Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen jo kauan odottanut, että pääsen veivaamaan salia kaksi kertaa päivässä. Viikon päästä minulla olisi siihen mahdollisuus. Kysymykseni kuuluukin, että miten saan tehtyä sen fiksusti ja tehokkaasti. Tarkoitus olisi käydä aamusta klo 10 aikoihin sekä klo 16-18 aikoihin. Dieetillä mennään jos sillä nyt jtn merkitystä on. Ja sen verran vielä, että en ole aloittelija vaikka tänne kirjoitinkin, en löytänyt parempaa paikkaa.

Kyseessä nyt tuollainen viikon kokeilu :)

Kiitos.

Nostetaan tähän uudelle sivulle.

Nostetaan tähän uudelle sivulle.

Joko niin, että teet aamulla voimapainotteisemmin (1-5 toistoa) ja illalla pumppailevammin (8-16 toistoa) samalle lihasryhmälle. Esim. etureisipäivänä (en tiedä jaostas, mutta tää on vaan esimerkki) aamulla kyykkyä ja/tai etukyykkyä lyhkäsillä sarjoilla ja illalla sitte hackia, ojennusta, prässiä jne. Tai sitten voit ottaa vaikka nelijakoisen ja tehdä sitä niin, että ekan päivän aamuna tulee treeni yks, illalla treeni kaks, seuraavana päivänä treenit kolme ja neljä ja sitten vaikka lepopäivä. En tiiä onko nelijakonen paras jako tollaseen, mut esimerkiks sellasella vois ehkä tehdä. Mä tekisin tolla voima-pumppailutyylillä ite ennemmin.

Jos teen t-kulmasoutu pyramidina 6-6-6..jne failureen asti ja takas alas, montako sarjaa näitä?
Eristävämpänä liikkeenä yksi mukana ja 2-jakoista vetävät/työntävät ohjelmaa käytän.
Kiitos.

Mikä olisi paras kaveri 2-jakoisen vetopäivänä selälle? Teen 3xbody-leukoja (latsit raiskattu tällä liikkeellä), jonka jälkeen pitäisi tehdä kulmasoutua, mutta kannattaako tehdä kässäreillä, tangolla vai t-kulmasoutuna? Mikä näistä kävisi parhaiten tuonne ala-/keskiepäkkäisiin?

Jos teen t-kulmasoutu pyramidina 6-6-6..jne failureen asti ja takas alas, montako sarjaa näitä?
Eristävämpänä liikkeenä yksi mukana ja 2-jakoista vetävät/työntävät ohjelmaa käytän.
Kiitos.
Eihän tollaseen oo yhtä oikeeta vastausta. Ei sitä nyt ihan kauheesti tarvii tehä. Pääasia, että se lihas saa kovan rasituksen.

- - - Updated - - -

Mikä olisi paras kaveri 2-jakoisen vetopäivänä selälle? Teen 3xbody-leukoja (latsit raiskattu tällä liikkeellä), jonka jälkeen pitäisi tehdä kulmasoutua, mutta kannattaako tehdä kässäreillä, tangolla vai t-kulmasoutuna? Mikä näistä kävisi parhaiten tuonne ala-/keskiepäkkäisiin?

Maastaveto ois ylivoimasesti paras.

Joo siis unohtui mainita, että ensin on mave 5x5 ja sitten leuat 3x5, jonka jälkeen tekisin vielä kulmasoudun variaation kaveriksi vaikka 3 sarjaa :hyper:

Joo vois toimia, kunhan merkkaa painot muistiin, kun saattaa mennä vähän sekaisin :)

E: Pitääkö mavessa tangon ylhäälläpito suorittaa taivuttamalla ylävartaloa taakse vai siirtämällä lapoja taakse saadakseen epäkkäille rasitusta?

Jos aamuaerobinen ilman aamu palaa tuhoaa lihakset niin mitä sitä sitten kannattaa ennen aerobista syödä

Yksinkertaisesti varmaan hiilaria ja proteiinia. Luullakseni tuolla on vain tarkoituksena toimia polttoaineena, ettei energiaa revitä lihaksista (ja rasvavarastoista). Itse olen tehnyt helvetisti aerobista ennen aamupalaa, enkä nyt ole mitään hirveää lihaskatoa huomannut.

Yksinkertaisesti varmaan hiilaria ja proteiinia. Luullakseni tuolla on vain tarkoituksena toimia polttoaineena, ettei energiaa revitä lihaksista (ja rasvavarastoista). Itse olen tehnyt helvetisti aerobista ennen aamupalaa, enkä nyt ole mitään hirveää lihaskatoa huomannut.

Eli jos vetää ilman aamupalaa tehokkaan hiit reenin noin 20-30 min nii ei tarviis pelätä lihaskatoa? kun eikös se lihas ala syömää ihteesä yli tunnin pituisilla lenkeillä

Eli jos vetää ilman aamupalaa tehokkaan hiit reenin noin 20-30 min nii ei tarviis pelätä lihaskatoa? kun eikös se lihas ala syömää ihteesä yli tunnin pituisilla lenkeillä

Jos se minimaalinen lihaskadon kammo on nyt niin ylitsepääsemätön, ota sitä bcaa:ta ennen treeniä ja eikun tekemään se HIIT-treeni. En tiedä millä tavalla hiittiä teet, mutta eikös siinä yleensä edetä 4minuutista 15minuuttiin? :rolleyes:

Onko sillä oikeasti mitään väliä tekeekö massankasvatus mielessä penkissä 5x5 vai 3x8 ?
Näin lyhyellä matikalla 5x5 = 25 ja 3x8 = 24. Kovasti vaan puhutaan että massanhaku mielessä pitäisi tehdä ainakin se 6-12 toistoa.

Onko sillä oikeasti mitään väliä tekeekö massankasvatus mielessä penkissä 5x5 vai 3x8 ?
Näin lyhyellä matikalla 5x5 = 25 ja 3x8 = 24. Kovasti vaan puhutaan että massanhaku mielessä pitäisi tehdä ainakin se 6-12 toistoa.

Vaihtelua. Lyhyemmistä sarjoista tulee voimaa ja voimasta tulee massaa.

olen 14-vuotias 172cm pitkä ja painan 65kg olen rupeamassa käymään salilla. tarvitsin tälläisen kunnon http://www.google.com/imgres?um=1&s...nh=172&tbnw=258&start=24&ndsp=29&tx=188&ty=70.
miten tuon saisi. itselläni ei ole mitään unelma kroppaa läskiäkin on vähän. esim. millaisia liikkeitä.

Jos ihan totta puhutaan, et tule saamaan tuollaista kroppaa ihan hetkeen ellet nyt satu olemaan geneettisesti hyvin lahjakas. Uskon että 14-vuotias poika on vielä hieman hintelä rakenteinen vielä luustoltaan ja murrosikä tekemässä tuloaan vauhdilla. Onhan monet jo punttaamisen tuon ikäisenä aloittanut, mutta oma mielipide on se, että kehonpainoilla kotona treenejä. En tosin tarkoita, että et voisi salilla niitä tehdä, saahan siellä paremmin tehtyä, mutta överikovaa en vielä lähtis treenaamaan. Punneruksia, leukoja, hiukan lenkkeilyä jos läskiä löytyy ja puhdas ruokavalio ja oikein ajoitetut ateriat.
Eihän tuo kondis mikään jumalainen ole, vaikkakin varmasti naisten mieleen (joiden takia oletan, että treenaat? Tietenkin myös, että näyttää paremmalta kuin rinnakkaisluokan kalle ja tekee enemmän leukoja koulun leukatestissä..). Kyllä sä tuon pystyt saavuttamaan vielä. Siitä voi sitten olla erimieltä kannattaako siihen alkaa pyrkimään jo nyt.

mikä ois hyvä tapa saada dippitulokset nousuu? ei tahdo mennä ku 6-7 toistoo omalla painolla(80kg)?:nolo: tosin en oo kyl dippiä tehnykkää nyt ku 2 krt ja salil on tullu käytyä vasta 8kk.

Mäkkaiver : dippaamalla, kyllä se siitä nousee. Ainakin omasta kokemuksesta kehonpainoliikkeiden toistomäärät nousee vaan tekemällä. En ole kuullut kenenkään tekevän dippejä negatiivisina mutta ei nyt äkkiseltään tule mieleen miksi ei voisi kun lähes kaikkea muutakin voi? Sinuna en itse tekisi kuitenkaan negoja kun tuo 6 on jo ihan hyvä toistomäärä, niitä sarjoja muutama niin luulisi määrien kasvavan.

Back
Ylös Bottom