiskääntö taljassa
Ojentajapunnerrus taljassa
Vartalon kierto laitteessa
Linkkuveitset käsipainoilla

ja painot 60-80% maksimista ensimmäiset 6-8 vkoa.

On tossa jotain hyvää mutta yleisvaikutelma aika shitti. Useita raskaita perusliikkeitä puuttuu eikä 1-jakoiseen kuulu tuollaisia vemputuksia. Tässä sulle 1-jakoinen jolla saat varmasti parempaa kehitystä:

Kyykky
Mave
Leuanveto
Kulmasoutu
Penkki/Dipit
Pystäri

Toistot siinä 5-12, mavessa mielummin vähemmän, ehkä 2-6. Välissä voi tehdä vatsoille voimapyörää (ei kyykyn ja maven kanssa superina!). Myös viparit sivulle on hyvä lisä esim. pystärin kanssa superina.

Back
Ylös Bottom