Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

oon nyt 4-5kk muistaakseni tehnyt arskan g6 ohjelman mukaan toki en 100% sen mukaan mutta ollut ns. perustana ja tehnyt fiiliksen mukaan liikkeitä. Nyt mietin, että olis varmaan aika muuttaa hieman ohjelmaa. Tarkotus olis, että kävisin noin joka toinen päivä salilla ja välipäivinä esim. pieni lenkki rullaluistimilla tai ihan lenkkeillen. Tai vaihtoehtoisesti ihan lepopaivä riippuen miten töissä tulee käveltyä. Joskus voi mennä koko työpäivä maastossa kävelyyn eli tämmösiin päiviin ei varmaankaan kannata sotkea enään muuta. Mietin, että joku treeni a ja treeni b systeemi olis passeli? Eli esim maanantaina treeni a, tiistaina lepo/rullaluistelu/lenkki, keskiviikkona treeni b jne. Olisko tämmöseen järjevä a:han alavartalo ja b:ssä ylävartalo? En osaa yhtään vielä suunnitella niin joku valmis ohjelman tynkä olis hyvä :)

e. taidan koittaa sisäistää tuon elaston kaksjakoisen itsellen :)

Eli jos vetää ilman aamupalaa tehokkaan hiit reenin noin 20-30 min nii ei tarviis pelätä lihaskatoa? kun eikös se lihas ala syömää ihteesä yli tunnin pituisilla lenkeillä

http://lihastohtori.wordpress.com/2013/02/17/tyhjalla-mahalla-aamuaerobinen-j/

- - - Updated - - -

Onko sillä oikeasti mitään väliä tekeekö massankasvatus mielessä penkissä 5x5 vai 3x8 ?
Näin lyhyellä matikalla 5x5 = 25 ja 3x8 = 24. Kovasti vaan puhutaan että massanhaku mielessä pitäisi tehdä ainakin se 6-12 toistoa.

Kyllä vitosillakin lihaa tulee. Isot painot=isot lihakset. Kyllä suosittelen vaihtelua tekemään.

- - - Updated - - -

olen 14-vuotias 172cm pitkä ja painan 65kg olen rupeamassa käymään salilla. tarvitsin tälläisen kunnon http://www.google.com/imgres?um=1&s...nh=172&tbnw=258&start=24&ndsp=29&tx=188&ty=70.
miten tuon saisi. itselläni ei ole mitään unelma kroppaa läskiäkin on vähän. esim. millaisia liikkeitä.

Lue täältä aloittelijoiden osiolta sticky-ketjut. 14-vuotiaana voi ihan hyvin aloittaa, mutta silloin on erityisen tärkeää, että syöt tarpeeksi. Siis ihan oikeasti. Ettet jää ihan pätkäksi.

- - - Updated - - -

mikä ois hyvä tapa saada dippitulokset nousuu? ei tahdo mennä ku 6-7 toistoo omalla painolla(80kg)?:nolo: tosin en oo kyl dippiä tehnykkää nyt ku 2 krt ja salil on tullu käytyä vasta 8kk.

Isot pojat sanoo, että dippi paranee dipeillä. Sit kun rupee meneen jotain 10 toistoa niin lisäpainot rohkeasti käyttöön :)

- - - Updated - - -

Mäkkaiver : dippaamalla, kyllä se siitä nousee. Ainakin omasta kokemuksesta kehonpainoliikkeiden toistomäärät nousee vaan tekemällä. En ole kuullut kenenkään tekevän dippejä negatiivisina mutta ei nyt äkkiseltään tule mieleen miksi ei voisi kun lähes kaikkea muutakin voi? Sinuna en itse tekisi kuitenkaan negoja kun tuo 6 on jo ihan hyvä toistomäärä, niitä sarjoja muutama niin luulisi määrien kasvavan.

Itse olen aloittanut negatiivisilla ja monille neuvonut niin tekemään :) Hyvin on toiminut. Mutta tosiaan jos menee jo toistoja niin ei niillä negatiivisilla paljon virkaa ole.

oon nyt 4-5kk muistaakseni tehnyt arskan g6 ohjelman mukaan toki en 100% sen mukaan mutta ollut ns. perustana ja tehnyt fiiliksen mukaan liikkeitä. Nyt mietin, että olis varmaan aika muuttaa hieman ohjelmaa. Tarkotus olis, että kävisin noin joka toinen päivä salilla ja välipäivinä esim. pieni lenkki rullaluistimilla tai ihan lenkkeillen. Tai vaihtoehtoisesti ihan lepopaivä riippuen miten töissä tulee käveltyä. Joskus voi mennä koko työpäivä maastossa kävelyyn eli tämmösiin päiviin ei varmaankaan kannata sotkea enään muuta. Mietin, että joku treeni a ja treeni b systeemi olis passeli? Eli esim maanantaina treeni a, tiistaina lepo/rullaluistelu/lenkki, keskiviikkona treeni b jne. Olisko tämmöseen järjevä a:han alavartalo ja b:ssä ylävartalo? En osaa yhtään vielä suunnitella niin joku valmis ohjelman tynkä olis hyvä :)

e. taidan koittaa sisäistää tuon elaston kaksjakoisen itsellen :)
Tässä perus runko jaolla vetävät/työntävät eli juurikin A B hommeli:

Treeni A, työntävät

Kyykky
Penkki
Pystäri

Treeni B, vetävät

Mave
Leuanveto
Kulmasoutu

Vapaasti sitten lisäilet esimerkiksi näitä liikkeitä mukaan: dipit(A), alatalja(B), ylätalja(B), viparit sivuille(A), haukka(B), reidenojennus(A), askelkyykky(A tai B)

Miten kannattaa naturaalina tehdä jos lähdetään rakentamaan ihan puhtaasti bodybuilding/massankasvatus ohjelmaa jossa pääpainona on pelkästään lihaksen hankkiminen eikä painot? Kannattaako isoissa pääliikkeissä suosia lyhyitä sarjoja isoilla painoilla niinkuin on ollut muodissa vai tehdä nekin 8-12 toistoalueella?

Miten kannattaa naturaalina tehdä jos lähdetään rakentamaan ihan puhtaasti bodybuilding/massankasvatus ohjelmaa jossa pääpainona on pelkästään lihaksen hankkiminen eikä painot? Kannattaako isoissa pääliikkeissä suosia lyhyitä sarjoja isoilla painoilla niinkuin on ollut muodissa vai tehdä nekin 8-12 toistoalueella?

Vaihtele toistopituuksia vaikkapa 5-12 välillä. Mave on ehkä ainoa mihin ei suositella kovin pitkiä sarjoja

mitä minun pitäisi :dance: tehdä salilla että saisin lihakset näkyviin?

Treenata, mitä muutakaan siellä salilla yleensä on tarkoitus tehdä?

Tarkennuksena:
Jos sulla on jo lihaksia, jotka pitää vain saada näkyville, niin treenaa normaalisti ja syö vähemmän.
Jos niitä lihaksia ei vielä ole, niin treenaa kovempaa ja syö enemmän että saat lihaksia ja mieti niiden esiin saamista vasta sitten.

Morjens! Olen 184/75 23v nuorimies ja olen ollut sairaslomalla viimeiset 6kk ja kaikki kuntoilu on jäänyt sen myötä väliin, joten negatiivista massaa on kertynyt. Nyt tarviis kokeneemmilta herrasmiehiltä apua päästä takaisin ruotuun ja kovaa. Ensiksi RUOKAVALIO kuntoon, olen nyt ihmetellyt liikaakin asioita joten kova hämmennys iski. Millaisen päivä/viikon ruokavaliomallin minulle suosisitte jotta osaisin rakentaa jatkossa ravintoarvoltaan samanlaisia eväitä päivittäiseen elämään? Siis kiristely nyt ajankohtaisena, eli dieetti järkevällä mallilla

Kirjotellaanpas taas parin viikon tauon jälkeen.

Miten kuumessa käy aineenvaihdunnalle? Hidastuuko vai nopeutuu? Eilen tuntui että ei olisi ollut yhtään nälkä kun oli kuumetta. Haluaisin vain tietää, että osaa sitten syödä oikean määrän.

Morjens! Olen 184/75 23v nuorimies ja olen ollut sairaslomalla viimeiset 6kk ja kaikki kuntoilu on jäänyt sen myötä väliin, joten negatiivista massaa on kertynyt. Nyt tarviis kokeneemmilta herrasmiehiltä apua päästä takaisin ruotuun ja kovaa. Ensiksi RUOKAVALIO kuntoon, olen nyt ihmetellyt liikaakin asioita joten kova hämmennys iski. Millaisen päivä/viikon ruokavaliomallin minulle suosisitte jotta osaisin rakentaa jatkossa ravintoarvoltaan samanlaisia eväitä päivittäiseen elämään? Siis kiristely nyt ajankohtaisena, eli dieetti järkevällä mallilla

Luitko ees noita sticky-ketjuja? Siellä on aika runsaasti tietoa ruokavaliosta ja esimerkkejäkin.

- - - Updated - - -

Kirjotellaanpas taas parin viikon tauon jälkeen.

Miten kuumessa käy aineenvaihdunnalle? Hidastuuko vai nopeutuu? Eilen tuntui että ei olisi ollut yhtään nälkä kun oli kuumetta. Haluaisin vain tietää, että osaa sitten syödä oikean määrän.

Tuskin kannattaa ruveta ruokailua vähentämään. Kroppa tarvii ravintoa kuumetilassa. Ja vaikka vähän yli söisitkin niin tuskin sä montaa kuukautta kuumeilet -> ei sitä fläsää kerry.

The Monkey, kyllä oon lueskellut paljonkin. Jostain syystä vaan en saa yksinkertaisesti sisäistettyä kaikkea kun niin paljon mielipiteitä

Noilla mitoilla kiristely on kyllä tyhmintä mitä on. Jos noin vähän painoa ja muka ylimääräistä rasvaa niin et sä kiristelemällä ainakaan yhtään lihasta sieltä tuo esille. Suosittelen syömään terveellisesti ja paljon, sen kummemmin liikaa kaloreita miettimättä. Laske vaikka että saat prodea sen 2g/painokilo ja tarpeeksi hyviä rasvoja. Kyllä siitä kehonkoostumus lähtee parempaan suuntaan ja sitten jos kovasti tuntuu läskiä kertyvän vielä tolla niin voit ruveta kiristelemään myöhemmin.

joo en tiedä miksi laitan tän tänne mut en keksi nyt tähän hätään muutakaan + treenaan salilla

kun meen pääalaspäin, mun otsassa tulee verisuoni bähän pintaan
mua oikeesti nyt pelottaa
ja haluaisin vaan tietää onko normaalia ja mistä johtuu?

joo en tiedä miksi laitan tän tänne mut en keksi nyt tähän hätään muutakaan + treenaan salilla

Ihan normaalia. Verta pakkautuu enemmän päähän asennon vuoksi.

Mulla tulee otsaan 3 suonta ja kaulaan kaksi jättisuonta näkyviin molemmin puolin kovemmissa toistoissa :hyper: Ei ole kovin esteettisen näköisiä, sillä kaverit aluksi pelästyivät :nolo: Eipä tuolle minkään voi, ellei bulkkaa 50% rasvoihin?

Mulla tulee otsaan 3 suonta ja kaulaan kaksi jättisuonta näkyviin molemmin puolin kovemmissa toistoissa :hyper: Ei ole kovin esteettisen näköisiä, sillä kaverit aluksi pelästyivät :nolo: Eipä tuolle minkään voi, ellei bulkkaa 50% rasvoihin?

:D! olin jo ihan hiessä paniikissa täällä:D no sen siitä saa kun typerä teinityttönen tarkkailee näköjään itseään liikaa..:D

Hei kaikille! Olen uusi täällä foorumilla ja ajattelin kysellä vähän salilla treenaamisesta, että minkälaisella ohjelmalla kannattaisi olla liikkeellä? Kannattaako treenata vain yhtä lihasryhmää kerrallaan? Ja jos joku voisi hahmoitella ohjelman pohjaa vähän niin olisin todella kiitollinen! Ja muuten taustaa sen verran että olen nyt vuoden kotona treenannut ja saanut yllättävän hyviä tuloksia siihen nähden, sain jopa hommattua six packin vaikka vielä on paljon hiemista siinä, että saisi vielä parempaan kuosiin.
Kiitos jo kaikille etukäteen vastanneille.

Aloittelijalle 1 tai 2 jakoinen ohjelma on hyvä. 1 jakoisessa koko kroppa treenataan kerralla, 2 jakoisessa keho treenataan läpi kahden treenin aikana, jako voi olla esim yläkroppa/alakroppa. Aloittelijoiden osion tärkeiksi merkatuista ketjuistat löytyy hyviä treeniohjelmia, kuten Arnoldin kultainen kuusikko tai elaston kaksijakoinen.

Hei kaikille! Olen uusi täällä foorumilla ja ajattelin kysellä vähän salilla treenaamisesta, että minkälaisella ohjelmalla kannattaisi olla liikkeellä? Kannattaako treenata vain yhtä lihasryhmää kerrallaan? Ja jos joku voisi hahmoitella ohjelman pohjaa vähän niin olisin todella kiitollinen! Ja muuten taustaa sen verran että olen nyt vuoden kotona treenannut ja saanut yllättävän hyviä tuloksia siihen nähden, sain jopa hommattua six packin vaikka vielä on paljon hiemista siinä, että saisi vielä parempaan kuosiin.
Kiitos jo kaikille etukäteen vastanneille.
Lue aloittelijan osion sticky-ketjut. Tuu sit kysymään jos on jotain epäselvää.

Back
Ylös Bottom