Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitä hyviä liikkeitä olisi kiertäjäkalvosimen vahvistamikseksi? Jotain mitä voi kotona tehdä salkkareita katsellessa parin kilon käsipainolla.

Mistä voi johtua vasemmassa käsivarressa (vähän ranteesta ylöspäin) ilmenevä vihlaiseva kipu, kun päästän tangosta irti penkkisarjan jälkeen? Tämä tapahtuu siis vain normaalissa tasapenkissä (itselleni) isoilla raudoilla nostellessa.

Istumaannousut on huonoja vatsaliikkeitä. Hyviä liikkeitä on toes to bar, voimapyörä, dragonflag ja yandarutistus.

http://www.youtube.com/watch?v=VndDWO5Zkas

Noita olen vedellyt, tosin pidän pään kokoajan selän mukaisesti suorassa. (Tuntuu enemmän.) Nuokin pahasta?
Toinen mitä olen tehnyt, että on ilmassa keho suorassa ja nostaa jalat ylös. (Kädet pitää ilmassa, nojaa pehmusteiden päällä.) Damn näitä nimityksiä, ei voi muistaa/tietää aloittelijana. :)

Kertokaas kannattaako käydä salilla ollenkaa jos on olkapää kipeänä? Meni varmaan vinopenkissä kipeäksi, kättä nostaessa tuntuu etuolkapäässä kipua, mutta jos kunnon lämmittelyt ottaisi niin tuskin kipua tuntuu.

http://www.youtube.com/watch?v=VndDWO5Zkas

Noita olen vedellyt, tosin pidän pään kokoajan selän mukaisesti suorassa. (Tuntuu enemmän.) Nuokin pahasta?
Toinen mitä olen tehnyt, että on ilmassa keho suorassa ja nostaa jalat ylös. (Kädet pitää ilmassa, nojaa pehmusteiden päällä.) Damn näitä nimityksiä, ei voi muistaa/tietää aloittelijana. :)

noissakin, kuten kaikissa istumaannousuissa, lonkankoukistaja tekee paljon töitä vatsojen sijaan. Puhtaasti vatsalihaksia treenatessa tärkeä pointti olisi pitää lonkka stabiilina.
Muutenkin vatsoja tulisi treenata kuten muitakin lihaksia 6-20 toiston sarjoilla. Rutistukset taljassa on hyvä koska siihen saa vastusta kasvatettua mukavasti tarpeen vaatiessa. Sitten voimapyörä on hyvä, sekä alavatsoille ottaisin vielä jalkojennostoja jossain muodoissa. Toes to bar on hyvä, kunhan sen pitää kontrollissa eikä kippaa menemään.

Kertokaas kannattaako käydä salilla ollenkaa jos on olkapää kipeänä? Meni varmaan vinopenkissä kipeäksi, kättä nostaessa tuntuu etuolkapäässä kipua, mutta jos kunnon lämmittelyt ottaisi niin tuskin kipua tuntuu.

Kehossa on paljon muitakin lihaksia kun kädet, eli voit

Onko miten erillainen liike yhden käden kulmasoutu käsipainolla kuin alataljassa? Kysyn, koska salilla suurin käsipaino on 35kg ja sitten on "ladattavia" käsipainoja, jotka on turhan pitkiä ja tukalia käyttää eikä oikein löydä hyvää asentoa, missä se ei löis polveen tai johonkin.

Enpä ole kuullut että sitä alataljassa kukaan tekisi, mutta miksi ei jos toimii. Tai sitten teet vaan levytangolla?

Mitä hyviä liikkeitä olisi kiertäjäkalvosimen vahvistamikseksi? Jotain mitä voi kotona tehdä salkkareita katsellessa parin kilon käsipainolla.

Liikkeitä en osaa sanoa, mutta salkkarit on niin täyttä paskaa, että voisit kyl opetella vähän laadukkaamman viihteen makuun.

- - - Updated - - -

Mistä voi johtua vasemmassa käsivarressa (vähän ranteesta ylöspäin) ilmenevä vihlaiseva kipu, kun päästän tangosta irti penkkisarjan jälkeen? Tämä tapahtuu siis vain normaalissa tasapenkissä (itselleni) isoilla raudoilla nostellessa.
Mulla on samanlaisia kipuja erityisesti dipissä. Auttaa kun päästää silleen vähitellen irti eikä äkisti.

esim. nämä

kiertäjakalvosimelle:
- T-ylöskierto: olkavarret vaakatasossa, kyynärvarret siihen nähden suorassa kulmassa, käsipainot käsissä nostetaan puolikaaressa kyynärvarret pystysuoraan ja sitten niin alas kuin iisisti menee
- liftaus: pienessä kulmanojassa kyynärpäät kyljissä uloskiertoa nimen mukaan
- vipunosto eteen rystyset sisäänpäin. nosta vain vaakasuoraan.

Niin no ehkä se sitten ei enään ole kulmasoutu. Paljon helpompihan se on alataljassa, mutta pitää koettaa tuota levytankoa. Tänx!

Kyllähän sitä soutua voi alataljassakin tehdä. Jos ei salilta löydy yhden käden soutulaitetta niin tuo alataljassa tehty versio on melkeimpä samanlainen. Pystyy hyvin eristämään liikkeen juurikin pelkästään selälle, ja sopii hyvin vaikka selkätreenin loppuun pumppailuksi. Pääliikkeenä selälle en sitä kuitenkaan tekisi.

Alataljavedosta löytyy myös video, jossa Nyyssis opastaa koko liikkeen http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=WjokswBZsNo#t=385s

Kyllähän sitä soutua voi alataljassakin tehdä. Jos ei salilta löydy yhden käden soutulaitetta niin tuo alataljassa tehty versio on melkeimpä samanlainen. Pystyy hyvin eristämään liikkeen juurikin pelkästään selälle, ja sopii hyvin vaikka selkätreenin loppuun pumppailuksi. Pääliikkeenä selälle en sitä kuitenkaan tekisi.

Alataljavedosta löytyy myös video, jossa Nyyssis opastaa koko liikkeen http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=WjokswBZsNo#t=385s
Just tolla viisii sitä mietinkii! Pitää kattoa kumpi tuntuu paremmalta. Kiitti!

Oon lukenut palautusjuomista vaihtelevia mielipiteitä, ja itselle jäi hieman epävarma olo. Oon alkanut nyt treenaamaan PT:n tekemällä treeniohjelmalla salilla, tavoitteena käydä salilla n. 2-3 kertaa viikossa. Treenin jälkeisenä päivänä on ollut kyllä lihakset tosi hellinä, joten siinä mielessä kiinnostaisi palautusjuoma, kun se siihen palautumiseen auttais (sekä lihasten kasvuun?).

Onko palautusjuomista mitään haittaa, jos käyttäjä on nuori? Jos treenaa vain pari kolme kertaa salilla viikossa, onko se edes tarpeellista? Ja jos itse sekoittaa palautusjuomansa, pitääkö esim. heran määrä suhteuttaa jotenkin ihmisen kokoon, vai onko "palautusjuoma reseptit" kaikille samat? :)

Oon lukenut palautusjuomista vaihtelevia mielipiteitä, ja itselle jäi hieman epävarma olo. Oon alkanut nyt treenaamaan PT:n tekemällä treeniohjelmalla salilla, tavoitteena käydä salilla n. 2-3 kertaa viikossa. Treenin jälkeisenä päivänä on ollut kyllä lihakset tosi hellinä, joten siinä mielessä kiinnostaisi palautusjuoma, kun se siihen palautumiseen auttais (sekä lihasten kasvuun?).

Onko palautusjuomista mitään haittaa, jos käyttäjä on nuori? Jos treenaa vain pari kolme kertaa salilla viikossa, onko se edes tarpeellista? Ja jos itse sekoittaa palautusjuomansa, pitääkö esim. heran määrä suhteuttaa jotenkin ihmisen kokoon, vai onko "palautusjuoma reseptit" kaikille samat? :)

Ei ruoasta ole haittaa. Palkkari=ruokaa kätevämmässä muodossa. Herapalkkari on tutkitusti lisännyt lihastenkasvua joten suosittelen käyttämään ehdottomasti. Heraproteiinia riittää noin desi ja se on sama määrä kaikille. Kaveriksi voit iskeä vaikka maltodekstriiniä (hiilaria).

Ei ruoasta ole haittaa. Palkkari=ruokaa kätevämmässä muodossa. Herapalkkari on tutkitusti lisännyt lihastenkasvua joten suosittelen käyttämään ehdottomasti. Heraproteiinia riittää noin desi ja se on sama määrä kaikille. Kaveriksi voit iskeä vaikka maltodekstriiniä (hiilaria).

Okei, nyt pitää vaan siis hankkia ainekset palkkariin.. Thänks! :)

Palailen taas omien kysymyksieni kanssa tänne. Aloitan siis ensi maanantaina salilla käynnin. Tarkoitukseni on siis pudottaa painoa 12 kiloa läskiä ja kasvattaa läskiä. Voinko siis suoraan hypätä salityöskentelyyn ilman dieettiä yms?

Viikko-ohjelmani näyttäisi tältä:

Ma: Tennis /Lenkki
Ti: Kuntosali
Ke: Futis / Lenkki
To: Kuntosali
Pe: VP / Kevyttä tennistä
La: Tennis
Su: Kuntosali

Talvisin tennis ja futis vaihtuu kiekon peluuseen.

Tässä tavoitteena on jonkin sortin rantakunto 2013 joulukuu. Ihannekroppaa haetaan pitkälti jostain sergio Ramos (Real Madridin pelaaja). Starting strenght ohjelmaa suositeltiin mutta miltä se käytännössä näyttäisi minulle joka kolmesti viikkoon treenaisi.

Palailen taas omien kysymyksieni kanssa tänne. Aloitan siis ensi maanantaina salilla käynnin. Tarkoitukseni on siis pudottaa painoa 12 kiloa läskiä ja kasvattaa läskiä. Voinko siis suoraan hypätä salityöskentelyyn ilman dieettiä yms?

Viikko-ohjelmani näyttäisi tältä:

Ma: Tennis /Lenkki
Ti: Kuntosali
Ke: Futis / Lenkki
To: Kuntosali
Pe: VP / Kevyttä tennistä
La: Tennis
Su: Kuntosali

Talvisin tennis ja futis vaihtuu kiekon peluuseen.

Tässä tavoitteena on jonkin sortin rantakunto 2013 joulukuu. Ihannekroppaa haetaan pitkälti jostain sergio Ramos (Real Madridin pelaaja). Starting strenght ohjelmaa suositeltiin mutta miltä se käytännössä näyttäisi minulle joka kolmesti viikkoon treenaisi.

Joka päivä liikuntaa? Pitää olla tarkkana ettet aja ittees ihan piippuun. Tosin perjantaina olikin kevyttä laitettu. Ihan ok. Käys nyt kattomassa se starting strength niin eiköhän valkene miten homma hoituu. Ainoa omituinen juttu tässä oli tämä:
Tarkoitukseni on siis pudottaa painoa 12 kiloa läskiä ja kasvattaa läskiä.

Say what now? :D

ja kasvattaa läskiä.

Se on oikein, bodaus on homojen hommaa.

Voinko siis suoraan hypätä salityöskentelyyn ilman dieettiä yms?

Kyllä, ja kannattaakin koska treeni vähentää lihasten häipymistä rasvan mukana painoa pudotellessa.

Starting strenght ohjelmaa suositeltiin mutta miltä se käytännössä näyttäisi minulle joka kolmesti viikkoon treenaisi.

Ihan sitä, mitä SS-ketjun aloitusposti sanoo:
Molempiaa versioita käytetään siten, että treenipäiviä on kolme viikossa ja treenien välissä on aina vähintään yksi päivä. Näitä kahta hieman erilaista harjoitusta vuorotellaan jatkuvasti siten, että kun treenipäiviä on viikossa kolme, tehdään näistä aina jompi kumpi kaksi kertaa ja toinen yhden kerran viikossa.

Millaisella 4-jakoisen jaolla olisi järkevin lähteä liikkeelle, että palautumiseen ei tule ongelmia jos tarkoituksena olisi tehostaa jalkoja?

Millaisella 4-jakoisen jaolla olisi järkevin lähteä liikkeelle, että palautumiseen ei tule ongelmia jos tarkoituksena olisi tehostaa jalkoja?

Ainakin jalat sitten jaetaan etu ja takareisipäiviksi erikseen. Jakona voisi toimia vaikka: Treeni 1. Etureidet ja vatsa, Treeni 2. Rinta ja Kädet, Treeni 3. Takareidet ja pohkeet, Treeni 4. Selkä ja olkapäät.

Back
Ylös Bottom